شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

آغاز به کار رسمی رویداد در نشست خبری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

نشست خبری جناب آقای دکتر همتی‌فر، ریاست سازمان ملی تعلیم و تربیت، با محوریت رویداد ملی یارستان کودکستان در روز یکشنبه ۲ مرداد برگزار شد.

دکتر همتی‌فر با تأکید بر بار معنایی ملی‌بودن سازمان تعلیم و تربیت اظهار کرد: با اینکه این سازمان از منظر تربیتی و تخصصی، ذیل آموزش و پرورش قرار گرفته است، اما به‌واقع کارکرد و مأموریت آن طوری است که صرفاً توسط دولت قابل تحقق نیست و یک عزم ملی می‌خواهد. این عزم فراتر از دولت است یعنی اولاً همهٔ واحدهای دولت باید پای کار باشند؛ نه فقط آموزش و پرورش؛ ثانیاً علاوه بر قوهٔ مجریه، سایر قوا نیز مرتبط با این مسئله‌اند. چون مسئلهٔ تربیت و به‌ویژه تربیت کودک، ابعاد مختلفی هم‌چون حقوق کودک دارد که به قوهٔ قضائیه و معاونت‌های مرتبط با آن مربوط است. متأسفانه هنوز برای خیلی از نهادها این عنوان جا نیفتاده است و اصل این ضرورت هنوز آنچنان که باید و شاید در ذهن آن‌ها محقق نشده است. وی با اشاره به نمونهٔ موفق همیار پلیس افزود: در این موضوع با تکیه بر وجه تربیتی حل مسئله در کنار بقیهٔ ابعاد، موفقیت‌های زیادی حتی در سال‌های بعد به دست آمد که نمی‌توان به آن‌ها بی‌توجه بود.

دکتر همتی‌فر با اشاره به مسئولیت اصلی خانواده در تربیت کودک به‌ویژه در سه سال اول گفت: «در این مسئله توانمندسازی والدین برای ما موضوعیت دارد و از وظایفی است که اساسنامه برای ما تعریف کرده‌است.»
وی در ادامه با توضیح نحوهٔ توانمندسازی والدین گفت: «ما باید کمک کنیم تا یک نسل با کیفیت داشته باشیم. درست است که ما با پنجرهٔ جمعیتی مواجه‌ایم و مسئلهٔ کمیت جمعیت برای ما مهم است اما دغدغهٔ فرزندآوری نیاز به یک بازوی مکمل دارد که مسئلهٔ فرزندپروری و کیفیت نسل است.»
دکتر همتی‌فر با اشاره به غیردولتی بودن عمده کودکستان‌ها افزود: «رویکرد غیردولتی بودن با اینکه در یک نگاه می‌تواند یک تهدید باشد؛ اما می‌توان این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد. در این رویکرد می‌توان از ظرفیت مردم، بخش غیردولتی و دارای صلاحیت تربیتی و متخصصین، در ارائهٔ خدمات، تولید محتوا و آموزش مربیان استفاده کرد.»
دکتر همتی‌فر با اشاره به افزایش مصرف چندرسانه‌ای کودکان در سال‌های اخیر به‌ویژه در دورهٔ کرونا گفت: «متأسفانه عمدهٔ این محتواها در چارچوب ارزشی ما طراحی نشده‌اند. تعارض‌های این محتواها از جنس شکل‌گیری شخصیت‌هایی در ذهن کودک، بازارهای تجاری متصل به آن و… است.»

در این باره گزارش تصویری رویداد یارستان کودکستان در نشست خبری را بخوانید.

دکتر همتی‌فر با اشاره به نسبت سازمان ملی تعلیم و تربیت با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: «هردوی این نهادها زیرمجموعه آموزش و پرورش هستند و رویکرد تربیتی دارند. با این تفاوت که سازمان تعلیم و تربیت یک سازمان ملی برای تنظیم‌گری تعلیم و تربیت کودکان کشور است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یک شرکت دولتی برای ارائهٔ خدمات تربیتی است. این خدمات به شکل تصدی‌گری از طریق ایجاد کتابخانه‌ها، تولید بسته‌ها و کتاب‌های ویژهٔ کودک و نوجوانٔ با هدف کشف و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان ارائه می‌شود. به لحاظ سنی نیز اساسنامهٔ کانون پرورش فکری برای ۶ سال به بالا در ارائهٔ خدمات مستقیم است درحالی که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودکان زیر ۶ سال را با نگاه تنظیم‌گری پوشش می‌دهد.»

مختصری از فضای نشست و صحبت‌های جناب آقای همتی‌فر را در ویدئوی زیر ببینید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *