شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

ایمنی کودک در حمام و سرویس بهداشتی

ایمنی کودک در حمام، از اولین چیزهایی است که با نوپا شدن فرزندتان باید آن را در فهرست انجام کارها تیک بزنید. مکانی که به نظر می‌رسد محلی برای آرامش و شستشو باشد، می‌تواند برای کودکان خردسال خطرات زیادی به همراه داشته باشد. از سوختگی و لیز خوردن گرفته تا مسمومیت و حتی غرق شدن!

به عنوان والدین یا کسی که از کودکان مراقبت می‌کند، وظیفه‌ ماست که با آگاهی و اقدامات پیشگیرانه، از فرزندانمان در برابر این خطرات محافظت کنیم. در این مطلب، به بررسی راهکارهایی برای ایمن‌سازی حمام و تبدیل آن به محیطی امن برای کودکان می‌پردازیم.

 

از زاویه دید کودک نگاه کنید

اولین کاری که برای ایمنی کودک در حمام لازم است این است که داخل حمام بروید؛ روی زمین بنشینید و اشیاء را از دید فرزندتان ببینید. این کار به شما امکان می‌دهد که نسبت به خطرات احتمالی که ممکن است از دید شما مغفول بماند، آگاه شوید.

 

در حمام را قفل کنید

به دلیل وجود آب در حمام، گاهی اوقات کودکان علاقه‌مندند که بخشی از بازی خود را در این محیط انجام دهند. برای جلوگیری از ورود آن‌ها بدون حضور مراقب، حتماً در حمام را قفل کنید.

 

دیگر لیز نخورید!

یکی از خطرات رایج در حمام، لیز خوردن کودکان و آسیبی است که به‌ویژه ممکن است به سر کودک وارد شود. گاهی نیز ممکن است کودک دوست داشته باشد روی زمین حمام بنشیند و با عروسک‌هایش بازی کند. در این صورت برای ایمنی کودک در حمام، بهتر است حتماً از دمپایی‌هایی که روی سطح خیس و لیز حمام سر نمی‌خورند استفاده کنید. همچنین در صورت امکان، کفپوش‌هایی برای حمام تهیه کنید.

 

شوینده‌ها را جمع کنید

شوینده‌ها، خوشبوکننده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌های موجود در سرویس‌های بهداشتی، یکی از خطرناک‌ترین چیزها برای کودکان هستند. مسمومیت ناشی از خوردن شامپو، صابون یا ضدعفونی‌کننده‌های موجود در حمام و دستشویی یا خالی کردن شوینده‌های بزرگ‌سالان و تماس آن با چشم و صورت و آسیب‌های ناشی از آن را باید جدی گرفت. حتماً مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده را در قسمت‌های بالای کابینت‌ها و جایی که دست کودک به آن نرسد قرار دهید و اگر کمد در قسمت پایین تعبیه شده، حتما از قفل کابینت استفاده نمایید. همچنین هیچ‌گاه او را با این مواد تنها نگذارید تا ایمنی کودک در حمام به خطر نیفتد.

 

در همین ارتباط، مطلب «راهنمای والدین برای ایمنی کودک در آشپزخانه» را بخوانید.

 

مراقب دمای آب باشید

دمای آب، یکی از بخش‌های مهم ایمنی کودک در حمام است. تنظیم دمای آب به‌نحوی که برای کودک مناسب باشد، یکی از مهم‌ترین اقدامات قبل از شروع استحمام است. هیچ‌گاه بدون اینکه ابتدا خودتان درجه آب را بررسی کنید، کودک را زیر دوش یا داخل وان نفرستید. سرمای شدید آب یا داغ بودن آن، سلامت کودک را به خطر می‌اندازد و باید به آن توجه کرد. علاوه بر این، حین استحمام مدام دمای آب را بررسی کنید تا به دلیل تغییر در فشار آب، سردتر یا گرم‌تر نشده باشد.

 

اشیاء تیز را دور از دسترس قرار دهید

وسایلی چون تیغ‌های اصلاح یا قیچی و سایر وسایل این‌چنینی را در محلی دور از دسترس کودک قرار دهید. برخی از شیرآلات موجود در سرویس‌های بهداشتی نیز ممکن است قسمت‌های تیز یا خطرناکی برای کودکان داشته باشند. بنابراین باید آن‌ها را عایق کاری کنید تا به کودک آسیبی وارد نشود.

 

نظافت را رعایت کنید

محیط‌های پررطوبت، معمولاً بستر مناسبی برای رشد قارچ‌ها هستند. شستشوی دائم وسایل داخل حمام، مانند پرده، دیوارها، صندلی حمام، وان، روشویی و خالی کردن سطل زباله، از جمله اقدامات پیشگیرانهٔ ایمنی کودک در حمام است. همچنین پس از هر بار استحمام، لیف کودک را بشویید و آن را در محیط آفتابی خشک کنید. نگهداری لیف در محیط مرطوب حمام، منجر به تجمع آلودگی می‌شود و تماس آن با پوست او، ممکن است زمینه‌ساز حساسیت پوستی شود.

 

در توالت فرنگی را قفل بزنید

اگر در سرویس بهداشتی منزل توالت فرنگی دارید، بدانید که باید خیلی حواستان را جمع کنید. درهای سنگین توالت فرنگی‌ها ممکن است روی دستان یا سر کودکِ کنجکاو شما بسته شود. علاوه بر این، توالت فرنگی برای بچه‌ها، فضای بانمکی است که هرچه دم دستشان است را داخل آن بیندازند. حتی گاهی سرشان را توی آن می‌کنند و خطر خفگی برای‌شان وجود دارد. همچنین ممکن است هوس کنند از آب داخل آن بخورند! پس بهتر است این قسمت را هم ایمن‌سازی کنید. ساده‌‎ترین راه برای بسته نگه داشتن در توالت فرنگی، قفل‌هایی است که اغلب پلاستیک فروشی‌ها مدل‌های مختلف آن را دارند. می‌توانید آن‌ها را اینترنتی هم سفارش دهید.

 

وان حمام را ایمن کنید

ایمن‌سازی وان، یکی از بخش‌های مهم ایمنی کودک در حمام است. چنانچه در حمام از وان برای کودک استفاده می‌کنید هیچ‌گاه او را تنها رها نکنید. کودکان در عمق بسیار کم آب هم ممکن است غرق شوند. همچنین پس از استفاده از وان، آن را بشویید تا از جمع شدن آلودگی جلوگیری کنید. به علاوه کف وان ممکن است لیز باشد، می‌توانید از تشک‌های ضد لغزش برای جلوگیری از لیز خوردن کودک استفاده نمایید.

 

با پیروی از نکات ذکرشده در این مطلب، یک حمام ایمن خواهید داشت. والدینی که کودکانی در  سنین مختلف دارند، می‌دانند که خطرات حمام و توالت تا چه حد می‌تواند جدی  باشد. پیشنهاد می‌شود هر بار با ایمن‌سازی یک بخش شروع کنید تا مجبور نباشید همهٔ کارها را یکجا انجام دهید. با به کارگیری این نکات ساده، می‌توانید حمام را به مکانی امن و لذت‌بخش برای کودکان تبدیل کنید و از لحظات شستشو و بازی در کنار آن‌ها لذت ببرید. اگر تجربهٔ دیگری در باب  ایمنی کودک در حمام دارید برای ما بنویسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *