شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

بررسی رفتار کودکان ۲ تا ۵ سال

کودکان در سال‌های ابتدایی زندگی، رفتارهای پراکنده و مبهم دارند. درک این رفتارها برای والدین به سختی امکان‌پذیر است؛ اما با بررسی رفتار کودکان ۲ تا ۵ سال، می‌توان به دسته‌بندی جامعی از اعمال آن‌ها در این دوره از زندگی دست یافت. آگاهی نسبت به این رفتارها، واکنش‌های منطقی و صحیح والدین و مربی‌ها را به دنبال خواهد داشت.

از نشانه‌های بازهٔ سنی ۲ تا ۳ سال، می‌توان به چند نشانهٔ زیر اشاره کرد:
  • توسعه سریع زبان کاربردی؛
  • گسترش عمدهٔ هماهنگی‌های حرکتی؛
  • اصلاح توانایی‌های حرکتی اولیه در خوردن و کار با دست؛
  • افزایش آگاهی نسبت به مفاهیم اشکال، رنگ‌ها و امور روزانه؛
  • توانمندی‌های اجتماعی مانند به اشتراک‌گذاشتن وسایل و بیان «لطفاً» و «ممنون».

در همین ارتباط، «پلتفرم دیجیتال کودک، راهی برای گریز از همه‌گیری کرونا در دنیا» را بخوانید.

این توانایی‌ها جهت دستیابی کودکان به میزانی از خودمختاری یا استقلال در رابطه با خوردن، نوشیدن، بازی‌کردن، لباس‌پوشیدن و تنها ماندن با دیگران لازم است. این بازهٔ سنی درواقع سن توسعهٔ شگرف رشد است و معمولاً با درجه‌ای از واکنش‌های احساسی مانند تلاش کودک برای افزایش خودکنترلی همراه است.
بررسی کودکان ۲ تا ۵ سال نشان می‌دهد که ۳ تا ۵ ساله‌ها باید توانایی‌های اولیه در کارکردهای شخصی شامل زبان محاوره‌ای، توانمندی‌های حرکتی کوچک و بزرگ و فعالیت‌های تطبیقی مانند خوردن و خوابیدن مستقل را دارا باشند. این کودکان دربارهٔ تمام کارهایی که انجام می‌دهند، بسیار مشتاق، کنجکاو و خلاق هستند. این سن، دوره‌ای از زندگی است که کودکان ناسزا می‌گویند و فکر می‌کنند که هرچیزی ممکن است. این سن زمانی برای تفریح، پوشیدن لباس‌های افسانه‌ای و تظاهر به پادشاه‌بودن و شادی‌کردن برای بدست آوردن هر توانایی جدید است!

بررسی رفتار کودکان ۲ تا ۵ سال نشان می‌دهد که ۳ تا ۵ ساله‌ها، مسائل مربوط به ملاحظات و قواعد شخصی و نیز احساسات خودشان را با توجه به درکی که از دیدگاه‌های دیگران و واکنش‌های احساسی آن‌ها بدست می‌آورند اصلاح می‌کنند؛ در حالی که خودمختاری و خودکنترلی، مهم‌ترین وقایع روانی در بچه‌های ۲ تا ۳ سال است و به صورت پیوسته با گسترش بی‌سابقه زبان و ادراک اتفاق می‌افتد.

بررسی رفتار کودکان ۲ تا ۵ سال نشان می‌دهد عواملی با مخاطرات ویژه برای کودکان و خانواده‌ها در این سن وجود دارد که می‌تواند بر رشد و رفتار کودک در سالهای پیش از مدرسه اثر بگذارد. در حالی که اغلب گمان می‌کنند بازهٔ سنی ۲ تا ۵ سال، تنها یک زمان لذت‌بخش برای کودکان و خانواده‌هاست.

 

4 نظر

حجت گوهری 1401-05-31

عالی بود مطالب کمه لطفا برای ین ۲ تا ۵ سال مطالب زیادی رو بارگذاری کنید . نحوه افزایش توانمندی در کودکان . چگونگی ارتباط والدین با کودکان . درجه و حد آموزش برای این سنین . بازیهای مربوط به این سنین . آیا آموزش زبان دوم برای این سنین امکانپذیره و در چه حدی و …

پاسخ
پیله ور 1401-06-05

سلامت باشید
در کانال بله و صفحهٔ اینستاگرام همراه ما باشید تا محتواهای جدید رو از دست ندید.
آدرس هر دو در قسمت پایینی سایت هست.

پاسخ
اولادي 1401-05-31

سلام من ی دختر ۳۳ ماه دارم خیلی لجباز همه چی رو باگریه می خواد اگر بهش ندیم خودش میزنه سرش به دیوار میزنه مشکل اصلیش این که نمی توان خوب حرف بزن که به ما به چی می خواد خیلی دوست داره تلویزیون نگاه کن ما نمیزاریم زیاد نگاه کن بیشتر دوست داره اب بازی کن اب بیار بریز تو کاسه از باهاش بازی کن یا بره تو حمام با وسایل بازی تو حمام بازی کن باید باهش چی کارکنم

پاسخ
پیله ور 1401-06-05

سلام
به مشاورین خبرهٔ کودک مراجعه کنید.

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *