شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

بایدها و نبایدهای تولید محتوا برای کودکان

از آنجایی که ما در عصر تکنولوژی زندگی می‌کنیم، رسانه‌ها اطراف مارا فرا گرفته‌اند و همه‌ی ما روزانه با حجم بسیار زیادی از محتوا روبرو می‌شویم. فرزندانمان هم از این محتواها مصون نیستند. کودکان این روزها در معرض محتواهای متنی، بصری، صوتی و… بسیاری قرار می‌گیرند که با درنظر گرفتن بی‌تجربگیِ آنها، باورپذیری بسیاری بر آن‌ها دارند.
نکته‌ی مهم در رابطه با تولید محتوای حوزه‌ی کودکان، حساسیت بالای این حوزه است یعنی فرقی نمی‌کند که محتوا برای شخص کودک نوشته شده باشد یا والدین کودک یا آموزگاران. این محتوا در نهایت با کودکان در ارتباط است. از آن‌جایی که کودکان یکی از حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند، تولید محتوای مرتبط با آن‌ها باید با نهایت دقت و حساسیت انجام شود تا از بروز هرگونه مشکل، خسارت و آسیب احتمالی برای آن‌ها و خانواده‌های‌شان پیشگیری کرد.
از جمله مزایای استفاده‌ی بچه‌ها از تکنولوژی و دسترسی آن‌ها به منابع محتوایی مختلف میتوان به سرگرم شدن بچه‌ها در کنار دسترسی آسان و رایگان به محتواهای آموزشی اشاره کرد.
اما این همه‌گیری دسترسی به محتوا، معایبی نیز دارد. مانند:
* اعتیاد به رسانه‌ها
* هدر رفتن زمان کودک
* تاثیرات منفی بر سلامت جسمانی کودک (مانند مشکلات بینایی، کم تحرکی و چاقی)
* جلوگیری از رشد تعاملات
* احتمال وقوع آسیب‌های روانی ناشی از روبرو شدن با محتواهای غیراخلاقی.
برای تعیین محتواهای مناسب کودکان باید به دو ویژگی دقت کرد. ویژگی اول مناسب بودن محتواها برای سن کودک است و مورد بعدی داده‌های موجود در همین محتوای مناسب کودک است. یعنی نمیتوان به صرف رده بندی سنی محتوا، به آن اعتماد کرده و بدون کنترل آن‌ را در اختیار کودکان قرار داد.
از میان محتواهایی که این روزها بیشتر در معرض دید بچه‌ها هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-برنامه‌های تلویزیونی
2-بازی‌ها و برنامه‌های ویدیویی
3-تصاویر و ویدیوهای موجود درشبکه‌های مجازی
4-محتواهای وبسایت‌ها
حال با در نظر گرفتن مطالب گفته شده بنظر می رسد مجموعه ها،نهادهای آموزشی و متولیان تعلیم و تربیت کودکان ، بیش از پیش باید در تولید محتواهای ارزشمند تلاش کنند .در همین جهت سازمان تعلیم و تربیت کودک با برگزاری رویدا یارستان کودکستان قصد دارد در جهت بهبود محتوای آموزشی ارزشی و فاخر قدمی بردارد و از متولیان،مربیان و .. دعوت می کند در این امر دست در دست هم نهند و این محتواها را سامان دهی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *