شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

سیر تا پیاز فرایند داوری دومین رویداد

رویداد یارستان کودکستان به دنبال شناسایی، ارتقا و حمایت از محصولات فاخر کودکی است. هرچه در این رویداد رخ می‌دهد حول مدار محصولات فاخر است. فاخر بودن آثار در این میان نقش کلیدی دارد. چه محصولی فاخر است؟ چگونه فاخر بودن محصولات تشخیص داده شود؟

در رویداد اول یارستان کودکستان برای بررسی کیفیت محصولات، شاخص‌های داوری به دست آمد. پس از طی فرایند رویداد اول، نسبت به ابعاد مختلف این رویداد آسیب‌شناسی و نقد صورت گرفت. از جمله فرایند داوری و شاخص‌های داوری.

بر اساس این بررسی و کسب مشورت از صاحب‌نظران، بازطراحی نسبت به فرایند ساختار کلی شاخص‌های داوری به دست آمد.

فرایندی که به دست آمد شامل مراحل ذیل بود:

  • پالایش (کارشناسی) اولیه
  • داوری مرحله اول
  • داوری مرحله دوم
  • شورای داوری
 
 

1-  پالایش (کارشناسی) اولیه

در این مرحله تلاش می‌شود نواقص مربوط به ثبت محصولات رفع شود و محصولاتی که شرایط ورود به داوری را به دست نیاورند، از فرایند داوری حذف می‌شود.

مواردی که در این مرحله بررسی می‌شود:

  • اطلاعات یا مستنداتش ناقص
  • ثبت در محور نادرست
  • ایراد بارز در کلیت محصول
  • کیفیت خیلی پایین
  • محصول برگزیدۀ سال قبل، بدون تغییر
  • گرته‌برداری مشهود از محصول داخلی دیگر

در دو حالت نخست فرصت اصلاح به شرکت‌کننده داده می‌شود ولی در موارد دیگر محصول حذف می‌شود.

 

2-  داوری مرحلۀ اول

در این مرحله، محصولات با حدود 30 شاخص ارزیابی می‌شوند و اولین امتیاز کمّی خود را کسب می‌کنند. همچنین به اختصار نقاط قوت و ضعف ظاهری و محتوایی آن‌ها درج می‌شود. این مرحله شامل بررسی همۀ ابعاد محصول نمی‌شود و در تدوین شاخص‌های این مرحله سعی شده مهم‌ترین جنبه‌های بررسی محصول در هر محور به دست آید.

برای تعیین این شاخص‌ها، ابتدا در هر محور مجموعه‌ای از شاخص‌های داوری با استفاده از اسناد بالادستی، پژوهش‌ها و تألیف‌های مرتبط و نظر صاحب‌نظران جمع‌آوری و دسته‌بندی شد. در هر محور حدود 150 شاخص به دست آمد. هر شاخص بیانگر توصیفی از یک محصول مناسب بود. مثلاً این که «محصول دارای راهنمای لازم برای انتخاب و استفاده است.» یا این که «با شرایط سنی مخاطبی که اعلام شده، تناسب دارد.»و به همین ترتیب ابعاد مختلف ظاهری، محتوایی و کاربردی یک محصول مناسب، در قالب شاخص‌های مختلف جمع‌آوری شد.

سپس در هر محور با دعوت از صاحب‌نظران، جلساتی برگزار شد و در این جلسات ساختار داوری و شاخص‌های جمع‌آوری‌شده به نقد و بررسی گذاشته شد.

از آن‌جا که در مرحلۀ اول داوری، به تعداد کمتری شاخص نیاز بود، از جمله خروجی‌های مهم این جلسات، انتخاب شاخص‌های داوری مرحلۀ اول از بین شاخص‌های جمع‌آوری شده بود. همچنین اثر هر شاخص در امتیاز محصول، با شاخص دیگر متفاوت است و وزن شاخص‌ها با هم برابر نیست. ملاک تعیین وزن شاخص‌ها نظرات صاحب‌نظران بود. لذا دومین دستاورد جلسات شوراهای تخصصی، تعیین وزن شاخص‌ها در محاسبۀ امتیاز محصولات بود.

 

جلسات برگزار شده:

جلسۀ محور کتاب کودک، با حضور خانم‌ها خیاط، سوده مهتاب‌پور، زهره پریرخ، سمانه قاسمی و عاطفه سعیدی و آقایان بابک نیک‌طلب، صادق ذوفن و سیدامیرحسین میردامادی در تاریخ 13 بهمن 1401، در محل سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک برگزار شد.

جلسۀ محور کتاب کار، با حضور خانم‌ها مرضیه نوذری، مهتدی، صدیقیان، معصومه عرب، عاطفه سعیدی، محسنی‌فر و آقایان سعیدبخش، محمدپور، محمدحسین سیستانی‌زاده، حکیمی، محمدبیگی، رشیدی، صادق ذوفن و سیدامیرحسین میردامادی، در تاریخ 24 اسفند 1401 و 21 فروردین 1402، در محل سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک و خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد.

جلسۀ محور راهنمای مربی، با حضور آقایان کیومرث سلطانی، صادق ذوفن، محمدبیگی و سیدامیرحسین میردامادی و خانم‌ها نجفی، عاطفه سعیدی، زهرا اشرف خراسانی، کشفی، مائده کاملی، آفتابگرد و فاطمه‌سادات سجادی‌نیا، در تاریخ 27 فروردین 1402، در محل سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک برگزار شد.

جلسۀ محور سامانه، سایت و برنامک، با حضور آقایان سیدمحسن حسینی، قاسمی، سروش کیانی، حسین افسری، محمدحسین سیستانی‌زاده و سیدامیرحسین میردامادی و خانم‌ها مهتدی و طاهره آرام، در تاریخ 28 فروردین 1402، در محل خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد.

جلسۀ محور کار با کودک (راهنمای والدین)، با حضور خانم‌ها محدثه جعفری، لیلا کاشانی وحید، الهی، خلیلی، فاطمه شاهچراغی و عاطفه سعیدی و آقایان کرباسچی، قاسمی، ایزد و سیدامیرحسین میردامادی، در تاریخ 29 فروردین 1402، در محل سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک برگزار شد.

جلسۀ محور اسباب‌بازی و وسایل یادگیری و بازی، با حضور آقایان صابر عبدالملکی، عطاءالله پورعباسی، حامد تأملی، اسعدزاده، محمدحسین سیستانی‌زاده، سعیدبخش، امیرحسین حمداوی و سیدامیرحسین میردامادی و خانم‌ها سیاح‌منش، عاطفه سعیدی، زهرا فلسفی و نسرین قرائی، در تاریخ 30 فروردین 1402، در محل سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک برگزار شد.

جلسۀ محور ویژه (بسته‌های یادگیری)، با حضور آقایان تهرانی، محمدبیگی، سعیدبخش و سیدامیرحسین میردامادی و خانم‌ها رخساره فضلی و عاطفه سعیدی، در تاریخ 6 اردیبهشت 1402، در محل سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک برگزار شد.

شاخص‌های داوری مرحله اول در هر محور و وزن هر شاخص در ادامه قابل مشاهده است:

 

 

پس از تعیین شاخص‌های داوری مرحلۀ اول، جلسات متعدد حضوری و مجازی برای توجیه و هماهنگی داوران و ناظران محترم برگزار شد.

در مرحلۀ نخست داوری، هر محصول پس از داوری توسط یک داور، توسط یک ناظر بررسی می‌شد و اصلاحاتی در امتیازات و نکات درج شده برای هر محصول رخ داده است.

 

3-  مرحلۀ دوم داوری

در پایان مرحلۀ اول داوری، تعدادی محصول که امتیازات بیشتری کسب کرده باشند وارد مرحلۀ دوم داوری می‌شوند. در این مرحله هم هر محصول ابتدا توسط یک داور ارزیابی می‌شود و سپس یک ناظر آن داوری را بررسی و اصلاح می‌کند. تفاوت مرحله دوم داوری و مرحله اول، در تعداد شاخص‌های داوری و جزئیات بیشتری است که مورد بررسی فرار می‌گیرد.

 

4-  شورای داوری

محصولات انتخاب شده از مرحلۀ دوم، وارد شورای داوری می‌شوند. در این مرحله، شورایی متشکل از صاحب‌نظران با دریافت نظرات به دست آمده از کارشناسی اولیه، داوری مرحلۀ اول و داوری مرحلۀ دوم، این بار با یک نگاه کل‌نگر هر محصول را بررسی می‌کنند و نهایتا یک امتیاز کلی و نکات پیشنهادی برای هر محصول درج می‌شود.

مجموع امتیازات مرحلۀ اول، مرحلۀ دوم و شورای داوری، امتیاز نهایی

 

2 نظر

مجید حق شناس 1402-03-03

با عرض سلام . شاخص های محور راهنمای مربی مطالعه شد . شاخص ها خوب هستند اما کافی نیستند و اینکه این شاخص ها در کتب کار برگزیده در یارستان یک کمتر دیده شد . امیدوارم همین شاخص ها در یارستان دو بیشتر مورد توجه قرار گیرد . و در محصولات برگزیده نمود بیشتری داشته باشد و در آخر بعنوان یک دوست به آقای میردامادی عرض میکنم که کودکان ایران از لحاظ آموزش فنی نیستند و این مسوولیت برعهده شماست که قدر بدونید که خادم کودکان پاک و طیب ایران هستید . شما مسوولید….

پاسخ
یارستان کودکستان 1402-12-15

سلام و عرض ادب
سپاس از همراهی شما

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *