شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

سیر تا پیاز شاخص‌های داوری محصولات منتشر شد!

سیر تا پیاز شاخص‌های داوری محصولات منتشر شد!

شاخص‌های داوری محصولات از مهم‌ترین لوازمی است که باید آن را بدانید. این‌که بر چه اساس قرار است محصولات و آثار رسیده را داوری کنیم، باید روشن و شفاف باشد تا هم والدین بتوانند از آن‌ها برای خرید و انتخاب محصول استفاده کنند و هم شرکت‌کنندگان در رویداد و تولیدکنندگان محصولات کودک زیر ۷ سال بتوانند ایده بگیرند. در ادامه می‌توانید شاخص‌های داوری محصولات رویداد یارستان کودکستان را به تفکیک ایجابی، سلبی و امتیازی مشاهده کنید.

محورهای رویداد عبارت‌اند از:

  • طرح درس‌ها و کاربرگ های آموزشی و پرورشی؛
  • کتاب کودک و کتاب کار کودکستان؛
  • بازی ، اسباب‌بازی و محصولات کمک‌آموزشی؛
  • سامانه و نرم‌افزار‌های موبایلی و رایانه‌ای؛
  • تولیدات صوتی و تصویری (دارای ماهیت دیجیتال).

در همین ارتباط، سؤالات متداول شرکت در رویداد یارستان کودکستان را بخوانید.


جدول شاخص‌های ایجابی ضروری

شاخص‌های ضروری باید حتماً در محصول وجود داشته باشند.

ردیفشاخص و معیارشناسه
۱بازی محور بودن۱. جذابیت و ایجاد نشاط
۲. اجباری‌نبودن
۳. غلبهٔ جنبهٔ سرگرمی بر آموزش
۴. عدم ارزشیابی بر اساس خروجی
۲فعالیت محور بودن۱. دست‌ورزی
۲. جنبش و حرکت
۳در نظر داشتن رشد همه‌جانبه و یک‌پارچه
(رویکرد تلفیقی در طراحی)
۱. توجه به حواس پنجگانه
۲. توجه به رشد ذهنی
۳. توجه به رشد عاطفی/ ایجاد بستر تعاملی
۴. توجه به مهارت‌های هنری
۵. توجه به مهارت‌های کلامی
۴کاربرد ابزار متعدد و متنوع در جهت تجربه‌ورزی۱. استفاده از کتاب
۲. استفاده از انواع قصه و شعر
۳. استفاده از نمایش خلاق و تئاتر
۴. استفاده از آزمایش علمی
۵. استفاده از انواع بازی
۶. استفاده از انواع نرم افزار
۷. استفاده از انواع تولیدات تصویری و صوتی
۵محوریت حفظ آزادی عمل کودک۱. عدم الزام‌آور بودن فعالیت‌ها
۲. طراحی بر اساس علاقه‌مندی کودک
۳. عدم انتظار خروجی مطابق معیارهای مشخص
۴. در نظر داشتن تفاوت‌های فردی در طراحی فعالیت‌ها
۶بهره‌گیری از انواع بسترهای یادگیری
(فراهم‌کردن بستر فعالیت فردی و گروهی)
۱. فراهم‌کردن محیط باز و طبیعی
۲. برگزاری جشن‌های ملی و مذهبی
۳. فراهم‌کردن بستر انواع گردش و تفریح
۴.فراهم‌کردن محیط آرام و سربسته جهت تمرکز
۷رعایت قواعد زبان و خط فارسی۱. به کار نبردن واژه‌های غیرفارسی
۲. ساده و روان و قابل فهم بودن متن
۸روانی محتوا۱. استفاده از بیان روشن و قابل فهم
۲.استفاده از کلمات آشنا و بامعنا
۹رعایت اصول بهداشتی و ایمنی در محصولات فیزیکی۱. استفاده از مواد اولیهٔ بی‌خطر
۲. استفاده از رنگ‌های بهداشتی و ثابت
۳. تیز و برنده نبودن
۴. گوش خراش نبودن أصوات
۵. عدم ارائهٔ تصاویر آزاردهنده و ملال‌آور و..
جدول شاخص های اولیه و عمومی سنجش محصولات (ایجابی)

شما می‌توانید توضیحات دبیر اجرایی رویداد را دربارهٔ این دسته از شاخص‌ها مشاهده کنید:


جدول شاخص‌های سلبی

شاخص‌های سلبی آن دسته از شاخص‌های داوری محصولات هستند که ما انتظار نداریم آن‌ها را در محصولات شما ببینیم؛ اما اگر هم محصول شما آن‌ها را دارد، آن را در رویداد ثبت کنید.

ردیفشاخص و معیار
۱پرهیز از آموزش حروف الفبا، خواندن و نوشتن آن
۲پرهیز از آموزش زبان‌های خارجی
جدول شاخص های اولیه و عمومی سنجش محصولات (سلبی)

آقای صادق ذوفن، دبیر اجرایی ریوداد، این دسته از شاخص‌های داوری محصولات، یعنی شاخص‌های سلبی را توضیح می‌دهند:


جدول شاخص‌های امتیازی

در بین شاخص‌های داوری محصولات، شاخص‌های امتیازی شاخص‌هایی هستند که به محصول امتیاز و به درجهٔ آن ضریب می‌دهند.

ردیفشاخص و معیارشناسه
۱محوریت توجه به خانواده و تعمیق روابط خانوادگی۱. تأکید بر خانواده به‌عنوان بستر اصلی تربیت دوره کودکی
۲. توجه به خانواده‌دوستی و تعمیق علائق و روابط خانوادگی
۲تعبیه وجه توانمندسازی مربی و آگاهی خانواده در محصول۱. بروشور نحوهٔ استفاده از محصول
۲. مشخص‌کردن معیارهای ارزیابی
۳. تعیین اهداف رشدی
۴. تعیین بازهٔ سنی مخاطب
۵. سهولت در بکارگیری
۳جذابیت شکلی۱. شیوهٔ انتقال متنوع
۲. استفاده از شکل و تصویر مورد نیاز برای انتقال مفاهیم، پیام‌ها و پرورش مهارت‌ها
۳. استفاده از جداول، نقشه‌ها، نمودارها و تصاویر، جهت انتقال صحیح پیام محتوا
۴. استفاده از رنگ‌بندی مناسب
۴خلاقیت و نوآوری در شکل ظاهری یا محتوا۱. پرورش تخیل
۲. طرح افکار تازه
۳. بیان ارتباط پدیده‌ها و وقایع و به کاربستن آن‌ها
۵سازمان‌دهی مناسب محتوا۱. رعایت چرخهٔ یادگیری (درگیرکردن مخاطب/ کشف، جستجوگری و کنجکاوی و ارزشیابی)
۲. رعایت توالی (ترتیب ارائهٔ مطالب از ساده به پیچیده و از پایین‌ترین سطح ممکن و قابل درک)
۳. رعایت تلفیق (در هم تنیدگی فعالیت‌ها با پرهیز از جداسازی مفاهیم، مهارت و ارزش‌ها)
۶تعبیه نحوهٔ ارزشیابی از عملکرد کودک در محصول۱. توصیفی
۲. بر مبنای مشاهده
۳. به‌صورت مستمر
۴. منتاسب با سن
۵. براساس شرایط و بوم فرهنگی و خانوادگی
۷رعایت و ترویج ارزش‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی جامعهٔ اسلامی‌ایرانی۱. برجسته‌نمودن مصادیق سبک زندگی اسلامی‌ایرانی در خانواده، مانند: ترویج حیا، عزت نفس و …
۲. احترام به قومیت‌ها، ادیان و کتاب‌های آسمانی، ارزش‌های ملی، مشاهیر فرهنگی، علمی و ادبی
۳. عدم تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی
۴. پرهیز از نشانه‌های فرق ضاله مانند: انگشتر تیغ‌دار، گردنبند اسکلتی، ستاره شش‌ضلعی، جمجمه، صلیب وارونه، انواع سمبل‌های شیطان و …
۵. عدم استفاده از تصاویر، شخصیت‌های کارتونی، حروف، تصاویر و نمادهای مغایر با ارزش‌های اسلامی‌ایرانی در کتاب، لوازم‌التحریر و دیگر رسانه‌ها
۸به‌روزبودن و تناسب با مقتضیات زمان۱. توجه به یافته‌ها و دانش‌های نظری، عملی و پژوهشی روز
۲. بهره‌گیری از یافته‌ها، تجربیات و روش‌های علمی معتبر
۹توجه به متون علمی تمدن اسلامی‌ایرانی۱. معرفی منابع و فعالیت‌های علمی و ادبی دانشمندان مسلمان
۲. معرفی آثار تمدن و فرهنگ ارزشمند ایران و جهان اسلام
جدول شاخص های اولیه و عمومی سنجش محصولات (امتیازی)

برای دیدن توضیحات دبیر اجرایی رویداد، دربارهٔ شاخص‌های امتیازی محصولات، به ویدئوی زیر مراجعه کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *