شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

10 فعالیت سرگرم کننده برای تقویت حس چشایی کودک

تقویت حس چشایی کودک یک زمان طلایی دارد و آن هم دوران تولد تا پیش از مدرسه است. یکی از مهم‌ترین حس‌های کودکان که می‌تواند در فرایند تغذیه و رشد آن‌ها بسیار مؤثر باشد، حس چشایی است. درست مثل سایر مهارت‌های کودک که در این دوره باید در قالب بازی تقویت شود، برای تقویت این حس بازی‌های مختلفی آماده کرده‌ایم تا هم خوش بگذرانید و هم بچه‌ها را به خوراکی‌ها و مزه‌ها علاقه‌مند کنید.

 

1. با هم آشپزی کنید

یک وعده یا میان‌وعدهٔ ساده و دوست‌داشتنی کودک را برای این کار انتخاب کنید و با همراهی او آن را درست کنید. اینکه کودک ببیند یک غذا یا میان وعده از چه مواد مختلفی تهیه شده است و ترکیب آن‌ها می‌تواند یک طعم جدید خلق کند برایش جذاب خواهد بود.

به بچه‌ها فرصت بو کردن مواد غذایی را بدهید. بگذارید با  قاشق هم بزنند یا با یک ابزار بی‌خطر برش بزنند. وقتی غذا آماده شد، آن را با هم بچشید و درباره‌اش با یکدیگر صحبت کنید و مزه‌ها را مرور کنید: مثلاً شیرینی، شوری، ترشی، تلخی. با این کار بچه‌ها اسم طعم‌های مختلف را هم به‌مرور یاد می‌گیرند و تقویت حس چشایی کودک بهتر اتفاق می‌افتد.

 

2. چشم‌بندی خوشمزه راه بیندازید

چشم کودک را ببندید. خوراکی‌های آشنا را به او بدهید تا مزه کند و حدس بزند چه چیزی خورده است. می‌توانید این کار را با میوه‌ها، سبزیجات و تنقلات انجام دهید. برای بچه‌های کوچک‌تر، می‌توانید ابتدا غذاها را به آن‌ها نشان دهید و سپس بخواهید بدون نگاه کردن، نمونه‌های طعم را حدس بزنند. کودک با این کار می‌تواند مزه‌های مختلف را در ذهن ثبت کند و بین آن‌ها و شکل خوراکی‌ها ارتباط برقرار کند.

 

3. نقاشی با خوراکی‌ها را امتحان کنید

برای تقویت حس چشایی کودک، گاهی بگذارید بچه‌ها با دست‌های تمیز و موادی نرم و ساده مثل ماست، فرنی و… روی سینی تمیزی نقاشی کنند. در حین نقاشی به آن‌ها اجازه دهید خوراکی را بچشند و تشویقشان کنید. همچنین دربارهٔ طعم‌های مختلفی که تجربه می‌کنند با آن‌ها صحبت کنید.

 

مطلب «۶ بازی تعادلی برای کودکان بالای ۳ سال» را بخوانید.

4. بشقاب مزه‌ها بسازید

سینی‌ها یا بشقاب‌هایی از خوراکی‌های متنوع تهیه کنید تا کودکان آن را امتحان کنند. ضمن چشیدن آهسته و دانه دانهٔ آن‌ها، دربارهٔ فواید هر گروه غذایی و مزه‌های متفاوت با هم صحبت کنید. در حالی که بچه‌ها غذاهای مختلف را امتحان می‌کنند، از آن‌ها سؤالاتی در مورد طعم خوراکی‌ها بپرسید و بخواهید آن‌ها هم از خوراکی‌ها بردارند و در دهان شما بگذارند. سپس در مقابل هر مزه با چهره‌تان واکنش‌های جذاب نشان دهید تا کودکان به تجربه کردن انواع خوراکی‌ها و مزه‌ها تحریک شوند.

 

5. با چوب‌شور مهندس‌بازی کنید!

چوب‌شور یکی از خوراکی‌های محبوب بچه‌هاست که می‌توانید آن را با کمک تنقلات و میوه‌های مختلف تبدیل به شکل جدیدی مثل مکعب یا خانه و … کنید. کودک مهندس شما بعد از ساخت شکل‌های مختلف با خوراکی‌ها می‌تواند آن‌ها را مزه کند و از طعم‌ها لذت ببرد. خوردن خانه‌های چوبی، حقیقتاً جذاب است!

 

6. خمیربازی خوشمزه درست کنید

دستور تهیهٔ خمیر بیسکویت را اجرا کنید و با همکاری کودک، هر قسمت از آن را با چیزهای مختلف مانند شکلات، آبمیوه، عسل یا نمک مزه‌دار کنید. همین‌طور که آن‌ها را شکل می‌دهید، سعی کنید ترکیب طعم‌ها را ایجاد کنید و با خلاقیت خود، مزه‌ها و ترکیبات جدید بسازید. برای تقویت حس چشایی کودک پس از پختن، حاصل کار را با کودک مزه کنید. این کار به کودک در کشف مزه‌های جدید کمک می‌کند. حتی اگر طعم‌های بی‌ربط را با هم مخلوط کرد، جلوی او را نگیرید و بگذارید تا کشف طعم جدید تلاشش را ادامه دهد.

 

7. شکر و نمک را مقایسه کنید

به کودک کمی شکر و کمی نمک بدهید تا روی یک سینی یا بشقاب تیره بریزد. بعد دربارهٔ ظاهر و بوی آن‌ها با هم حرف بزنید.چه چیزی یکسان و چه چیزی متفاوت است؟ بچه‌ها می‌توانند انگشت خود را لیس بزنند و شکر و نمک را یکی یکی فشار دهند. بپرسید چه نوع غذاهای شیرین یا شور را می‌شناسند و از اهمیت آن‌ها در طعم دادن به غذاهای مختلف بگویید. تقویت حس چشایی کودک به همین سادگی و بامزگی است!

 

8. دربارهٔ خاطرات طعم‌دار صحبت کنید

گاهی طعم‌ها می‌توانند یادآور خاطرات به‌خصوصی باشند. آن‌ها را درست کنید و موقع خوردن آن‌ها دربارهٔ خاطرات حرف بزنید. مثلاً قرمه‌سبزی و خانهٔ مادربزرگ؛ آش رشته و سفر شمال و کیک گردویی و جشن تولد.

 

9. موقع چشیدن حواس‌جمع باشید!

برای تقویت حس چشایی کودک، هر چند وقت یک بار به بچه‌ها یادآوری کنید که خوردن غذا و خوراکی‌ها تنها برای سیر شدن نیست. در حین غذا خوردن آن‌ها را به توجه دربارهٔ رنگ‌ها، بوها و بافت غذاها تشویق کنید.

 

10. با میوه‌‌ها اکتشاف کنید!

میوه‌ها این قابلیت را دارند که مزه‌های متنوعی برای ما خلق کنند. مزهٔ یک میوه در وقت تازگی، با حالت کمپوت، لواشک، مربا و حالت خشک‌شده فرق دارد. دربارهٔ این تفاوت‌ها با بچه‌ها حرف بزنید و آن‌ها را در جریان این فرایندها خبر کنید تا از نزدیک ببینند. این تجربهٔ جذاب تغییر مزه را با بچه‌ها انجام دهید و دربارهٔ این‌که چطور یک طعم ساده می‌تواند با اضافه و کم کردن بعضی چیزها چقدر متفاوت شود صحبت کنید. می‌توانید در پایان هر بازی، همراه با کودک، بابت همه طعم‌های جذابی که تجربه کرده، قدردانی و شکرگذاری را تمرین کنید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *