شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

محتواهای تربیتی در خدمت یا خیانت به کودکان؟

در سالیان اخیر با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات چشم‌گیر سبک زندگی، اصول تربیتی کودکان به‌شدت دچار تغییر و تحول شده است. محتواهای در دسترس کودکان، رشد روز‌افزون دارد و این دسترسی‌های کنترل‌نشده، آسیب‌های فراوانی را به دنبال داشته است. از این رو، نیاز به محتواهای قوی حوزهٔ کودک برای تربیت اصولی و رشد صحیح کودکان امری انکارناپذیر است.

محتواهای تربیتی در خدمت یا خیانت به کودکان؟

کمبود منابع مناسب و مطابق فرهنگ ایرانی‌اسلامی، تبعات جبران‌ناپذیری دارد که از آن جمله می‌توان به رجوع والدین و فعالین حوزه کودک به منابع غیرمناسب و حاوی آثار سوء تربیتی اشاره کرد. حل این معضل، به تولید محتواهای کنترل‌شده، به‌روز و مطابق با معیارهای تربیتی صحیح وابسته است.
امروزه تنوع گسترده‌ای در ابزارهای تربیتی وجود دارد. کتاب‌های کمک آموزشی، محتواهای صوتی و تصویری، سامانه‌ها و نرم‌افزارهای موبایلی و رایانه‌ای و اسباب‌بازی‌ها از آن جمله‌اند. انواع مختلفی از این ابزارها در بازارهای ایران و سایر کشورها به‌وفور یافت می‌شوند. اما سؤال اصلی اینجاست که کدام محتوا برای کودک مناسب است و روند مثبتی در رشد وی خواهد داشت؟

در همین ارتباط، بایدها و نبایدهای تولید محتوا برای کودکان را بخوانید.

 

محتواهای تربیتی در خدمت یا خیانت به کودکان؟

معیارهای گوناگونی برای سنجش محتواهای حوزهٔ کودک ذکر شده است. برخی شاخص‌های اساسی در ارزیابی منابع تربیتی عبارتند از:

  1. خلاقیت و نوآوری
  2. رعایت قواعد زبان و خط فارسی
  3. سهولت در به‌کارگیری
  4. صحت و دقت علمی
  5. رعایت و ترویج ارزش‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی
  6. سادگی و روانی
  7. به‌روز بودن
  8. جذابیت ظاهری
  9. فرآهم‌آوردن فرصت تعامل با مخاطب

توجه به این معیارها در تولید آثار حوزهٔ کودک، امری ضروری است چراکه منجر به کاهش صدمات ناشی از محتواهای آسیب‌زا خواهد شد. لازم به ذکر است که این معیارها با توجه به ویژگی‌های خاص کودکِ امروز تدوین شده‌اند. در نتیجه بی‌توجهی به آن‌ها، عدم رغبت کودکان به استفاده از محتواهای تولیدی را به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *