شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

توصیه‌هایی برای مراقبت از نوزاد در زمستان

مراقبت از نوزاد در زمستان یکی از دغدغه‌های والدینی است که تازه بچه‌دار شده‌اند.حفظ دمای بدن نوزاد در مناطق و هوای سرد موضوع بسیار مهمی است؛ چراکه نوزادان هنوز توانایی خودتنظیمی دمای مرکزی بدن‌شان را ندارند. با پیروی از چند توصیه، می‌توانید با خیالی آسوده به نوزاد خود کمک کنید که در هوای سرد ایمن و راحت باشد.

 

برای بیرون بردن نوزاد محتاط باشید

نوزادان حرارت بدن خود را سریع‌تر از بزرگسالان از دست می‌دهند، و هر چه سن آن‌ها کمتر باشد، توانمندی کمتری برای مقابله با سرما دارند. آن‌ها قادر به افزایش حرارت بدن‌شان با لرزیدن نیستند و هنوز چربی بدنی را که برای گرم شدن مجدد نیاز است ندارند. نوزادان به‌تدریج در حال بدست آوردن توانایی تنظیم دمای داخلی بدن خود هستند. بنابراین حضور در محیط‌هایی که دمای متفاوتی با بدن آن‌ها دارد باید همراه با ضرورت و تمهیدات مناسب گرمایشی باشد.

توجه داشته باشید هنگامی که دما زیر صفر می‌رود، نباید نوزاد تازه متولد شده را برای  زمان طولانی در هوای سرد نگه داشت. حتی زمانی که دما بالاتر از صفر است، وزش باد سرد می‌تواند خطرناک باشد.

 

چندلایه بپوشانید

برای مراقبت از نوزاد در زمستان، راز لباس ‌پوشاندن به او، در لایه لایه پوشیدن است. هر زمان که بچهٔ شما در ماشین نیست و بیرون از فضای خانه است، پوشیدن چند لایه‌ لباس به حفظ گرما کمک می‌کنند. انتخاب لباس در چند لایه این امکان را می‌دهد که در صورت تغییر دما یا زمانی که حس کردیم کودک گرمش شده به راحتی لباسش را کم و زیاد کنیم.

برای سنجیدن میزان نیاز نوزاد به لباس، همیشه حساب کنید که نوزاد یک لایه بیشتر از آن‌چه شما پوشیده‌اید، باید لباس  بپوشد. اگر با یک کاپشن روی لباس‌های خود راحت هستید، باید بچه‌تان یک کاپشن و یک لباس گرم در زیر آن بپوشد.

در همین ارتباط، مطلب «در انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای بچه‌ها به چه نکاتی توجه کنیم؟» را بخوانید.

 

کاپشن در صندلی ماشین ممنوع!

حواس‌تان باشد نوزاد را با پالتو یا کاپشن در صندلی خودرو قرار ندهید. نشاندن کودک با کاپشن در صندلی ماشین و بستن کمربند محافظ، ممکن است خودش مشکل‌ساز شود. اغلب پالتوها و کاپشن‌ها حجم زیادی دارند. در حرکت‌های خودرو با نوزاد ممکن است در بدن بچرخند و نوزاد را کلافه کنند یا جلوی صورتش را بگیرند و جا برای تنفس کودک نباشد.

راه بهتر مراقبت از نوزاد در زمستان این است که ابتدا کودک را به صندلی خودرو بچسبانید و از روانداز یا پتو برایش استفاده کنید. همچنین، می‌توانید ماشین را پیش از سوار شدن نوزاد، گرم کنید تا او راحت باشد و حتماً نزدیک نوزاد باشید تا مطمئن شوید هیچ خطری به خاطر پتو یا لباسی که ممکن است صورت کودک را بپوشاند، ایجاد نشود.

 

استانداردها را رعایت کنید

اگر دما زیر صفر درجه یا همراه با باد و باران باشد، بهتر است نوزاد را به‌جز برای رفت‌وآمدهای کوتاه، آن هم ترجیحاً با خودرو از خانه خارج نکنید. اگر از کالسکه یا کریِر یا وسیلهٔ دیگری برای حمل نوزاد استفاده می‌کنید، او را کاملاً بپوشانید. می‌توانید از کاورهای کالسکه یا کریر البته به این شرط که مانع گردش هوا نشود استفاده کنید.

پیشنهاد می‌شود به‌طور مکرر وضعیت نوزاد خود را چک کنید. اگر صورتش قرمز شده باشد و پوستش گرم باشد، احتمالاً بیش از حد او را پوشانده‌اید. از سوی دیگر، اگر نوزاد گریان باشد و پوستش موقع لمس کردن سرد باشد، احتمالاً به قدر کافی به او لباس نپوشانده‌اید و نیاز به لباس بیشتر دارد.

 

خانه را سونا نکنید!

در بحث مراقبت از نوزاد در زمستان همان‌قدر که سرمای زیاد برای نوزاد خوب نیست، گرمای بیش از حد داخل خانه نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد. گرمای زیاد خانه باعث می‌شود رطوبت فضا کم و پوست نوزاد خشک شود. بهتر است هنگامی که نوزاد در حال خوابیدن است، دما را کمی پایین‌تر بیاورید و با استفاده از پتو او را گرم کنید.

 

مراقب علائم غیرعادی باشید

اگر کودک شما می‌لرزد، یا اندام‌های او (دست‌ها، پاها و صورت) سرد و قرمز، یا رنگ‌پریده و سفت شده است، فوراً او را به داخل بیاورید تا گرم شود. در این صورت، نباید ناحیهٔ سرد را مالش دهیدٔ زیرا این کار می‌تواند به پوست سرد، آسیب بیشتری وارد کند. در عوض، از یک حوله  یا کیسهٔ آب گرم استفاده کنید تا پوست دوباره گرم شود.

اگر کودک شما در عرض چند دقیقه بهبود نیافت، با پزشک تماس بگیرید. علائم دیگری که نشان می‌دهد نوزاد شما بیش از حد سرد شده است و نیاز به مراقبت پزشکی دارد، بی‌حالی، عدم پاسخگویی و آبی بودن لب یا صورت است.

 

امیدواریم که توصیه‌های مراقبت از نوزاد در زمستان برای شما مفید باشد و آن را برای تازه مادرها و پدرها بفرستید. شما چه تجربه‌ای در این‌باره دارید؟ برای ما بنویسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *