شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

مهارت گوش دادن فعال و موثر در مواجهه با بچه‌ها

گوش دادن فعال و موثر یکی از مهارت‌های مهمی است که می­تواند به‌طور جدی کیفیت ارتباط با بچه‌ها را دگرگون کند. چه مربی کودک هستید، چه والد و حتی چه فردی که سالی چندبار بچه‌ها را در میهمانی می‌بیند، شنونده بودن مهارت واجبی است که باید بیاموزید. در این مقاله همراه ما باشید تا درباره گوش دادن فعال و موثر در مواجهه با بچه‌ها صحبت کنیم.

خودتان را محک بزنید!

ما یک آزمون کوچک برای بررسی این مهارت طراحی کرده‌ایم تا خودتان را بهتر بشناسید و محک بزنید. به ۱۲ سؤال زیر پاسخ داده و به خودتان نمره بدهید. هرچه تعداد «نه»ها بیشتر باشد، نمرهٔ مهارت شما بیشتر است. گفتگوهای اخیرتان با بچه‌ها را به یاد بیاورید و به این سؤالات صادقانه جواب دهید:

  1. وقتی حرف می‌زند حواستان به موضوعات دیگر پرت است؟
  2. بین صحبتش می‌پرید و حرفش را قطع می‌کنید؟
  3. برای اینکه زودتر حرفش را بزند جمله‌هایش را کامل می‌کنید؟
  4. سعی می‌کنید کلمات و تلفظ‌های غلطش را اصلاح کنید؟
  5. درحالی که سرگرم کار دیگری هستید به حرف‌هایش گوش می‌دهید؟
  6. ارتباط چشمی و واکنش‌های فعال را در برابر احساساتش کنار گذاشتید؟
  7. کودک را دستپاچه می‌کنید تا زودتر حرفش را تمام کند؟
  8. بین حرف‌هایش یاد خاطرات خودتان می‌افتید؟
  9. وقتی صحبت می‌کند به جواب‌هایی که می‌خواهید به او بدهید فکر می‌کنید؟
  10. حرف‌هایش را فراموش می‌کنید؟
  11. سراغ بخش‌های بی‌اهمیت صحبت‌ها می‌روید که دغدغهٔ بچه نبوده است؟
  12. در حالی که هنوز صحبت می‌کند، راهکارهایتان را مطرح می‌کنید؟

شنونده فعالی هستید؟

اگر رفتارتان شبیه مواردی است که خواندید، احتمالا نه فقط در مقابل فرزندتان که در زندگی روزمره نیز گوش دادن فعال و موثر را نمی‌دانید و این موضوع می­تواند به کل روابط اجتماعی، خانوادگی و شغلی شما نیز آسیب برساند.

در همین ارتباط، مطلب «۹ فعالیت پدر فرزندی به‌مناسبت روز پدر» را بخوانید.

گوش دادن فعال و موثر به چه کار بچه‌­­ها می‌آید؟

گوش کردن یک مهارت آموختنی است و شنونده فعال بودن دقیقا جایی است که ما به  حرف­های فرد مقابل با تمام وجود گوش می­دهیم تا در صورت نیاز، واکنش مناسب نشان دهیم. گوش دادن فعال و موثر در برابر بچه‌ها، فایده‌های بسیاری دارد. از جمله:

  • حس مهم بودن به کودک می­دهد؛
  • غیر مستقیم، مهارت گوش دادن فعال را به او یاد می­دهد؛
  • زمینه‌ساز رابطهٔ سالم بین والدین و فرزندان یا مربی و کودک می­شود؛
  • سایر مهارت­های نرم مانند حل مسئله، تصمیم­گیری، ارتباط مؤثر و هوش کلامی را نیز تقویت می­کند؛
  • باعث می‌شود کودک در دوران مدرسه درس­ها را بهتر درک ­کند و به خاطر بسپارد؛
  • در بزرگسالی فرد با اعتماد به نفس­تری خواهد بود.

چطور شنونده فعالی برای بچه‌ها باشیم؟

چطور شنونده فعالی برای بچه‌ها باشیم؟

حواس‌تان را جمع کنید!

یکی از قاتلین رابطه با فرزندان، گوشی­های موبایل هستند. زمانی که فرزندان به سراغ شما می آیند تا صحبت کنند، حتما گوشی را در حالت هواپیما قرار دهید تا با صدای زنگ یا پیام­ها تمرکزتان از دست نرود. تلویزیون دیدن، چک کردن غذا، نگاه کردن به ساعت، ور رفتن با وسیله‌ها و… هم همان کار را می­کند. در وقت صحبت با بچه‌ها، هرچه حواستان را پرت می­کند لحظاتی رها کنید.

به چشم‌هایش نگاه کنید

برای گوش دادن فعال و موثر، اگر لازم است خم شوید یا بنشینید تا هم قد کودک شوید. در حالی که به چشم­های او نگاه می­کنید، به حرف­هایش توجه کنید. گارد بسته نداشته باشید و حس آرامش را به او منتقل کنید.

آدم‌آهنی نباشید!

با اشتیاق و علاقه به او گوش دهید و با تکان دادن سر، «بله» و «اوهوم» گفتن تشویقش کنید تا ادامه دهد. با حالت چهره، همسو با هیجانات و احساسات مختلفش واکنش نشان دهید. اگر غمگین است شما هم غمگین شوید و اگر شاد، لبخند بزنید.

سؤال بپرسید و بازخورد دهید

نکات مهم حرف­هایش را که شنیدید خلاصه و تکرار کنید. سعی کنید دنیا را مثل او تجربه کنید و اگر لازم است، از برخی بخش­های مهم سؤال بپرسید تا هر دو مطمئن شوید منظور را درست فهمیده­اید.

صبور باشید!

می­دانیم با اینکه خیلی زود می­فهمید ماجرا چه بوده و راه‌حل را هم می­دانید، شنیدن حرف­های بچه­ها چقدر سخت است. اما صبور باشید؛ حرفش را قطع نکنید و سریع سراغ جواب و راهکار دادن نروید. بین حرف زدن­هایش به پاسخ­هایی که می­خواهید بدهید فکر نکنید و بر حرف­های او تمرکز کنید. فقط زمانی که کلمهٔ مناسبی پیدا نمی­کند به او کمک کنید و سعی نکنید زودتر جملاتش را تکمیل کنید.

در پایان فراموش نکنید وقتی شنونده فعالی برای بچه‌ها هستید، به خودتان و آن‌ها کمک می­کنید تا در آینده نیز شما را امین خود بدانند و در بحران­های نوجوانی باز هم  شما را برای شنیده شدن انتخاب کنند. همچنین شما توانستید مهارت گوش دادن فعال و موثر را به فهرست مهارت‌های زندگی خود اضافه کنید و در تمام روابط از آن بهره ببرید. در نظرات بگویید کدام بخش مقاله بیشتر برای‌تان جالب بود و چه تجربه‌های دیگری در زمینهٔ کسب این مهارت دارید؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *