شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

۶ ایده برای یک نوروز خانوادگی با بچه‌ها!

برگزاری یک نوروز خانوادگی با بچه‌ها، نیازمند خلاقیت و کمی مهارت در ساختن اوقات خوش و مفید با آن‌هاست. این تعطیلات فرصت خوبی برای ساختن خاطرات به یادماندنی است. روزهایی که بدون دغدغه و فشار روزمرگی و کار، می‌توانید دور هم باشید و خاطرات دسته‌جمعی خلق کنید. در این مطلب می‌خواهیم ۶  ایده برای فعالیت‌های خانوادگی با بچه‌ها پیشنهاد دهیم تا هم خودتان لذت ببرید و هم کودکان تجربهٔ شیرینی از عید و نوروز داشته باشند.

 

1. با هم برنامه ریزی کنید

گذراندن وقت با خانواده، نیازمند برنامه‌ریزی و البته داشتن کمی خلاقیت است، زمانی که بچه‌ها احساس کنند آن‌ها نیز در فرایند برنامه‌ریزی سهم دارند، هم به والدین خود نزدیک‌تر می‌شوند و هم تلاش بیشتری می‌کنند تا در اجرای برنامه‌ها، همکاری و سازگاری بیشتری داشته باشند. در خلال برنامه‌ریزی منعطف باشید و متناسب با سن و حال کودکان برنامه را تنظیم کنید. برنامه‌های سخت، طولانی و سنگین را بگذارید برای زمانی که کمی بزرگتر شد!

سعی کنید برنامه‌ها را جایی بنویسید و هر کدام را که انجام دادید بگویید کودک کنارش علامت بزند. اگر برنامهٔ سفر یا بازدید از یک مکان تاریخی می‌گذارید، از قبل همراه با بچه‌ها در خصوص محلی که می‌خواهید بروید تحقیق و آب و هوا را بررسی کنید. این کارها به کودک حس رهبری کردن می‌دهد و منجر به افزایش اعتماد به نفس و استقلالش خواهد شد.

 

2. با هم گل‌کاری کنید

جای گل و گیاه و باغبانی در برگزاری نوروز خانوادگی با بچه‌ها نباید خالی بماند. فصل بهار زمان بسیار خوبی برای کاشت گل و گیاهان است. می‌توانید بذر گل، گیاه و کمی خاک تهیه کنید و با کمک بچه‌ها گلدان‌های کوچکی آماده کنید. در فرایند کاشت اجازه دهید بچه‌ها حسابی خاک‌بازی کنند. لمس طبیعت، دیدن فرایند رشد گیاهان و گل‌ها و سپردن مسئولیت آبیاری، به افزایش هوش و خلاقیت آن‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، احترام به طبیعت را از همین سن می‌توان در کودک درونی کرد.

 

3. با خانواده مصاحبه کنید

دید و بازدیدهای عید فرصت خوبی برای شنیدن خاطرات و تجربه‌های بزرگترهاست. همراه با بچه‌ها از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ بخواهید خاطرات بچگی خودشان را در نوروز تعریف کنند و از رسم و رسومات و شباهت‌ها و تفاوت‌هایش با جشن‌های امروز بگویند. می‌توانید از این گفتگوها صدا یا فیلم هم ضبط کنید و از بچه‌ها بخواهید مثل یک مجری با بزرگترها مصاحبه کنند. با این کار، علاوه بر برگزاری نوروز خانوادگی با بچه‌ها، یک گنجینهٔ ارزشمند از خاطرات خانوادگی هم خواهید داشت.

 

4. خانوادگی آشپزی کنید

مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که به طور مکرر با والدین خود شام می‌خورند، در آینده عملکرد تحصیلی بهتر، عزت‌نفس بالاتر و احتمال خطر چاقی کمتری دارند. چه بهتر که این غذا با همکاری خود بچه‌ها پخته شود و حین آشپزی دربارهٔ علایق آن‌ها صحبت شود. در آشپزی به بچه‌ها متناسب با سن و مهارت‌شان مسئولیت و وظیفه اختصاص دهید. مثلاً کارهای بدون چاقو را برای کودکان نوپا بگذارید. در فرآیند آشپزی نیز خلاقیت به خرج دهید تا خاطرات خوشمزه بسازید.

 

در همین ارتباط، مطلب «۱۰ فعالیت سرگرم‌کننده برای تقویت حس چشایی کودک» را بخوانید.

 

5. پیاده‌روی خانوادگی را فراموش نکنید!

بهار زمان مناسبی است که زمانی را با بچه‌ها به پیاده‌روی در طبیعت اختصاص دهید. متناسب با توان و سن بچه‌ها محل‌هایی که خیلی هم دور نباشد انتخاب کنید و با هم قدم بزنید. برگزاری نوروز خانوادگی با بچه‌ها گاهی همین‌قدر ساده است و می‌تواند آن‌ها را خوشحال کند.

در طول مسیر می‌توانید با بچه‌ها در خصوص مفاهیم مختلفی که می‌بینید مثل رنگ‌ها، گیاهان، حیوانات و حشرات، آسمان و … صحبت کنید و فرصت لمس و ارتباط نزدیک با آن‌ها را به بچه‌ها بدهید. در طول مسیر نفس‌های عمیق بکشید و از طبیعت بهاری نهایت لذت را ببرید و با هم شکرگذاری کنید.

 

6. آتش روشن کنید

همهٔ ما خاطرات جذابی از جمع شدن دور آتش، به ویژه در دل شب داریم. این تجربه را با مراقبت و دقت برای بچه‌ها نیز تکرار کنید. جمع کردن برگ و چوب خشک و تماس مستقیم با طبیعت و کمک به روشن کردن آتش تجربه بسیار جذابی برای‌شان است. این پیشنهادها هم کمک‌کننده است:

  • دادن یک چوب بلند به دست بچه‌ها که بتوانند با آن آتش را هم بزنند؛
  • پختن سیب زمینی، ذرت و… در آتش و خوردن آن.

حتماً به بچه‌ها تذکر دهید که در انتها باید آتش را خاموش کنیم و با کمک خودشان این کار را انجام دهید.

 

برگزاری یک نوروز خانوادگی با بچه‌ها، بسته به تفاوت فرهنگ‌های خانوادگی و قومیت‌ها، می‌تواند راهکارهای متفاوتی داشته باشد. ما در این مطلب سعی کردیم ایده‌های عمومی و همه‌پسند را پیشنهاد دهیم. اگر شما تجربهٔ دیگری از فعالیت با بچه‌ها در این عید ملی دارید، در قسمت نظرات برای ما و دیگر خوانندگان بنویسید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *