برگزیدگان محور اسباب‌بازی و وسایل بازی و یادگیری

این محور هرگونه اسباب‌بازی تربیتی یا ابزاری را شامل می‌شود که برای بازی به عنوان وسایل کمکی کاربرد دارند. رتبه‌بندی محصولات منتخب در دومین رویداد، به ترتیب در سه سطح ۱، ۲ و «قابل معرفی» صورت گرفت. در محور اسباب‌بازی و وسایل بازی و یادگیری، 654 محصول ثبت شد که از آن‌ها، 2 محصول در سطح ۱، 4 محصول در سطح ۲ و 13 محصول در سطح قابل معرفی برگزیده شدند. در ادامه معرفی تک‌تک آن‌ها را به تفکیک سطوح مشاهده کنید.

محصولات برگزیده سطح 1

کتاب بازی «کتاب فضا»

مجموعه کینگلی بوک

استان: هرمزگان

«کتاب فضا» یک فضاپیمای نمدی است که به‌صورت صفحه‌ای طراحی شده و می‌توان آن را به شکل یک کتاب ورق زد. تمام اجزای این اسباب‌بازی با دستگاه لیزر برش‌خورده و به هم دوخته شده است تا کتاب استحکام داشته و به سبک بازی‌بوک‌های مرسوم در جهان باشد. با استفاده از این اسباب‌بازی خلاقانه، والدین و مربیان و کودکان ۴ تا ۶ سال، می‌توانند تمام مراحل یک سفر فضایی کودکانه را به‌صورت عملی و به شکل بازی و سرگرمی تجربه کنند. در این فضاپیما عروسکی وجود دارد که نماد کودک صاحب فضاپیماست و کودک با بازی و قرار دادن عروسک فضانورد در قسمت‌های مختلف، سفر فضایی خود را شروع می‌کند. همچنین توجه به مفاهیم محیط زیستی و انتقال آن‌ها از طریق بازی، نقطهٔ قوت دیگر این محصول است.

اسباب‌بازی فرهنگی «حسینیه کوچک من»

شادینک

استان: تهران

برای برپایی یک حسینیه همه چیز آماده است! بستهٔ «حسینیه کوچک من» برای بچه‌های ۴ تا ۶ ساله طراحی شده تا تجربهٔ برپایی یک مجلس روضه، نماز جماعت یا مراسم قرآن را به آن‌ها بدهد. کودک ابتدا با پازل‌های چوبی، منبر، کتابخانه، لوستر، رحل و بلندگو درست کرده و آن‌ها را در جعبه می‌چیند. سپس با نصب برچسب‌ها و کتیبه‌ها روی جعبه، حسینیه را برپا می‌کند. یکی از نقاط قوت این بسته، استفاده از جعبه به عنوان مکان برپایی حسینیه است که توجه تولیدکننده به محیط زیست را نشان می‌دهد و محصول را مقرون‌به‌صرفه می‌کند. عروسک‌های چوبی، سجاده‌ها و رنگ‌ها برای رنگ‌آمیزی عروسک‌ها، از دیگر اجزای این مجموعه است که خاطرهٔ خوبی از برپایی یک مراسم مذهبی به بچه‌ها هدیه می‌کند.

محصولات برگزیده سطح 2

اسباب‌بازی خلاقانۀ «فلش قصه‌ساز»

سرکار خانم فاطمه گرامی

استان: یزد

«فلش قصه‌ساز» یک بازی حرکتی و نمایشی برای بچه‌های ۴ تا ۶ ساله است که خلاقیت آن‌ها را افزایش می‌دهد. بچه‌ها با استفاده از صورتک‌های نمدی چسبانده‌شده بر گیره‌های لباس، می‌توانند با آن‌ها قصه‌هایی تازه خلق یا از قصه‌های موجود در بسته استفاده کنند. کودک می‌تواند با باز و بسته کردن گیره و دهان صورتک‌ها یک نمایش خلاق اجرا کرده و دست‌ورزی و قوهٔ خیالش را رشد دهد. این بسته شامل کارت‌های کوچک قصه‌ساز، کتاب داستانک بامزه، راهنمای بازی، ۴ صورتک فانتزی رنگی قابل برش و گیره‌های نمایشی است که عروسک‌های نمدی روی آن نصب می‌شوند.

عروسک فرهنگی «بابا علی و بی‌بی مریم»

سرکار خانم مریم موحدی‌فرد

استان: گلستان

عروسک‌های «باباعلی و بی‌بی مریم» پدربزرگ و مادربزرگ شیرین دنیای کودکی بچه‌ها هستند تا آن‌ها فرهنگ احترام به بزرگ‌ترها و قصه‌گویی را از یاد نبرند. چهرهٔ دو عروسک با جزئیات و مهربان طراحی شده که حس خوبی به بچه‌ها منتقل می‌کند. «باباعلی و بی‌بی مریم» می‌توانند بنشینند و قد آن‌ها حدود ۴۰ سانتی‌متر است. لباس عروسک‌ها قابلیت تعویض دارد و دو نوع لباس بیرونی و مخصوص خانه برای آن‌ها طراحی شده است. همچنین بدنشان با پارچه‌ای مانند لباس خواب پوشیده شده و حالت برهنه ندارد. امکان بافتن موهای بی‌بی و باز و بسته کردن گره روسری و بند کفش او، دست‌ورزی کودک را تقویت می‌کند.

عروسک فرهنگی «فینگیل بانو»

سرکار خانم فاطمه نیوا

استان: خراسان رضوی

«فینگیل‌بانو» عروسکی برای تربیت چشم و ذائقهٔ بچه‌ها نسبت به مفهوم پوشیدگی است. کودکان ۴ تا ۶ ساله می‌توانند با این عروسک انس بگیرند و در بازی‌های مختلف از آن استفاده کنند. «فینگیل‌بانو» دست‌دوز بوده و تماماً پارچه‌ای است. به همین دلیل، بازی با آن، برای بچه‌ها دل‌نشین است و قابلیت شستشو را نیز به والدین می‌دهد. همچنین توجه به فرهنگ ملی و مذهبی در تولید این عروسک، با پرداختن به جزئیات و زیباشناسی همراه شده تا اثری فاخر را به دست شما برساند.

کتاب بازی «خونه بازی»

جناب آقای مصطفی حسین‌نژادی

استان: البرز

کتاب نمدی «خونه بازی» با ایدهٔ یاددهی فعالیت‌های روزانه به بچه‌های بالای دو سال و بر اساس روش مونته‌سوری طراحی شده است. این محصول شناخت فضاهای مختلف خانه و فعالیت مربوط به هرکدام را با بازی و قصه، برای بچه‌ها آسان می‌کند. تمام اجزای این کتاب، مانند وسایل آشپزخانه، لباس‌ها و… نمدی بوده و قابلیت جابه‌جایی و بازی کردن دارند. بچه‌ها می‌توانند با استفاده از دو شخصیت دختر و پسر داخل کتاب، به انجام کارهایی مثل مسواک زدن، بستن بند کفش، غذا خوردن و… بپردازند. تقویت حس استقلال، توجه به آموزش غیرمستقیم و به دنبال آن‌ها، ایجاد حس ارزشمندی در بچه‌ها، از نقاط قوت کتاب «خونه بازی» است.

محصولات قابل معرفی (قابل استفاده)

شهر ما

جناب آقای مصطفی حسین‌نژادی

استان: البرز

با یاد دادن قوانین شهری به کودکان، می‌توانیم آن‌ها را در کانون مسئولیت‌پذیری نسبت به شهر و شهروندان آن قرار دهیم. از این رو برای داشتن جامعه‌ای که کودکانش با قواعد شهرنشینی آشنایی دارند، باید روند آموزش مسائل شهری را به شیوه‌ای جذاب و در قالب قصه یا بازی به کودکان آموزش داد که از مهم‌ترین اهداف طراحی این کتاب است. از اهداف دیگر این کتاب، علاوه بر شناخت و یادگیری انواع وسایل نقلیه، تقویت مهارت دست‌ورزی و تمرکز کودکان است. همچنین والدین می توانند با استفاده از این محصول و صداپیشگی برای هر وسیله، کودکان را با هرکدام از وسایل حمل‌ونقل شهری و مشاغل آشنا سازند.

دنیای چندوجهی‌ها

جناب آقای  هادی کشاورز

استان: یزد

این محصول یک بازی فکری است که از تعدادی اشکال هندسی با اضلاع مساوی درست شده است. از طریق اتصال این قطعات می توان تعداد نامحدودی حجم‌های فضایی ساخت که تعدادی از این حجم‌ها در ریاضیات شناخته شده و پرکاربرد هستند. همچنین کودکان می‌توانند با این قطعات و با استفاده از خلاقیت خود و البته کمک از والدین به خلق اشکال سه بعدی زیبا و متنوعی دست بزنند. علاوه بر اشکال سه بعدی، با اتصال قطعات رنگی این اسباب‌بازی می‌توان شکل‌های هندسی دوبعدی منظم و غیر منظم بسیار زیبایی خلق کرد. این بازی فکری محدودیت سنی ندارد و همۀ اعضای خانواده می‌توانند از آن لذت ببرند.

دوزَک

سرکار خانم  فرشته آسویار

استان: تهران

دوزک یک بستۀ آموزش دوخت است که شامل ۸ بسته همراه با انجام فعالیت‌ها و وسایل مربوط به هر مرحله می‌باشد. کودک به‌وسیلۀ این بسته به صورت گام به گام از ساده تا پیچیده، فعالیت‌های طراحی‌شده را انجام می‌دهد و با پشت سر گذاشتن هر مرحله، وارد مرحلۀ پیچیده تر می‌شود. فعالیت‌ها در نهایت منجر به دوخت کامل یک محصول می‌شود. تقویت دست‌ورزی، افزایش مهارت هماهنگی چشم و دست، تقویت عضلات کوچک دست، افزایش تمرکز و دقت، یادگیری مهارت دوخت‌و‌دوز، الگویابی، کشف الگوی بازی و خلاقیت، تقویت حافظۀ دیداری و شنیداری از جمله اهداف این بسته است.

چوبکا

جناب آقای نفیسه محمدزاده

استان: تهران

چوبکا یک بسته شامل 4 بازی فکری تمرکزی است که در جهت افزایش دقت و تمرکز، حافظۀ دیداری، جهت‌یابی، هوش فضایی و تحلیل منطقی برای سنین ۴ سال به بالا طراحی شده است. همچنین برای تقویت هوش حرکتی 2 بازی دیگر با کارت‌های موجود در جعبه، طراحی شده است که در کانال پشتیبانی بازی چوبکا به مخاطبان و مربیان ارائه می‌شود. تقویت ماهیچه‌های ریز، تقویت قدرت و تمرکز و استمرار ذهنی و تقویت حافظۀ دیداری، افزایش تعامل گروهی کودکان، رشد توانمندی‌های جسمی حرکتی، تقویت سرعت و چابکی و تقویت ماهیچه‌های درشت پا از جمله اهداف این بستۀ بازی است. با استفاده از این بستۀ بازی می‌توانیدحافظه، تفکر و تحلیل منطقی کودک را افزایش دهید.

مهندسی خلاقیت – لگوی منعطف پانکس

جناب آقای  سید محمود فخری

استان: اصفهان

این محصول با شعار «محدودۀ ساخت شما محدودۀ تخیل شما» تولید شده است. لگوی منعطف پانکس در بسته‌های مختلف به نام‌های بستۀ جانداران، بستۀ محیط زندگی، بستۀ مدل حرکتی، بستۀ چرخۀ زندگی، بستۀ حمل و نقل، بستۀ شهربازی و چندین بستۀ دیگر به بازار محصولات کودک و نوجوان عرضه شده است. این بازی فکری در واقع از خلاق‌ترین سازه‌های ساختنی است که دارای اعتبارنامه از آموزش و پرورش و موردتأیید شورای اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز می­باشد. از جمله اهداف این محصول، تقویت هوش دیداری، هماهنگی چشم و دست و تقویت قدرت تجسم و تخیل است.

پکیج بازی کودکستان باغچه ذهن

سرکار خانم حمیده رادمنش

استان: یزد

پکیج کودکستان باغچه ذهن با هدف تقویت مهارت‌های پایه‌ای در نوآموزان، پیشگیری زودهنگام و به‌هنگام از اختلال یادگیری با ابزارهای کاملاْ کاربردی و هدفمند با استفاده از 17 ابزار تخصصی طراحی شده است. بستۀ طراحی‌شده به جهت توجه به تعداد قابل توجهی از عوامل اثرگذار بر یادگیری تحصیلی، استفاده از ابزارهای مناسب و کاملاً کاربردی توسط نوآموزان و طراحی برای ردۀ سنی کودکستان که مهم‌ترین مقطع جهت پیشگیری از اختلالات یادگیری می باشد، اثرگذاری بسیار بالایی خواهد داشت. اگر شما هم دوست دارید تا کودکانتان در مقاطع بالای تحصیلی دچار مشکلات یادگیری نشوند، این بسته را از دست ندهید.

بازی چندکاره هزارپیچ

جناب آقای رحمت قاسمی

استان: مازندران

محصول «بازی هزار پیچ» در محیط‌های خانه، کودکستان‌ها و فضاهای مختلف و حتی در سفر مورد استفادۀ کودکان قرار می‌گیرد. این بازی که در ابعاد بزرگ، متوسط و کوچک طراحی شده است، قابلیت استفاده به صورت گروهی و انفرادی را دارد. تقویت حافظه، افزایش دقت و تمرکز، رشد مهارت‌های جسمی و حرکتی و ایجاد هماهنگی بین چشم، دست و پا، تقویت مهارت تعادل و افزایش اعتماد‌به‌نفس از جمله اهداف تولیدکنندگان برای ارائۀ این محصول جذاب است. بازی هزارپیچ در چند کودکستان و کارگاه‌های مختلف برای کودکان زیر هفت سال ارائه شده و مورد استقبال خوب خانواده‌ها قرار گرفته است.  

خیاط کوچولو

سرکار خانم لیلا حسین‌زاده نباتی

استان: البرز

بسته‌های آموزش خیاطی و امور هنری کودک و نوجوان شامل چندین بستۀ آموزش خیاطی و عروسک‌سازی برای سنین ۴ تا ۱۳ سال است. این بسته‌ها با آموزش خیاطی به روشی خلاقانه، باعث دست‌ورزی، تقویت دقت و تمرکز، رشد مهارت‌های ظریف کودکان می‌شوند. با این بسته‌ها کودکان لباس عروسک می‌دوزند، عروسک‌سازی می‌کنند، دوخت دکمه، زیپ و … را یاد می‌گیرند. همچنین دیگرمحصولات ما شامل جامدادی‌های پلیس و آتش‌نشانی به روشی خلاقانه، کودکان پسر را نیز به خیاطی علاقه‌مند می‌سازد و به دقت، تمرکز و دست ورزی آن‌ها کمک می‌کند.

عروسک ایرانی اسلامی

سرکار خانم طاهره دریانیان

استان: تهران

عروسک فاخر و صادراتی آبجی معصومه، یک عروسک ایرانی اسلامی است. این عروسک بسیار شکیل و زیبا، نماد یک دختر محجبه است. لباسی سنتی به تن داشته و بر سرخود مقنعه و چادر دارد. چادر، مقعنه، لباس و کفش عروسک قابل تعویض و جدا شدن است و موهای عروسک قابلیت شانه پذیری دارد. دوخت عالی و کیفیت درجه یک این عروسک آن را تبدیل به یک محصول فرهنگی فاخر کرده است. این عروسک دارای بسته تجهیزاتی است که به طور جداگانه عرضه می‌شود و شامل چادر، روسری، جانماز، شانه، آینه، کرسی و رخت‌خواب است. عروسک آبجی معصومه دارای 50 سانتی‌متر قد می‌باشد.

هوش‌چین ارتباطی اماکن

جناب آقای مهدی رحمانی

استان: یزد

در این سرگرمی آموزشی 12 تصویر از اماکن مختلف به عنوان تصویر اصلی در نظر گرفته شده که برای هر کدام 4 تصویر مرتبط به عنوان تصاویر وابسته وجود دارد. برای انجام این سرگرمی صفحۀ پایه بازی را به همراه 48 قطعۀ تصویری وابسته در اختیار کودک قرار می­دهیم بعد تصویر یکی از مکان­های اصلی را در حفره­ی مرکزی قرار داده و از کودک می­خواهیم 4 قطعۀ تصویری مرتبط با آن مکان را از بین تصاویر وابسته پیدا کند و در حفره­های اطراف قرار دهد. مربیان و والدین در حین بازی می توانند توضیحاتی را در مورد مکان اصلی، اسباب­بازی و فضاهای مرتبط با آن به کودک ارائه دهند.

هوش چین ارتباطی مشاغل

جناب آقای مهدی رحمانی

استان: قزوین

در این سرگرمی آموزشی 12 تصویر از مشاغل مختلف به عنوان تصویر اصلی در نظر گرفته شده، که برای هر کدام 4 تصویر مرتبط به عنوان تصاویر وابسته وجود دارد. برای انجام این سرگرمی صفحه پایه را به همراه 48 قطعه تصویری وابسته در اختیار کودک قرار می‌گیرد. پس از این‌که تصویر یکی از مشاغل اصلی در حفره مرکزی قرار می‌گیرد سپس کودک باید چهار قطعه تصویری مرتبط با آن رنگ را از بین تصاویر وابسته پیدا کند و در حفره‌های اطراف قرار دهد. ز جمله اهداف این محصول جذاب، آموزش مهارت‌های یادگیری و حل مسأله، پرورش دقت، سرعت عمل و آشنایی با مشاغل مختلف است.

مزرعه حیوانات چوبی2

جناب آقای محمدحسین تدین

استان: اصفهان

مزرعۀ حیوانات چوبی، مجموعه‌ای از نمادهای مزرعه است که کودک می‌تواند ضمن آشنایی با حیوانات مزرعه با استفاده از آن‌ها به وسیلۀ قصه‌پردازی تخیلات ذهنی خود را مجسم نماید. این محصول شامل یک عدد پارچۀ چاپی، همراه با هفت جزء شامل گاو، گوسفند، اسب، الاغ، خروس، مرغ، بوته، تراکتور، درخت، کشاورز و کلبه است که کودک می‌تواند ضمن آشنایی با حیوانات مزرعه با استفاده از آن‌ها و مهارت قصه‌پردازی، تخیلات ذهنی خود را مجسم نماید. از جمله اهداف این وسیلۀ سرگرمی، افزایش تخیل و قصه‌پردازی و همچنین آموزش حیوانات به کودکان چهار تا شش سال است.