برگزیدگان محور راهنمای مربی (طرح یادگیری)

مخاطب این محور مربی کودک است و شامل مجموعه‌ای از طرح درس‌هاست که دارای سیر زمانی یا موضوعی می‌باشد. راهنمای مربی کودک می‌تواند در قالب‌های مختلف ارائه شود:کتاب طرح درس (واحد کار)؛ برنامه و طرح درس سالانه یا مناسبتی؛ فلش‌کارت برای مربی؛ کتاب راهنمای مربی؛ کتاب ایده‌های بازی؛ نمایش و… . رتبه‌بندی محصولات منتخب در دومین رویداد، به ترتیب در سه سطح ۱، ۲ و «قابل معرفی» صورت گرفت. در محور راهنمای مربی (طرح یادگیری)، 174 محصول ثبت شد که از آن‌ها، 3 محصول در سطح ۱، 1 محصول در سطح ۲ و 3 محصول در سطح قابل معرفی برگزیده شدند. در ادامه معرفی تک‌تک آن‌ها را به تفکیک سطوح مشاهده کنید.

محصولات برگزیده سطح 1

کتاب راهنمای مربی «رویش»

سرکار خانم سعیده بهادرزاده

استان: یزد

کتاب راهنمای مربی «رویش» با رویکرد یادگیری بر اساس پروژه تدوین شده و سعی دارد به تربیت همه‌جانبهٔ کودک بپردازد. مبنای تولید و طراحی کتاب رویش، بر اساس یاددهی و یادگیری کودک، مربی و والدین است و نگاه به کودک، به عنوان عنصری خلاق، فعال، متفکر و اجتماعی است. استفاده از فعالیت‌های درهم‌تنیده و تلفیقی در این کتاب، باعث می‌شود کودک علاوه بر کسب دانش، نگرش‌ها و مهارت‌های لازم را به دست بیاورد. درواقع مهارت‌آموزی و فعالیت‌های عملی در این کتاب، اهمیت زیادی داشته و به رشد تمام‌ساحتی کودکان کمک می‌کند.

کتاب راهنمای مربی «صد بازی مهارتی-آموزشی»

سرکار خانم سعیده بهادرزاده

استان: یزد

کتاب «۱۰۰ بازی مهارتی‌آموزشی» برای کودکان کودکستانی، به منظور هدایت و راهنمایی مربیان کودکستان‌ها در ۱۹۰ صفحه و در دو فصل تدوین شده است. در فصل اول با عنوان«جای خالی بازی در آموزش» مباحثی درخصوص بازی از جمله تعریف بازی، اهمیت بازی، طبقه‌بندی بازی‌ها، کارکردهای بازی، عوامل مؤثر در بازی، نقش مربی در بازی‌ها و بازی‌های بومی محلی رنگین‌کمانی از فرهنگ ناب ایرانی ارائه شده است. سپس در فصل دوم، مربیان با ۱۰۰ نمونه از بازی‌های جسمی‌حرکتی، آموزشی و مهارتی ویژهٔ نوآموزان کودکستانی آشنا خواهند شد که علاوه بر شیوهٔ اجرا، آن‌ها را با اهداف آموزشی‌تربیتی این بازی‌ها نیز آشنا می‌کند.

کتاب هوشمند بازی (راهنمای مربی)

سرکار خانم اعظم فعال

استان: تهران

«کتاب هوشمند بازی» کتابی برای راهنمایی مربی دربارهٔ موضوع بازی کودکان است. این کتاب علاوه بر ذکر مباحث علمی بازی کودکان و تأثیرات آن بر شخصیت کودک، به معرفی ۱۶۰ بازی جذاب در دسته‌های مختلف می‌پردازد. دسته‌هایی مانند «بازی و رشد همه‌جانبه»، «تقویت چشم‌ها»، «تقویت گوش‌ها»، «تقویت پاها» و «هماهنگی حرکات» از جمله دسته‌هایی است که بازی‌های این کتاب را در خود جا داده است. این بازی‌ها هم برای مربی و هم برای والدین و بازی در خانه مناسب است.

محصولات برگزیده سطح 2

کتاب راهنمای اردو «طابک»

مجتمع آموزشی تربیتی ادبستان صدرا

استان: قم

کتاب راهنمای «طابک» که خلاصه‌شدهٔ «طبیعت آزاد و بازی کودکان» است، بچه‌ها و پدر و مادرها را به دل طبیعت می‌برد. هدف این کتاب بها دادن به فرصت کشف و یادگیری هفت سال اول زندگی و آشنایی کودک با عناصر چهارگانهٔ طبیعت است. در صفحات این کتاب، با یک بستهٔ اردویی ۵ روزه مواجه می‌شوید که بچه‌ها به همراه مادران و مربیان خود، می‌توانند طی ۵ هفته آن را انجام دهند. برنامه‌های طراحی‌شده در این راهنما، کودکان را به صورت آزاد و محسوس، با طبیعت ارتباط می‌دهد. همچنین مادران، با حضور در این برنامه‌ها، جرئت‌مندی بیشتری در آزاد گذاشتن کودکان پیدا می‌کنند. این کتاب برای بچه‌های ۴ تا ۶ ساله طراحی شده و می‌تواند تجربه‌های نابی برای آن‌ها بسازد.

محصولات قابل معرفی (قابل استفاده)

پاپ آپ‌های تربیتی

سرکار خانم رضوان مازارچی

استان: یزد

پاپ آپ کاربرگ‌های تعاملی و فعالیت‌محور هستند که جایگزین بهتری برای کاربرگ‌های ساده و تکراری می‌باشند و مناسب برای حسینیه‌های کودک، مهدها و کار در خانه هستند. هر ساله در حسینیه‌های کودک در برخی مناسبت‌های مذهبی مثل شهادت حضرت زهرا (س) یا امام علی (ع)، همان کاربرگ‌های رنگ‌آمیزی قدیمی با اشار مستقیم به نحوۀ شهادت با کودکان کار می‌شود. این محصول با این دغدغه سعی کرده است کاربرگ‌هایی تعاملی با آموزش غیرمستقیم برای کودکان طراحی کند. این کاربرگ‌ها که به مهندسی کاغذ هم نام می‌برند نسل جدید کاربرگ‌ها هستند و می‌توان به غیر از رنگ‌آمیزی مهارت‌های دقت، هماهنگی دست و چشم، ارتقای دید فضایی و کار با قیچی کودکان را هم تقویت کنند.

نگاره‌ها و کتاب تدریس مربیان استان خوزستان

اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان

استان: خوزستان

این نگاره‌ها به منظور کسب مهارت‌های زبانی (مهارت گوش دادن و سخن گفتن و آمادگی برای خواندن) برای کودکان دوزبانه طراحی شده است. این کتاب باتوجه به اهمیت و نقش دورۀ یک ماهه پیش دبستانی درپرورش توانایی، استعداد و آماده‌سازی کودکان برای ورود به دبستان و آموزش کودکان مناطق دوزبانه طراحی و تدوین شده است. هدف از طراحی نگاره‌ها: توسعه و تعمیق مهارت‎های زبان فارسی کودکان مناطق دوزبانه و محروم، ایجاد زمینه مساعد نسبت به کاربرد زبان فارسی از طریق پرورش مهارت‌ها، آشنا کردن کودکان لازم التعلیم دوزبانه برای ورود به محیط دبستان، آموزش مقدماتی مسائل (اعتقادی،اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی وهنری، علمی و…) است.