برگزیدگان محور کتاب کار

کتاب کار کتابی است که اغلب مربیان کودکستان‌ها برای پیش‌برد اهداف کلاس خود استفاده می‌کنند و کودکان با استفاده از آن، فعالیت‌های متنوعی انجام می‌دهند. رتبه‌بندی محصولات منتخب در دومین رویداد، به ترتیب در سه سطح ۱، ۲ و «قابل معرفی» صورت گرفت. در محور کتاب کار، 332 محصول ثبت شد که از آن‌ها، 3 محصول در سطح ۱، 3 محصول در سطح ۲ و … محصول در سطح قابل معرفی برگزیده شدند. در ادامه معرفی تک‌تک آن‌ها را به تفکیک سطوح مشاهده کنید.

محصولات برگزیده سطح 1

بستۀ آموزشی مهارتی انتشارات گردوی دانش

انتشارات گردوی دانش

استان: البرز

بستهٔ کتاب کار «گردوی دانش» مجموعه‌ای برای بچه‌های ۴ تا ۶ سال است که روی موضوع مهارت‌های زندگی تمرکز کرده است. به همین دلیل به عنوان یک بستهٔ مکمل در کنار محتوای اصلی کودکستان شناخته می‌شود. این بسته شامل ۵ جلد کتاب با عناوین «ارتباطات من»، «تفکر خلاق»، «احساسات من»، «همدلی» و «مسئولیت‌پذیری» است. همچنین استفاده از فعالیت‌های مختلفی مانند نمایش خلاق، قصه، رنگ‌آمیزی و…، پرداختن به مهارت‌های زندگی را برای بچه‌ها جذاب و گیرا می‌کند. خرید این بسته را برای توانایی بچه‌ها و رشد شخصیت آن‌ها فراموش نکنید!

بستۀ کتاب کار 5 تا 6 سال مکتب‌القرآن

مکتب القرآن الکریم

استان: قم

بستهٔ کتاب کار «گردوی دانش» مجموعه‌ای برای بچه‌های ۴ تا ۶ سال است که روی موضوع مهارت‌های زندگی تمرکز کرده است. به همین دلیل به عنوان یک بستهٔ مکمل در کنار محتوای اصلی کودکستان شناخته می‌شود. این بسته شامل ۵ جلد کتاب با عناوین «ارتباطات من»، «تفکر خلاق»، «احساسات من»، «همدلی» و «مسئولیت‌پذیری» است. همچنین استفاده از فعالیت‌های مختلفی مانند نمایش خلاق، قصه، رنگ‌آمیزی و…، پرداختن به مهارت‌های زندگی را برای بچه‌ها جذاب و گیرا می‌کند. خرید این بسته را برای توانایی بچه‌ها و رشد شخصیت آن‌ها فراموش نکنید!

بستۀ کتاب کار 5 تا 6 سال نردبان

انتشارات فنی ایران (نردبان)

استان: تهران

بسته ۱۰ جلدی کتاب کار نردبان، برای دورهٔ دو سالهٔ پیش‌دبستانی (کودکان ۵ و ۶ ساله)، شامل ۴ جلد برای مفاهیم ریاضی، ۵ جلد برای مفاهیم مرتبط با علوم و ۱ جلد زبان‌آموزی ویژه پیش‌دبستانی است. به دلیل تفکیک نسبی حوزه‌های یادگیری (علوم و ریاضی و زبان‌آموزی و …) در این مجموعه، توصیه می‌شود که فعالیت‌های بسته به صورت تلفیقی از این سه حوزه با کودک کار شود. آمادگی برای ورود به مدرسه، یکی از اهداف اصلی این مجموعه است که به نظر می‌رسد برای بچه‌های دور از این یادگیری‌ها، مانند مناطق محروم و… فایدهٔ بیشتری داشته باشد.

محصولات برگزیده سطح 2

بستۀ کتاب کار 4 تا 5 سال «نونهالان ارس»

اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی – معاونت آموزش ابتدایی

استان: آذربایجان شرقی

بستهٔ دوجلدی کتاب کار «نونهالان ارس» برای کودکان ۴ تا ۵ سال (پیش ۱) طراحی شده است. این مجموعه شامل ۱۳ واحد یادگیری است و در طراحی آن‌ها به ساحت‌های شش‌گانهٔ تعلیم‌وتربیت، مطابق با سند تحول بنیادین توجه ویژه‌ای شده است. رویکردهای زیستی و تقویت مهارت‌های حرکتی و شناختی کودکان، به‌صورت معناداری در طراحی این کتاب دیده می‌شوند. واحدهای یادگیری این دو جلد، شامل واحد «قرآن و نماز»، «خانه و خانواده»، «پیش‌دبستانی»، «وسایل نقلیه»، «کتاب»، «مشاغل»، «آب»، «انسان»، «ایران»، «بهداشت و تغذیه»، «جانوران»، «حشرات»، «گیاهان» و «استان ما»ست. «نونهالان ارس» همان‌طور که از نامش پیداست، توسط گروه مؤلفین آذربایجان شرقی نوشته شده و در انتشارات «اوستا» به چاپ رسیده است.

بستۀ کتاب کار 4 تا 5 سال مکتب‌القرآن

مکتب القرآن الکریم

استان: قم

بستهٔ کتاب کار «مکتب‌القرآن» برای کودکان ۴ تا ۶ سال طراحی شده و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای استفاده در کودکستان‌هاست. در تولید این محصول، از رویکرد فطرت‌گرایی و نگاه تربیت دینی استفاده شده و فعالیت‌های آن، متناسب با ظرفیت، توانایی و علاقهٔ کودک است. این بسته شامل ۶ کتاب واحدهای یادگیری و ۲ کتاب انس با قرآن است. همچنین یک کتاب «راهنمای روش‌های یاددهی- یادگیری انس با قرآن کریم» به صورت هدیه به مربی، در بسته قرار داده شده است. کتاب‌های واحد یادگیری با نام‌های «خانواده»، «انسان»، «خیابان»، «ایران»، «طبیعت» و «آموزشگاه» در این بسته قرار دارند. فعالیت‌های کتاب‌ها نیز، انعطاف‌پذیر، شاد، جذاب و همراه با شعر، بازی، قصه و… است.

بستۀ کتاب کار «خانه و خانوادۀ من»

اداره کل آموزش وپرورش استان کرمانشاه

استان: کرمانشاه

کتاب کار «خانه و خانواده من» با تمرکز بر این واحد یادگیری، انتخاب خوبی برای بچه‌های ۴ تا ۶ سال است. این کتاب با طراحی فعالیت‌های مختلف شعر، داستان، سرود، کاردستی، نمایش و…، بچه‌ها را به‌خوبی با موضوع درگیر می‌کند. همچنین در این بسته، یک کتاب راهنمای مربی هم وجود دارد تا کار او را راحت کند. امکان انتخاب فعالیت‌های مختلف در راستای اهداف آموزشی و وجود راهنمایی‌های مخصوص مربی در این کتاب، محصول حاضر را بی‌نقص می‌کند. کتاب کار «خانه و خانواده من»، انس با قرآن و مهارت‌های زندگی را رویکرد خود قرار داده و توسط انتشارات «مدرسه» و اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه به چاپ رسیده است.

محصولات قابل معرفی (قابل استفاده)

بسته محصولات آموزشی گروه سنی چهار سال

سرکار خانم الهه شیخی

استان: تهران

این بسته مختص گروه سنی 4 سال در شاخه‌های اخلاق، ریاضی، علوم، هنر و کتاب کار بر مبنای تقویم مناسبتی تهیه و تولید شده است. این مجموعه بر اساس نظام آموزشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طراحی و تولید شده است. این بسته‌های آموزشی به گونه‌ای طراحی شده است که ضمن تلاش در جهت تحقق اهداف نظام رسمی مبتنی بر اهداف یازده‌گانه آموزشی پیش از دبستان، توانمندسازی و افزایش مهارت‌های زندگی شهری و اجتماعی کودکان را در اولویت قرار می‌دهد و به همۀ جنبه‌های رشد کودکان توجه شده و آن‌ها را در فضایی مناسب، خلاق و پویای آموزشی قرار می‌دهد، تا شهروندانی اخلاق‌مدار، مشارکت‌جو و مسئولیت پذیر تربیت کند.

کتاب کار ویژه پیش دبستان

سرکار خانم مینا ورکوهی

استان: لرستان

این محصول شامل آموزش مفاهیم کاربردی ریاضی، علوم، فارسی، قرآن، واحد کار و مهارت‌های لازم برای آمادگی جهت ورود به دبستان با رویکرد تلفیقی می‌باشد . این محصول مبتنی بر سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت و برنامۀ درسی جمهوری اسلامی ایران تدوین شده و با اهداف متناسب با ساحت‌های تعلیم و تربیت و شایستگی‌های کودک و با نگرشی تلفیقی طراحی شده است. در این کتاب کار از فعالیت‌های متنوعی همچون قصه، شعر، سرود، بازی، نقاشی، بحث و گفتگو، آزمایش، کاردستی، فعالیت‌های قرآنی، کار با ابزار و سایر عناصر برنامۀ درسی ملی استفاده شده است و این فعالیت‌ها با هدایت مربی و در تعامل با کودک قابل اجرا هستند.

پاپریک (کتاب کار و دست‌ورزی خلاق)

جناب آقای محمدرسول گل‌یاری

استان: لرستان

کتاب کار پاپِریک در 48 صفحۀ قطع رحلی، در راستای تقویت مهارت‌های پایۀ کودکان 4 تا 6 سال طراحی شده است. این محصول علاوه بر کتابچۀ رنگ‌آمیزی و دست‌ورزی، اهداف و فعالیت‌‌های دیگری مانند بازی‌ها و نمایش‌های خلاق، آواورزی در قالب قصه‌ و داستان، آشنایی با فرهنگ و پوشش بومی و نقشۀ ایران، ترسیم خطوط و شکل‌ها، مسیریابی و بازی با مازها، آشنایی با انواع جانوران، جورچین‌، پازل‌ها، اشیا و وسایل زندگی، تشخیص و اتصال عناصر مرتبط، آموزش مفاهیم پایۀ ریاضی، آشنایی با مفاهیم قیاسی، اندازه‌ها و شکل‌های هندسی، پیدا کردن نیمۀ تصاویر، پیدا کردن شکل‌های پنهان، تکمیل خط‌چین‌ها و ترسیم انواع خطوط، کشف ارتباط سایه‌‌ها با اشکال، مد نظر قرار داده که به رشد آگاهی و توانمندی کودک، کمک می‌کند.

دانشمند کوچولو 1و2

انتشارات فنی ایران

استان: تهران

کتاب‌های دانشمند کوچولو ۱ و ۲ شامل آموزش مفاهیم علوم به کودکان 4 تا 6 سال است. این مجموعه مفاهیم علوم را به کودکان 3 تا 4 و 4 تا 5 سال از طریق قصه، بازی و آزمایش‌های ساده آموزش می‌دهد. همچنین با توجه به ویژگی‌های سنی کودک، مفاهیمی که نیاز است قبل از ورود به مدرسه کودک با آن آشنا شود را فرا خواهد گرفت. این کتاب‌ها براساس شاخصه‌های رشدی کودک در این دوره سنی کار شده است.

بسته باغ کودک

انتشارات گردوی دانش

استان: تهران

بستۀ باغ کودک شامل چهار جلد کتاب است که مجموعه کتاب‌های باغ کودکان 1و 2 و 3 و باغ قشنگ قرآن به عنوان بخشی از بستۀ آموزشی نوآموزان دورۀ تحصیلی پیش‌دبستانی برای استفاده در ماه‌های مهر و آبان تهیه و تدوین شده است. مطالب این کتاب به صورت تلفیقی، درهم تنیده و شبکه‌های مرتبط از مفاهیم و فعالیت‌ها و در قالب واحدهای یادگیری سازماندهی شده است که انتظار می‌رود این شیوۀ آموزشی به شناختی جامع از مفاهیم آموزشی و تسهیل فرایند آموزش برای مربی و نوآموز بیانجامد.

رمضانه

واحد آموزش ابتدایی شهرستان رودان

استان: هرمزگان

این محصول شامل کاربرگ‌های مناسبتی ماه مبارک رمضان است که در قالب فعالیت‌ها و بخش‌های متنوع به تعمیق ارتباط کودکان با این ماه و پرورش مهارت‌های دیگر می‌پردازد. در این کتابچه، مناسبت‌ها و اعمال ماه رمضان در قالب بخش‌هایی چون من و ماه رمضان، افطار، مهر، تسبیح، مسجد، نماز، صدابازی، سرگرمی، تولد امام حسن(ع)، قصه قرآنی، شب قدر، روز قدس و عید فطر و …. به کودکان معرفی می‌شود و در عین حال زمینه را برای پرورش باورهای دینی و پرورش مهارت‌های مختلف چون دست‌ورزی، تفکر و خلاقیت و مفاهیم دیگر فراهم می‌نماید. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به نقش فعال کودک و خانواده، تطابق با فرهنگ بومی و فعالیت‌های تلفیقی و گروهی اشاره نمود.

کتاب‌های 4 جلدی ریاضی و علوم و زبان آموزی و مهارت‌های نوشتاری پیش دبستانی

جناب آقای وحید عالمیان

استان: تهران

کتاب‌های چهار جلدی ریاضی، علوم، زبان‌آموزی و مهارت‌های نوشتاری پیش‌دبستانی در جهت بالا بردن قدرت دست‌ورزی، دقت و تمرکز، توانایی کودک برای نوشتن در پایه‌های بالاتر، توجه خاص به مفهوم‌سازی علوم با انجام آزمایش‌های مختلف، توجه به نوع یادگیری، توجه به بازی، برقراری ارتباط تصویری، فعالیت‌های کلامی، مهارت‌های فکری، توجه خاص به مفهوم‌سازی ریاضی با انجام بازی های مختلف و ایجاد نمایش‌های خلاق از نظر شنیداری، دیداری و صداآموزی به کودک طراحی و تولید گردیده است.