برگزیدگان محور کتاب کودک

کتاب چاپی، الکترونیکی و صوتی با قالب‌هایی مانند داستان، شعر، کتاب تصویری، رنگ‌آمیزی و نقاشی و… برای کودکان زیر هفت سال، در این محور می‌گنجد. همچنین کتاب کودکی که افزونه‌ای به صورت رمزینه (QR-code) یا اقلامی مانند عروسک درون خود داشته باشد یا به صورت سه‌بعدی، نمدی، کتاب حمام و… باشد هم در همین محور قرار می‌گیرد. رتبه‌بندی محصولات منتخب در دومین رویداد، به ترتیب در سه سطح ۱، ۲ و «قابل معرفی» صورت گرفت. در محور کتاب کودک، 510 محصول ثبت شد که از آن‌ها، 2 محصول در سطح ۱، 6 محصول در سطح ۲ و 9 محصول در سطح قابل معرفی برگزیده شدند. در ادامه معرفی تک‌تک آن‌ها را به تفکیک سطوح مشاهده کنید.

محصولات برگزیده سطح 1

کتاب کودک «انگشت نقاش‌باشی»

انتشارات توتک

استان: هرمزگان

«انگشت نقاش‌باشی» برای توجه بچه‌های ۴ تا ۶ سال به اثر انگشتشان تولید شده است. این کتاب که از سوی انتشارات «جامعه‌القرآن‌الکریم» به چاپ رسیده است، با تصویرگری زیبا و ساده، انواع نقاشی با اثر انگشت را به بچه‌ها یاد می‌دهد. این فرایند همراه با شخصیتی به نام مریم و داستان او در کتاب پیش می‌رود تا از آموزش مستقیم دوری شود. این کتاب در قطع خشتی کوچک و با جلد سخت تولید شده است تا طی مراجعهٔ مداوم کودک به آن، همچنان کیفیت خود را حفظ کند. برای شکر نعمت این انگشت‌های کوچک، کتاب «انگشت نقاش‌باشی» را فراموش نکنید!

کتاب کودک «کوچ روزبه»

نشر افق

استان: تهران

«کوچ روزبه» یک کتاب بسیار جذاب و آموزنده برای کودکان ۴ تا ۶ سال است که توسط نشر «افق» منتشر شده است. این کتاب دربارهٔ مفهوم کوچ و مهاجرت در بین عشایر نوشته شده و قصد دارد کودکان را با این مفهوم آشنا کند. با استفاده از زبان ساده و تصاویر فوق‌العاده زیبا، بچه‌ها می‌توانند با این دو مفهوم آشنا شوند و درک بهتری از زندگی عشایر پیدا کنند. این کتاب یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بچه‌هاست؛ چراکه سرگرمی و آموزش را همراه هم به کودک هدیه می‌کند.

محصولات برگزیده سطح 2

کتاب کودک «خونه ماهی‌ها»

جناب آقای سید علی‌رضا طباطبایی

استان: قم

یکی از بهترین کتاب‌ها برای توجه دادن بچه‌ها به حفظ پاکیزگی اطرافشان، «خونه ماهی‌ها»ست. این کتاب شعر با زبانی ساده، می‌تواند تا مدتی بچه‌ها را با موضوع آلودگی‌های محیط زیستی درگیر کند. همچنین استفاده از تصویرگری حرفه‌ای و جذاب، به انتقال بهتر مفاهیم شعر کمک می‌کند. مخاطب این کتاب که در انتشارات «جامعه القرآن الکریم» قم به چاپ رسیده، بچه‌های ۴ تا ۶ ساله هستند. اگر دغدغهٔ فعال کردن حس بچه‌ها دربارهٔ تمیزی محیط زیست را دارید، خرید کتاب «خونه ماهی‌ها» را فراموش نکنید!

کتاب رنگ‌آمیزی «رمضان زیبا»

سرکار خانم زبیده یعقوبی

استان: تهران

برای همراه کردن بچه‌ها با ماه رمضان و مفاهیم آن، یکی از بهترین انتخاب‌ها، کتاب «رمضان زیبا»ست. این کتاب که توسط انتشارات «احسان» تولید شده، با استفاده از دو قالب روایت و رنگ‌آمیزی می‌تواند حال و هوای ماه رمضان را به زندگی بچه‌ها وارد کند. «رمضان زیبا» داستان ۳۰ صفحه‌ای یک خانواده در ماه رمضان است که در خلال داستان خود، توجه به برخی ارزش‌های اخلاقی را به بچه‌های ۴ تا ۶ سال می‌آموزد. در پایان نیز شخصیت‌ها جشن عید فطر را دسته‌جمعی برگزار می‌کنند که حس تمام کردن تلاش‌های کوچک و دریافت پاداش را به بچه‌ها هدیه می‌کند.

مجموعۀ کتاب کودک «حالا با چی بازی کنم؟»

جناب آقای مهدی یوسفوندی

استان: تهران

مجموعه کتاب «حالا با چی بازی کنم؟» روی بازی‌های دوست‌داشتنی بچه‌ها دست گذاشته است؛ یعنی بازی با وسایل خانه که همیشه طرفداران بیشتری دارد! این کتاب‌ها با زبان شعر و تصویرگری خوش‌آب‌ورنگ، ایده‌های جذابی به والدین و مربیان می‌دهند و بچه‌ها را با خود همراه می‌کنند. نشر «پی‌نما» این مجموعه کتاب را در ۱۰ عنوان به چاپ رسانده که می‌تواند ساعت‌ها بچه‌ها را سرگرم کند. «بازی توی حیاط»، «بازی با اسباب‌بازی‌ها»، «بازی با شکل‌ها»، «بازی با لباس»، «بازی با مامان و بابا»، «بازی با وسایل آشپزخانه»، «بازی با وسایل خانه»، «بازی در پارک»، «بازی‌های ترسوندنی» و «بازی‌های نمایشی» عنوان‌های این ده جلد محصول خلاقانه هستند.

مجموعۀ کتاب کودک «قانون‌های شکلاتی»

انتشارات مهرستان

استان: اصفهان

مجموعه کتاب «قانون های شکلاتی» روی ادب‌آموزی بچه‌های زیر ۷ سال تمرکز کرده و در ۱۵ جلد به چاپ رسیده است. «قانون‌های شکلاتی» با زبان شعر و استفاده از شخصیت‌های حیوان و انسان، بچه‌ها را با آداب فردی و اجتماعی مخصوص خودشان آشنا می‌کند. این مجموعه که توسط نشر «مهرستان» به چاپ رسیده است، از تصویرگری‌های جذابی برخوردار است. آدابی که محصول حاضر به آموزش داستان‌وار آن‌ها می‌پردازد اعم از رفتار با خانواده، دوست و همسایه، خوردن و آشامیدن، پاکیزگی، پوشش و آراستگی، نگه‌داری وسایل شخصی، خواب و استراحت، رفتن به پارک و اماکن تفریحی، تفریح و ورزش، مطالعه و کتابخوانی، سفر رفتن، میهمانی، هدیه دادن و هدیه گرفتن است.

کتاب کودک «بگو چه کاری دارم»

جناب آقای مهدی یوسفوندی

استان: تهران

کتاب «بگو چه کاری دارم؟!» یکی از کتاب‌های مناسب برای آشنایی بچه‌ها با مشاغل مختلف است. این کتاب دومین جلد از سری شناخت مشاغل است که با زبان شعر و تصویرگری جذاب، به معرفی شغل‌های گوناگون می‌پردازد. نشر «پی‌نما» در این کتاب سعی کرده با اشعاری کودکانه مشاغلی مانند کشاورز، نانوا، آتش‌نشان، پلیس، کفاش و خیاط را به بچه‌ها آموزش دهد. اگر به دنبال کتابی جمع‌وجور و خلاصه دربارهٔ معرفی شغل‌ها به بچه‌های ۴ تا ۶ ساله هستید، خرید این محصول را از دست ندهید.

مجموعۀ کتاب کودک «بادکنک فیلی و قصه‌های دیگر»

جناب آقای علی جهانگیری

استان: تهران

کتاب «بادکنک فیلی و قصه‌های دیگر» دارای ۴ داستان کوتاه است که از طریق آن‌ها، مفاهیم اخلاقی را به بچه‌ها آموزش می‌دهد. مفاهیمی مانند دوستی، مهربانی، قدرشناسی و خودباوری که برای آموزش به بچه‌های ۴ تا ۶ سال مناسب است. این کتاب که توسط انتشارات «قصه و داستان» منتشر شده است، با تصویرسازی‌های جذاب، اثر انتقال مفاهیم را دوچندان کرده است. همچنین خوانش جذاب هر کدام از داستان‌ها، در قالب یک فایل صوتی، به صورت رمزینه‌هایی مجزا (Qr code)، در پشت جلد کتاب قابل دسترسی است.

محصولات قابل معرفی (قابل استفاده)

مجموعه 24 جلدی آموزش مهارت‌های زندگی همراه با عروسک_ گامبا

شرکت فکرآفرینان رویش سلام

استان: اصفهان

در این 24 جلد با استفاده از 24 کاراکتر حیوان، به آموزش 50 مهارت زندگی پرداخته شده است و کتاب‌ها به‌صورت ساده ویژۀ کودکان پیش از دبستان تصویرسازی شده است. مجموعه کتاب‌های گامبا با هدف آموزش مهارت‌های زندگی، با رویکرد فکرپرورانه و با نگاه به تمدن ایرانی اسلامی توسط جمعی از متخصصین برنامۀ فلسفه برای کودک تألیف شده است. این کتاب‌ها بارها در کلاس درس برای کودکان خوانده شده و از نظرات بچه‌ها در نگارش و تصویرسازی آن‌ها استفاده شده است. این محصول را می‌توان به‌صورت تکی و یا مجموعه‌های 6 جلدی یا 24 جلدی خریداری نمود. با تهیه هر 24 جلد کودک می‌تواند به مجموعۀ مهارت‌های زندگی بر پایۀ تفکر نقاد، خلاق، مراقبتی و جمعی دست پیدا کند.

مجموعه‌ی «ماجرای کوچولوها» شامل 8 جلد کتاب

جناب آقای هادی کاظمی‌پور

استان: تهران

مجموعۀ کوچولوها، داستان حیوانات کوچکی است که استقلال و مسئولیت‌پذیری را در کنار هم یاد می‌گیرند. این مجموعه با شخصیت‌های جذاب و داستان‌های کوتاه، به کاهش وابستگی کودک و شکل‌گیری شخصیت فردی و اجتماعی مستقل او کمک می‌کند. ماجرای کوچولوها «آموزش مهارت‌های زندگی» برای کودکان خردسال است. عنوان کتاب‌ها : اسباب بازی‌های پراکنده (جلد 1) دو تا پا برای راه رفتن! (جلد 2) مال من، مال تو. (جلد 3) جوجه¬ خجالتی (جلد 4) کوچولوی دوست داشتنی (جلد 5) صدای گریه (جلد 6) یک هم بازی کوچولو (جلد 7) راحت‌تر ‌خوابیدن کوچولوها (جلد 8) است. این کتاب‌ها با قلم سخن‌گو به صورت گویا برای کودکان قابل استفاده هستند.

باغچه‌ی هاپو

جناب آقای رضا هاشمی‌نژاد

استان: تهران

این مجموعه 7 تا قطع خشتی، 3تا رحلی و یک بورد بوک دارد. داستان باغچه‌ی هاپو از این قرار است که؛ هاپو خیلی دوست دارد با پدربزرگش به باغ برود و در کاشتن بذرها به او کمک کند. ولی انگار پرنده‌ها هم خیلی دوست دارند که این بذرها را بخورند! حالا هاپو و پدربزرگ باید چه کار کنند؟ کتاب‌های هاپو و دوستانش، هم داستان‌هایی جذاب و هم نقاشی‌هایی دوست‌داشتنی دارند. این کتاب‌های کوچک، هم در دست کوچولوها به خوبی جا می‌گیرند و هم در خاطره‌ی آن‌ها تا سال‌ها زنده‌اند. فواید این کتب برای کودکان، افزایش گنجینه‌ی واژگان، آشنایی با محیط‌زیست، رفع مشکلات خواب، آموزش مهارت همدلی و دوست‌یابی است.

مجموعه آموزشی آداب معاشرت شامل 8 جلد

جناب آقای هادی کاظمی‌پور

استان: تهران

فراگیری مهارت‌های اجتماعی نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت کودکان و حضور موثر آن‌ها در جامعه دارد. در مجموعۀ آداب معاشرت، فیل کوچولو به همراه دوستانش مهارت‌هایی همچون : تشکر کردن، رعایت نوبت، ایستادن در صف و … را در داستان‌های این مجموعه به صورت غیرمستقیم یاد می‌دهند. «مجموعه آموزشی آداب معاشرت» با قلم سخنگو به صورت گویا برای کودکان خردسال قابل استفاده است. عنوان کتاب‌های این مجموعه : سلام کردن، خوش‌آمدگویی، تشکر کردن، صف بستن، بله!؟، هیس! آهسته!، عذرخواهی و خداحافظی است.

بستنی غولی و قصه‌های دیگر

جناب آقای علی جهانگیری

استان: تهران

در این کتاب، قصه‌ها به‌صورت تصویری طراحی شده است تا نوآموزان بتوانند تصویرها را ببینند و قصه‌اش را تعریف کنند. این سبک از کتاب‌ها، باعث می‌شود نوآموزان قصه‌گویی را تمرین کنند و متوجه شوند که قصه‌گویی شیرین است و ماجراهای بانمکی خلق کنند. از مزیت‌های این کتاب، نهادینه کردن ارزش‌های اخلاقی همچون سودمندی، کمک و یاری، تواضع و مهربانی است و از ویژگی‌های بارز این محصول لذت بردن کودکان و علاقه‌مند کردن آن‌ها به کتاب می‌باشد.

قد تمام دنیا دوستت دارم

جناب سیدعلی‌رضا طباطبایی 

استان: قم

کتاب داستان «قد تمام دنیا دوستت دارم» از انتشارات جامعه القرآن الکریم، یک قصه کودکانه با موضوع خداشناسی است. شخصیت اصلی داستان یک گنجشک کوچک و بامزه به نام «جیکو» است که در جریان قصه با آفرینندۀ جهان آشنا می شود. با خواندن این کتاب، کودک با مفهوم خالق و آفریننده آشنا می‌شود.

سیر تا پیاز قصه 1

جناب آقای حجت آقایی

استان: خراسان جنوبی

جلد1 این مجموعه ویژۀ نوآموزان پیش‌دبستانی بوده و با هدف تقویت دو بعد اولیه از ابعاد چهارگانۀ مهارت‌های زبانی، یعنی گوش دادن و صحبت کردن، طراحی شده است. فعالیت‌های این مجموعه مبتنی بر داستان بوده و در حوزۀ مهارت گوش دادن 7 داستان همراه با رمزینۀ صدای قصه‌گو، ارائه شده است که نوآموزان پس از گوش دادن به قصه، به 3 سوال کلیدی پاسخ خواهند داد تا میزان پردازش و ادراک آن‌ها از قصه مشخص شود، سپس وارد مرحلۀ داستان‌های مربوط به صحبت کردن شده و 8 داستان تصویری را تحلیل و گویندگی خواهند کرد تا ادراک بصری آنها افزایش یابد.

بازی جدید هاپو

جناب آقای رضا هاشمی‌نژاد

استان: تهران

کتاب‌های هاپو و دوستانش، هم داستان‌هایی جذاب و هم نقاشی‌هایی دوست‌داشتنی دارند. این کتاب‌های کوچک، هم در دست کوچولوها به خوبی جا می‌گیرند و هم در خاطرۀ آن‌ها تا سال‌ها زنده‌اند. فواید این کتب برای کودکان، افزایش گنجینۀ واژگان، آشنایی با محیط‌زیست، رفع مشکلات خواب، آموزش مهارت همدلی و دوست‌یابی است. داستان بازی جدید هاپو از این قرار است که؛ بچه‌ها کجا قایم شدید؟ هاپو و دوست‌هایش دارند با هم قایم‌باشک بازی می‌کنند. هاپو چشم‌هایش را می‌بندد و شروع می‌کند به شمردن: «یک، دو، سه…» اگر گفتی دوست‌های هاپو کجا قایم شده‌اند؟!

قان و قون و بوق یه ماشین

جناب آقای مهدی یوسفوندی

استان: تهران

کتاب «قان و قون و بوق یه ماشین» از نشر پی‌نما است که با استفاده از قصه‌های جذاب باعث آشنایی کودک با وسایل نقلیه مختلف می‌شود. زبان این کتاب، شعر است و کودک به‌وسیلۀ قصه‌ها با تراکتور، هواپیما، آمبولانس، اتوبوس، ماشین و کارکرد آن‌ها آشنا می‌شود.