شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

درباره ما

رویداد ملی یارستان کودکستان با هدف شناسایی، ارتقا و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک، از تابستان ۱۴۰۱ شروع به کار کرد. این رویداد تحت نظر سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک طراحی شد. سازمان ملی تعلیم و تربیت، سازمانی نوپاست که در سال ۱۴۰۰، با هدف ساماندهی امور پرورش و تربیت کودکان زیر هفت سال شکل گرفت.

ارتباط یارستان کودکستان با سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، پس از استقرار در نظام آموزش و پرورش، برای شروع جدی کار خود، حوزهٔ محتوا و محصولات کودکی را نقطهٔ مناسبی دید. مرحلهٔ اول، شناخت کمّ و کیف محتواهای موجود برای مخاطب زیر هفت سال بود. بنابراین سازمان به قصد تنظیم‌گری و نه تصدی‌گری، تصمیم به برگزاری رویدادی در این حوزه گرفت تا به شناخت متوسطی از ظرفیت‌های مردمی دست یابد.

مردمی‌سازی، مشق اصلی رویداد

درواقع، یارستان کودکستان حلقهٔ میانی و بازوی مردمی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است. از طرفی به پیاده‌سازی خط مشی‌های یک سازمان دولتی می‌پردازد و از طرف دیگر، برای تقویت ظرفیت‌های مردمی و ارتباط آن‌ها با بدنهٔ دولت و حاکمیت تلاش می‌کند. البته ناگفته نماند که مردمی‌سازی، خط مشی اصلی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است.شاهد مثال مردمی‌سازی، تجربهٔ برگزاری اولین رویداد یارستان کودکستان بود. ابتدا بدنهٔ اعضای دبیرخانهٔ رویداد، از مجموعه‌های فعال در حوزه تعیم و تربیت و افراد مستقل انتخاب شدند. سپس هرکدام از بخش‌های مختلف رویداد، مانند کارهای رسانه‌ای، شتاب‌دهی و شاخص‌گذاری محتوایی به مجموعه‌های فعال مردمی سپرده شد.گوشه‌ای از حس‌وحال دبیرخانهٔ رویداد و فعالیت‌های انجام‌شده را می‌توانید در این ویدئو ببینید:

 ظرفیت‌های مردمی در قالب مجموعه‌های زیر، به پیش‌برد امور رویداد کمک کردند:

گزارش آماری اولین رویداد یارستان کودکستان

نخستین رویداد یارستان کودکستان، در ۵ محور محتوایی برگزار شد. «کتاب کودک و کتاب کار»، «طرح درس و کاربرگ‌های آموزشی و پرورشی»، «بازی، اسباب‌بازی و محصولات کمک‌آموزشی»، «سامانه و نرم‌افزارهای موبایلی و رایانه‌ای» و «تولیدات صوتی و تصویری» از محورهای این رویداد بود. در ادامه گزارش آماری آن‌چه را در رویداد گذشت ببینید.
  • آغاز رویداد در ۲ مرداد ۱۴۰۱
  • تمدید دو مرحله‌ای زمان ارسال آثار و اتمام آن در ۳۱ مردادماه
  • دارای ۵ محور محتوایی مختلف
  • حدود ۶ هزار کاربر و ۴۵۰۰ محصول ثبت‌شده
  • برقراری حدود ۹ هزار تماس تلفنی، برای دعوت از مهد کودک‌های سراسر کشور
  • حدود ۲۰۰ هزار بازدید از سایت یارستان کودکستان
  • برگزاری ۴ نشست تخصصی با فعالان حوزهٔ کودک
  • تولید بیش از ۹۰ دقیقه ویدئوی آموزشی ۵ دقیقه‌ای در حوزه‌های مختلف
  • ۴ مرحله داوری محصولات با ۶۱ داور
  • ۴۶ برگزیده در محورهای مختلف
  • برگزاری مراسم اختتامیه در دو روز ۲۶ و ۲۷ آبان
همیشه شنیدن تجربیات دیگران، برای شناخت یک مجموعه، کارآمد است. بنابراین یارستان کودکستان را از زبان شرکت‌کنندگان آن بشنوید:

یارستان کودکستان امتداد دارد…

رویداد یارستان کودکستان تمام نشده و به‌مانند ابتدا، امتداد آن با شما فعالان حوزهٔ کودک خواهد بود. ما در کنار شما می‌توانیم به حیات خود ادامه دهیم. در ادامه، با پیگیری اخبار رویداد، از رویدادهای سالانهٔ بعدی و اتفاقات مرتبط با حوزهٔ کودکی باخبر شوید. همچنین می‌توانید نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود را از طریق شناسهٔ adminyarestan@، در پیام‌رسان‌های زیر، با ما در میان بگذارید.