شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

بسته‌های تربیت و یادگیری سال تحصیلی 1403-1404

باسمه‌تعالی

فهرست اجمالی بسته‌های تربیت و یادگیری کودک

(مورد تأیید سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک سال تحصیلی 1403 – 1404)

با سلام و احترام؛

سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در راستای انجام وظایف و مأموریت‌های خود به‌ویژه ارتقای کیفی خدمات تربیتی و آموزشی در کودکستان‌ها طبق سال‌های گذشته، اقدام به معرفی بسته‌های تربیت و یادگیری ویژه کودکان تا شش سال تمام برای سال تحصیلی – تربیتی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴  نموده است. بسته‌های تربیت و یادگیری طی فراخوان سومین گام «یارستان کودکستان» و بر اساس یافته‌های علمی و آموزه‌های تعلیم و تربیت اسلامی در فرآیند ارزیابی قرار گرفته است و با توجه به موارد زیر برای بهره‌برداری در کودکستان‌های سراسر کشور و اطلاع‌رسانی لازم طبق جدول پیوست معرفی می‌شوند:

  1. در راستای راهکار 9-3 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با محوریت «تولید بسته‌های آموزشی و سیاست چندتألیفی با مشارکت بخش‌های دولتی و غیردولتی» و تولید محتوای غیرمتمرکز برای یادگیری و تربیت اوان کودکی، همه اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی مجازند که در چارچوب برنامه درسی تربیت و یادگیری مصوب و شاخص‌های ابلاغ شده نسبت به تألیف کتاب کار و بسته‌های تربیت و یادگیری مربوطه اقدام کنند. انتشار فیزیکی یا الکترونیکی و استفاده از این آثار در کودکستان‌ها منوط به اخذ تأییدیه لازم بر اساس سازوکار تعیین شده است.
  2. سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای ایجاد فرصت برابر برای همه تولیدکنندگان محتوای دوره کودکی و شناسایی حداکثری ظرفیت‌های کشور در تولید محتوای آموزشی و تربیتی مناسب برای کودکان یا درباره کودکان زیر هفت سال، اقدام به برگزاری رویداد ملی «یارستان کودکستان» نموده است. ارزیابی بر اساس شاخص‌های شکلی و محتوایی در سه مرحله داوری توسط ارزیابان خبره و متخصص انجام شده است. مبنای چارچوب محتوایی حاکم بر این شاخص‌ها، راهنمای برنامه و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی دوره پیش‌دبستانی (مصوب ۷۷۰ شورای عالی آموزش و پرورش – سال 1387) بوده است که با تدوین و تصویب نظام تربیت دوره کودکی، تکمیل و اصلاح خواهد گردید.
  3. بسته‌های تربیت و یادگیری و محتواهای آموزشی و تربیتی مجاز و مورد تأیید ویژه کودکستان‌های دوره اول و دوم به طور رسمی توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک معرفی می‌گردد که باید در همه کودکستان‌ها ملاک عمل قرار گیرد. بر همین اساس، فهرست اجمالی بسته‌های تأیید شده برای سال تحصیلی – تربیتی 140۳ – 140۴ به پیوست ارسال می‌گردد. درباره هر بسته رده سنی مناسب و اصلی یا مکمل بودن محتوا مشخص شده است. در صورت ارزیابی و تأیید بسته‌های دیگر، فهرست تکمیلی متعاقباً به طور رسمی اعلام خواهد گردید.
    محتوای «اصلی» به عنوان محتوای محوری کودکستان در طول سال تحصیلی – تربیتی قابل استفاده است و محتوای «مکمل» به تنهایی پوشش‌دهندۀ همۀ اهداف اصلی دوره نیست و صرفاً می‌تواند به عنوان فعالیت‌های مکمل برای برنامه‌های مناسبتی و یا موضوعات خاص در کنار محتوای «اصلی» مورد استفاده قرار گیرد.
  4. عمده بسته‌ها دارای راهنمای عمل مستقل یا مندرج در کتاب کار هستند که توجه به راهنمای آن‌ها می‌تواند نتیجه‌بخشی فعالیت‌های مربی و کودک را افزون‌تر کند. توصیه می‌گردد که مربیان و والدین محترم به راهنماهای مذکور توجه کافی نمایند.
  5. با توجه به اینکه عمده بسته‌ها نیازمند محصولات تکمیلی برای اثرگذاری بهتر هستند، توصیه می‌گردد که مربی در طراحی موقعیت‌های آموزشی و تربیتی، کودک را به کتاب کار محدود نکند، بلکه به اقتضا از محصولات و قالب‌های فعالیت متنوع برای تحقق اهداف تربیتی و یادگیری مدنظر بهره ببرد. در همین راستا، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تمهید نموده است که محصولات دیگری مانند راهنمای فعالیت با کودک برای والدین، کتاب کودک، اسباب‌بازی و ابزارهای تربیت و یادگیری را هم در تارنمای عرضه‌گاه اینترنتی اختصاصی قرار گیرد تا مربیان و والدین را در دسترسی به محتوای مناسب و فاخر یاری نماید.
    در بهره‌گیری از منابع تکمیلی و روش‌های اجرای آن‌ها، کودکستان‌ها باید مؤلفه‌های «جامعیت (توجه به ساحت‌ها و حوزه‌های متنوع تربیت و یادگیری کودک)، تلفیقی بودن، فعالیت‌محور و تعاملی بودن به ویژه ناظر به فعال بودن کودک و پرهیز از آموزش مستقیم» را به جد مورد توجه قرار دهند.
    همچنین توصیه می‌گردد که در عین برجسته کردن عناصر هویتی و بومی، بر عناصر هویت‌بخش ملی و اسلامی به ویژه زمینه‌سازی، تقویت و تسهیل یادگیری زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان رسمی و وحدت‌بخش کشور تأکید گردد و از آموزش زبان خارجی پرهیز شود. نظارت بر این امر بر عهده واحد ذی‌ربط در اداره کل آموزش و پرورش استان است.
    کودکستان‌ها مجازند که با نظر به امتیاز هر بسته و با توجه به ملاحظات و توصیه‌های مهم کمیته ارزیابی درباره هر بسته – که طی بخشنامه تفصیلی به زودی ابلاغ می‌گردد – به صلاحدید خود از فهرست مورد تأیید سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یک یا چند بسته اصلی و مکمل تربیت و یادگیری را متناسب با سن، دوره رشدی و تربیتی کودکان ثبت‌نام شده و شرایط بومی و محلی زندگی خود انتخاب و استفاده نمایند. جزئیات شاخص‌ها و بسته‌ها از طریق تارنمای دبیرخانه ملی یارستان کودکستان (www.yarestankoodakestan.ir) در دسترس عموم قرار دارد.
    تأکید می‌گردد که از مواجه نمودن کودک با بسته‌های زیاد و کتاب‌کارهای مختلف و متعدد پرهیز گردد. همچنین در صورت احراز استفاده کودکستان از محتوا و بسته­های تأیید نشده و غیرمجاز، موضوع برای رسیدگی به تخلف به شورای برنامه‌ریزی و نظارت تعلیم و تربیت کودک استان ارجاع می­گردد.
  6. در راستای اعمال تنظیم‌گری محتوایی سازمان و حمایت از صنایع خلاق حوزه اوان کودکی، طی تفاهم‌نامه منعقده با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جهوری، امکان سفارش غیرحضوری بسته‌های مورد تأیید سازمان از طریق تارنمای اختصاصی عرضه‌گاه اینترنتی «ir» با تسهیلاتی فراهم شده است.
  7. ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و ادارات شهرستان‌ها، مناطق / نواحی در عین نظارت دقیق، به هیچ وجه مجاز به الزام مراکز و کودکستان‌ها برای استفاده از بسته‌ها و یا کتاب‌های کار خاص به ویژه بسته‌های تربیت و یادگیری منتسب به اداره کل آموزش و پرورش یا واحدهای تابعه خود نیستند. گزارش‌های واصله از جمله از طریق سامانه شکوا در تارنمای «smttk.gov.ir» با جدیت توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صورت تخلف از ضوابط ابلاغی و سوءاستفاده، موضوع بر اساس ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد و با متخلفان مطابق قانون برخورد خواهد شد. بر این اساس انتظار می‌رود که دقت لازم از سوی متولیان امر صورت پذیرد.
  8. تأییدیه بسته تربیت و یادگیری یک مؤسسه توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به هیچ عنوان به عنوان اجازه آن مؤسسه برای فعالیت در قالب کودکستان، اعطای نمایندگی، یا قرارداد با مضمون مجوز فعالیت ذیل مؤسسه با کارکرد کودکستانی و مشابه آن نیست. هر گونه اقدام در این باره طبق قوانین و ضوابط برخورد خواهد شد.
  9. ناشران و تولیدکنندگان محترم که نام محصول ایشان در فهرست بسته‌های تربیت و یادگیری پیوست این نامه درج شده است، می‌توانند صرفاً از عنوان «معرفی شده در فهرست بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در سال ۱۴۰۳» بر روی جلد یا صفحه شناسنامه آن استفاده نمایند. به دلیل بار حقوقی، استفاده از عنوان و نشان (لوگو) سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در جلد یا صفحات داخلی مجاز نیست. بعد از استقرار و اعمال نشان اعتماد «توتک»، دستورالعمل اختصاصی اعلام و اعمال خواهد شد.
  10. به منظور پیشگیری از چالش‌های مرتبط با حقوق مالکیت مادی و معنوی اثر، ناشران و تولیدکنندگان محترم لازم است طبق قوانین و مقررات مربوطه نسبت به شفاف‌سازی رابطه حقوقی با مصنفان و مؤلفان اثر یا محصول و تعیین تکلیف حقوق مادی و معنوی اثر به صورت رسمی اقدام نموده باشند. پاسخگویی به هر گونه طرح ادعا در این باره بر عهده ناشران و تولیدکنندگان یا نمایندگان ایشان است که نسبت به ثبت محصول برای ارزیابی و تأیید در سازوکارهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اقدام نموده‌اند.
    صاحبان و ارائه‌کنندگان اثر و محصول بخش دولتی لازم است ضمن رعایت حقوق مالکیت مادی و معنوی، در چارچوب قوانین و مقررات معاملات دولتی به صورت شفاف نسبت به عرضه و فروش محصولات خود اقدام نمایند و وجوه حاصل از درآمدهای اثر و یا محصول نیز طبق قوانین و مقررات مربوطه به خزانه معین استان واریز گردد.

 

توجه: محتوای «اصلی» به عنوان محتوای محوری کودکستان قابل استفاده است؛ اما محتوای «مکمل» می‌تواند در کنار محتوای «اصلی» مورد استفاده قرار گیرد و به تنهایی پوشش‌دهندۀ همۀ اهداف اصلی کودکستان نیست.

ردیفعنوان بسته

میانگین نمره ارزیابی

(از 5 امتیاز)

محتوای «اصلی» مناسب کودکان نوباوه (4 ساله‌ها)
1بستۀ محصولات آموزشی چهار سال «قندک»

(مؤسسه نشر شهر)

3/25
2بستۀ تربیت و یادگیری «دنیای شیرین»

(انتشارات مدرسه)

3/12
3بستۀ تربیت و یادگیری 4 ساله‌ها

(انتشارات مدرسه)

3/07
محتوای «اصلی» مناسب پیش‌دبستانی 1 (5 ساله‌ها)
4بستۀ آموزشی کودکان 4 تا 5 سال

(انتشارات فنی ایران)

3/26
5بستۀ تربیت و یادگیری «نونهالان ارس» برای کودکان 4 تا 5 ساله

(اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی)

3/16
6مجموعه کتاب‌های آموزشی پیش از دبستان ویژه کودکان 4 تا 5 سال

(مؤسسۀ فرهنگی، آموزشی ضریح آفتاب)

3/14
7بستۀ تربیت و یادگیری «قاصدک‌های بام ایران» 5 ساله

(اداره کل آموزش و پرورش استان چهار محال و بختیاری)

3/06
8بستۀ تربیت و یادگیری «آفتاب 1»

(اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان)

2/53
محتوای «اصلی» مناسب پیش‌دبستانی 2 (6 ساله‌ها)
9🥇 بستۀ تربیت و یادگیری «بچه‌های افلاک»

(انتشارات آبرنگ)

3/94
10بستۀ تربیت و یادگیری «من می‌دانم، من می‌توانم»

(انتشارات مرآت)

3/94
11بستۀ تربیت و یادگیری «سفرهای کودکانه»

(نشر آپامهر)

3/76
12بستۀ تربیت و یادگیری «ماهان و ماهک»

(انتشارات نور و امید زندگی)

3/61
13بستۀ تربیت و یادگیری مجموعه «کودکانه»

(اداره کل آموزش و پرورش استان فارس)

3/52
14بستۀ تربیت و یادگیری «رویش»

(نشر بصیرت افزا)

3/49
15بستۀ تربیت و یادگیری «افلاک»

(گروه آموزشی کودک‌یاران)

3/31
16بستۀ تربیت و یادگیری پنج جلدی کتاب کار پیش دبستانی

(اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی)

3/27
17بستۀ تربیت و یادگیری «پاییزانه، زمستانه، بهارانه»

(اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان)

3/27
18مجموعۀ «گلباخی»

(اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه)

3/25
19بستۀ تربیت و یادگیری «جوانه‌ها»

(نشر میراث فرهیختگان)

3/19
20واحدهای یادگیری ویژۀ کودکان پیش‌دبستانی

(مکتب القرآن الکریم)

3/16
21بستۀ آموزشی کودکان 5 تا 6 سال

(انتشارات فنی ایران)

3/15
22مجموعه کتاب‌های آموزشی پیش از دبستان ویژه کودکان 5 تا 6 سال

(مؤسسۀ فرهنگی، آموزشی ضریح آفتاب)

3/14
23بستۀ تربیت و یادگیری «فانوس»

(نشر بصیرت افزا)

3/13
24بستۀ آموزشی مربی «مُهَنّا»

(انتشارات نسیم کرامت)

3/11
25بستۀ تربیت و یادگیری «یاران آفتاب»

(انتشارات مرکز تخصصی مهدویت حوزۀ علمیۀ قم)

3/10
26بستۀ تربیت و یادگیری «نونهالان ارس» برای کودکان 6 ساله

(اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی)

3/06
27بستۀ تربیت و یادگیری «از خانه تا کودکستان»

(اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران)

2/93
28بستۀ تربیت و یادگیری «قاصدک‌های بام ایران» 6 ساله

(اداره کل آموزش و پرورش استان چهار محال و بختیاری)

2/92
29بستۀ تربیت و یادگیری «چرخ و فلک»

(اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران)

2/89
30بستۀ تربیت و یادگیری «دانای کوچک»

(اداره کل آموزش و پرورش استان قم)

2/89
31بستۀ تربیت و یادگیری «کودکان ایران»

(انتشارات مدرسه)

2/78
32بستۀ تربیت و یادگیری «دانابان»

(نشر منهاج)

2/76
33بستۀ تربیت و یادگیری «خدای مهربان»

(انتشارات مدرسه)

2/61
34بستۀ تربیت و یادگیری «باغچه»

(اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان)

2/57
35بستۀ تربیت و یادگیری «دنیای رنگارنگ من»

(اداره کل آموزش و پرورش استان یزد)

2/57
36بستۀ تربیت و یادگیری «شمیم بهشت»

(نشر فعال)

2/54
37بستۀ تربیت و یادگیری «دوست مهربان من»

(اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان)

2/54
38بستۀ تربیت و یادگیری «آفتاب 2»

(اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان)

2/53
39بستۀ تربیت و یادگیری «کودکان مینودری»

(اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین)

2/51
محتوای «مکمل»
40🥇 بستۀ مهارت‌های زندگی پیش‌دبستانی 1 (5 ساله)

(انتشارات سرمشق)

4/13
41🥇 بستۀ مهارت‌های زندگی پیش‌دبستانی 2 (6 ساله)

(انتشارات سرمشق)

4/07
42🥇 کتاب‌کار «زمان» (6 ساله)

(انتشارات سرمشق)

3/92
43🥈پوستر رمضان (ویژه هم‌وطنان اهل سنت، 5 و 6 ساله)

(انتشارات احسان)

3/86
44🥇کتاب‌کار تقویت مهارتهای شنیداری (6 ساله)

(انتشارات سرمشق)

3/80
45کتاب کار انس با قرآن (6 ساله)

(مکتب القرآن الکریم)

3/52
46کتاب کار و بازی «پاپریک» (6 ساله)

(انتشارات پیشوک)

3/51
47کتاب کار «دانشمند کوچولو 1 و 2» (4 و 5 ساله)

(انتشارات فنی ایران)

3/49
48کتاب‌کار و دست‌ورزی خلاق «پاپریک» (5 و 6 ساله)

(انتشارات پیشوک)

3/44
49برنامه جامع آموزشی تحول یکپارچه کودک (شیرخوارگی و نوپایی)

(انتشارات فنی ایران)

3/44
50واحدهای یادگیری «خانواده و طبیعت» (5 ساله)

(مکتب القرآن الکریم)

3/31
51بستۀ تربیت و یادگیری «مهد آدینه» (4 تا 6 ساله)

(ستاد تعالی نماز جمعه)

3/29
52طرح کار مربی (۵ جلدی، نوزاد تا 6 ساله)

(انتشارات فنی ایران)

3/25
53مجموعه بازی‌های خلاق 4 سال

(انتشارات سرمشق)

3/25
54بستۀ آموزش مهارت قیچی «ماهور» (5 و 6 ساله)

(نشر کاگو)

3/20
55مجموعه بازیهای خلاق 6 سال

(انتشارات سرمشق)

3/19
56مجموعه کتاب‌های «آبنبات قیچی 1» (کاربرگ‌های آموزشی پیش‌دبستانی 1)

(انتشارات سرمشق)

3/16
57مجموعه بازی‎‌های خلاق 5 سال

(انتشارات سرمشق)

3/10
58کاربرگ‌های «رمضانه» (6 ساله)

(اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان)

3/09
59بستۀ تربیت و یادگیری «کافبک» (6 ساله)

(انتشارات آبرنگ)

3/04
60مجموعۀ «موشی ریاضی‌دان می‌شود» (4 ساله)

(انتشارات فنی ایران)

3/00
61بستۀ آموزشی مهارتی (5 و 6 ساله)

(انتشارات گردوی دانش)

2/98
62مجموعه کتاب های «فکر کن و نشان بده» (2 تا 3 سال و 4 تا 5 سال مناطق دوزبانه)

(انتشارات سلام کتاب)

2/86
63مجموعه کتاب‌های «با من بخوان» (6 ساله)

(انتشارات محراب قلم)

2/68
64مجموعه کتاب‌های «آبنبات قیچی 2 و 3» (کاربرگ‌های آموزشی پیش‌دبستانی 2)

(انتشارات سرمشق)

2/48
65مجموعه پرونده کودک (سنجش و پایش، 3 تا 6 ساله)

(انتشارات آبرنگ)

2/08
66کتاب‌کار «شرینه زفن» (ویژه استان سمنان، 6 ساله)

(اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان)

2/04

 
 

بسته شماره 1
عنوان و اجزای بسته:بستۀ محصولات آموزشی چهار سال «قندک»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/25
ناشر: مؤسسه نشر شهرمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:4 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل 4 جلد کتاب‌کار با عناوین زیر است:

  • قندک لباش می‌خنده، شیرین، مثل قنده
  • قندک کشیده قشنگ، رنگین‌کمون هفت‌رنگ
  • قندک بهار، تابستون، بعدش پاییز و زمستون
  • قندک چطور می‌تونه، اندازه رو بدونه؟

در این مجموعه به مفاهیم پایۀ مهارت‌های ریاضی، علوم، هنر و اخلاق پرداخته شده است، اما با توجه به تفکیک مفاهیم از یکدیگر، به مربیان پیشنهاد می‌شود که به صورت فعال از این بسته استفاده نمایند و تلفیق مفاهیم و اهداف را به جد مورد توجه قرار دهند.

تصویرگری‌ها جذاب، باکیفیت و کودکانه است. در هر صفحه راهنمای اجرای فعالیت برای مربیان و والدین قرار گرفته است.

این بسته هر چند به عنوان محتوای اصلی کودکستان قابل استفاده است، اما لازم است که مربیان محترم برای تکمیل پوشش اهداف تربیتی و پرداختن به جنبه‌های تربیت دینی، از برنامه و محتوای مکمل بهره برند.

 

بسته شماره 2

 

عنوان و اجزای بسته:بستۀ تربیت و یادگیری «دنیای شیرین»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/12
ناشر: انتشارات مدرسهمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:4 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
اجزای بستۀ تربیت و یادگیری «دنیای شیرین»، شامل 4 جلد کتاب است؛ سه جلد کتاب کار با عناوین «من می‌دانم، من شادابم، من مهربانم» و یک جلد کتاب راهنمای مربی.

سبک کتاب‌کارها به نحوی است که به صورت واحد کار تنظیم شده است و هر واحد کار چندین تصویر حول یک موضوع با توضیحات اندک در توصیف موقعیت یا توضیح مختصر درباره فعالیت کودک را شامل می‌شود.

در کتاب‌کار تصویرخوانی و بعضاً فعالیت محدود قلم و کاغذی غلبه دارد. جای فعالیت‌هایی همچون قصه و نمایش خلاق در بسته خالی است که نیازمند طراحی مربی است. البته در کتاب‌کار به فعالیت‌هایی اشاره شده است که در صورت توانمندی مربی، می‌تواند کودکان را به خوبی درگیر نماید. در نتیجه در بهره‌گیری از این بسته، خلاقیت و توانمندی مربی اهمیت بسیاری دارد؛ لذا مربیان تازه‌کار یا با توانمندی کم  در بهره از این کتاب، چندان موفق نخواهند بود.

سبک تصویرگری یک‌دست و نسبتاً ساده است.

عناصر هویتی ایرانی (پرچم، مسجد، پوشش و سبک معماری) تا حد زیادی لحاظ شده است.

 

بسته شماره 3
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری 4 ساله‌ها

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/07
ناشر: انتشارات مدرسهمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:4 سالگیمخاطبان:کودک
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
بسته چهار جلدی برای کودکان چهار ساله و به مضامین مرتبط با «بدن، بهداشت، فصل‌ها و خانواده» در قالب داستان و فعالیت‌های دست‌ورزی پرداخته است.

بیشتر تصاویر و فعالیت‌ها در فضای شهری و شهرنشینی است و لازم است توسط مربیان خلاق با استفاده از سایر منابع تکمیل و در موقعیت‌های تربیتی منعطف مورد استفاده قرار گیرد. از این رو این بسته برای کودکان مناطق غیرشهری کاربری خاصی ندارد.

 

بسته شماره 4
عنوان و اجزای بسته: بستۀ آموزشی کودکان 4 تا 5 سال

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/26
ناشر: شرکت انتشارات فنی ایرانمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:5 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته را می‌توان شامل چهار جلد (این پنج انگشت، دانشمند کوچولوی2، دست ورزی1 و رنگ) و کتاب طرح کار مادر-مربی با تأکید بر کودکان  ۴ تا ۵ ساله در نظر گرفت که به دست‌ورزی و تقویت عضلات ظریف و تقویت ذوق هنری آن‌ها کمک می‌کند. این مجموعه می‌تواند به صورت با هم یا مجزا مورد استفاده قرار گیرد و یا مکمل بسته‌های دیگر با رویکرد تلفیقی باشد.

با توجه به سبک کتاب دست‌ورزی، نیاز است که مربی یا والد برای انجام درست فعالیت‌ها، کودک را راهنمایی کنند؛ در غیر این صورت کودک به تنهایی متوجه نحوه درست انجام فعالیت‌ها نخواهد شد. فعالیت‌ها اغلب انفرادی هستند؛ اما مربی با خلاقیت خود می‌تواند طوری آن‌ها را بازطراحی نماید که به صورت گروهی هم قابل اجرا شوند.

 

بسته شماره 5
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «نونهالان ارس» برای کودکان 4 تا 5 ساله
(اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/16
ناشر: انتشارات مدرسهمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:5 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این مجموعه شامل 2 جلد کتاب‌کار به همراه راهنمای مربی است که در جلد اول به 6 و در جلد دوم به 7 واحد یادگیری پرداخته شده است. واحدهای یادگیری این مجموعه شامل قرآن و نماز، خانه و خانواده، پیش‌دبستانی، وسایل نقلیه، کتاب، مشاغل، آب، انسان، ایران، بهداشت و تغذیه، جانوران و حشرات، گیاهان و استان ما است. در واحد کار آخر به استان آذربایجان شرقی، آداب و رسوم، مشاهیر، اماکن و دیگر جنبه‌های هویتی آن پرداخته شده است. توجه به مفاخر و شخصیت‌های استانی از نقاط قوت محصول است. همچنین به وجوه مذهبی، مناسک و داستان‌های قرآنی توجه شده است.

کتاب‌کار تا حد خوبی به تربیت تمام‌ساحتی پرداخته، اما تعدد واحدهای یادگیری در این دو جلد ممکن است از ظرفیت کودک فراتر باشد. در این مجموعه تنوعی از فعالیت‌ها (کاردستی، نقاشی، قصه‌گویی، آواشناسی و…) وجود دارد.

هرچند در عنوان، کتاب برای 4 تا 5 سالگی معرفی شده است، اما برای 4 ساله‌ها مناسب ارزیابی نمی‌شود. (مناسب پیش‌دبستانی 1)

 

بسته شماره 6
عنوان و اجزای بسته: مجموعه کتاب‌های آموزشی پیش از دبستان ویژه کودکان 4 تا 5 سال
(مؤسسۀ فرهنگی، آموزشی ضریح آفتاب)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/14
ناشر: مؤسسۀ فرهنگی، آموزشی ضریح آفتابمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:5 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این مجموعه شامل سه کتاب‌کار و همچنین یک جلد کتاب راهنمای مربی است، که اهداف ساحت‌های مختلف تربیت کودکان را در بر می‌گیرد. در این مجموعه، تا حد خوبی تنوع فعالیت‌ها مانند بازی، قصه، نقاشی، دست‌ورزی و… مورد توجه بوده است.

راهنمای مربی برای هر صفحۀ کتاب کار یک فعالیت اصلی و فعالیت پیشنهادی در  نظر گرفته است؛ با وجود این فعالیت‌ها، لازم است مربیان از فعالیت‌های بیشتری برای ساعات فعالیت با کودکان استفاده نمایند.

 

بسته شماره 7
عنوان و اجزای بسته:بستۀ تربیت و یادگیری «قاصدک‌های بام ایران»
(اداره کل آموزش و پرورش استان چهار محال و بختیاری)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/06
ناشر: انتشارات مدرسهمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:5 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل چهار جلد کتاب «بدن من، خانه و خانواده، خوراکی‌های سالم، محیط اطراف ما» برای کودکان دوره پیش‌دبستانی به ویژه در مناطق روستایی و عشایری قابل استفاده است؛ البته به برخی از ساحت‌های تربیتی کمتر پرداخته شده است، که لازم است مربی آن‌ها را دریابد و آگاهانه با منابع مکمل یا خلاقیت خود پوشش دهد. حجم محتوای آموزشی نیز نسبتاً زیاد است و لازم است توسط مربیان تعدیل گردد و تمرین‎های فراتر از سن کودک به روش مناسب آسان‌سازی شود. همچنین با توجه به کم بودن فعالیت‎های حرکتی، افزودن فعالیت در فضای باز و بازی‌های هدفمند تحرکی نیز به مربیان توصیه می‌گردد.

تصاویر کتاب‌کارها از جذابیت کافی برخوردار نیست؛ اما تلاش در جهت بومی بودن محتوا و تصاویر ستودنی است.

 

بسته شماره 8
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری آفتاب 1

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/53
ناشر: انتشارات اندیشه‌سازان برترمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:5 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این محصول شامل 4 جلد کتاب‌کار «دست‌ورزی 1، مهارت‌های شناختی 1، مفاهیم پایۀ 1 و مهارت‌های پایۀ 1» و یک جلد کتاب راهنمای مربی است.

به طور کلی این بسته نسبت به سال گذشته تغییراتی داشته و سازماندهی و توالی در طراحی آموزشی بهبود یافته است.

در کتاب دست‌ورزی ابتدا فعالیت‌های مختلف و ساده برای کودک در نظر گرفته شده تا کودک با کسب مهارت لازم بتواند تمرین‌های کتاب را بدون کمک یا با حداقل کمک انجام دهد.

راهنمای مربی برای هر صفحه همراه توضیحات اهداف و فعالیت‌های پیشنهادی برای مربی و والدین به‌روزرسانی شده است. در کتاب مهارت‌های پایه و مفاهیم پایه کودک با مهارت‌های لازم برای حضور در کودکستان و ارتباط با خانواده و اطرافیان و همچنین با طبیعت و گیاهان و جانوران اطرافش آشنا می‌شود.

از ویژگی‌های مثبت این بسته عدم استفادۀ زیاد از فعالیت‌های مدادکاغذی و پرداخت نسبتاً مناسب به هدف انس با قرآن است.

ضمناً صوت مربوط به توضیحات، داستان و شعر به شکل رمزینه در اختیار والدین و مربیان قرار داده شده است.

 

بسته شماره 9
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «بچه‌های افلاک»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/94
ناشر: انتشارات آبرنگمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان: کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این مجموعه شامل3 جلد کتاب مهارت‌آموزی و مجموعه کاربرگ، راهنمای والدین و مربی، لوح فشرده صوت قرآن، تختۀ آموزشی (ابزار و تجهیزات آموزشی) است.

در 3 جلد کتاب‌ مهارت‌آموزی 9 واحد یادگیری با محوریت داستان طراحی شده است. داستان‌ها برگرفته از داستان‌های کلیله و دمنه و مثنوی معنوی است. صوت داستان به شکل رمزینه سریع‌پاسخ (QR-code) در صفحۀ پایانی هر کتاب آمده است.

کاربرگ‌ها در راستای اهداف کتاب طراحی شده‌اند و کاربرگ‌های مناسبتی در بخش پایانی کاربرگ‌ها موجود است.

راهنمای مربی و والدین جامع و کامل است و می‌تواند کمک خوبی برای مربیان در فرایند یادگیری  باشد و برای ارتباط والدین با فرایند یادگیری در این راهنما فعالیت و تدابیر مناسبی ارائه شده است. از قالب‌ها و راهبردهای یاددهی-یادگیری به شکل مناسب و به‌جا استفاده شده است و کودک با فرایندی بازی‌گونه اهداف را دنبال می‌کند.

تصویرگری محصول باکیفیت خوبی ارائه شده است.

تختۀ آموزشی، یک مکمل اختیاری شامل ابزارهای مختلفی مانند پیچ و مهره، کفش و حلزون، جدول 3 در 3، جورچین، چرخۀ تغیر فصل، ابزار الگویابی، ابزار تناظر، خانه‌های شطرنجی و آدمک‌های ستین و متین است، که بازی و فعالیت‌های مربوط به هر ابزار در راهنما بیان شده است.

 

بسته شماره 10
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «من می‌دانم، من می‌توانم»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/94
ناشر: انتشارات مرآتمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل 4 جلد کتاب نوآموز با عناوین «دنیای من، خانۀ من، بدن من و شهر من» است. در هر جلد 8 واحد کار برای دو ماه و در هر هفته، یک واحد کار تدارک دیده شده است. محتواهای مکمل نظیر فایل صوتی راهنما، پاسخ‌نما، راهنمای مربی، فایل صوتی قصه‌های کتاب و ویدئوهای آموزشی از طریق رمزینه سریع‌پاسخ (QR-code) به کتاب نوآموز اضافه شده است. همچنین تمرینات زبان‌آموزی با توجه به اهداف دوره پیش‌دبستانی متناسب‌سازی شده است.

با توجه به وجود رمزینه‌ها لازم است اولاً از عادت کودکان به استفاده از تلفن همراه پیشگیری شود و ثانیاً با تدابیری، دقت گردد که نقش مربی کمرنگ نشود؛ مخصوصاً وجود رمزینه‌های پاسخ‌نما ممکن است کودک را به دریافت پاسخ‌های آماده سوق دهد.

بخش دیگر این بسته کاربرگ هفتگی است. افزونه‌ای که شامل فعالیت‌هایی مانند دست‌ورزی، رنگ‌آمیزی و مهارت‌های جسمی است و برای هر هفته 5 فعالیت در بر دارد. لوحه‌های تصویری جزء دیگر بسته است. تصاویر بزرگی که مربی در کلاس نمایش می‌دهد و از آنها برای تسهیل فرایند تربیتی بهره می‌گیرد. کتاب راهنمای مربی هم شامل راهنمای اجرای فعالیت‌های متناظر کتاب نوآموز است و هم فعالیت‌های مکمل دیگری را شامل می‌شود.

قالب فعالیت‌های این بسته گفت‌وگو، کاردستی، نقاشی، قصه، شعر، مشاهده، بازی، گردش علمی، آزمایش، نمایش خلاق، فعالیت مداد کاغذی و پروژه است. از آنجا که بسیاری از فعالیت‌ها پاسخ مشخصی دارد و جای خلاقیت زیادی برای کودک وجود ندارد، پیشنهاد می‌شود مربیان در استفاده از این بسته، فعالیت‌های خلاقانه و با آزادی عمل بیشتر را چاشنی برنامه تربیتی خود کنند.

 

بسته شماره 11
عنوان و اجزای بسته:بستۀ تربیت و یادگیری «سفرهای کودکانه»
(مؤسسۀ فرهنگی رواق معرفت)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/76
ناشر: نشر آپامهرمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل 6 جلد کتاب مربوط به کودک است؛ سه جلد کتاب «قصه و تفکر» که با حجم قابل توجهی از قصه و شعر حول دو شخصیت اصلی و محوری کتاب (آلا و والا) به طرح مباحث تربیتی پرداخته است. قصه‌گو (مربی) می‌تواند در نقش‌های تعیین شده، در موقعیت‌های مختلف صحنه‌گردانی کند و مضامین را با نوآموزان در میان بگذارد و آن‌‌ها را به گفت‌وگو و فعالیت‌های مشخصی وارد کند که در کتاب‌های «کار و فعالیت» مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

سه جلد کتاب «کار و فعالیت» شامل فعالیت‌هایی است که متناسب با مناسبت‌ها و مضامین مختلف چینش شده است. فلش‌کارت زبان‌آموزی هم در کنار این 3 جلد، به آموزش مهارت‌های کلامی پرداخته و در آن فعالیت‌هایی مانند یافتن واژه‌های هم‌آغاز، هم‌پایان و بخش‌های مشترک اجرا می‌شود. کارت‌های زبان‌آموزی متناسب با اهداف زبان‌آموزی دوره پیش‌دبستانی طراحی شده است.

راهنمای مربی هم در یک جلد به صورت فایل ارائه شده است، که برای تعمیق نگرش مربیان محترم و استفادۀ بهینه از این بستۀ تربیت و یادگیری، پیشنهاد می‌شود. این محتوا می‌تواند برای والدین محترم هم مفید باشد.

محتوای این بسته نسبت به گذشته تغییراتی داشته؛ از جمله تقویم برنامه‌ریزی برای مخاطب مربی و برنامه کاربردی گوشی همراه شامل پویانمایی، بازی، سرود و انس با سوره‌های قرآن اضافه شده است.

 

بسته شماره 12

 

عنوان و اجزای بسته:بستۀ تربیت و یادگیری «ماهان و ماهک»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/61
ناشر: انتشارات نور و امید زندگیمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
والد
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
بستۀ تربیت و یادگیری «ماهان و ماهک» شامل یک جلد کتاب جامع راهنمای مربی و سه جلد کتاب قصه و سه جلد کتاب کار و دست‌ورزی است.

این بسته دارای افزونه‌های جانبی شامل بسته‌ی کاربرگ‌های تکه‌چسبانی، عروسک‌های نمایشی جهت استفاده در آموزش، پیکسل (بَج سینه) قرآنی جهت استفاده در مراسم قرائت قرآن، تاج‌های مناسبتی برای استفاده در مناسبت‌های ملی و مذهبی، لوحه‌های آموزشی منطبق با کتاب قصه است. صوت قصه‌ها به شکل رمزینۀ سریع پاسخ در دسترس قرار گرفته است.

تصویرگری مناسب و یکپارچه است و تعامل بصری خوبی را با مخاطب کودک برقرار می‌کند. راهنمای مربی از تنوع فعالیت‌ مطلوبی برخوردار است. توضیحات و برنامه‌های آموزشی به وضوح توضیح داده شده و همۀ اهداف دورۀ پیش‌دبستانی را پوشش داده است.

کتاب‌کار و قصه کامل‌کنندۀ یکدیگر هستند و داستان‌هایی از زندگی روزمره کودک ایرانی را به نمایش می‌گذارد؛ همچنین از تصاویر بومی و آشنا برای کودک استفاده شده است.

 

بسته شماره 13
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری مجموعه «کودکانه»
(اداره کل آموزش و پرورش استان فارس)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/52
ناشر:مناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
والد
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته به منظور استفادۀ کودکان یک سال پیش از دبستان طراحی شده و شامل کتاب‌های کودک 1، کودک 2، کودک 3، گنجینه بازی‌های کودکانه و راهنمای مربی است.

نکته قابل توجه در این مجموعه خالی بودن کتاب‌کارها از توضیحات و نوشتار مربوط به مربیان است؛ یعنی دستورالعمل و توضیح اجرای فعالیت در کتاب کودکان وجود ندارد و ذهن و نگاه کودکان با بخشی که به ایشان مربوط نیست، درگیر نمی‌شود؛ در عین حال برای ارائه توضیحات ضروری به مربیان، هم رمزینۀ سریع‌پاسخ (QR-Code) و هم کتاب راهنمای مربی با راهنمای صفحه به صفحه تدارک دیده شده است.

در کتاب راهنما، متناظر با هر فعالیت از سه جلد کتاب کودک، یک صفحه توضیح برای مربی آورده شده که می‌تواند او را در بهره‌مندی بهتر از این بسته یاری کند. در رمزینه‌ها نیز برای هر فعالیت یک فیلم آموزشی تولید شده است که مربی با دیدن آن با هدف و شیوۀ اجرای هر فعالیت آشنا می‌شود.

کتاب «گنجینه بازی‌های کودکانه» در پنج دسته بازی‌های مهارت‌های حرکتی درشت، توجه، تمرکز و دقت، هماهنگی چشم و دست، حافظه و دقت شنیداری و دیداری، دست‌ورزی و تقویت ماهیچه‌های ریز انگشتان را ارائه کرده است. در این کتاب از طریق رمزینۀ سریع‌پاسخ، فیلم بازی‌های معرفی شده هم ارائه شده است.

 

بسته شماره 14
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «رویش»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/49
ناشر: بصیرت افزامناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
بستۀ تربیت و یادگیری رویش با تکیه بر توانمندی و راهبری مربی تنظیم شده و شامل 3 جلد کتاب‌کار 1، 2 و 3، یک جلد کتاب‌کار «روزهای ماندگار»، راهنمای 100 بازی آموزشی، ابزارهای آموزشی (تاس و مهره، ماز، بازی ماهی‌گیری، سکه‌چین، چوب‌های بازیگوش، الگوی دوتایی، ببین و بچین، چی با چی، مکعب‌های قصه‌ساز و…)، لوح فشرده و رمزینۀ سریع‌پاسخ مخصوص صفحه به صفحه است.

کتاب 100 بازی مهارتی با توجه به اهداف پروژه‌ها دسته‌بندی و ارائه شده است.

این بسته پروژه‌محور معرفی شده است و در قالب پروژه‌های مرتبط با اهداف دوره پیش‌دبستانی فعالیت‌های متنوعی را در خود دارد.

تصاویر متناسب با سن کودک طراحی شده است و تعامل بصری مناسبی را برقرار می‌کند.

مربی به عنوان هدایت‌گر، موقعیت‌ها را بر اساس راهنمای عمل طراحی می‌کند و به تناسب از کاربرگ و ابزارهای طراحی شده برای تحقق هدف تربیتی خود بهره می‌گیرد.

هرچند مخاطب کتاب راهنمای مربی، مربی کودکستان است؛ اما محتوای آن و ابزارهای مکمل این بسته برای والدین هم قابل استفاده است.

 

بسته شماره 15
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «افلاک»
(گروه آموزشی کودک‌یاران)
سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/31
ناشر:مناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل 3 جلد کتاب‌کار کودک و مربی افلاک 1، 2 و 3  و کتاب‌کار «باغ قشنگ قرآن» است. این بسته راهنمای مربی مجزا ندارد و شیوۀ اجرای فعالیت‌ها در کتاب‌کار آمده است. فعالیت‌ها تا حد خوبی اهداف دوره پیش‌دبستانی را پوشش می‌دهد.

برای ایجاد تعامل بصری کودک با کتاب‌کار سعی شده در تصاویر از رنگ‎های شاد استفاده شود. توجه به زندگی روستایی از نقاط قوت بسته است.

در شیوه‌های اجرا و تمرین‌ها سعی شده از فعالیت‌های متنوع کاردستی، نقاشی، داستان، شعر، مشاهده، گفتگو و بازی استفاده شود. مربیان دقت داشته باشند که برای پوشش اهداف حرکتی و جسمی لازم است فعالیت‌های بیشتری در نظر بگیرند.

 

بسته شماره 16
عنوان و اجزای بسته:بستۀ تربیت و یادگیری پنج جلدی کتاب کار پیش دبستانی
(اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/27
ناشر: اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبیمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته ۵ جلد کتاب کار کودک شامل «از خانه تا آموزشگاه، آسمان آبی و زمین زیبا، هویت ما، بدن ما، آیه‌های مهربانی» و یک جلد کتاب راهنمای مربی است.

در کتاب راهنمای مربی برنامه و بودجه‌بندی مناسبی برای سهولت در کار مربی طراحی شده که در صفحاتی برای والدین به عنوان مکمل آموزش راهکار و پیشنهادهایی ارائه شده است.

راهنما از تنوع قالب مناسبی برخوردار است و تقریبا همۀ اهداف دورۀ پیش‌دبستانی را پوشش می‌دهد. در همۀ صفحات رمزینه سریع‌پاسخ (QR-Code) از تدریس مربیان در نظر گرفته شده است.

بخش‌های بومی این بسته (از جمله کتاب «هویت ما») به همراه استفاده از بسته‌های قوی و غنی دیگر هم قابل توصیه به کودکان خراسان جنوبی است.

قصه‌های موجود در کتاب‌ها بازنویسی شده است و پیرنگ قوی‌تری دارد.

پیشنهاد می‌شود از کتاب «آیه‌های مهربانی» در فرایند اجرای فعالیت‌های تربیتی و حسب شرایط و موقعیت‌های موجود استفاده شود.

 

بسته شماره 17
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «پاییزانه، زمستانه، بهارانه»
(اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/27
ناشر: انتشارات یارمانامناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل 3 جلد کتاب کار با عناوین « پاییزانه، زمستانه، بهارانه» است.

مفاهیم به شکل واحد کارهای معمول در دورۀ پیش‌دبستانی بیان شده و بیشتر از قالب داستان و شعر استفاده شده است. پیشنهاد می‌شود مربیان برای تنوع بخشیدن به فعالیت‌ها، بازی و فعالیت‌هایی طراحی کنند تا خلأ برخی قالب‌ها خصوصاً بازی‌های حرکتی جبران شود.

راهنمای فعالیت‌ها در قالب رمزینۀ سریع‌پاسخ (QR-Code) صفحه به صفحه تدارک دیده شده است.

در طراحی و صفحه‌آرایی سعی شده است تا از تصاویر مناسب با سن کودک استفاده شود تا بتواند تعامل بصری مناسبی را برای کودک برقرار کند.

با توجه به اینکه محصول به انس با قرآن نپرداخته است، پیشنهاد می‌شود از بسته‌های مکمل در این زمینه استفاده شود یا مربیان برای پوشش این بخش از اهداف تربیتی، طراحی لازم را به عمل آورند.

 

بسته شماره 18
عنوان و اجزای بسته: مجموعۀ «گلباخی»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/25
ناشر: اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاهمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این مجموعه شامل دو کتاب‌کار با نام‌های «خانه و خانودۀ من» و «خانۀ دوم من، پیش‌دبستانی» و یک کتاب راهنمای مربی است. البته در مقدمۀ کتاب راهنمای مربی و کتاب‌کارها، به دو جلد کتاب‌کار دیگر با نام‌های «محیط اطراف من» و «خدای خوب و مهربان» (انس با قرآن) نیز اشاره شده است؛ اما نه در محتوای ارائه شده برای ارزیابی و نه در کتاب راهنمای مربی، محتوای این دو کتاب مشاهده و در نتیجه ارزیابی نشده است.

کتاب‌کارها در ابتدا و انتهای هر هفته دارای یک لوحه هستند که شامل تصاویری مرتبط با موضوعات هفته است. به طور کلی تصاویر جذابی استفاده شده است. به غیر از کتاب راهنمای مربی، در صفحات فعالیت کتاب‌کار نیز اهداف و شیوۀ اجرا به اختصار بیان شده است. این کار هر چند قدری صفحه را برای کودک شلوغ کرده، اما تا حدی کار را برای مربی راحت‌تر نموده است. ضمناً فعالیت‌های کتاب راهنمای مربی که متناظر با هر بخش از کتاب‌کار است، در هر هفته ذکر شده است.

از مزایای این مجموعه ارائۀ شبکه مفهومی برای مباحث مختلف برای مربی است. انتظار می‌رود این بخش هر چند در کتاب کودکان نیز آمده است، به عنوانی محتوایی برای کودکان مورد استفاده قرار نگیرد.

در کتاب راهنمای مربی محتوای هر بخش در ابعاد رشدی جسمی، عاطفی، ذهنی، اجتماعی، هنری، دینی، زبانی و بهداشتی احصاء و برای هر بعد رشد، اهداف و انتظارات ارائه شده است. همچنین برای هر فعالیت اطلاعاتی مانند نوع فعالیت، نام، مدت اجرا، وسایل مورد نیاز، مکان، تعداد شرکت‌کنندگان، اهداف، شرح فعالیت و شیوۀ اجرا بیان شده است.

 

بسته شماره 19
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «جوانه‌ها»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/19
ناشر: میراث فرهیختگانمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
بستۀ تربیت و یادگیری «جوانه‌ها» شامل 2 جلد کتاب کار کودک و راهنمای والدین و مربی است که در نرم‌افزار همراه بسته قرار دارد. کتاب خانوادۀ شکل‌ها، ابزار آموزشی و بازی (بازی نمدی طبیعت من، دستکش قصه‌ساز، سکه و اسکناس اسباب بازی، بنر پارچه‌ای بازی بدوبدو، عروسک‌های شکل‌ها، انگشتی و بالشتی، مهر شکل‌ها و بازی آدمک) ابزارهای مکمل این بسته هستند.

آموزش مفاهیم در این بسته حول محور دو شخصیت معصومه و رضا که خواهر و برادر دوقلو هستند، انجام می‌شود که با طرح سوال و مفاهیم مختلف چالش‌هایی برای درگیر کردن فکر کودکان ایجاد می‌کنند.

به گفتۀ مولف، روش به کار رفته در آموزش این بسته «روش پویا» است که کودک را به شکل مستقیم با ابزار و اشیاء پیرامونش درگیر می‌کند و کودک با بهره‌گیری از حواس پنجگانه، مشاهده و گفتگو در کلاس ‌می‌آموزد.

این مجموعه به طور خاص برای آموزش شکل‎ها یک کتاب داستان و عروسک طراحی کرده است که در بسته موجود است.

 

بسته شماره 20
عنوان و اجزای بسته:واحدهای یادگیری ویژۀ کودکان پیش‌دبستانی
(مکتب القرآن الکریم)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/16
ناشر: مناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بستۀ 6 جلدی شامل واحدهای یادگیری مرتبط با «خانواده، خیابان، طبیعت، انسان، ایران و آموزشگاه» است.

کتاب‌‎کارها جذابیت بصری خوبی دارند و وجه بومی و هویتی نیز تا حد خوبی در آن مشاهده می‌شود. استفاده از شخصیت پرنده در حاشیۀ تمامی صفحات از جذابیت‌های دیگر این مجموعه است که امکان داستان‌پردازی و شخصیت‌پردازی مربی حول آن را فراهم می‌کند.

در این مجموعه، فرصت‌های فعالیت مداد کاغذی، فعالیت بدنی و دست‌ورزی کمرنگ است و جا دارد با خلاقیت مربیان برای این زمینه‌ها طراحی فعالیت صورت گیرد.

کتاب‌های واحد یادگیری خانواده و طبیعت به سبک مجله نزدیک‌تر است، میزان استفاده از متن در آن‌ها زیاد است که اقتضا می‌کند که مربی برای رفع خلأها از ابزارهای کمکی و فعالیت‌های مکمل بهره ببرد.

 

بسته شماره 21
عنوان و اجزای بسته: بستۀ آموزشی کودکان 5 تا 6 سال

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/15
ناشر: انتشارات فنی ایرانمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
والد
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل 5 جلد کتاب کار پیش‌دبستانی با نام‌های «ریاضی‌دان کوچولو»، «دست‌ورزی»، «زبان‌آموزی»، «بچه‌های سبز» و «دانشمند کوچولو» است. کتابچۀ طرح کارهای مادر و مربی به همراه فیلم روش تدریس و بازی‌های مختلف برای والدین و مربیان در نظر گرفته شده است. در کتاب «بچه‌های سبز» به فرهنگ بومی، تصاویر و رسوم مناطق مختلف توجه شده است و کودک را با محیط زیست، جغرافیا و فرهنگ ایران آشنا می‌کند. وجود شخصیت‌های مختلف از اقوام مختلف می‌تواند به ایجاد انس کودک با فرهنگ‌‌های مختلف کمک کند.

به دلیل تک موضوعی بودن کتاب‌ها، امکان استفاده از هر کتاب هم به عنوان مکمل در کنار بسته‌های جامع دیگر وجود دارد.

در زبان‌آموزی نسبت به سال‌های گذشته تغییرات مثبتی در زمینه کل‌خوانی، هم‌آغاز و هم‌پایان و تصویرخوانی محقق شده است.

 

بسته شماره 22
عنوان و اجزای بسته: مجموعه کتاب‌های آموزشی پیش از دبستان ویژه کودکان 5 تا 6 سال
(مؤسسۀ فرهنگی، آموزشی ضریح آفتاب)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/14
ناشر: انتشارات ضریح آفتابمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این مجموعه شامل سه کتاب‌کار وکتاب راهنمای مربی است.

در کتاب‌کار توضیحاتی برای شیوۀ اجرای تمرین به مربی ارائه شده است. در بخشی از این شیوه‌های اجرا واژه‌های مهم که باید مربیان به کودک  آموزش دهند را بیان کرده است.

در راهنما برای هر صفحه کتاب کار  فعالیت اصلی بیان شده و یک یا چند فعالیت پیشنهادی توصیه شده است.

تا حد خوبی از تنوعی از فعالیت‌ها مانند بازی، قصه، نقاشی، دست‌ورزی و… استفاده شده است.

با توجه به تعداد فعالیت‌ها در راهنما، لازم است مربیان برای ساعات آموزشی و تکمیل فرایند یادگیری، فعالیت‌های متنوعی را در نظر بگیرند که هدف جسمی و حرکتی را هم به خوبی پوشش دهد.

 

بسته شماره 23
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «فانوس»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/13
ناشر: نشر بصیرت افزامناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل 3 جلد کتاب‌کار با عناوین «خانواده و کودکستان من»، «ایران زیبای من» و «محیط اطراف من»، کتاب مناسبتی «روزهای ماندگار»، راهنمای مربی «لطفا ساکت، کودکان سخن می‌گویند»، راهنمای والدین «گام به گام با فرزند کودکستانیم»، کتاب راهنمای مربی «100 بازی»، لوح فشردۀ صوت قرآن، نگاره‌ها و تصاویر، ابزار آموزشی و مهارتی (تاس ومهره، ماز، بازی ماهی‌گیری، سکه‌چین، چوب‌های بازیگوش، الگوی دوتایی، ببین و بچین، چی با چی، مکعب‌های قصه‌ساز و…) است.

3 جلد کتاب‌کار که با راهنما مرتبط است دارای تمرین‌های مداد کاغذی از جمله دست‌ورزی، رنگ‌آمیزی، وصل کردن و… است. روش به کار رفته در این بسته پروژه محور است. 8 پروژه برای یک سال طراحی شده است که مربی با مجموعۀ کاملی از فعالیت‌های مربوط به اهداف می‌تواند فرایند آموزش به کودک را اجرا نماید.

راهنمای فعالیت‌ها به شکل رمزینۀ سریع‌پاسخ (QR-code) در هر صفحه قرار گرفته است.

کتاب «روزهای ماندگار» با هدف آشنایی کودک با مناسبت‌ها طراحی و تدوین شده است و برای هر مناسبت یک تصویر برای رنگ‌آمیزی دارد.

کتاب «100 بازی مهارتی» شامل انواعی از بازی‌هاست که مربی در طرح درس و فعالیت‌های روزانه می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

در تصاویر و مضامین از عناصر بومی استفاده شده است که این نقطه قوت بسته محسوب می‌شود.

 

بسته شماره 24
عنوان و اجزای بسته: بستۀ آموزشی مربی «مُهَنّا»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/11
ناشر: نسیم کرامتمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:مربی
والد
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این مجموعه راهنمایی متنوع شامل راهکارها و فعالیت‌های تربیتی در ساحت‌های مختلف برای کودکان 6 ساله در کودکستان است و شامل دو جلد راهنمای مربی و کتاب خانوادۀ رنگی برای والدین است که دارای فعالیت‌های متنوع برای اجرا در منزل یا کودکستان است.

نکته قابل توجه این است که این مجموعه، شامل کتاب‌کار کودک نیست؛ هر چند فلش‌کارت و کاربرگ‌هایی برای مخاطب کودک طراحی شده است. علاوه بر این لوحه‌های تصویری آموزشی مربوط به اهداف به این مجموعه اضافه شده است که مربی می‌تواند از آن در فرایند تدریس استفاده نماید. با این وجود، خود کتاب‌های راهنمای مربی می‌تواند نقش به‌سزایی در تقویت نگاه مربی و پر کردن دست او از انواع فعالیت‌ها به تناسب اهداف مختلف ایفا کند؛ به ویژه که دسته‌بندی و انسجام محتوا، کتاب‌ها را به منظومه‌ای تبدیل کرده که به فراخور هدف و نیاز می‌توان از آن استفاده کرد. یعنی مربی می‌تواند برای هدف مورد نظر خود، فعالیت‌هایی را در این مجموعه پیدا کند و با توجه به دستورالعمل‌های روشنی که برای هر فعالیت ذکر شده، آنها را در کودکستان اجرا نماید.

روش دیگر استفاده از این مجموعه این است که مربی عمدۀ فعالیت‌های تربیتی خود را بر محور این بسته قرار دهد و هم‌گام با آن پیش برود. در برخی فعالیت‌ها نیاز به آماده کردن کاربرگ یا ابزار مکمل وجود دارد که عمدتاً خارج از توان مربیان نیست.

رویکرد تربیتی این بسته فطرت‌گرایی توحیدی عنوان شده و در موضوعات مختلف، به ذکر پیام‌های کودکانۀ قرآنی، سوره‌های کوتاه قرآن و انس با پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) پرداخته است.

در بخش‌هایی از کتاب رمزینه‌های سریع‌پاسخ (QR-code) برای ارائه محتوای صوتی و تصویری قرار گرفته است که از طریق آن به فیلم‌های کوتاه فعالیت‌های تربیتی 6 سال از شبکه آموزش سیما دسترسی می‌یابید.

 

بسته شماره 25
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «یاران آفتاب»
(معاونت کودک و نوجوان مرکز تخصصی مهدویت)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/10
ناشر: انتشارات مرکز تخصصی مهدویت حوزۀ علمیۀ قممناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
بستۀ چهار جلدی «یاران آفتاب» دارای محتوایی متنوع و جامع است. در هر فعالیت، تصویر (لوحه) نقش محوری دارد و اهداف آموزشی از طریق پرداختن به فعالیت و با توجه به تصویر محقق می‌شود. کیفیت تصویرگری‌ها به نحوی است که می‌تواند کودک را درگیر کند و بومی و دارای اهداف و ابعاد تربیتی قابل توجه است. در هر صفحه توضیح مختصری از اجرای فعالیت، با بیان کودکانه آمده و همچنین اهداف فعالیت برای اطلاع مربی ذکر شده است.

این بسته دارای کتاب راهنمای مربی مفصلی است که از نقاط قوت آن به حساب می‌آید. در هر فعالیت شرح کاملتری از نحوۀ اجرا، در کتاب راهنمای مربی آمده و همچنین به تبیین هدف و چرایی هر فعالیت، نحوه استفاده از لوحه و طرح پرسش‌های پیشنهادی برای شکل‌دهی گفتگو پرداخته شده است. پس از آن در حیطه‌های مختلف ریاضی، علوم، آواشناسی، اجتماعی، خلاقیت، دینی و مهدویت، بهداشت، ایمنی و هوش، فعالیت‌هایی در ارتباط با موضوع اصلی لوحه بیان شده است.

لازم به ذکر است که تمرینات مربوط به زبان‌آموزی مطابق با اهداف دوره پیش‌دبستانی به‌روزرسانی شده است.

 

بسته شماره 26
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «نونهالان ارس» برای کودکان 6 ساله
(اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/06
ناشر: مناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این مجموعه شامل 3 جلد کتاب‌کار و یک کتاب راهنمای مربی است. در هر جلد از کتاب‌کارها به 4 واحد یادگیری پرداخته شده است. 12 واحد یادگیری این مجموعه شامل «خانه و خانواده، پیش‌دبستانی، وسایل نقلیه، کتاب، مشاغل، آب، انسان، ایران، بهداشت و تغذیه، جانوران، گیاهان و استان ما» است. در واحد کار آخر به استان آذربایجان شرقی، آداب و رسوم، مشاهیر، اماکن و دیگر جنبه‌های هویتی آن پرداخته شده است؛ اما با توجه به دوزبانه بودن استان، کمتر به زبان‌آموزی و نیاز خاصی که در ارتباط با آن وجود دارد پرداخته شده است.

کتاب‌کار تا حد خوبی به تربیت تمام‌ساحتی پرداخته است؛ هر چند تعدد واحدهای یادگیری در این سه جلد ممکن است از ظرفیت کودک فراتر باشد. در این مجموعه تنوعی از فعالیت‌ها (کاردستی، نقاشی، قصه‌گویی، آواشناسی و…) وجود دارد و محتوای دیجیتال مکمل هم با استفاده از رمزینه سریع‌پاسخ (QR-code) تعبیه شده است. همچنین کتاب تلاش مثبتی در جهت تلفیق مفاهیم کلیدی قرآنی با محتوای واحدهای یادگیری دارد. در راهنمای مربی فعالیت‌هایی هم برای والدین در نظر گرفته شده است.

تصاویر کتاب نسبت به سال گذشته تغییر کرده است.

 

بسته شماره 27
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «از خانه تا کودکستان»
(اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/93
ناشر: انتشارات مدرسهمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
والد
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
مجموعۀ از خانه تا کودکستان شامل ۴ جلد با عناوین «مدرسه و خیابان»، «بدن»، «خانواده»، «آب و طبیعت»، یک جلد کتاب راهنمای مربی با عنوان  «مسیر روشن» و راهنمای والدین با عنوان «پا به پای کودکم» است. افزونۀ این بسته کارت‎های قصه‌گویی است که رمزینه‌سریع پاسخ (QR-code) و صوت داستان را در اختیار مربی قرار می‌دهد. به عنوان بستۀ اصلی همۀ اهداف را در برمی‌گیرد و راهنمای مناسب و کاملی دارد. تصویرگری مناسب کودک است. شبکۀ مفهومی جامع و مشخصی دارد و از طراحی یادگیری مناسبی برخوردار است.

در تصاویرآن مضامین و زمینه بومی استان مازندران غلبه دارد که اشاره به غذاها و واژگان بومی از این جمله است. از این رو این بسته برای استفاده در سایر استان‌ها چندان قابل توصیه نیست ولی به نکات مربوط به زیست‌بوم استان به خوبی پرداخته شده است. وجه آموزشی و فضای مدرسه‌ای در این مجموعه غلبه دارد و در صورت استفاده، مربی باید فعالیت‌های فراتر از کتاب‌کار را برای فعال‌تر کردن کودک و تحرک و بازی او به ابتکار خود طراحی و اجرا نماید تا متنوع و جذاب گردد. در بخش تکمیلی، بازی‌های حرکتی باید بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. تصاویر درج شده نیز می‌تواند زمینه گفتگو و داستان خلاق را ایجاد کند که اقتضا می‌کند مربی از این فرصت در موقعیت‌های مختلف بهره بگیرد.

 

بسته شماره 28
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «قاصدک‌های بام ایران» 6 ساله
(اداره کل آموزش و پرورش استان چهار محال و بختیاری)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/92
ناشر: مناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل 3 جلد کتاب‌کار، کتاب‌کار قرآنی «زمزمه‌های آسمانی»، کتاب راهنمای والدین با عنوان «همگام با دوران طلایی کودکم» و راهنمای مربی و کتاب راهنمای «گام به گام فعالیت‌های یاددهی و یادگیری» است؛ که در آن فرم‌های سنجش و ارزیابی و حضور و غیاب در اختیار مربی قرار داده شده است.

این بسته برای کودکان دورۀ پیش‌دبستانی به ویژه در مناطق روستایی و عشایری قابل استفاده است؛ البته به برخی از ساحت‌های تربیتی کمتر پرداخته شده که لازم است مربی آن‌ها را دریابد و آگاهانه با منابع مکمل یا خلاقیت خود پوشش دهد. به مربیان افزودن فعالیت در فضای باز و بازی‌های هدفمند تحرکی نیز توصیه می‌گردد.

تصاویر کتاب‌کارها از جذابیت کافی برخوردار نیست، اما تلاش در جهت بومی بودن محتوا و تصاویر ستودنی است.

در راهنمای مربی شیوۀ اجرای تمرین‌ها ارائه شده و فعالیت‌هایی هم پیشنهاد شده است.

 

بسته شماره 29
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «چرخ و فلک»
(اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/89
ناشر: انتشارات مدرسهمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
والد
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
مجموعه چرخ و فلک شامل 3 جلد کتاب‌کار و کتاب قرآنی «باغ قرآن» است. کتاب‌کارها به صورت فصلی (سه‌ماهه) و متناسب با شرایط آب و هوایی فصول طراحی شده است و مجموعاً نه ماه را با تنوع فعالیت بالا پوشش می‌دهد. این مجموعه در صورت استفاده به صورت لوحۀ مشترک در کلاس، می‌تواند آغازگر فعالیت‌ها و گفت‌وگوهای خوبی برای کودکان باشد؛ که البته لازم است مربی در طراحی موقعیت‌های مذکور، فعالانه‌تر مواجه شود و جنبۀ آموزش مستقیم آن را تعدیل کند.

در نظر گرفتن شعارهایی برای هر واحد جزو قوت‌های این بسته است؛ که می‌تواند توسط مربی برجسته گردد و در برنامۀ هفتگی کودکستان یا کلاس نیز روی تکرار و هم‌خوانی آن تأکید شود. آموزش شهرنشینی و آداب اجتماعی در این مجموعه پررنگ است. بر این اساس، بیشتر برای کودکان شهری قابل توصیه است و برای کودکان روستایی و عشایر، چندان توصیه نمی‌شود.

در کتاب باغ قرآن با شخصیت‌سازی یک زنبور به نام «عسلک» و همراهی «قاصدک» سعی شده آموزش مفاهیم قرآنی برای کودک لذت‌بخش شود. تنوع فعالیت‌های کتاب قرآن خوب است.

این مجموعه به صورت جداگانه راهنمای مربی ندارد و شیوۀ اجرای فعالیت‌ها در کتاب‌کار آمده است.

تصویرگری و صفحه‌آرایی کتاب به گونه‌ای است که تعامل بصری مناسبی را با کودک برقرار می‌کند.

 

بسته شماره 30
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «دانای کوچک»
(اداره کل آموزش و پرورش استان قم)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/89
ناشر: اداره کل آموزش و پرورش استان قممناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
بستۀ ۵ جلدی «دانای کوچک» شامل کتاب‌کارهایی با عناوین «روزهای به‌یادماندنی ما»، «ایران زیبای ما»، «ما و مهارت‌های ما»، «طبیعت زیبای ما» و «خدای مهربان ما» است. این مجموعه قدری مفصل است و در صورت تعهد مربی به مرور و پرداختن به همه واحدها، برنامه فشردگی و حجم زیادی خواهد داشت که با اهداف و اقتضائات دوره کودکی چندان متناسب نیست.

توصیه می‌شود که منتخبی از واحدها برای دوره پیش‌دبستانی یک ساله به کار گرفته شود. در این صورت لازم است تلفیق متوازنی از واحدهای مجلدهای مختلف به نحو مقتضی صورت پذیرد.  همچنین به مربیان توصیه می‌شود که با طراحی فعالیت‌های خلاقانه عملی و بازی‌های مناسب بر غنای بخش بازی و خلاقیت بیفزایند.

از جنبه‌های مثبت این بسته، توجه به وجه بومی و پرداختن به برخی آداب و رسوم و اماکن ایرانی و به ویژه موارد مربوط به استان قم است.

افزودن کتاب راهنمای مربی به این مجموعه از نقاط قوت آن است. در این راهنما برای هر فعالیت، توضیحی از اهداف و شیوۀ اجرا ذکر شده است.

 

بسته شماره 31
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «کودکان ایران»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/78
ناشر: انتشارات مدرسهمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
بستۀ تربیت و یادگیری «کودکان ایران» شامل سه جلد کتاب‌کار «خانه و خانواده»، «ایران زیبا» و «محیط زیست»، لوحه‌های زبان‌آموزی و کتاب راهنمای مربی و والدین است.

راهنمای استفاده از این بسته با عنوان «راه روشن» به صورت مجزا تدوین شده است. در این بسته، لوحه‌های مکمل با ابعاد آ۳ برای زبان‌آموزی ویژۀ کودکان دورۀ پیش‌دبستانی تهیه شده که در آن از واژگان مرتبط با تصاویر استفاده شده است.

تلفیقی، تمام ساحتی بودن و بهره‌گیری از تصاویر جذاب را می‌توان جزو ویژگی‌های این بسته به شمار آورد.

 

بسته شماره 32
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «دانابان»
(موسسۀ منهاج فکر و اندیشه)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/76
ناشر: انتشارات خاتم الاوصیامناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
بستۀ تربیت و یادگیری «دانابان» شامل 4 جلد کتاب‌کار است، که برای هر کتاب‌کار 1 جلد راهنمای مربی تدوین شده است. نرم‌افزار اختصاصی هم برای بسته ارائه شده است.

کتاب کودک تصویری است و فرایند آموزش‌ با استفاده از داستان و شخصیت‌های داستان شکل می‌گیرد. شخصیت اصلی کتاب، یک پرنده است که با ورود به کودکستان جنگل ماجراهایی همراه دیگر حیوانات برایش اتفاق می‌افتد و هر صفحه ماجرایی را به تصویر می‌کشد. داستان‌ها درون خود یک پیام تربیتی دارد و به کودک نکته‌ای اخلاقی را آموزش می‌دهد.

توضیحات و داستان و فعالیت‌های مربوط به هر صفحه در راهنمای مربی به شکل کامل آمده است. برنامۀ روزانه و نقشۀ راه فعالیت‌ها برای مربی مشخص شده است.

تقریبا تمام اهداف دورۀ پیش‌دبستانی مد نظر قرار داده شده و برای هر کدام فعالیت در نظر گرفته شده است. فعالیت‌ها از تنوع مطلوبی برخوردار است.

از عادت چله و منحنی ابینگهاوس برای ایجاد عادت و جلوگیری از فراموشی مفاهیم در کودک استفاده کرده و به طور منظم تکرارهایی را برای مربی قرار داده است.

با توجه به تصویری بودن کتاب‌کارها -در صورت لزوم- مربی می‎تواند با خلاقیت خود تمرین‌های مداد کاغذی را به فعالیت‌های کلاسی اضافه کند.

 

بسته شماره 33
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «خدای مهربان»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/61
ناشر: انتشارات مدرسهمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته در چهار جلد کتاب به طور تفکیکی موضوعات «توانایی‌هایم، اطرافیانم، طبیعت (آفرینش) و خدای مهربان» را ارائه می‌دهد. در کتاب‌کار کودک این بسته، برای آغاز و پایان هر هفته لوحۀ مجزایی پیش‌بینی شده است که کودک ناظر به آن باید فعالیت‌هایی را انجام دهد.

کتاب «توانایی‌هایم» در قالبی از فعالیت‌های تصویری و کاردستی، زمینه آشنایی کودک با اجزای اصلی بدن انسان، احساسات، عواطف و نیازهای او را فراهم می‌کند. کتاب «اطرافیانم» به روابط کودک با جامعه اطراف خود (اعضای خانواده و خویشاوندان، کودکستان و همسایه‌ها) می‌پردازد. کتاب «طبیعت» به اختصار به کلیاتی درباره گیاهان و حیوانات و همچنین خورشید و زمین پرداخته است. کتاب «خدای مهربان» نیز سعی نموده است در قالب داستان‌ها و فعالیت‌هایی ارتباط با خداوند را به زبانی کودکانه بیان نماید.

وجه تعاملی در این بسته پررنگ است که می‌توان آن را از قوت‌های بسته در نظر گرفت؛ البته باید دقت نمود که کودک یا والد به تنهایی نمی‌توانند از این بسته بهره ببرند و همراهی و راهنمایی مربی توانمند و مسلط به کتاب و چگونگی استفاده از آن ضرورت دارد. مربی نیز حتماً باید بتواند با اشراف به ابزارها و استفاده مناسب از فعالیت‌های پیشنهادی کتاب، برای تحقق اهداف تعیین شده در این بسته تلاش کند.

 

بسته شماره 34
عنوان و اجزای بسته: مجموعه آموزشی باغچه
(اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/57
ناشر: اداره کل آموزش و پرورش استان گلستانمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این مجموعه شامل پنج جلد کتاب شامل راهنمای مربیان، راهنمای والدین، پروژه‌های کودکستانی و دو جلد کتاب‌کار در قالب کاربرگ با عنوان «مجموعه کاربرگ‌های عملکردی نوآموز» کودک است. علاوه بر این، بسته دارای ابزارهای آموزشی مانند صورتک‌های احساس، صفحۀ خطوط، مکعب‌های شنوایی، صفحۀ دوخت، صفحۀ اشکال هندسی، صفحه بزرگ به کوچک، صفحه هدف‌گیری با توپ است.

راهنمای مربیان شامل سه فصل است؛ فصل اول به بیان کلیات، فصل دوم شامل راهنمای عملی پروژه‌های کودکستان و فصل سوم شامل مروری بر ارزشیابی است.

در راهنمای والدین، برای هر فعالیتی که در کودکستان صورت می‌گیرد، ضمن توضیح مختصر آن، اهداف پیشنهادی برای تکمیل فعالیت در خانه تبیین شده است.

کتاب پروژه‌های کودکستانی جنبۀ خلاقانه این بسته و شامل دو بخش است؛ بخش اول متناظر با واحدهای یادگیری (پروژه‌ها) کتاب‌های کار است و بخش دوم شامل مناسبت‌های یک سال است.

دو جلد کتاب‌کار با هدف رشد تفکر خلاق، پرورش مهارت کلامی و ذهنی، حل مسئله و… نوآموز را با فصول مختلف سال، مشاغل، ایران، زمین، خیابان، خانه و خانواده، انسان، بهداشت، گیاهان، حیوانات و… آشنا می‌کند.

در بهره‌گیری از این بسته، خلاقیت و توانمندی مربی اهمیت بسیاری دارد؛ لذا مربیان تازه‌کار یا با توانمندی کم  در بهره‌برداری از این کتاب، چندان موفق نخواهند بود.

طراحی بصری حرفه‌ای و جذاب همه جلدها، توجه به تربیت تمام‌ساحتی و انسجام نسبی محتوا از نقاط قوت این محصول است.

 

بسته شماره 35
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «دنیای رنگارنگ من»
(اداره کل آموزش و پرورش استان یزد)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/57
ناشر: مناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
مجموعۀ دنیای رنگارنگ من شامل 4 جلد کتاب‌کار با عناوین «من کی‌ام؟»، «خدای مهربانم»، «اطرافیانم» و «محیط اطرافم» و راهنمای مربی است. شیوۀ اجرای فعالیت مربوط به تمرین در کتاب‌کار بیان شده است. با توجه به کم حجم بودن محتوای راهنما، لازم است مربیان برای غنی کردن ساعات آموزشی از فعالیت‌های مناسب استفاده نمایند.

در این مجموعه به مفاهیم علوم و مفاهیم اعتقادی به خوبی پرداخته شده است. اهداف ریاضی و زبان‌آموزی کمرنگ‌تر از باقی اهداف است؛ که پیشنهاد می‌شود مربیان متناسب با نیاز کودکان فعالیت‌هایی برای این مفاهیم آماده کنند.

 

بسته شماره 36
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «شمیم بهشت»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/54
ناشر: نشر فعالمناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل 4 جلد کتاب‌کار با عناوین «توحید»، «کوثر»، «فلق»، «حمد» و راهنمای مربی و راهنمای والدین مجزا است.

در این بسته از انواع قالب‌ها برای لذت‌بخش کردن فرایند یادگیری استفاده شده است. به اهداف دورۀ پیش‌دبستانی توجه شده و تقریباً برای تمام اهداف فعالیت در نظر گرفته شده است. تلفیق اهداف، استفاده از انواع بازی‌های ذهنی و حرکتی از نقاط قوت این بسته است.

در کتاب‌کار تنوعی از تمرین‌ها در نظر گرفته شده است.

راهنمای مربی علاوه بر فرایند یادگیری، توصیه‌هایی به مربیان جوان ارائه داده است.

در کتاب راهنمای والدین توضیحات و شیوۀ آموزش سوره‌ها و پیام‌ها و اهداف به شکل خلاصه بیان شده است. در راهنمای والدین هم بازی‌های مختلفی در نظر گرفته شده است.

هم در راهنمای مربی و هم در راهنمای والدین از رمزینه سریع‌پاسخ (QR-code) استفاده شده که فیلم بازی را در اختیار مربیان و والدین گذاشته است.

 

بسته شماره 37
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «دوست مهربان من»
(اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/54
ناشر: مناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
بستۀ تربیت و یادگیری «دوست مهربان من» شامل 4 جلد کتاب‌کار «آموزشگاه»، «خانه و خانواده»، «ایران میهن ما» و «گیاهان و جانوران» همراه با راهنمای مربی است.

کتاب‌کار بر اساس واحدهای یادگیری موجود در دورۀ پیش‌دبستانی تنظیم شده و برای هر هدف یک تمرین در نظر گرفته شده است. در بخش راهنما فعالیت‌های مختلفی برای آموزش اهداف در نظر گرفته شده، و برای هر صفحه شیوۀ اجرا بیان شده است.

در بین تمرین و اهداف به مفاهیم انس با قرآن هم پرداخته شده است.

با توجه به کم‌حجم بودن راهنما، لازم است مربیان به تنوع بخشیدن و استفاده از فعالیت‌های مختلف -مخصوصاً فعالیت‎های جسمی و حرکتی- در برنامۀ روزانه توجه داشته باشند.

 

بسته شماره 38
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری آفتاب 2
(اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/53
ناشر: مناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:۶ سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این محصول شامل چهار جلد کتاب‌کار و یک جلد کتاب راهنمای مربی است.

محتوا نسبت به سال گذشته تغییرات داشته و کتاب‌کارها تا حدی به روش تلفیقی به‌روزرسانی شده‌اند. هر جلد برای دو ماه در نظر گرفته شده و با توجه به واحدهای یادگیری مناسب دورۀ پیش‌دبستانی تمرین و فعالیت‌ها در نظر گرفته شده است.

در هر صفحه فعالیت پیشنهادی هم برای والدین و هم برای مربی در نظر گرفته شده و همچنین راهنمای مربی با توجه به نیاز کودک از قالب‌های متنوعی استفاده کرده است.

توجه به فرهنگ بومی و عناصر ملی-مذهبی در نسخۀ جدید از نقاط قوت محتوا است.

برای زبان‌آموزی، اهداف انس با قرآن و تقویت مهارت توجه و تمرکز تمرین‌های متنوعی در نظر گرفته شده است.

با استفاده از رمزینه سریع‌پاسخ (QR-code) صوت داستان و شعر و فعالیت برای هر صفحه در اختیار مربیان و والدین قرار گرفته است.

 

بسته شماره 39
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «کودکان مینودری»
(اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/51
ناشر: مناسب به عنوان محتوای اصلی کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل 4 جلد کتاب‌کار کودک با عناوین «خانه و خانواده»، «زمین و گیاهان و جانوران»، «زبان‌آموزی» و «بشمار و بگو» است.

در کتاب «خانه و خانواده» به موضوعاتی مانند اعضای خانواده، نسبت‌های فامیلی، روابط اجتماعی، وظایف نوآموز، هویت فردی، شناخت خود، دوستی با بدن خود، مراحل رشد من، اعضای بدن و حواس و آشنایی با توانمندی‌ها، در بخش «زمین» به موضوعات شب و روز، فصل‌ها، هوا همه جا هست، مکان‌های طبیعی، جنگل، زمین قشنگ، آب هم بالا می‌آید، سبک سنگین، طبیعت پرفایده، سایه و نور و رنگ و در بخش «گیاهان و جانوارن» به موضوعاتی چون اجزا، نیاز، فواید و بخش‌های خوراکی و مکان و مشاغل مربوط به گیاهان و جانوران پرداخته شده است.

این بسته راهنمای مربی مجزا وجود ندارد و در هر صفحه، هدف و شیوۀ اجرای فعالیت‌های پیشنهادی به اختصار بیان شده است.

در کتاب «بشمار و بگو» کودک با مفاهیم ریاضی آشنا می‌شود.

با توجه به نبود راهنما و تنوع کم فعالیت‌ها، بهتر است مربیان محترم از فعالیت‌های مکملی برای تنوع‌بخشی و غنی‌بخشی به برنامۀ تربیت و یادگیری استفاده کنند.

 

بسته شماره 40
عنوان و اجزای بسته: بستۀ مهارت‌های زندگی پیش‌دبستانی 1 (5 ساله)

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

4/13
ناشر: انتشارات سرمشقمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:5 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل کتاب راهنمای مربی، راهنمای والدین و کتاب کودک است.

در این مجموعه سعی شده با استفاده از داستان‌های کهن ایرانی و بین‌المللی، مهارت‌های زندگی در قالب داستان‌های تصویری آموزش داده شود.

به 10 مهارت موسوم به مهارت‌های زندگی (خودآگاهی، همدلی، ارتباط موثر، ارتباط بین فردی، مقابله با ترس، مقابله با هیجان، تفکر خلاقانه، تفکر انتقادی، حل مسئله و تصمیم‌گیری) با سبکی نو و خلاقانه پرداخته شده است.

هر سه کتاب‌ با هم مرتبط هستند و مفاهیم را در یک راستا آموزش می‌دهند. از قالب‎های متنوع در آموزش مهارت‌های زندگی استفاده شده است؛ که باعث لذت‌بخش شدن فرایند یادگیری برای کودک می‌شود. گفتگو و راهنمایی‌های مناسب هم برای والدین و هم برای مربی در راهنما در نظر گرفته شده است.

تمرین‌های مرتبط با اهداف و آموزش‌ها در قالب کاربرگ برای تثبیت یادگیری به کار گرفته شده است.

از تصاویر مناسب برای کودک استفاده شده است. در کتاب کودک از متن استفاده نشده است و کودک با تصویرخوانی و گوش دادن به مربی یا والدین با موضوع داستان آشنا می‌شود. سپس با گفتگو و فعالیت‌های متنوع فرایند یادگیری ادامه پیدا می‌کند. در آموزش مهارت‌های زندگی از تمرین‌های متنوع و گفتگو استفاده شده است.

مربی یا والدین با توجه به راهنما، متن داستان‌ها را به شکل نمایشی می‌خوانند و همراه با مشارکت کودکان داستان را دنبال می‌کنند.

بسته به عنوان بستۀ مکمل قابل استفاده در طول یک سال آموزشی می‌باشد.

 

بسته شماره 41
عنوان و اجزای بسته: بستۀ مهارت‌های زندگی پیش‌دبستانی 2 (6 ساله)

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

4/07
ناشر: انتشارات سرمشقمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل کتاب راهنمای مربی، راهنمای والدین و کتاب کودک است.

در این مجموعه سعی شده با استفاده از داستان‌های کهن ایرانی و بین‌المللی، مهارت‌های زندگی در قالب داستان‌های تصویری آموزش داده شود.

به 10 مهارت موسوم به مهارت‌های زندگی (خودآگاهی، همدلی، ارتباط موثر، ارتباط بین فردی، مقابله با ترس، مقابله با هیجان، تفکر خلاقانه، تفکر انتقادی، حل مسئله و تصمیم‌گیری) با سبکی نو و خلاقانه پرداخته شده است.

هر سه کتاب‌ با هم مرتبط هستند و مفاهیم را در یک راستا آموزش می‌دهند. از قالب‎های متنوع در آموزش مهارت‌های زندگی استفاده شده است؛ که باعث لذت‌بخش شدن فرایند یادگیری برای کودک می‌شود. گفتگو و راهنمایی‌های مناسب هم برای والدین و هم برای مربی در راهنما در نظر گرفته شده است.

تمرین‌های مرتبط با اهداف و آموزش‌ها در قالب کاربرگ برای تثبیت یادگیری به کار گرفته شده است.

از تصاویر مناسب برای کودک استفاده شده است. در کتاب کودک از متن استفاده نشده است و کودک با تصویرخوانی و گوش دادن به مربی یا والدین با موضوع داستان آشنا می‌شود. سپس با گفتگو و فعالیت‌های متنوع فرایند یادگیری ادامه پیدا می‌کند. در آموزش مهارت‌های زندگی از تمرین‌های متنوع و گفتگو استفاده شده است.

مربی یا والدین با توجه به راهنما، متن داستان‌ها را به شکل نمایشی می‌خوانند و همراه با مشارکت کودکان داستان را دنبال می‌کنند.

بسته به عنوان بستۀ مکمل قابل استفاده در طول یک سال آموزشی می‌باشد.

 

بسته شماره 42
عنوان و اجزای بسته: کتاب‌کار «زمان»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/92
ناشر: انتشارات سرمشقمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل یک کتاب‌کار و راهنما در قالب رمزینه سریع‌پاسخ (QR-code) در اختیار والدین و مربی قرار گرفته است. در کتاب‌کار تمرین‌هایی برای شناخت زمان برای کودک در نظر گرفته شده است. تمرین‌های ساده و مناسب برای درک مفهوم زمان، روز و شب، صبح، ظهر و شب، ترتیب و توالی کارهای هفته، فصل‌ها، رشد انسان در طول زمان و… طراحی شده است.

تصویرگری ساده و مناسب کودکان و ترکیب و صفحه‌بندی مناسب است. به اصل تلفیق در طراحی آموزشی توجه شده و ضمن آموزش مفاهیم مرتبط با زمان، به مفاهیم و مهارت‌های دیگری مانند نظم و رشد و سبک زندگی پرداخته شده است. ملاحظات و توصیه‎های تربیتی که برای مربی درج شده، کارآمد و مناسب است.

 

بسته شماره 43
عنوان و اجزای بسته: پوستر رمضان (ویژۀ هم‌وطنان اهل سنت)

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/86
ناشر: انتشارات احسانمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:5 سالگی
6 سالگی
مخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل یک پوستر رنگ‌آمیزی کودک و راهنمای فعالیت 30  تصویر و 30 سوال با هدف انس با ماه مبارک رمضان، ویژۀ هم‌وطنان اهل سنت است.

علاوه بر این، بسته دارای بخش برچسب‌ها است که با راهنمایی بزرگترها چسابنده می‌شود. رنگ‌آمیزی به شکل گروهی یا انفرادی قابل اجرا است.

در کنار هدف آشنایی و انس کودک با مناسک و آداب و رسوم ماه مبارک رمضان، ترویج رفتارهای پسندیده مانند عیادت از بیماران، کمک به نیازمندان، مهمانی و دیدن اقوام، صدقه دادن، توجه به اقشار مختلف و افراد آسیب‌دیده که همانند دیگر افراد در جامعه حضور دارند، نیز به طور ضمنی مورد توجه قرار گرفته است.

تصاویر مناسب کودک طراحی شده است. لازم به ذکر است جزئیات زیاد و ابعاد ریز تصاویر، رنگ‌آمیزی دقیق را برای کودکان سن پایین‌تر یا کودکانی که کمتر تمرینات مداد و کاغذی داشته‌اند سخت می‌کند. لذا پیشنهاد می‌شود برای این کودکان، رنگ‌آمیزی دقیق و تفکیکی تمام اجزا مورد تأکید نباشد و حدود تصویر به دلخواه و بسته به توان کودک رنگ شود.

 

بسته شماره 44
عنوان و اجزای بسته: کتاب‌کار تقویت مهارتهای شنیداری

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/80
ناشر: انتشارات سرمشقمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل یک جلد کتاب‌کار کودک است و راهنمای مربی به شکل رمزینه سریع‌پاسخ (QR-code) در ابتدای کتاب قرار گرفته است. در راهنما فعالیت‌ها توضیح داده شده است.

تقویت مهارت درک مطلب و مهارت شنیداری که از مهارت‌های پایه و پیش‌نیاز ورود به آموزش رسمی عمومی است، از اهداف اصلی این کتاب است.

توالی تمرین‌ها از ساده به پیچیده رعایت شده است. استفاده از تلفیق در آموزش مهارت شنیداری، تمرین‌های تعاملی و مناسب درک کودک از ویژگی‌های این بسته است.

این کتاب به‌ویژه برای مناطق دوزبانه مفید است. برای دورۀ یک ماهه و آمادگی برای ورود به دبستان نیز قابل استفاده است.

با کمک تمرین‎ها مهارت شنیداری و گفتاری هم‌زمان تقویت می‌شود. ضمن اینکه تمرین‌ها متناسب با درک کودک است و خارج از توان ایشان نیست. تنوع تمرین‌های به کارگرفته شده مناسب است.

استفاده از این محتوا برای ابتدای سال و جهت آماده کردن کودک برای ورود به کودکستان و تقویت مهارت تصویرخوانی، شنیدن و تمرکز و حافظه مناسب است.

 

بسته شماره 45
عنوان و اجزای بسته: کتاب کار انس با قرآن

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/52
ناشر: انتشارات مکتب القرآن الکریممناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل دو جلد کتاب «انس با قرآن» است که به گفتۀ مؤلفین با رویکرد شکوفایی فطرت تدوین شده است. در این مجموعه کتاب سعی شده منتخبی از آداب اجتماعی و آموزه‌های دینی با محوریت قرآن کریم طی مجموعه‌ای از شعر و داستان با تصاویر جذاب و فعالیت‌های کودکانه منتقل شود. راهنمای مربی نیز در ذیل هر فعالیت به اختصار آمده است. در این مجموعه، تلاش شده مفاهیم قرآنی بدون تأکید به الفاظ آیات و فشار بر روی حفظ سوره‌ها و پیام‌های قرآنی، انتقال داده شود که قابل توجه و ارزشمند است.

مربیان محترم باید در کتاب انس با قرآن دقت فرمایند که برای رعایت تناسب سنی، به آموزش مستقیم نماز، وضو و احکام مرتبط با آن‌ها نپردازند و در تربیت دینی اوان کودکی مبنا را بر ایجاد انس قرار دهند. در این مجموعه، فرصت‌های فعالیت کودک (مداد کاغذی، بدنی و دست‌ورزی) کم‌رنگ است.

 

بسته شماره 46
عنوان و اجزای بسته: کتاب کار و بازی «پاپریک»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/51
ناشر: انتشارات پیشوکمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل یک جلد کتاب‌کار، کتاب راهنمای مربی و خانواده دیجیتال رایگان و کتاب‌کارت‌های همراه (با نسخۀ دیجیتال رایگان) است. این بسته مکمل است و اهداف آن برای دو ماه اول ورود و آمادگی کودک به کودکستان مناسب است. تصویرگری مناسبی دارد. راهنمای مربی و والدین شامل فعالیت‌های متنوع است که برای مربیان و والدین قابل اجرا است. نوشتار کتاب ساده و روان است و برای روزهای اول و کمک به والدین راه‌کارهای مناسبی ارائه شده است. کتاب‌کارت‌ها با اهدافی مانند زبان‌آموزی، رنگ‌آمیزی و مفاهیم پایه ریاضی طراحی شده است.

شبکۀ مفهومی برای هر واحد یادگیری و برنامه و بودجه‌بندی لازم برای اجرا در اختیار مربی قرار گرفته است.

 

بسته شماره 47
عنوان و اجزای بسته: کتاب کار «دانشمند کوچولو 1 و 2»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/49
ناشر: انتشارات فنی ایرانمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:4 سالگی
5 سالگی
مخاطبان:کودک
مربی
والد
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این مجموعه به علوم و مفاهیم پایۀ آن پرداخته و به عنوان یک مکمل در کنار محتواهای دیگر قابل توصیه است. جلد اول این مجموعه برای 3 تا 4 سال و جلد دوم برای 4 تا 5 سال طراحی شده است؛ اما مربیان محترم لازم است تناسب محتوا با سن کودکان را بیشتر مد نظر داشته باشند و آنجا که لازم است، سطح محتوا را برای درک بهتر کودکان تعدیل کنند.

در هر فعالیت، به اختصار هدف و شیوۀ اجرا در حاشیۀ صفحه آمده و چندان فضای صفحه را شلوغ نکرده است. نحوۀ اجرای فعالیت در قالب سخنی با کودک بیان شده و در عین حال مربی را هم از فعالیتی که قرار است انجام شود، آگاه می‌کند.

فیلم روش اجرای فعالیت‌ها و فایل شعرهای کودکانه به شکل رمزینه سریع‌پاسخ (QR-code) اضافه شده است.

تصویرگری‌های کتاب جذاب و متناسب با سن کودکان و تقریباً بومی است.

 

بسته شماره 48
عنوان و اجزای بسته: کتاب‌کار و دست‌ورزی خلاق پاپریک

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/48
ناشر: انتشارات پیشوکمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:5 سالگی
6 سالگی
مخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
پاپریک هرچند در نگاه نخست تنها به عنوان یک کتابچۀ رنگ‌آمیزی دیده می‌شود، اما دربردارندۀ ترسیم خطوط و شکل‌ها و تکمیل خط‌چین‌ها و ترسیم خطوط صاف، شکسته و منحنی، انجام بازی‌ها و نمایش‌های خلاق گروهی و فردی، مسیریابی و بازی با هزارتو، قصه، جستجوگری، آشنایی با جانوران، اشیاء و وسایل زندگی، آموزش مفاهیم پایه ریاضی، قیاس، اندازه‌ها و اشکال هندسی و مفاهیم هویتی مانند نقشه ایران، عید نوروز، خانواده ایرانی، لباس‌های سنتی و معماری بومی نیز می‌باشد.

سبک تصاویر هر چند اقتباسی است، اما حرفه‌ای و متناسب با ویژگی کودکان طراحی شده و تا حد خوبی با فرهنگ و ویژگی‌های بومی نیز انطباق یافته است. برخی تصاویر دارای جزئیاتی است که ممکن است از حوصله و توان کودکان کوچکتر خارج باشد.

این کتاب‌کار با راهنمای مختصری که به همراه دارد، می‌تواند مکمل جذاب و مفیدی برای فعالیت‌های کودکستان باشد.

 

بسته شماره 49
عنوان و اجزای بسته: برنامه جامع آموزشی تحول یکپارچه کودک
(شیرخوارگی و نوپایی) سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/44
ناشر: انتشارات فنی ایرانمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:1 سالگی
2 سالگی
3 سالگی
مخاطبان:والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
به دلیل اقتضائات دوره اول کودکی (بدو تولد تا سه سالگی) و تأکید اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بر حضور کودک در این بازه در محیط خانه و خانواده، این بسته سه جلدی (دو جلد فعالیت و یک جلد مبانی و روش‌های سنجش و ارزشیابی) برای والدین و کسانی که با کودکان به عنوان مربی یا کمک مربی فعالیت می‌کنند، قابل استفاده و توصیه است و به طور خاص برای کودکان دارای مشکلات تحولی همچون طیف اوتیسم قابل استفاده است.

همچنین به والدین و مربیان توصیه می‌شود که:

۱ـ در انجام فعالیت‌های کتاب به ملاحظات و تناسب فرهنگی و تربیتی (همچون موسیقی و ارتباطات حیوانات) با فرهنگ اسلامی و ایرانی دقت نمایند و در صورت نیاز آن‌ها را بازطراحی کنند؛

۲ـ با توجه به رویکرد تلفیقی، فعالیت‌ها را به صورت خلاقانه و هدفمند ترکیب نمایند تا جنبه‌های مختلف رشدی به صورت یک‍پارچه محقق شود؛

۳ـ برای ایجاد جذابیت، فعالیت‌ها نیازمند سناریو و داستانی است که محتوا را دل‌نشین‌تر و جذاب‌تر کند.

 

بسته شماره 50
عنوان و اجزای بسته: واحدهای یادگیری «خانواده و طبیعت»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/31
ناشر: مکتب القرآن الکریممناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:5 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته  شامل 2 جلد کتاب کار با قطع رحلی «طبیعت و خانوده» و دو جلد کتاب راهنمای مربی است. کتاب‌های کار مرتبط با واحدهای یادگیری «خانواده و طبیعت» است که به گفته‌ی مؤلفین با رویکرد شکوفایی فطرت تدوین شده است.

از آنجا که محتوای کتاب‌کارها پوشش‌دهندۀ همۀ اهداف تربیتی این دوره نیست، این بسته به عنوان محتوای اصلی کودکستان قابل توصیه نیست، اما در کنار محتواهای دیگر می‌تواند محتوای کاملی برای کودکستان ایجاد کند. کتاب‌‎کارها جذابیت بصری خوبی دارند و وجه بومی و هویتی نیز تا حد خوبی در آن مشاهده می‌شود. استفاده از شخصیت دو خرگوش در حاشیۀ بسیاری صفحات، از جذابیت‌های دیگر این مجموعه است که امکان داستان‌پردازی و شخصیت‌پردازی مربی را حول آن فراهم می‌کند.

کتاب راهنمای مربی در برگیرندۀ شیوه‌های اجرا است تا کار مربی را آسان کند.

از مزایای این مجموعه ارائۀ شبکۀ مفهومی برای مباحث مختلف است که البته مخاطب آن مربی است و انتظار می‌رود این بخش هرچند در کتاب کودکان نیز آمده، به عنوانی محتوایی برای کودکان مورد استفاده قرار نگیرد.

 

بسته شماره 51
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «مهد آدینه»
(ستاد تعالی نماز جمعه)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/29
ناشر: مناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:4 سالگی
5 سالگی
6  سالگی
مخاطبان:کوذک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
بر اساس تقویم و مناسبت‌ها و برای کودکانی که در مهدهای جمعه در مراسمات عبادی-سیاسی نماز جمعه حاضر می‌شوند، بستۀ تربیت و یادگیری «مهد آدینه» طراحی شده است. این بسته شامل راهنمای مربی است و دست او را برای اجرای فعالیت‌های متنوع با کودکان رده‌های سنی مختلف پر می‌کند.

کاربرگ‌های مناسبتی و فعالیت‌های رنگ‌آمیزی برای هر هفته در نظر گرفته شده است و مربی می‌تواند با چاپ و تکثیر این کاربرگ‌ها فعالیت‌های مداد-کاغذی را با کودکان اجرا کند.

در بخش راهنمای مربی جدول اجرای برنامه و گزارش نویسی هم در نظر گرفته شده است.

تنوع فعالیت ها مناسب است و هر هفته تعدادی فعالیت جدید برای کار با کودک معرفی شده است.

کاربرگ‌ها‌ فرصت آشنایی با مناسبت‌ها را نیز فراهم کرده است.

با توجه به تنوع سطح و پیچیدگی فعالیت‌هایی که ارائه شده، لازم است مربیان در استفاده از محتوای این بسته، تناسب هر فعالیت را با سن مخاطب در نظر بگیرند.

ضمناً این بسته به غیر از مهدهای آدینه و برنامه نماز جمعه، در مراکز دیگری که به صورت غیرپیوسته با کودکان تعامل دارند نیز قابل استفاده است.

 

بسته شماره 52
عنوان و اجزای بسته: طرح کار مربی (۵ جلدی)

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/25
ناشر: شرکت انتشارات فنی ایرانمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:1 سالگی
2 سالگی
3 سالگی
4 سالگی
5 سالگی
6 سالگی
مخاطبان:والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بستۀ پنج جلدی برای رشد و یادگیری در حوزه‌های مختلف، به عنوان راهنمای عمل مربی یا والد در طراحی برنامه‌های تربیتی در کودکستان یا منزل قابل توصیه است. لازم به ذکر است مربی یا والد برای انتخاب و بهره‌گیری از فعالیت‌‌های پیشنهادی به طرح کلی نیاز دارد تا بر اساس نیاز و امکانات و موقعیت کودک و محیط و البته با ابتکار خود دست به اقدام بزند.

در فعالیت‌های پیشنهادی از قالب‌های متنوع استفاده شده است.

 

بسته شماره 53
عنوان و اجزای بسته: مجموعه بازی‌های خلاق 4 سال

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/25
ناشر: انتشارات سرمشقمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:4 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این مجموعه شامل دو جلد کتاب‌کار با عنوان «شادی در بازی» و «یافتم، ساختم، یافتم» است.

بخش راهنمای مربی به شکل رمزینۀ سریع‌پاسخ (QR-code) ابتدای کتاب‌کارها در اختیار مربی و والدین قرار داده شده است.

در انتهای کتاب برچسب‌هایی برای تکمیل کردن تصاویر در نظر گرفته شده است. تمرین‌های کتاب‌کار آموزش مفاهیم ریاضی و علوم در قالب بازی‎های متنوع و لذتبخش برای کودک ارائه می‌دهد. استفاده از ابزار برای آموزش مفاهیم در کتاب ریاضی نقطۀ مثبت این محصول است.

از تصاویر مناسب برای کودک استفاده شده است. مفاهیم به شکل مناسب دسته‌بندی شده است.

توضیحات در کتاب‌کار کودک کم است و صفحه مختص کودک است و نوشته‌ها توجه و تمرکز کودک را به هم نمی‌زند.

 

بسته شماره 54
عنوان و اجزای بسته: بستۀ آموزش مهارت قیچی «ماهور»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/20
ناشر: انتشارات کاگومناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:5 سالگی
6 سالگی
مخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
دو بستۀ مجزا برای 5 سال و 6 سال که در هر بسته کاربرگ، راهنمای والدین و مربی، کتاب کودک، کارت‌های بازی و آموزشی، تصاویر کوچک، نوارهای کاغذی، سیم رنگی، توپک کوچک رنگی، گیرۀ چوبی، گیرۀ کاغذ، چوب بستنی، ماژیک، چسب و نی است.

این محصول برای تقویت مهارت قیچی کردن و تقویت مهارت دست‌ورزی طراحی و آماده شده است و با توجه به تقویت مهارت انگشتان دست و هماهنگی چشم و دست، کودکان را برای کار با مداد نیز آماده می‌کند. این بسته به دنبال آموزش مفاهیم پایه و خط‌ها و شکل‌ها هم می‌باشد.

فرایند یادگیری در این بسته از بازی شروع می‌شود و بعد از آمادگی و تقویت ماهیچه‌های دست کودک، فعالیت کاربرگ‌ها و تکمیل کتاب با تصاویری که از انتهای کتاب قیچی می‌شود است.

توالی انجام تمرین‌ها از ساده به پیچیده لحاظ شده است.

در بسته سعی شده اهداف آموزشی متناسب با دورۀ پیش‌دبستانی با هدف محوری بسته تلفیق شود و با توجه به موضوع برای هر صفحۀ کتاب، یک رمزینۀ سریع‌پاسخ (QR-code) هم استفاده شده که داستان یا شعری را ارائه می‌دهد.

تصویرگری ساده و مناسب کودک است.

 

بسته شماره 55
عنوان و اجزای بسته: مجموعه بازیهای خلاق 6 سال

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/19
ناشر: انتشارات سرمشقمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
بسته شامل دو جلد کتاب‌کار «بازی، بازی، ریاضی» و «ببین، حدس بزن، بگو چرا؟» است.

راهنمای مربی به شکل رمزینۀ سریع‌پاسخ (QR-code) درابتدای کتاب ارائه شده است.

در این مجموعه آموزش مفاهیم علوم و ریاضی با استفاده از فعالیت‌های متنوع برای کودک ارائه شده است.

استفاده از فعالیت‌های حرکتی و مدادکاغذی در کنار هم باعث می‌شود که انجام تمرین‌ها برای کودک خسته‌کننده نباشد و به شکل غیرمستقیم کودک را به ادامه دادن تمرین تشویق کند. تصاویر مربوط به تمرین‌ها در آخر کتاب برای تکمیل کردن صفحات استفاده شده که می‌تواند برای کودک جذاب باشد.

 

بسته شماره 56
عنوان و اجزای بسته: مجموعه کتاب‌های «آبنبات قیچی 1»
(کاربرگ‌های آموزشی پیش‌دبستانی 1)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/16
ناشر: انتشارات سرمشقمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:5 سالگیمخاطبان:کودک
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این مجموعه شامل 40 کاربرگ است که برای تقویت مهارت قیچی کردن در نظر گرفته شده است.کودک تصاویر را از قسمت پایین کاربرگ قیچی کرده و با راهنمایی مربی در قسمت مشخص شده می‌چسباند. در کنار مهارت قیچی کردن به اهداف مختلفی پرداخته شده است. آموزش دربارۀ اعضای بدن، شکل‌ها و تفاوت و شباهت، ترتیب، توالی و الگویابی همزمان با قیچی کردن در نظر گرفته شده است.

استفاده از تصاویر متنوع باعث جذابیت کاربرگ‌ها برای کودک شده است.

 

بسته شماره 57
عنوان و اجزای بسته: مجموعه بازیهای خلاق 5 سال

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/10
ناشر: انتشارات سرمشقمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:5 سالگیمخاطبان:کودک
والدی
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این مجموعه سه جلد کتاب‌کارکودک دارد و راهنمای مربی و والدین این سه جلد به صورت رمزینۀ سریع‌پاسخ (QR-code) در ابتدای کتاب‌کار موجود است.

سه جلد عبارتند از «آموزش مفاهیم با بازی»، «بگرد، پیدا کن و بساز» و «تفریح در بازی» که در هر جلد برچسب‎های انتهای کتاب به کودک کمک می‌کند تا تمرین را کامل کند.

در بخش راهنما و تمرین‌های کتاب‌کار فعالیت‎های مناسب و سرگرم‌کننده برای کودک در نظر گرفته شده که به کودک کمک می‌کند همزمان با مفاهیم جدید روبرو و سرگرم شود.

برای لذت‌بخش کردن فرایند یادگیری از ترکیب فعالیت‎های عملی و گروهی استفاده شده است.

سعی شده در فعالیت‌ها از امکانات ساده استفاده شود.

تنوع فعالیت‌ها مناسب است و راهنمای کتاب سبک و ساده است.

 

بسته شماره 58
عنوان و اجزای بسته: کاربرگ‌های «رمضانه»
(اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/09
ناشر: مناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این محتوا مجموعۀ کاربرگ 40 صفحه‌ای است. کاربرگ کودک به همراه یک راهنما است که هم برای مربی و هم والدین قابل استفاده است.

کاربرگ‌ها فعالیت‌هایی در قالب‌های متنوع برای هر روز ماه مبارک رمضان است. فعالیت و اهداف پیش‌نیاز هر فعالیت بیان شده تا اگر تمرین فراتر از توان کودک است، والدین و مربی این موضوع را در نظر بگیرند.

برای هر فعالیت راهنما و توضیحات نوشته شده و در تنظیم فعالیت‌ها از امکانات ساده برای انجام فعالیت‌ها استفاده شده است.

 

بسته شماره 56
عنوان و اجزای بسته: بستۀ تربیت و یادگیری «کافبک»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/04
ناشر: انتشارات آبرنگمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل 3 جلد کتاب کودک و مربی-والدین «هوش اخلاقی کودک، کارآفرینی و خلاقیت، فلسفه برای کودک» می‌باشد.

این مجموعه دو شخصیت خیالی آلی و دالی دارد که در داستان‎های تربیتی همراه کودک هستند و حضورشان فرصت‌هایی برای تفکر به کودک می‌دهد.  محتوا با محوریت کندوکاوهای فلسفی کودکانه تدوین شده و در هر جلد سعی شده که با استفاده از قالب‌های متنوع، مفاهیم مختلف به شکل مناسب و لذت‌بخش برای کودک ارائه شود. مفاهیمی مثل درست‌کاری، صبر و تحمل، همدلی و دوستی، مهارت‎های ارتباطی، حواس‌ پنجگانه، جهان هستی، مهارت گوش دادن، خودآگاهی، خلاقیت، حل مسئله، توجه و تمرکز  از جمله موضوعاتی است که به آنها پرداخته شده است.

در هر کتاب توضیحات، اهداف و فعالیت‌ها برای مربی توضیح داده شده است و در قسمت بعد تمرین، داستان و گفتگو پیرامون داستان در نظر گرفته شده است.

 

بسته شماره 60
عنوان و اجزای بسته: مجموعۀ «موشی ریاضی‌دان می‌شود»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

3/00
ناشر: انتشارات فنی ایرانمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:4 سالگیمخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این مجموعه شامل «کتاب‌کار موشی ریاضی‌دان می‌شود» و کتابچۀ راهنمای طرح کار مادر و مربی است و با تمرینات ساده و قابل درک برای کودک 4 ساله، مفاهیم پایۀ ریاضی به کودک آموزش داده شده است.

این مجموعه مناسب سن 4 سال است که در مناطق محروم و دوزبانه برای کودک 5 و 6 سال هم توصیه می‌شود.

رعایت توالی و سیر داستان‌گونۀ کتاب باعث می‌شود کودک مسیر یادگیری را دنبال کند.

فعالیت‌های متنوعی در کتاب طرح کار مربی ارائه شده است که راهنمای مناسبی برای کار با کودک است. فیلم روش تدریس کتاب در قالب رمزینۀ سریع‌پاسخ (QR-code) در اختیار والدین و مربیان قرار گرفته است.

 

بسته شماره 61
عنوان و اجزای بسته: بستۀ آموزشی مهارتی

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/98
ناشر: انتشارات گردوی دانشمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:5 سالگی
6 سالگی
مخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته مجموعۀ 5 جلدی مهارت‌های زندگی است که به آموزش «تفکر خلاق، احساسات من، ارتباطات من، مسئولیت پذیری و همدلی» می‌پردازد.

تصویرگری مجموعه از نقاط قوت آن است. این مجموعه راهنمای مجزا ندارد و نوشته‌های مربوط به والدین و مربی در صفحات تمرین آورده شده است.

از داستان، شعر، تمرین مداد-کاغذی و پرسش و پاسخ برای آموزش مهارت‌ها استفاده شده است.

کودکستان‌ها با توجه به نیاز کودک، می‌توانند  2 یا 3 جلد از این مجموعه را انتخاب کنند.

همچنین شایسته است والدین و مربیان گرامی نسبت به برچسب زدن به کودک در نبود این خصوصیات هوشیار باشند و از برچسب زدن خودداری نمایند.

 

بسته شماره 59
عنوان و اجزای بسته: مجموعه کتاب های «فکر کن و نشان بده»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/86
ناشر: انتشارات سلام کتابمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:3 سالگی
4 سالگی
مخاطبان:کودک
والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
مجموعه 4 جلد کتاب با عناوین «آشنایی با مفاهیم پایه1»، «آشنایی با مفاهیم پایه2»، «مخالف‌ها» و «تفاوت‌ها» دارد و برای کودکان 2 تا 3 ساله و 4 تا 5 سالۀ مناطق محروم و دوزبانه مناسب و قابل استفاده است.

تمرین‌ها برای تقویت مهارت زبانی در نوباوگان و تقویت ارتباط دوطرفه و گفتگو بین والدین و مربی و کودک مناسب است.

از تصاویر ساده و مناسب برای کودک استفاده شده است. آموزش مجموعه‌ای از واژگان مناسب و روزمره برای کودک با در نظر گرفتن سطح‌بندی برای تمرین‌ها (یک ستاره: آسان، دوستاره: متوسط و سه ستاره: سخت) از نقاط قوت این مجموعه است.

با توجه به اینکه قالب‎های مورد استفاده متنوع نیست، بهتر است از سایر روش‌ها و فعالیت‌های متنوع استفاده شود.

 

بسته شماره 63
عنوان و اجزای بسته: مجموعه کتاب‌های «با من بخوان»

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/68
ناشر: انتشارات محراب قلممناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
16 جلد کتاب‌کار کودک که با روش کل‌خوانی 16 کلمه را آموزش می‌دهد. در هر جلد یک کلمه کار شده است.

واژه‌های «توپ، طوطی، سیب، پرتقال، سرسره، اسب، فیل، روباه، انار، آلو، شیر، آلبالو، آلو، شیر،آتش، کتاب، خرس، آب» هر کدام در یک جلد از این مجموعه ارائه شده است.کودک با تمرین‎های مختلف که باعث تقویت انواع هوش و تمرکز و توجه می‌شود، با شکل کلی کلمات آشنا می‌شود.

دو شخصیت جینگا و جیکا همراه کودک تمرین‌ها را انجام می‌دهند.

حل مسئله، تقویت حافظه، شمارش، رنگ‌ها، دقت، بازشناسی و تشخیص شباهت در تمرین‌ها در نظر گرفته شده و تقویت می‌شود.

همچنین تمرین‌های مداد-کاغذی و تمرینات دست‌ورزی به شکل مناسب برای دورۀ پیش‌دبستانی طراحی شده است.

با توجه به تعدد جلدهای مجموعه، کودکستان‌ها می‌توانند به فراخور توانایی و حوصلۀ کودک چند جلد را انتخاب و با کودکان کار کنند و استفاده از تعداد جلدهای بیشتر، حجم محتوا را فراتر از توان کودکان خواهد کرد.

این محتوا می‌تواند به ویژه برای پایان 6 سالگی و پیش از ورود به ابتدایی برای مربیان توانمند مکملی مناسب در زبان‌آموزی باشد. مربیان نباید از چارچوب کل‌خوانی در استفاده از این مجموعه خارج شوند و به آموزش حروف الفبا نپردازند.

 

بسته شماره 64
عنوان و اجزای بسته: مجموعه کتاب‌های «آبنبات قیچی 2 و 3»
(کاربرگ‌های آموزشی پیش‌دبستانی 2)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/48
ناشر: انتشارات سرمشقمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:کودک
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این بسته شامل دو جلد کاربرگ برای کودک است که‌ در تقویت مهارت قیچی کردن برای کودکان 6 سال مناسب است.

الگوها از پیش تعیین شده هستند و کودک تصاویر را از قسمت پایین کاربرگ قیچی می‌کند و با راهنمایی والدین یا مربی تصویر را در جای مشخص شده می‌چسباند.

در کنار تقویت مهارت قیچی کردن، آموزش ترتیب و توالی، شمارش اعداد، حیوانات، اشکال هندسی، رنگ آمیزی، دسته‌بندی، تفاوت و شباهت در نظر گرفته شده است. علاوه بر تمرین قیچی تمرین‌های مداد-کاغذی نیز در کتاب در نظر گرفته شده است.

تنوع تصاویر کمک می‌کند تا کودک با شکل‌های مختلف آشنا شود.

همچنین داستان‌های تصویری کوتاه برای آموزش توالی به کودک در نظر گرفته شده است.

 

بسته شماره 65
عنوان و اجزای بسته: مجموعه پرونده کودک (سنجش و پایش، 3 تا 6 ساله)

سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/08
ناشر: انتشارات آبرنگمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:4 سالگی
5 سالگی
6 سالگی
مخاطبان:مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این مجموعه شامل3  جلد پروندۀ سنجش و پایش برای سه گروه سنی 36 تا 47 ماهه، 48 تا 59 ماه (پیش‌دبستانی 1) و 5 تا 6 سال (پیش‌دبستانی 2) است که در حوزه‌های رشدی متعارف در ادبیات این حوزه، شاخص‌ها و کارکردهای اجرایی را به تفکیک مطرح نموده است تا وضعیت کودک در آن رصد گردد. با این وجود تحلیلی از وضعیت به والدین و مربی ارائه نمی‌کند و فقدان راهنما، اثربخشی این رصد و پایش را کم می‌کند.

محتویات هر جلد شامل فرم ثبت‌نام، اطلاعات فردی کودک و جداول ارزشیابی اهداف است که برای هر هدف جدول جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است.

اهداف جسمانی حرکتی، اجتماعی عاطفی، خودیاری‌گری، شناختی، هنری و زیبایی‌شناسی، بهداشت و ایمنی و معنوی در این جدول مورد سنجش قرار می‌گیرد. حوزه‌های رشدی متناسب با فرهنگ و نظام تربیتی کشور از جمله اعتقادی و اخلاقی و دینی مورد توجه نبوده است و شاخص‌های این حوزه نیز قاعدتاً لحاظ نشده است. با توجه به اهداف مصوب، موارد در نظر گرفته شده در این مجموعه همۀ اهداف دورۀ پیش‌دبستانی را رصد نمی‌کند.

 

بسته شماره 66
عنوان و اجزای بسته: کتاب‌کار شرینه زفن (زبان شیرین)
(اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان)سفارش با تخفیف از اینجا

میانگین امتیاز بسته
(بر اساس شاخص‌های رویکردی از 5 نمره)

2/04
ناشر: انتشارات مدرسهمناسب به عنوان محتوای مکمل کودکستان
رده سنی مناسب:6 سالگیمخاطبان:والد
مربی
ملاحظات و توصیه‌های مهم:
این محصول، یک جلد کتاب مربی وکودک است که در آن محتواهایی با قالب‌هایی همچون شعر، داستان و بازی محلی با ابعاد فرهنگی مختلف و با تأکید بر گویش سمنانی برای مربی ارائه شده و در آن چند تمرین مداد-کاغذی برای کودک طراحی شده است.کتاب‌ مربی و کودک «شرینه زفن» به عنوان محتوای مکمل در کنار برنامه‌ها و محتوای اصلی کودکستان در استان سمنان قابل استفاده است. در هر صفحه از این کتاب، متن یا شعری با گویش سمنانی آمده و در کنار آن و با رنگ دیگر، همان نوشته به زبان فارسی معیار آمده است.

فعالیت‌های مناسب کار با کودک برای مربی ارائه شده است؛ پرداختن به ابعاد فرهنگی و بومی استان با شعر و داستان و فعالیت‌های دیگر از نقاط قوت و نوآوری‌های این محتواست.

با توجه به اینکه از الفبای گویش سمنانی در این محصول استفاده شده و مصوت‌های متفاوت با زبان فارسی دارد، بهتر است متن نوشتاری که برای مربی در نظر گرفته شده در دید کودک نباشد تا او را در ادامه و در خوانش متون فارسی دچار اختلال نکند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *