شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

گزارش رویداد ارتقای سومین گام یارستان کودکستان- ۱

اولین بخش رویداد ارتقای سومین گام یارستان کودکستان، در تاریخ ۱۰ و ۱۱ خردادماه و در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. این رویداد که مخصوص محور «بستهٔ تربیت و یادگیری کودکستان» است، با حضور بیش از ۱۰۰ تن از راه‌یافتگان به مرحلهٔ دوم داوری و در دو دستهٔ مؤلفان و ناشران برپا شد.

رویداد ارتقا چیست؟

این رویداد در جهت تحقق بخشی از شعار یارستان کودکستان، یعنی شناسایی، ارتقا و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک برگزار می‌شود. درواقع هدف از آن، تقویت بنیهٔ تولیدکنندگان برای تولیدات بهتر و اصولی‌تر در حوزهٔ محصولات اوان کودکی است. این رویداد در سومین گام یارستان کودکستان، در دو بخش آموزشی و رهیاری تخصصی به مخاطبان خود خدمت می‌دهد. بخش اول با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و عملی و بخش دوم با راهبری تخصصی رهیاران، به تقویت توان تولیدکننده و تولید محصول فاخر کمک می‌کند.

در همین ارتباط، «گزارش نخستین رویداد ارتقای اولین گام یارستان کودکستان» را بخوانید.

 

تفاوت رویداد ارتقای سومین گام با دو گام گذشته

در دو دورهٔ قبلی یارستان کودکستان، رویدا ارتقا برای تمام شرکت‌کنندگان حائز شرایط در همهٔ محورها برگزار می‌شد. اما در سومین گام، به دلیل تمرکز بیشتر روی نیازهای کودکستان، محور «بستهٔ تربیت و یادگیری کودکستان» مهم‌تر از بقیهٔ محورها اعلام شد. محوری که مخصوص تولید خوراک محتوایی کودکستان‌ها در سال تحصیلی است. بنابراین رویداد ارتقا در سومین گام، تنها برای شرکت‌کنندگان راه‌یافته به مرحلهٔ دوم داوری این محور در نظر گرفته شد.

 

مخاطبین رویداد ارتقای سومین گام یارستان کودکستان چه کسانی هستند؟

آن دسته از شرکت‌کنندگان سومین گام یارستان کودکستان که در محور بستهٔ تربیت و یادگیری کودکستان، به مرحلهٔ دوم داوری راه یافته‌اند. آن‌ها به دو دستهٔ مؤلفان و ناشران بستهٔ تربیت و یادگیری تقسیم می‌شوند.

 

برنامه‌های بخش آموزشی رویداد ارتقا

این برنامه‌ها با توجه به تعداد مدعوین و برنامه‌ریزی برای کیفیت هر کارگاه، در دو روز پنجشنبه و جمعه، ۱۰ و ۱۱ خردادماه برگزار شد. درواقع مؤلفان به دو گروه تقسیم شده و بعضی در روز اول و بعضی دیگر در روز دوم پای هر کارگاه نشستند.

 

برنامه‌های مخصوص ناشران و مؤلفان:

  • افتتاحیه، به همراه معرفی فرآیند داوری سومین گام یارستان کودکستان توسط عاطفه سعیدی؛ دبیر سومین گام

در این بخش ضمن عرض خوشامدگویی به حضار رویداد، برنامه­‌های پیش رو در رویداد ارتقاء و همچنین فرآیند داوری، توسط عاطفه سعیدی؛ دبیر سومین گام یارستان کودکستان شرح داده شد.

 

  • بستهٔ تربیت و یادگیری چیست؟- دکتر مجتبی همتی‌فر؛ رئیس سازمان ملّی تعلیم و تربیت کودک

با توجه به اهمیت ویژه­‌ای که یارستان کودکستان در سومین گام خود برای محور بسته­‌ی تربیت و یادگیری کودکستان قائل شده است، لازم بود تا چیستی بسته‌­ی تربیت و یادگیری کودکستان توسط رئیس سازمان ملّی تعلیم و تربیت کودک تبیین شود. از همین جهت، جناب آقای دکتر همتی‌­فر چیستی این مبحث را از ابعاد مختلف بیان کردند.

 

  • ارائهٔ تجربهٔ شاعر کودک، مصطفی رحماندوست

تجربه‌­نگاری؛ از مهم­ترین کارهایی است که می­توان در عرصه‌­ی تعلیم و تربیت انجام داد تا بتوان فرآیندهای اجرایی و تربیتی را در میدان عمل پیاده‌­سازی کرد. از همین جهت یارستان کودکستان در این رویداد با دعوت از جناب آقای مصطفی رحماندوست مولفان و ناشران راه­‌یافته به مرحله‌­ی دوم داوری در محور بسته‌­ی تربیت و یادگیری کودکستان را پای صحبت‌های گرانقدر ایشان نشاند.

مصطفی رحماندوست در این تجربه‌­نگاری با اشاره به اهمیت ثبات مدیریتی در عرصه­‌ی تعلیم و تربیت، به لزوم تزریق شادی در محصولات حوزه اوان کودکی تاکید کردند.

 

  • بایدها و نبایدهای تولید بسته- فاطمه نوری‌پور، دبیر محتوایی سومین گام

در ادامه‌­ی مراسم افتتاحیه فاطمه نوری‌­پور خط قرمز­ها و بایدها و نبایدهای سومین گام یارستان کودکستان را برای حاضرین شرح داد. بایدها و نبایدهای بخش ارزیابی یارستان کودکستان از پیش مقدماتی است که تولیدکنندگان هر محور باید در محصولات خود آن را رعایت کرده تا بتوانند به مراحل بعدی داوری دست یابند.

برنامه‌های مخصوص مؤلفان:

  • کارگاه تصویرگری و محتوا- کاظم طلایی، مدیر هنری انتشارات

از آنجایی که تصویرگری در فرآیند تولید بسته‌­ی تربیت و یادگیری کودکستان بسیار اهمیت دارد، لازم بود تا یک کارگاه ویژه‌­ی تصویرگری و ارتباط تصویر و محتوا برای مخاطبان ارائه شود. جناب آقای کاظم طلایی با سال‌­ها تجربه در حوزه تصویرگری و تولید کتاب کودک به ارائه­‌ی این موضوع پرداختند.

 

  • کارگاه اصول طراحی آموزشی- سمانه خداوردی

یکی دیگر از مباحثی که به ویژه برای مولفان در محور بسته­‌ی تربیت و یادگیری کودکستان بسیار اهمیت دارد، بکارگیری عنصر خلاقیت در طراحی آموزش برای کودکستان­‌هاست. کارگاه اصول طراحی آموزشی با تدریس سرکار خانم سمانه خداوردی به بیان روش­‌های طراحی در این حوزه پرداخت.

 

  • تبیین شاخص‌های داوری یارستان کودکستان- فاطمه نوری‌پور، دبیر محتوایی گام سوم

فاطمه نوری‌­پور؛ دبیر محتوایی سومین گام یارستان کودکستان به تببین شاخص‌­های داوری صحت، سهولت کاربری و خلاقیت و ابتکار پرداختند. 7 شاخص اصلی یارستان کودکستان شامل:

  1. صحت
  2. سهولت کاربری
  3. خلاقیت و ابتکار
  4. ظاهری و شکلی با محوریت تصویرگری و وجوه فیزیکی محصول
  5. اصول تربیتی (طراحی آموزشی، مسیر یادگیری و …)
  6. اهداف تربیتی بر اساس اهداف 11 گانه تربیتی
  7. قالب‌­های ارائه (نمایش خلاق، آزمایش، مداد کاغذی و …)

موارد فوق شاخص‌­های کلی و اصلی است که هرکدام از آن­ها شامل زیرشاخص‌ها و سنجه­‌هایی است.

 

  • کلاس اهداف تربیتی- مسعود تهرانی‌فرجاد

مسعود تهرانی فرجاد؛ مدیر کل دفتر پژوهش، تدوین ضوابط و استانداردهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به تبیین اهداف تربیتی و گفتگو با مولفان پرداختند. موضوعات مورد بحث در این کلاس به شرح زیر است:

  1. چیستی هدف
  2. سطوح اهداف
  3. جغرافیای اهداف
  4. شرح اهداف

در این کلاس بیان شد: انتظارات و نقطه مطلوب، به نوعی اهداف ما هستند. نویسنده باید خود را با 3 عنصر زیر متصل بداند:

الف) مبانی: فلسفه تعلیم و تربیت مبتنی بر معارف قرآن و عترت

ب) اسناد بالادستی: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی، راهنمای برنامه مصوب دوره پیش دبستانی

ج) نیازها، اقتضائات و موقعیت‌های رشد در اوان کودکی: روانشناسی رشد و تعالی در انسان، رفتارشناسی کودک، توجه به فرصت‌­ها و موقعیت‌های تعامل با کودک.

 

  • کارگاه ویژگی‌های یادگیری کودک- لاله مالمیر

در این کارگاه به بیان ویژگی‌های رشد کودک پرداخته شد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  1. توانمندی‌های جسمی-حرکتی
  2. پرورش روحیه و رفتار عاطفی
  3. پرورش مهارت‌های ذهنی

 

  • کارگاه طراحی بسته‌ی کوچک

در کارگاه طراحی بسته‌ی کوچک، مؤلفان بسته‌ی تربیت و یادگیری، با انجام فعالیت گروهی دست به طراحی و تولید محتوا زدند. در این کارگاه؛ طراحان باید حول اهدافی که انتخاب می‌کنند، برای هر سه مخاطب کودک، والدین و مربی دست به تولید محتوا و فعالیت بزنند. علاوه بر این، استفاده از قالب‌های فرمی گوناگون، بسته بودن محتوا را محقق می‌کند. لازم به ذکر است نقش رهیارهای این رویداد در پیشبرد بهینه و کارآمد کارگاه طراحی بسته‌­ی کوچک بسیار دارای اهمیت بود.

این کارگاه یکی از عملیاتی‌ترین ساعت‌های رویداد ارتقاء در سومین گام یارستان کودکستان را به خود اختصاص داد که با استقبال و همراهی شرکت‌کنندگان روبرو شد.

 

برنامه‌های مخصوص ناشران:

  • مرور فشرده­‌ی شاخص‌ها و نیازهای بومی- سید امیرحسین میردامادی، مسئول ارزیابی محصولات گام سوم

با توجه به اهمیت آگاهی ناشران از شاخص‌های یارستان کودکستان و همچنین اطلاع‌یابی از نیازهای بومی کشور؛ سید امیرحسین میردامادی؛ مسئول ارزیابی محصولات در گام سوم به بیان این موضوعات پرداختند.

 

  • زیمان اوان کودکی در محور بسته‌­ی تربیت و یادگیری کودکستان (جلسه دوم)

زیمان اوان کودکی در دومین نشست خود در این محور برگزار شد. این نشست پیرو زیمان اول به لیست احصاء شده در جلسه اول پرداخت و بر مبنای چالش‌هایی که به عنوان اولویت در این محور انتخاب شده بودند پیش رفت. در این نشست ناشران سرشناس و فعال از سرتاسر کشور حضور داشتند و به بیان دغدغه‌­ها و مسائل خویش پرداختند.

 

  • ارائه‌­ی گزارش تحلیلی از وضعیت صنایع خلاق حوزه‌­ی اوان کودکی
  • گزارش کار فروشگاه یارستان کودکستان و ارائه‌ی سیاست‌های سازمان در حوزه‌ی عرضه­‌ی محصولات
  • دورهمی و ارائه‌ی ایده­‌ی محوری برای فروشگاه

 

در نشست گزارش کار فروشگاه یارستان کودکستان، قادر امیری مدیر مسئول فروشگاه یارستان کودکستان به گفتگو و ارائه گزارش با نقش‌آفرینان در فروشگاه پرداختند.

 

در نشست ارائه گزارش تحلیلی از وضعیت صنایع خلاق حوزه اوان کودکی؛ در راستای حمایت از فعالیت‌های زیست‌بوم اوان کودکی، تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان ملّی تعلیم و تربیت و ستاد توسعه فناوری فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌­بنیان ریاست جمهوری امضاء شد.

دکتر مجتبی همتی­‌فر در این نشست به رویداد و فروشگاه یارستان کودکستان به عنوان زنجیره ارتقای تولید کمی و کیفی محصولات تا رسیدن به دست مخاطب اشاره و به نقش تسهیل‌گری بدون تصدی‌­گری سازمان تاکید کردند.

 

لازم به ذکر است؛ بخش دوم رویداد ارتقای سومین گام یارستان کودکستان، یعنی رهیاری تخصصی تولیدکننده و محصولات، در ۱۷ و ۱۸ خردادماه برگزار خواهد شد. در این مرحله از رویداد، رهیاران به صورت اختصاصی به بررسی و گفتگوی مشورتی با تولیدکنندگان و مولفان خواهند پرداخت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *