شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

شاخص‌های نهایی داوری محور اسباب‌بازی و وسایل بازی و یادگیری

پس از طی‌شدن مراحل کارشناسی و مرحلۀ اول داوری، برای بررسی دقیق‌تر محصولات، شاخص‌های ارزیابی مرحلۀ دوم را با دقت و جزئیات بیشتری احصاء کردیم. در این مقاله به تبیین شاخص‌های نهایی داوری محور اسباب‌بازی و وسایل بازی و یادگیری می‌پردازیم.

چند نکته دربارۀ شاخص‌های داوری مرحلۀ دوم:

  • یک شاخص برای «ارزیابی کل‌نگر» وجود دارد که در آن نظر کلی داور نسبت به محصول شما در قیاس با محصولات دیگر درج شده است. اگر امتیاز بالایی در این شاخص به دست نیاوردید، نشان از کیفیت بالای محصولات دیگر دارد؛ نه کیفیت پایین محصول شما.
  • شاخص دیگری مربوط به ترسیم چشم‌انداز مطلوب برای محصول است. با توجه به این که بعضی شرکت‌کنندگان رویداد ارتقا فرصت اعمال تغییرات را نداشتند، چنان‌چه فایلی برای ترسیم چشم‌انداز محصول و اقدامات مد نظر برای بهبود محصول ضمیمه کرده باشند، این شاخص به بررسی این چشم‌انداز پرداخته است. البته ثبت چشم‌انداز امتیازی و غیرالزامی بوده است.
    نکته: محصول شما در باقی شاخص‌ها بر اساس وضع موجود محصول داوری شده است؛ نه بر اساس چشم‌انداز. فقط همین شاخص به چشم‌انداز اختصاص دارد.
  • ابتدای برخی شاخص‌ها عبارت «امتیازی» را می‌بینید. نداشتن آن ویژگی موجب کسر امتیاز نمی‌شود اما داشتن آن، امتیاز محصول را افزایش می‌دهد.
  • ابتدای برخی شاخص‌ها عبارت «محصول جامع» را می‌بینید. در یارستان کودکستان به محصولی که قرار است یک دورۀ تربیتی کامل (مثلاً یک سال کودکستان) را پوشش دهد و انتظار می‌رود از جامعیت محتوایی برخوردار باشد، (مثلاً به یک ساحت یا هدف خاص اختصاص نیافته است) محصول جامع می‌گوییم. حال اگر ابتدای شاخصی این عبارت را دیدید، یعنی این شاخص برای محصولاتی که جامع قلمداد شوند، الزامی است وگرنه غیرمرتبط است و اثری در امتیاز محصول نخواهد داشت.
  • ابتدای برخی شاخص‌ها عبارت «محصول جامع/ امتیازی» را می‌بنید. این شاخص‌ها برای محصولات جامع الزامی است ولی برای باقی محصولات امتیازی است.
    نکته: اگر محصولی جامع نباشد، و به یک حیطۀ خاص پرداخته باشد؛ مثلاً صرفاً رشد اجتماعی را هدف قرار داده است، در این صورت شاخص‌هایی که به آن حیطۀ خاص مربوط است، حتی اگر عبارت «محصول جامع» در آن‌ها دیده شود، برای آن محصول الزامی است و امتیازی نیست.

توضیحاتی راجع‌به وزن شاخص‌ها

شاخص‌های مختلف از درجه اهمیت یکسان برخوردار نیستند؛ بلکه بعضی مهمتر از بعضی دیگر هستند. در دو ستون کناری جدول، اعدادی می‌بینید که وزن هر شاخص در هر ردۀ سنی است. یک شاخص ممکن است برای سن 0 تا 3 سال اهمیت زیادی داشته باشد و وزن 6 را به خود اختصاص داده باشد ولی در سن 4 تا 6 سال، اهمیت کمی داشته باشد و وزن 1 را داشته باشد.

وزن هر شاخص مانند تعداد واحد یک درس در یک ترم دانشگاه است. همان طور که درس 3 واحدی، سه برابر درس 1 واحدی در معدل یک ترم ما اثر می‌گذارد، شاخص با وزن 6 هم دو برابر شاخص با وزن 3 در امتیاز کلی که به دست می‌آوریم اثر می‌گذارد.

 

ردیف

اسباب‌بازی0تا33تا6
1ارزیابی کل‌نگر دربارۀ این محصول6

6

2

امتیازی*: در فایل‌های ارسال شده، چشم‌انداز مطلوبی برای ارتقای محصول ترسیم شده است.33
3راهنمای لازم برای انتخاب محصول در اختیار خریدار قرار گرفته است. (مثلاً سن هدف برای این محصول، نیازی که پاسخ می‌دهد، تعداد بازیکن و زمان بازی)2

2

4

راهنمای لازم برای نحوه استفاده از محصول به طور شفاف در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفته است. در صورت نیاز به همراهی والدین یا مربیان، این موضوع به اطلاع مصرف‌کننده رسیده است.22
5توضیحات مربوط به مربیان یا والدین (در صورت وجود) همه‌‌فهم و واضح است.1

1

6

طراحی و تولید اسباب‌بازی به‌گونه‌ای است که امکان بهره‌گیری آسان و راحت را حتی‌الامکان بدون حضور والدین و مربیان برای گروه سنی هدف فراهم می‌کند.22
7راه‌های ارتباط و تعامل مخاطب با صاحب محصول (مثلاً وب‌سایت ناشر) برای راهنمایی و دریافت خدمات بیشتر پیش‌بینی و اعلام شده است.1

1

8

قیمت محصول با توجه به نیازی که پاسخ می‌دهد، کیفیت محصول و سبک هزینه‌کرد مخاطبان آن مناسب است.22
9بسته‌بندی بازی متناسب با اجزای داخل آن بوده و از استحکام کافی برخوردار است.1

1

10

در طراحی بازی به نکات ایمنی و بهداشتی توجه شده است و اجرای بازی و فعالیت موجب آسیب و خطر برای کودک نمی‌شود.53
11اگر قطعات ریز قابل بلعیدن دارد، روی محصول این هشدار درج شده که مناسب زیر 3 سال نیست. اگر برای بالای 3 سال طراحی شده هم اجزای بسیار کوچک که در گوش و بینی کودک جا شود، ندارد.3

2

12

اجزای محصول حساسیت پوستی یا تنفسی ایجاد نمی‌کند و سمی نیست. (مانند کادمیوم، آرسنیک، سرب و …)21
13وزن، اندازه و قطعات و ابعاد محصول با سن کودک تناسب دارد.3

2

14

ساخت محصول به نحوی است که از این دست خطرات ایجاد نمی‌کند: تیزی و برندگی – خطر برق‌گرفتگی – حرارت و امکان سوختگی – امکان گیر کردن دست و پا بین چرخ‌دنده‌ها و اجزا – قابلیت اشتعال – طناب یا نخ بلندی که کودک بتواند آن را دور گردن یا دست‌ها و پاهایش حلقه بزند.42
15کیفیت تولید محصول مناسب است. (از مواد بازیافتی استفاده نشده. ماندگار است. شکننده نیست. ثبات رنگ دارد. قطعات دارای پلیسه، تورفتگی یا کشیدگی اضافه نیستند. اتصالات و دوخت‌ها به خوبی انجام شده. بسته‌بندی به خوبی از اجزای بسته محافظت می‌کند.)3

2

16

حقوق مالکیت معنوی رعایت شده و در اثر از منابع دیگر بدون ذکر منبع، اقتباس و گرته‌برداری نشده است.11
17از عناوینی مانند اولین، برترین، کامل‌ترین و… در عنوان یا معرفی محصول پرهیز شده است.1

1

18

طراحی بازی اصیل و بکر است و محصول برگرفته از یک ایدۀ رایج یا ابزار خارجی نیست.33
19اگر محصول دارای محتوای گرافیکی است، برای آن تصویرگری اختصاصی انجام شده است.1

1

20

امتیازی *: با استفاده از کد QR یا واقعیت افزوده (AR) محتوای دیجیتال مرتبط و مناسب (برای مخاطب کودک) به اثر اضافه شده است.22
21امتیازی *: از محتوای فیلم (مثلاً با استفاده از کد QR) برای تفهیم فرایند بازی به مربیان و والدین استفاده شده است.3

3

22

تصاویر متناسب با سن مخاطب محصول است و  ارتباط مناسبی هم با محتوا بازی برقرار می‌کند.22
23بین طراحی جعبه، بروشور و اجزای بازی تطابق و همخوانی وجود داشته باشد.1

1

24

اجزای بازی به لحاظ زیبایی‌شناسی مناسب و جذاب است.33
25از نمادها، تصاویر و شخصیت‌ها متناسب با فرهنگ بومی استفاده شده و از نمادها، شخصیت‌ها، حروف و تصاویر غیربومی پرهیز شده است.3

3

26

بازی به گونه‌ای است که در مواجهه اول کشش و تمایل کودک را برمی‌انگیزد.22
27درگیری عاطفی و هیجانی کودک با بازی به نحوی است که تمایل کودک برای استفاده چندباره از آن را در بر دارد.4

4

28

در سازماندهی محتوای آموزشی (در صورت وجود) به اصل توالی در یادگیری توجه شده است: ترتیب ارائه مطالب از ساده به پیچیده و از پایین‌ترین سطح ممکن و قابل درک  و یا توالی به صورت بیان کل و سپس فهم اجزاء22
29آموزش (در صورت وجود) برای کودک معنی‌دار است. یعنی فرایند یادگیری با آنچه کودک به طور طبیعی می‌داند آغاز می‌شود.2

1

30

در سازماندهی محتوای آموزشی (در صورت وجود) به اصل تلفیق توجه شده است: در هم تنیدگی فعالیت‌ها و اهداف با پرهیز از جدا سازی مفاهیم، مهارتها و ارزش‌ها.11
31انجام فعالیت‌های آموزشی سطح‌بندی دارد و کودک با توجه به تفاوت‌های فردی و توانایی خود می‌تواند بخشی از فعالیت‌های خواسته شده یا تمام آن را با کیفیت متفاوت انجام دهد.1

1

32

محصول به یک یا چند نیاز مهم و اساسی پاسخ می‌دهد.66
33اهداف تربیتی به صورت ضمنی و غیرمستقیم دنبال شده است.3

3

34

به اصل آزادی عمل در انجام فعالیتها توجه شده است. دست کودک در شیوه انجام تمرین باز گذاشته شده است و فعالیت‌ها دارای قوانین سفت و سخت از پیش‌تعیین‌شده نیست.43
35به اصل لذت و بازی توجه شده است و محتوا و فعالیتها جدی و خشک نیست و به نوعی بازی‌گونه، کودکانه و بانشاط است. کودک از فرایند بازی لذت می‌برد و نگران حصول نتیجه‌ای مشخص نیست.5

4

36

محصول بر اصل مشارکت گروهی تاکید دارد و زمینه انجام فعالیت‌های مشارکتی را برای کودک فراهم می‌کند.33
37اصل تناسب فعالیت‌ها و انتظارات عملکردی با ردۀ سنی مخاطبان، وسع وجودی و نیازهای فردی و اجتماعی آنها در نظر گرفته شده است.5

5

38

به تفاوت‌‌ها  و نقش‌های جنسیتی توجه شده است و به علاقه کودک به جنسیت خود کمک می‌کند.11
39نمادهای خرافی و انحرافی و فرق ضاله در متن و تصاویر تبلیغ نمی‌شود (مانند جمجمه، انگشتر تیغ‌دار، صلیب وارونه، ستاره شش‌ضلعی و…) و تمسک به قدرت‌های کاذب ماورایی مانند جادو و شعبده وجود ندارد.2

2

40

خداوند و فرستادگان او به گونه‌ای که حس منفی در کودک ایجاد کند، معرفی نمی‌شود. (ترس، دلهره، سخت‌گیری، نامهربانی و…)44
41توهین و سبک شمردن نسبت به نمادها و مقدسات دینی و شعائر مذهبی وجود ندارد.2

2

42

محصول صفات و ویژگی‌های فردی منفی را تقویت نمی‌کند. (مانند راحت‌طلبی، مصرف‌گرایی، بخل، زیاده‌خواهی، عهدشکنی، خودمحوری، عدم کرامت و عزت نفس و…)44
43در کودک هیجانات و حالات آسیب‌زا مانند خشونت، استرس، تنش‌های روحی، عذاب وجدان، ترس و… را سبب نمی‌شود.4

2

44

اسباب‌بازی به نحوی نیست که کودک در ناکامی از حصول نتیجۀ مورد انتظار از او حس ناکارآمدی و درماندگی کند.42
45مفاهیم و اعمال مذموم یا مربوط به سنین بالاتر مانند روابط جنسی، استعمال دخانیات و مواد مخدر، مشروبات الکلی و… در اثر وجود ندارد.4

2

46

در داستان‌ها شخصیت منفی، از اعضای خانوادۀ شخصیت اصلی یا شخصیت مثبت نیست و به بهای جذاب ساختن داستان شأن و جایگاه هیچ یک از اعضای خانواده تضعیف نمی‌شود.43
47محتوا مروج فرم غیراستاندارد خانواده نیست و نمایانگر طلاق عاطفی، ازدواج سفید، همجنسگرایی و… نمی‌باشد.3

3

48

محصول صفات اجتماعی منفی مانند ناسزاگویی، برچسب زدن، تمسخر، حسادت، کینه و… را ترویج نمی‌کند.44
49محصول به دنبال جذابیت مصادیق قانون‌گریزی یا آسیب به اموال عمومی را به عنوان ارزش مثبت منتقل نمی‌کند.2

2

50

تبعیض یا تحقیر نسبت به قومیت‌ها، اقشار و مشاغل مشاهده نمی‌شود.33
51اثر مروج نگهداری از حیواناتی مانند سگ و گربه و حیوانات وحشی در خانه نیست.2

2

52

اثر مروج آسیب به طبیعت و حیوانات نیست.22
53اثر مروج نمادها و رسوم غیر اسلامی و ایرانی نیست.3

4

54

اثر دارای روایت منفی و تخریب نسبت به گذشته و اکنونِ ایران و اسلام نیست.23
55محصول پوچ و بی‌هدف نیست و یکی از اهداف و ساحت‌های تربیت و یادگیری کودک یا تلفیقی از آنها را در بر می‌گیرد و به زمینه‌سازی جهت پرورش حداقل یکی از ساحت‌های زیستی، بدنی، اعتقادی، اخلاقی، معنوی، عاطفی، زیبایی شناختی، تفکر، علمی و فناوری و زبانی منجر می‌شود. (امتیاز بر اساس میزان و عمق پرداختن به یک ساحت و نیز تلفیق چند ساحت داده می‌شود.)3

3

56

امتیازی*: محصول منجر به بیداری احساس فطری حب نسبت به خداوند مهربان و همچنین مخلوقات خداوند (خود، انسان‌ها و طبیعت) می‌شود.22
57امتیازی*: به شناسایی کارهای خوب و خداپسندانه اهتمام ورزیده و کودک را به انجام آنها تشویق می‌کند.2

2

58

امتیازی*: به انس با خدا، مفاهیم تربیت دینی و پیشوایان دین کمک می‌کند؛ مثلاً به موقع بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله، صلوات و… را با بیان کودکانه و جذاب دنبال می‌کند.22
59امتیازی*: محصول به انس کودک با قرآن با رعایت این اصول می‌پردازد: تاکید بر جنبه‌های لطف و رحمت الهی، آشنایی و یادگیری سوره‌ها و پیام‌های قرآنی همراه با بیان کودکانه و درک ساده از مفهوم قرآن. محصول به اجبار به حفظ قرآن کریم نپرداخته است.1

2

60

محصول به نحوی هویت ایرانی-اسلامی را در کودک تقویت می‌کند.12
61امتیازی*: محتوای اثر جایگاه خانواده را نزد کودک تقویت می‌کند.2

2

62

امتیازی*: به تقویت مهارت ارتباط موثر و صحیح با دیگران می‌پردازد. (کار گروهی، مشارکت، سازگاری، همدلی، پذیرش نقش و…)22
63امتیازی*: محصول به پرورش مفاهیم هویت فردی، شناخت خود و احساسات و علاقه‌مندی‌های خود کمک می‌کند.1

1

64

امتیازی*: به مشاغل اجتماعی، تولید، سواد مالی، علائم استاندارد کالا با نظر به آداب اسلامی در کسب مال و شغل پرداخته شده است.11
65امتیازی*: فعالیتها منجر به علاقه و احساس نیاز کودک به دانش و تحریک حس فطری کنجکاوی او به دانایی می‌شود.3

3

66

توجه، تمرکز، دقّت و حافظه را درگیر می‌کند و ارتقا می‌دهد.22
67امتیازی*: دربرگیرنده چالش‌هایی جهت مکث و اندیشیدن و پرورش تفکر و حل مساله است.1

2

68

به پرورش خلاقیت و ارائه موقعیت‌ها و تمرین‌های خلاق پرداخته شده است.22
69امتیازی*: فرصتهایی برای تشخیص، مقایسه (تفاوت‌ها و شباهت‌ها)، ردیف کردن، دسته‌بندی و طبقه‌بندی، روابط کل و جزء، تناظر، ترتیب، مفاهیم فضایی، تعلق و عدم تعلق به مجموعه، اشیاء، زمان، فصول و رنگ‌ها فراهم می‌کند.1

1

70

امتیازی*: از چند حس برای کشف روابط بین اجزا  یعنی مشاهده چندحسی استفاده کرده است.11
71امتیازی*: محتوا به توجه و دقت در زیبایی‌های خلقت، گوش دادن به آواهای زیبای طبیعی و سرودهای کودکانه، دیدن و لمس کردن زیبایی‌ها و توصیف زیبایی‌های مخلوق خداوند پرداخته است.2

2

72

امتیازی*: محصول مهارت خودکنترلی را، در سطح کودک تقویت می‌کند. (مثلاً این که مسئولیت پیامدهای رفتار خود را به عهده بگیرد.)11
73امتیازی*: کودک را در شناخت، کنترل و ابراز صحیح عواطف و هیجانات (محبت، خوشحالی، ناخشنودی، خشم، نگرانی و…) کمک می‌کند.2

2

74

امتیازی*: تعاملات عاطفی بین کودک و اعضای خانواده و دوستان و اطرافیان را ایجاد می‌کند و ارتقا می‌دهد.22
75به یکی از جنبه‌های رشد جسمی توجه کرده است. از جمله شناخت اعضای بدن به عنوان نعمت‌های خداوند، حواس پنجگانه، فعالیت‌های حرکتی با عضلات ریز و درشت و انواع دست‌ورزی پرداخته است.2

2

76

امتیازی*: به معرفی خوراکی‌های مفید، دوست داشتن بدن خود و مراقبت از سلامتی خود و رعایت بهداشت پرداخته است.22
77اسباب‌بازی حرکت‌های ظریف کودک اعم از دست‌ورزی، هماهنگی چشم و دست، چینش، ساختن و … یا حرکت‌های درشت کودک را تقویت می‌کند، اعم از حفظ تعادل، راه رفتن، دویدن، پریدن، پرتاب کردن و… (لازم نیست هم حرکات ریز و هم حرکات درشت را تقویت کند.)1

1

78

امتیازی*: به مفاهیم زیست محیطی کودک (خانه، محله، شهر، کشور)، پاکیزگی آنها، احساس تعلق و محبت به آنها و همسو بودن آنها با فرهنگ ایرانی-اسلامی، پرداخته است.11
79امتیازی*: به نعمت‌های خداوند در محیط طبیعت، احترام به طبیعت، منابع طبیعی و موجودات زنده و مراقبت از آنها، بازی و گردش در طبیعت و کشف و ساختن پرداخته است.2

2

80

امتیازی*: به روش‌های سادۀ صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف و استفاده از دورریختنی‌ها پرداخته است.11
81امتیازی*: محصول با استفاده از کلام نیکو و هنر زبانی متناسب با سن و علاقۀ کودک، او را نسبت به زبان فارسی و به‌کارگیری کلام نیکو و زیبا و محترمانه، علاقه‌مند و مأنوس می‌کند.2

2

82

امتیازی*: محصول به خوبی به تقویت مهارت گوش دادن پرداخته است؛ مانند دقت در صداهای اطراف، نوع صداها، بخش‌ها و آواهای مشترک در کلمات (هم‌آغاز و هم‌پایان)، تشخیص منبع و لحن در صدا.22
83امتیازی*: محصول به خوبی به تقویت مهارت سخن گفتن پرداخته است؛ مانند اشاره، نام بردن، توصیف، گفتگو، پاسخ به سؤال، توالی رویداد، تکمیل عبارات، استفاده از کلمات جدید و…2

2

84

امتیازی*: محصول به خوبی به تقویت مقدمات مهارت خواندن پرداخته است؛ مانند درک علائم نوشتاری در محیط، بیان پیام تصاویر متوالی و غیرمتوالی، تشخیص نماد نوشتاری اسم خود و چند کلمه محدود، خواندن تفکرات ترسیمی و خط ابداعی خود و…12
85امتیازی*: محصول به خوبی به تقویت مقدمات مهارت نوشتن پرداخته است؛ مانند تمرین‌های مدادکاغذی (دور کشی، تکمیل خط‌چین و…)، ترسیم تفکرات خود با خطوط ابداعی و نقاشی و…1

2

86

امتیازی*: محصول مهارت ارتباط غیرکلامی و ارسال و دریافت پیام با اشاره و نماد و بدون سخن را تقویت می‌کند.11
87امتیازی*: محصول مهارت موسیقایی را به وسیله وزن، ریتم، آهنگ آواها و واژگان و شعر با رعایت چارچوب فرهنگ ایرانی-اسلامی تقویت می‌کند.1

1

88

از زبان فارسی معیار و اسامی و واژگان مأنوس فارسی در بازی (مانند نام‌گذاری خود بازی، متون توضیحی، شعار بازی و …) استفاده شده است.22
89قالب صوت*: کیفیت صدابرداری و تدوین صوت بالا است. صدا باکیفیت و شفاف ضبط شده و انتقال از یک بخش به بخش دیگر به شکل صحیح و خلاقانه انجام شده است. (حذف‌ها و برش‌های ضروری، مناسب و هماهنگ با انتقال پیام و مفهوم انجام شده است.)2

2

90

قالب صوت*: صدای شخصیت‌ها و مجری یا گوینده با ویژگی‌های هر شخصیت، مفاهیم و اهداف اثر و شرایط مخاطب اثر تناسب دارد و از جذابیت کودکانه برخوردار است.22
91قالب صوت*: صداها اضطراب‌آور و ترسناک نیستند. مثلاً حد بالا و پایین صدا متعادل است و تغییرات صدا، به گونه‌ای ناگهانی و دلهره‌آور نیست.2

1

92

فیلم و انیمیشن*: متحرک‌سازی‌ اشیاء و شخصیت‌ها طبیعی، باکیفیت و جذاب انجام شده است.22
93فیلم و انیمیشن*: طراحی بصری و تصویرسازی‌های انجام شده جذاب، باکیفیت و متناسب با سن مخاطب است.2

2

94

قالب کتاب تصویری*: کتاب دارای بیان تصویری قوی است (در آناتومی، حرکات و حالات چهره) و سبک تصویرگری انتخاب شده با مخاطب تناسب دارد و برای او جذاب است.11
95قالب کتاب تصویری*: کتاب دارای بیان روایی قوی در قاب‌های پیاپی است (پیرنگ داستانی قوی) و با توجه به رده سنی انتخاب شده برای محصول، مخاطب امکان فهم سیر داستان و اتفاقات را دارد.2

2

96

قالب بازی*: بازی و فعالیت دارای قانون‌های ساده است.32
97قالب نقاشی و تکه‌چسبانی*: آزادی عمل و انتخاب کودک در نقاشی یا تکه‌چسبانی رعایت شده و قرار نیست صرفاً الگوهایی از پیش تعیین شده را دنبال کند.3

2

98

قالب نقاشی و تکه‌چسبانی*: ابزار و موادی که مورد نیاز است، مناسب کودک و در دسترس اوست.11
99قالب کاردستی و حجم‌سازی*: در ساخت کاردستی به انتخاب، آزادی عمل و خلاقیت کودک توجه شده و از کلیشه‌ها و دستورالعمل‌های ماشینی دوری شده است.3

2

100

قالب کاردستی و حجم‌سازی*: ساخت کاردستی در حد توان کودک است و لازم نیست دیگری به جای او، کار ساخت را انجام دهد.11
101اسباب‌بازی سازه‌ای*: اندازه قطعات متناسب با سن کودک طراحی شده است و نه خیلی ریز و نه خیلی درشت است.6

5

102

اسباب‌بازی سازه‌ای*: امکان بازی بدون داشتن الگو برای کودک به‌صورت بازی آزاد وجود دارد. اما دفترچه الگوهای قابل ساخت پیشنهادی با قطعات بازی نیز وجود دارد و به خوبی گام به گام ساخت را توضیح می‌دهد.44
103اسباب‌بازی عروسک و وسایل جانبی*: چهره و پوشش عروسک با فرهنگ ایرانی-اسلامی تناسب دارد.6

6

104

اسباب‌بازی عروسک و وسایل جانبی*: وسایل جانبی عروسک مروج فرهنگ مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی یا موجب گرایش به خودآرایی بزرگسالانه نیست.55
105اسباب‌بازی حرکتی محیطی*: به پرورش هماهنگ اندام‌های گوناگون کودک با تقویت دقت و تمرکز و عکس‌العمل به‌موقع توجه شده است.6

5

106

اسباب‌بازی حرکتی محیطی*: به بازی‌های بومی و سنتی مبتنی بر فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی اسلامی توجه شده است.33
107اسباب‌بازی کاردستی*: در کاردستی‌های چسباندنی سهولت استفاده از چسب و پایداری آن در نظر گرفته شده است.6

5

108

اسباب‌بازی رومیزی*: مهارت‌های شناختی مختلف (خلاقیت، تفکر تحلیلی، تفکر واگرا، تفکر همگرا، حل مسأله و…) را در بازی رومیزی درگیر می‌کند.56
109اسباب‌بازی جورچین و پازل*: تعداد قطعات جورچین و پیچیدگی جزئیات تصویر، مناسب با گروه سنی کودک است.5

5

110

اسباب‌بازی آموزشی*: هدف آموزشی اعم از مهارتی، دانشی و نگرشی به وضوح مشخص است.33
111اسباب‌بازی آموزشی*: فرصت مناسب جهت مشاهده نتایج آموزش برای کودک پیش‌بینی و فراهم ‌است.4

4

112

اسباب‌بازی مشاغل*: استفاده از اسباب‌بازی تجربه مشابه استفاده از ابزار واقعی آن پیشه را برای کودک ایجاد و برایش حس نقش‌آفرینی در آن پیشه را فراهم می‌کند.55
113کتاب‌بازی*: از تنوع فعالیت‌ها و بازی‌ها در بخش‌های کتاب بازی استفاده شده است.2

2

114

کتاب‌بازی*: تمام بخش‌های کتاب‌بازی دارای وحدت موضوعی است و یک روند تربیتی را دنبال می‌کند.22
115کتاب‌بازی*: کودک در تعامل با کتاب‌بازی و ایفای نقش و بازی با آن، آزادی عمل دارد.5

4

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *