شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

همه چیز دربارهٔ محور کتاب کودک

محور کتاب کودک، یکی از مهم‌ترین محورهای گام سوم یارستان کودکستان است. اگر دستی بر آتش تولید کتاب کودک دارید، تا پایان مقاله همراه باشید و از بایدها و نبایدهای این محور آگاه شوید.

منظور از محور کتاب کودک چیست؟

هر کتابی که مخاطب مستقیم آن، کودکان زیر ۷ سال باشند، در این محور قابل ثبت است. این محصولات می‌توانند به دو صورت تک کتاب یا مجموعه کتاب به ثبت برسند.قالب‌های محتوایی:
  • قصه و داستان
  • شعر
  • کتاب تصویری
  • آموزشی
  • نقاشی و رنگ‌آمیزی
  • لمسی-حسی
در قالب‌های:
  • چاپی و فیزیکی
    • کاغذی و مقوایی
    • نمدی و پارچه‌ای
    • کتاب حمام
    • سه‌بعدی و پاپ‌آپ (باز شو)
    • کتاب‌بازی (کتاب فعالیت‌محور)
    • کتاب پازل
  • صوتی

منظور از محور کتاب کودک چه چیزی نیست؟

  • کتاب‌هایی که دربارۀ کودکان و تربیت آنان است و منابعی که به مربیان و والدین در فعالیت و بازی با کودکان کمک می‌کند، در این محور قرار نمی‌گیرند.برای ثبت آن‌ها به مطلب محور مراجعه کنید.

 نکات مهم در محور کتاب کودک

  • محصول حتماً برای کودکان زیر ۷ سال طراحی و تولید شده باشد؛
  • این کتاب‌ها هم می‌تواند برای استفاده مربی یا والدین باشد که برای کودکان بخوانند و هم برای استفاده مستقیم کودک؛ اما مهم این است که محتوای آن‌ها به‌طور مستقیم کودک را مخاطب قرار می‌دهد؛
  • کتاب‌هایی که چاپ نشده باشند هم می توانند در رویداد شرکت کنند؛ اما باید تصویرگری کاملی داشته باشند.

نکات مهم در ثبت و بارگذاری محصولات

  • برای کتاب‌‎های صوتی، لازم است صوت کامل کتاب و متن آن بارگذاری شود؛
  • برای کتاب‌های چاپی و الکترونیک، فایل کامل در قالب PDF کل صفحات به همراه جلد کتاب ارائه شود؛
  • اگر کتاب چاپ شده است، صفحۀ شناسنامۀ آن حتماً بارگذاری شود؛
  • از بارگذاری متن دست‌نویس خودداری شود؛
  • ثبت محصول صرفاً توسط مالک حقوقی یا نماینده مالک محصول انجام ‌شود؛ در غیر این صورت، محصول در مرحله پالایش اولیه توسط کارشناسان تأیید نخواهد شد؛
  • عکس باکیفیت جلد کتاب حتماً بارگذاری شود؛
  • تمام اطلاعات محصول در قالب فایل فشرده (Zip) با حجم کمتر از 100 مگابایت بارگذاری شود؛
  • قبل از بارگذاری محصول، نسبت به مالکیت معنوی و حقوقی آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که در قرارداد بین انتشارات و نویسنده/شاعر/تصویرگر، مالک محصول قید نشده یا شفاف نیست قبل از بارگذاری آن را مشخص کنید. توصیه می‌شود تمام ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران را مطلع فرمایید و تکلیف مالکیت حقوقی محصول خود را روشن کنید. در صورت ابهام در مشخص شدن مالک محصول، یارستان کودکستان به ادعای شما بابت مالک بودن اعتماد می‌کند و مسئولیت عواقب احتمالی آن بر عهده فردی است که ادعای مالکیت کرده است؛
  • مجموعهٔ چند جلدی لازم است به عنوان یک محصول ثبت شود؛
  • اگر محصول مجموعه‌ای از چند جزء است، جزئی که اصلی است، مبنای انتخاب محور است و باقی اجزاء محصول به عنوان افزونه در نظر گرفته می‌شوند؛
  • اگر محصولی توسط دو نفر یا بیشتر ثبت شود، تخلف بوده و از چرخهٔ داوری حذف خواهد شد.بنابراین قبل از ثبت محصول، حتماً با تمام همکارانتان هماهنگ باشید.

ویژگی‌های محصول مطلوب در محور کتاب کودک

در داوری هر محور شاخص‌های دقیق و مفصلی استفاده می‌شود؛ اما در یک نگاه کلی، محصول مطلوب در این محور دارای ویژگی‌های زیر است:
  • خلاقیت و نوآوری در نگارش کتاب
  • رعایت قواعد زبان و خط فارسی و سادگی و روانی متن
  • رعایت و ترویج ارزش‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی-ایرانی
  • تناسب با اهداف و اصول برنامه تربیت و یادگیری این دوره
  • تناسب با ویژگی‌ها و نیازهای مخاطب
  • رعایت قواعد ظاهری و محتوایی مربوط به قالب اثر (شعر، داستان، رنگ‌آمیزی، نقاشی و…)
  • جذابیت و استاندارد بودن ویژگی‌های ظاهری، مانند قطع، صفحه‌آرایی، تصاویر و…

خطوط قرمز تعیین‌شده در مرحلۀ پالایش

در صورت وجود هریک از موارد زیر در آثار ارسال شده، آن اثر داوری و ارزیابی نخواهد شد:
  1. هدف اصلی محتوا آموزش خواندن و نوشتن حروف و اعداد است.
  2. هدف اصلی محتوا آموزش زبان خارجی است.
  3. ردۀ سنی درج‌شده بالای 7 سال است یا محتوا به وضوح مناسب زیر 7 سال نیست.
  4. کیفیت محصول به‌حدی پایین است که اصلاح مجدد آن برابر با بازطراحی است.
  5. از محصول داخلی دیگر، به‌طور مشهود گرته‌برداری شده است.
  6. محصول، برگزیدۀ دور قبل و بدون تغییر است.
  7. محصول با همۀ ضمائم لازم ارسال نشده است. (مانند صوت کتاب صوتی، راهنمای استفاده از محصول، لینک دانلود، فایل نصب، متن کتاب راهنمای والد و مربی…)
  8. همه بخش‌های محصول ارائه نشده است. (در قالب‌های ویدیویی، بسته‌ها، کتاب‌ها و…)
  9. محصول هدف تربیتی مشخصی ندارد.
  10. عموم تصاویر استفاده شده خارجی و غیربومی است.
  11. محصول صرفاً یک ایده است؛ یعنی محصول طراحی و تولید نشده است و قابل عرضه نیست.
  12. متن کتاب به‌صورت دست‌نویس و بدون طراحی گرافیکی ارسال شده است.
  13. تصویر از کل صفحات کتاب، از جمله شناسنامه کتاب بارگذاری نشده است. (مگر چاپ نشده باشد.)

تعریف این محور با گام دوم یارستان کودکستان چه تفاوتی دارد؟

کتاب‌هایی که افزونه‌هایی چون اسباب‌بازی و سایر محورها داشته باشد در سال گذشته به عنوان محور بسته بارگذاری می‌شد در صورتی‌که در تعریف جدید این کتاب کودک‌های دارای افزونه باید در محور کتاب کودک بارگذاری بشوند و اجزای خود را تیک بزنند.

3 نظر

ریحانه 1402-12-11

خیلی عالی

پاسخ
یارستان کودکستان 1402-12-14

سپاس از همراهی شما

پاسخ
ریحانه 1402-12-11

خیلی عالی بود این رو باید همه بخرند

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *