مراسم اختتامیه یارستان کودکستان، بالاخره بعد از فرازونشیبهای مختلف برگزار شد. این مراسم دو روزه، در ۲۶ و ۲۷ آبانماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اجرا درآمد. رئیس آموزش و پرورش، رئیس و معاونین سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و جمعی از متخصصین و فعالان حوزهٔ کودک، از مهمانان اختتامیه بودند. در این مطلب گزارش آنچه در مراسم اختتامیه یارستان کودکستان گذشت را بخوانید و ببینید و بشنوید.
اختتامیهای که ختم به خیر شد!
طبق سند پیشنویس رویداد، تاریخ مراسم اختتامیه ۸ تا ۱۰ شهریور بود؛ اما به دلیل استقبال فراوان و تعداد محصولات خارج از حد پیشبینی، تمام فرایندها بیشتر از حد برنامهریزیشده به طول انجامید.
بعد از لغو برگزاری مراسم در شهریورماه، قرار شد اختتامیهٔ بعدی، در تاریخ ۱۵ و ۱۶ مهرماه باشد که با توجه به اوضاع ملتهب کشور، مجور برگزاری آن از سمت آموزش و پرورش صادر نشد. برای این اختتامیه تا مرز برگزاری رفتیم و مهمانها را دعوت کردیم؛ اما در روزهای منتهی به مراسم، با خبر لغو مواجه شدیم. تماسهای دوباره برای اطلاعرسانی مجدد و پرداخت خسارت شهرستانیها از کارهایی بود که بعد از لغو مراسم انجام شد.
و اما اختتامیهٔ نهایی دیگر ختم اختتامیهها بود! بعد از رایزنیها و جلسات متعدد، دو روز پنجشنبه و جمعه، ۲۶ و ۲۷ آبانماه، برای این مراسم انتخاب شد. مکان این مراسم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتخاب شد و زمان آن در روز پنجشنبه از ۹:۱۵ تا ۲۰ و جمعه از ۹:۱۵ تا ۱۶ برنامهریزی شد.
برنامههای روز اول اختتامیه
روز پنجشنبه به برنامههای آموزشی و کارگاهی پرداختیم و تقدیر از برگزیدگان رویداد را برای روز جمعه در نظر گرفتیم. شرح برنامههای روز پنجشنبه را در ادامه بخوانید.
ابتدا پیش از شروع مراسم، جلسهای بین همکاران و دستندرکاران برگزار شد تا هماهنگیهای پایانی صورت پذیرد.
مراسم با پذیرش مهمانان در سالن ورودی کانون شروع شد. هر مهمان، پس از اعلام نام و نام خانوادگی توسط بررسی کارشناسان، پوشهای حاوی اطلاعرسانی جزئیات مراسم، برگه یادداشت و خودکار را تحویل گرفت.
مراسم اختتامیه- ۹:۱۵ تا ۱۱:۴۵
بخش اصلی مراسم در سالن همایش کانون برگزار شد که ترتیب برنامههای آن به شرح زیر است.
تلاوت قرآن با صدای قاری نوجوان
پخش سرود ملی
• پخش کلیپ موشن خمیری یارستان کودکستان
• پخش کلیپ مستند رویداد یارستان کودکستان
• خوشآمدگویی خانم دکتر فضلی، معاون تربیت کودک و توانمندسازی
خانم رخساره فضلی، بعد از دعوت مجری، به مهمانان خوشآمد گفتند.
در همین ارتباط، «حضور وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه یارستان کودکستان+ ویدئو» را بخوانید.
• ارائه گزارش رویداد و اعلام برنامه و توضیح چالش و مسابقه، توسط صادق ذوفن، دبیر اجرایی رویداد
• کلیپ موشن معرفی رویداد
• پخش کلیپ نشست دوم (بازی و اسباب بازی)
• تدتاک اول: تجربهٔ برنامهسازی تلویزیون و الگو سازی
مجری: آقای سیدامین حسینی آزاد؛ مربی خلاقیت و کارگردان هنری برنامههای کودک
آقای سیدامین حسینیآزاد، تهیهکنندهٔ برنامههای تلویزیونی کودک به بیان تجارب خود در زمینهٔ کار تولیدی کودک پرداختند.
• پخش کلیپ «نه؛ نداریم!»
• گفتگوی مجری با نفرات برتر هر محور
بعد از پخش نماهنگ، مجری با دعوت از ۵ نفر برگزیده در محورهای مختلف، به گفتگو با آنها پرداخت. اسامی این برگزیدگان، از راست به چپ، به شرح زیر است:
• خانم مرضیه نوذر از محور کتاب کار
• خانم شریفه حسینینژاد از محور بازی، اسباببازی و محصولات کمکآموزشی
• خانم انسیه برومندپور از محور کتاب کودک
• آقای شهرام امامقلی از محور کتاب کار
• آقای علی آزاد از محور سامانه و نرمافزارهای موبایلی و رایانهای
• پخش کلیپ نشست محور سامانه و نرمافزارهای موبایلی و رایانهای
اجرای سرود زنده توسط گروه کودک و نوجوان سی نوا
• تدتاک دوم: فرازونشیبهای تولید محصول کودک
مجری: آقای مجتبی سادات؛ مدیرعامل شرکت نبات و مدیرمسئول مجلات نبات
مجتبی سادات: «وقتی آقای همتیفر دربارهٔ رویداد توضیحاتی دادند، من گفتم اینقدر هیجانزدهام که حاضرم تمام وقتم را برای آن بگذارم. این رویداد نقطه شروع درگیرکردن مردم با نهادهای حاکمیتی است و حتی میتواند برای کل آموزش و پرورش الگو باشد…»
• پخش کلیپ موشن نوشتاری
کارگاههای آموزشی موازی- ۱۳:۳۰ تا ۱۵:۱۵
• کارگاه «محصولات و نیازهای کودک»، توسط دکتر مهدی دوایی؛ روانشناس، متخصص تعلیم و تربیت و پژوهشگر علوم شناختی
مهدی دوایی: «راه ارتباطی با آدمها بحثهای زبانشناسی است. اولین چیزی که باید حواستان به آن باشد، دایرهٔ لغتهاست. من قبل از دانش، میخواهم به شما نگرش بدهم.وظیفهٔ شما این است که محیط کودک را تا ۱۲ سالگی، در تمامی هوشها غنی کنید تا بعد از آن، هوش بالقوهٔ او را بشناسید.بگذارید بچهها هرچه میتوانند چیزی بسازند و ذهنیتهایشان را به عینیت تبدیل کنند تا ۷ سالگی…»
• کارگاه «پرورش خلاقیت در محصولات کودکی»، توسط آقای علیرضا بلوری؛ فعال در حوزهٔ کودک و نوجوان، با ۲۳ سال سابقه مربیگری پیشدبستانی
علیرضا بلوری: «اسامی خلاق بگذارید. کارگاههای مداد خودم را به اسم لواشک گذاشتم و بچهها خیلی از آن استقبال میکنند.از تکنیک “اگر…” استفاده کنید. از بچهها بخواهید خودشان را در موقعیتهای مختلف قرار دهند و فکر کنند چکار میخواهند انجام دهند.ما نیاز به اسباببازی نداریم اصلاً! دستسازههای شما و بچهها بهترین اسباببازی است.»
• کارگاه «ملاحظات تربیتی تولید رسانهای»، توسط حسین حقپناه؛ کارشناس سواد رسانهای، ارشد جامعهشناسی و معاون کودک و نوجوان تبیان
• کارگاه «طراحی فعالیت هنری برای کودکستان»، توسط کیومرث سلطانی ابهری؛ کارشناس آموزش هنر به کودکان، عضو گروه کارشناسان پیشدبستان دفتر تألیف کتب درسی + زینت نوروزی؛ کارشناس گرافیک، مربی نقاشی کودکان و مدرس کارگاههای هنر کودک برای والدین و مربیان
هم افزایی، منتورینگ و ارائهٔ محصول به مهمانان- ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۱۵
در این بخش که در یکی از سالنهای بزرگ کانون برگزار شد، تعداد میزهای زیادی قرار داده شد تا مهمانان محصول خود را ارائه دهند. یکی از بخشهای مهیج و پرشور مراسم اختتامیه بخش همافزایی بود که باعث شد ارتباطات و شبکهسازیهای زیادی بین مدعوین صورت بگیرد. همچنین دکتر همتیفر، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به محصولات سر میزدند و از آنها بازدید میکردند.
در حاشیهٔ این بخش، مصاحبهٔ جالبی با مهمانان ضبط شد تا نظر خودشان را راجع به مراسم و کل رویداد بیان کنند. ویدئوی این مصاحبه را ببینید.
همچنین گزارش تصویری این بخش را در ادامه دنبال کنید.
نشستهای موازی مسئلهشناسی- ۱۸ تا ۲۰
این نشستها با موضوعات کودکستانها، والدگری و تولیدکنندگان کودک، همزمان در سالنهای مختلف مجموعه برگزار شد. مهمانان در هر نشست به صحبت و گفتگو دربارهٔ مسئلههای موجود در هر موضوع پرداختند. هر فرد میتوانست با توجه به تخصص و تمایل خود، در یکی از آنها شرکت کند.
نشست مسئلهشناسی والدگری
«یک جاهایی ما جلوتر از فرزندمان میرویم و میخواهیم جلوی تمام ناکامیهای احتمالی را بگیریم. اما اگر مسیر رشد فرزند به صورت طبیعی پیش برود، ناکامی هم اتفاق نمیافتد.»
از دیگر مباحث مطرحشده در این نشست:
– جمعیت و تکفرزندی؛
– منتسبکردن رفتار کودکان به اعضای خانوادهٔ همسر؛
– دور نگهداشتن فرزند از ناکامی؛
– فرزندسالاری و… .
نشست مسئلهشناسی تولیدگنندگان حوزهٔ کودک
«در اکوسیستم نوآوری، برخی مسائل به صورت سلسلهمراتبی است. بهطور کلی راهانداختن کسبوکارهای فرهنگی باید بهگونهای باشد که بتواند پایدار باشد و این مسئله نیاز به آموزش دارد. محصولات باید هم به لحاظ محتوایی قوی باشند و هم فنی و بازاریابی.»
از دیگر مباحث مطرحشده در این نشست:
– محدودیت در توسعهٔ محصول؛
– عدم اقبال نسبت به محصولات با بنیهٔ محتوایی نسبت به محصولاتی که بنیهٔ محتوایی ندارند؛ و…
نشست مسئلهشناسی کودکستانها
مربیان راجع به مسائل مرتبط با کودکستانها به گفتگو پرداختند.
«چون رویکرد ما تربیتی است، ما نمیخواهیم کودکستانها به این قضیه تبدیل شود که والدین مسئلهٔ تربیت را کامل به کودکستانها بسپرند.
از دیگر مباحث مطرحشده در این نشست:
– اداریمالی (مجوزها، بیمه، شهریه و…)
– نیروی انسانی (گزینش صحیح، تربیت مربی، رتبهبندی و…)
– ارزشیابی
و …
درنهایت، روز اول با صرف شام و راهیکردن مهمانان شهرستانی به محل اسکان، به اتمام رسید. اگر در روز اول مراسم اختتامیه حضور داشتید، خاطرات خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.