تربیت عبارت است از انتخاب رفتار و گفتار مناسب، ایجاد شرایط و عوامل لازم و کمک به شخص مورد تربیت، تا بتواند استعدادهای نهفتهاش را در تمام ابعاد وجودی خویش بهطور هماهنگ پرورش داده و شکوفا سازد و بهتدریج بهسوی هدف و کمال مطلوب، حرکت کند.
کارگاه «ابعاد تربیتی در محصولات کودک» ساعت 14 الی 15 با حضور جناب مجتبی همتیفر، رئیس سازمان ملی تعلیموتربیت کودک در جریان رویداد ارتقا برگزار شد. ایشان در این کارگاه به رویکرد تربیتی و منطق سازمان ملی تعلیموتربیت کودک، راجع به محصولات حوزهٔ کودکی پرداختند.
عناوین و خلاصهای از موارد مطرحشده در این کارگاه به شرح زیر است:
- اهداف و مأموریتها
- مخاطب محصولات و خدمات ما
- هدف محصولات و خدمات ما
- هدف محصولات و خدمات برای غیر کودک
- منطقهای حاکم
- اهم رویکردها و اصول
اهداف و مأموریتها
از اهداف سازمان ملی تعلیموتربیت کودک، زمینهسازی و تمهید تربیت و رشد همهجانبۀ کودکان زیر هفت سال، مبتنی بر تعلیموتربیت اسلامی و آمادهسازی آنها برای ورود به نظام آموزش رسمی و عمومی کشور با رعایت اصل عدالت کمّی و کیفی است.
مأموریتها:
- ساماندهی و توسعه کمّی و کیفی خدمات مراکز تربیت کودک؛
- توانمندسازی تربیتی خانوادهها و والدین؛
- ساماندهی خدمات و محصولات اکوسیستم کودکی؛
- ترویج و تقویت ادبیات علمی مرتبط با رویکرد بومی؛
- دغدغهمندسازی حاکمیت و جامعه دربارۀ اهمیت دورۀ کودکی و نقش تربیتی خانواده.
مخاطب محصولات و خدمات ما
هدف محصولات و خدمات ما
در صورتی که هر کدام از موارد زیر، هدف مدنظر برای کودک زیر هفت سال باشد، باید به سؤال مربوط به آن مورد پاسخ داد.
- سرگرمی باید خنثی باشد یا هدف خاصی را بهدنبال داشته باشد؟ و…
- یادگیری و آموزش چه چیزی مدنظر ماست؟ و…
- آمادهسازی کودک برای چه موقعیتهایی باید باشد؟
- زمینهسازی برای رسیدن به چه جایگاههایی باید باشد؟
- چرا نابغهپروری را پیش بگیریم؟
- هدف کلی پرورش کودکی سالم، متعادل، بالیده و آماده است.
هدف محصولات و خدمات برای غیر کودک
در پاسخ به ان سؤال نیز لازم است هدف ما مشخص باشد که قصد ما آمادهسازی و زمینهسازی برای چه موقعیت و بستری است؟
بهطور کلی، هدف ما از محصولات غیرکودکی، پرورش مربی زمینهساز و پالایشگر و همچنین والدی آگاه و توانمند است.
منطقهای حاکم
- توجه همهجانبه به ساحتهای زندگی و تربیت که شامل موارد زیر است:
- اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛
- هنری و زیباییشناختی؛
- زیستی و بدنی؛
- علمی و فناورانه؛
- سیاسی و اجتماعی؛
- اقتصادی و حرفهای.
- توجه همهجانبه به ساحتهای وجودی انسان که شامل موارد زیر است:
- عاطفه؛
- عقل ؛
- حس و… .
- توجه به الگوی استعدادها و هوش
- توجه به الگوی هویت
- توجه به الگوی شایستگیهای پایه و ویژه
- توجه به منطق فضیلتهای پایه که شامل موارد زیر است:
- صداقت؛
- مسئولیتپذیری؛
- صبر.
اهم رویکردها و اصول
- اعمال نگرش تربیتی در مقابل مراقبتی صرف
- بازیمحوری در مقابل آموزش مستقیم و نابجا
- خانوادهمحوری:
- خانواده و والدین بهعنوان مخاطب
- خانوادهگرایی بهعنوان رویکرد
- تنوع و تفاوتها در ذیل نظام معیار اسلامی
- بومینگری (ایرانی و اسلامی)
یکی از نکات مهمی که ایشان در طول کارگاه به آن تأکید داشتند، اهمیت در نظر گرفتن کل زیستبوم کودکی در تولید محصول و برنامهریزی تربیتی بود. این موضوع را اینگونه بیان کردند: «کودک، فقط کودک تهرانی که هفتهای یکبار به سینما میرود نیست! برنامهریزی تربیتی برای کودک، باید بهگونهای باشد که کودک محروم سیستانوبلوچستانی هم درنظر گرفته شود.»
از دیگر تأکیدات آقای همتیفر بازیمحوری در مقابل آموزش مستقیم بود. ایشان معتقد هستند که مهارتهای لازم برای کودک زیر هفت سال، باید بهصورت بازی ارائه شود.
بعد از پایان کارگاه، برخی از شرکتکنندگان حاضر در رویداد با رئیس سازمان ملی تعلیموتربیت کودک به گفتگو پرداختند و از دغدغهها و مسائل خود با ایشان سخن گفتند.
شما میتوانید مطالب مربوط به سایر کارگاههای رویداد ارتقا با عناوین «طراحی و بازنگری مدل کسبوکار» و «چگونه تولیدمان را بیشتر کنیم؟» را با کلیک روی هر عنوان مطالعه کنید.