تولید (Production) فرایند ترکیب ورودیهای مختلف از مواد و غیرمواد (نقشهها، دانش ساخت و…) با یکدیگر در جهت ساخت چیزی برای مصرف میباشد. کارگاه «چگونه تولیدمان را بیشتر کنیم؟» ساعت 19 الی 20 با ارائۀ جناب آقای حامد تأمّلی، پژوهشگر، طراح و تولیدکننده اسباببازی و مدیر خانه خلاق و نوآور «دانادل» در جریان رویداد ارتقا برگزار شد.
عناوین و خلاصهای از موارد مطرحشده در این کارگاه به شرح زیر است:
- دلایل شکست استارتاپها (کمکنوآورها)
- ایدهٔ عالی کافی نیست!
- چرخهٔ عمر محصول
- استراتژی رقابتی
- مدل دلتا
- توصیههایی برای افزایش مقیاس محصولات
- تولید انبوه
- تولید ناب و مدیریت کیفیت جامع
- برونسپاری
دلایل شکست استارتاپها (کمکنوآورها):
- عدم نیاز بازار (۴۲ درصد): یعنی محصولی را تولید کنند که در بازار به آن محصول نیاز نباشد. محصول تولیدشده باید یک مسئلهٔ مشخص را که کاربران با آن روبهرو هستند حل کند.
- اتمام بودجه (۲۹ درصد): عدم مدیریت صحیح، میتواند بودجه زیاد را هم به پایان برساند.
- تیم نامناسب (۲۳ درصد): عدم وجود انگیزهٔ کافی، مهارت یا اشتراک عقاید میتواند به سادگی یک استارتاپ (کمکنوآور) را به انتهای راه برساند.
- شکست از رقبا (۱۹ درصد)
- مشکلات قیمتگذاری و هزینه (۱۸ درصد)
ایدهٔ عالی کافی نیست!
این نکته را باید بدانید که ایدهها عالی هستند؛ اما پولساز نیستند. کسبوکارها هستند که پولسازند. زمانی که مطمئن شدید مردم حاضرند به خاطر محصول یا خدمات شما دستبهجیب شوند، آن موقع یک ایدهٔ استارتآپی دارید. برای سنجش این موضوع کافی است که ایده را در سطح کوچکتری امتحان کرد و اگر موفق بود، سپس به گام بعد رفت.
چرخهٔ عمر محصول
اگر به محصول فکر نکنیم و آن را توسعه ندهیم، روزی خواهد مُرد!
استراتژی رقابتی
- رهبری هزینه: روش برخی از تولیدکنندگان برای رهبری هزینه، کاهش قیمت است؛ یعنی با پایینآوردن قیمت، مشتری بیشتری جذب میکنند. اما مشکل این روش چیست؟
چقدر و تا چه زمان میتوانیم قیمتها را کاهش دهیم؟ از یک نقطهای به بعد، باید برای ثابت نگه داشتن قیمت، کیفیت را کم کنیم که در این صورت، از رقابت با همسطحهای خود یک پله پایین میآیید.
استراتژی رهبریِ هزینه مستلزم رعایت نکات زیر است:
- تدارک تجهیزات کارآمد؛
- تلاش فراوان برای کاهش هزینه از طریق تجربه؛
- کنترل شدید مخارج و هزینههای جاری؛
- اجتناب از هزینههای نهایی مشتری؛
- کاهش هزینه به حداقل در زمینههایی نظیر تحقیق و توسعه، خدمات، نیروی فروش و تبلیغات؛
- کانالهای کارآمد توزیع؛
- دسترسی منحصربهفرد به منابع بزرگ و ارزانتر؛
- برونسپاریهای بهینه.
- تمایز: تمایز به این معناست که یک کسبوکار، محصولی را ارائه دهد که سایر کسبوکارها آن را ارائه نمیدهند؛ به عبارتی محصول منحصربهفردی تولید کند. تمایز میتواند در نوع طراحی، کیفیت، بهکارگیری خلاقیت ویژه و… باشد.
نقاط قوت استراتژی تمایز به شرح زیر است:
- دسترسی به جدیدترین تحقیقات علمی؛
- وجود بالاترین مهارتها و خلاقیتها در تیم تولید؛
- وجود تیم فروش قدرتمند دارای توان بالا در برقراری ارتباط با مشتریان و ارائهٔ نقاط قوت و تمایز محصول به آنها؛
- شهرت خوب شرکت در کیفیت و نوآوری.
راهکارهایی برای ایجاد تمایز:
- طرح یا تصویر علامت تجاری؛
- فناوری؛
- خصوصیات و ویژگیهای ظاهری؛
- خدمات مشتری؛
- شبکه، توزیع فروش.
۳. تمرکز: تمرکز یعنی محدودۀ کوچکتری از مشتریها را انتخابکنیم؛ مثلاً برای یک گروه خاص مانند مربیان دست به تولید بزنیم.
مدل دلتا
- بهترین محصول: انتخاب بهترین محصول از بین محصولات.
- مجموعهٔ راهکارهای مشتری
- پایبندی مشتری: خدماتی که کنار هر محصول ارائه میدهید، باعث وفاداری مشتری به شما میشود. بهعنوان مثال در کنار فروش بذر، ویدئوی آموزشی، خدمات دورهای، خدمات باغبانی و … ارائه میدهید تا مشتری در کار شما قفل و نسبت به کسبوکار شما وفادار شود.
توصیههایی برای افزایش مقیاس محصولات:
- آموزش ببینید؛
- بر مزیت رقابتیتان مسلط شوید؛
- بدانید که چه وقتی نه بگویید؛
- استراتژی خود را درست انجام دهید؛
- نیروهای مستعد را جذب و حفظ کنید؛
- یاد بگیرید چگونه تیم خود را مدیریت کنید؛
- به پول سرمایهگذار خارجی فکر کنید؛
- بدانید که فرصتهای تجاری همه جا هستند؛
- قبل از شروع، تجربه کسب کنید.
تولید انبوه
برای تولید انبوه محصول باید به نکات زیر توجه داشته باشید:
- تقسیم شرح وظایف کارکنان به جزئیترین و شفافترین شکل ممکن؛
- جریان تولید روان؛
- استانداردسازی فرآیندها و محصولات؛
- کارآیی محصول؛
- تولید دقیقتر؛
- هزینه راهاندازی بالا.
تولید ناب و مدیریت کیفیت جامع:
- تمرکز سازمان بر درک و پاسخگویی به نیازهای مشتریان؛
- بهبود مستمر همۀ محصولات یا خدمات و فرآیندهای سازمان به صورت نظاممند و سیستماتیک (روشمند)؛
- مشارکت تمام افراد سازمان.
برونسپاری
مزایای برونسپاری به شرح زیر است:
- صرفهجویی در هزینه؛
- تمرکز بر شایستگی اصلی سازمان؛
- بهبود کیفیت؛
- دسترسی به مالکیت معنوی؛
- دسترسی به استعدادها؛
- افزایش ظرفیت برای نوآوری.
شما میتوانید مطالب مربوط به سایر کارگاههای رویداد ارتقا با عناوین «ابعاد تربیتی در محصولات کودک» و «طراحی و بازنگری مدل کسبوکار» را با کلیک روی هر عنوان مطالعه کنید.
1 نظر
سلام و عرض ادب
ممنون از اینکه کارگاههای آموزشی رو که در رویداد ارتقاء برگزار شد ،ویدیوی اون رو در اختیار مون قرار دادید، مخصوصا کارگاه چگونه تولید خود را بیشتر کنیم .کارگاه بسیار خوبی بود که من دوست داشتم در آن شرکت کنم اما به دلیل اینکه بلیط برگشت من ساعت ۱۸بود ،موفق به شرکت در این کارگاه نشدم .اما به لطف شما الان از مطالب خوب و کاربردی کارگاه استفاده کردم .ممنون