شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

برگزیدگان محور بازی، اسباب‌بازی و محصولات کمک‌آموزشی

انواع بازی‌های حرکتی، رومیزی و… به همراه اسباب‌بازی‌های مختلف مناسب برای کودک زیر ۷ سال، در این محور جا دارند. همچنین تمام محصولات کمک‌آموزشی و تربیتی هم زیرمجموعهٔ این محور قرار می‌گیرند. رتبه‌بندی محصولات منتخب، به ترتیب در سه سطح «برگزیده»، «قابل توصیه» و «قابل معرفی» صورت گرفت. در محور بازی، اسباب‌بازی و محصولات کمک‌آموزشی، مجموعاً ۱۰۱۹ محصول به دست ما رسید. در جریان داوری، از این تعداد، ۱۲ محصول مشمول برگزیده، ۹ عدد قابل توصیه و ۱۵ عدد قابل معرفی اعلام شدند. در ادامه، معرفی همهٔ محصولات منتخبرا ببینید.

محصولات برگزیده

تختهٔ آموزشی کودکستان

سرکار خانم شریفه حسینی‌نژاد

استان: کرمان

تختهٔ چوبی همراه با ابزاری از جنس نمد است که در آن کودک می‌تواند رشد همه‌جانبه داشته باشد. از نظر مفاهیم ریاضی، علوم، دست‌ورزی، زبان‌آموزی، هوش، طراحی و خلاقیت و مهارت‌های زندگی و… . همین‌طور برای ارزیابی کودک نیز از آن استفاده می‌شود.

بازی‌های حرکتی هدفمند خلاق برای سن ۲ تا ۶ سال

سرکار خانم محبوبه جابرزاده انصاری

استان: اصفهان

نمونه: اسم بازی «کمک به موش پیر در دل جنگل» است. یک موشک پیر وجود دارد که نیاز به غذا دارد. بچه‌ها از اول جاده‌ای با لگو می‌سازند. بعد با فوم و یک عدد توپ، از مسیر جاده‌ای که خودشان ساخته‌اند، غذا را به موش پیر می‌رساند. در این بازی فعالیت منظور، ردیابی بینایی، حفظ تعادل و هماهنگی عصب و عضله است.

اسباب‌بازی‌های چوبی

جناب آقای مجتبی سادات

استان: اصفهان

این محصول اسباب‌بازی‌هایی هستند که از جنس چوب و با استفاده از هنر معرق‌کاری ساخته می‌شوند تا از این طریق کودکان با محیط زیست سازگار شوند و مهارت تخیل آن‌ها تقویت شود. همچنین اسباب‌بازی چوبی عامل نابودی احساسات منفی در کودکان است و وزن کم این اسباب‌بازی‌ها می‌تواند باعث ایجاد سهولت در بازی کودکان شود.

اتاق خیال

سرکار خانم زهرا صفایی‌پور

استان: اصفهان

قدرت خیال‌پردازی یکی از مهارت‌های کلیدی انسان‌هاست که از سن 4 سالگی اولین نشانه‌های آن بروز پیدا می‌کند. هدایت درست این قوه، در فرآیند یادگیری ضروری است و می‌تواند رشد شناختی را بهبود ببخشد. در این پروژه هدف ما طراحی مجموعه‌ای از تجهیزات مورد نیاز کودکان است که با تمرکز بر خیال‌پردازی آن‌ها خلق شده است. این مجموعه شامل سه محصول مجزا به نام‌های صندلی قصه‌ساز، آینه چرخان و درخت خیال است.

بازی با گیره

سرکار خانم فاطمه گرامی

استان: مازندران

با استفاده از گیرهٔ لباس، عروسک‌های نمایشی درست کرده و برای تقویت انگشتان دست از آن‌ها استفاده می‌کنیم.
همکاران : مهدی عظیمی شهرابی؛ شنتیا عظیمی شهرابی.

وروجک بادکنکی

سرکار خانم محدثه جعفری

استان: تهران

معرفی 50 بازی با بادکنک در قالب فلش‌کارت به همراه ابزار بازی. این بازی‌ها بر اساس دسته‌بندی علمی در سه قالب بازی‌های حسی، حرکتی و فعالیتی تقسیم شده‌اند. در عین حال بازی‌ها بر اساس موقعیت‌های مختلف در خانه، مهمانی، محیط بیرون و بازی‌های در مسیر (اتوبوس، هواپیما، قطار، ماشین) طراحی شده‌اند.

تختهٔ سرگرمی

جناب آقای سعید محزونی

استان: البرز

تخته‌ای شامل چندین بخش و سرگرمی. با هدف تقویت دست‌ورزی کودک و پاسخ به حس کنجکاوی او و آشنایی با برخی وسایل و بازی‌های سرگرم‌کننده.

ماشین چندکاره

سرکار خانم سمیه حسینی

استان: همدان

ماشین چندکاره علاوه بر این که یک اسباب‌بازی سرگرم‌کننده است، باعث تقویت حواس و قوای فکری و منطقی کودک هم می‌شود.
این ماشین از چوب ساخته شده و با پوست کودک سازگار است. همچنین حالت رومیزی آن، هم برای استفاده در خانه و هم کودکستان‌ها مناسب است.

جعبک ابزار

سرکار خانم فاطمه‌سادات حسینی

استان: تهران

جعبک ابزار شامل یک جعبهٔ کامل از ابزارهای ساخت کاردستی است. سعی شده در این جعبه تمامی ابزارهای مورد نیاز یک کودک برای ساخت کاردستی خلاقانه گذاشته شود.
همکاران : فاطمه مهدوی؛ زهراسادات خرازانی؛ سمیرا صدرنژاد.

تئاتر دومنظورهٔ غدیر

سرکار خانم عطیه دلیری

استان: تهران

با این بسته بچه‌ها دو مدل بازی می‌توانند انجام دهند. اول صحنه غدیر را با شتر چوبی و درخت و شن و خاک ژله‌ای به جای برکه می‌سازند و‌ بعد از بازی، می‌توانند با استفاده از چراغ قوه، به عنوان صفحه سایه‌بازی از آن استفاده کنند.

بازی خانه و خانواده

سرکار خانم شیرین چکامه

استان: هرمزگان

این محصول از جنس کاموا و نمدی است. یادگیری مفهوم خانه و خانواده و احترام به والدین، از طریق قصه‌گویی میسر می‌شود.
از اهداف محصول می‌توان به تقویت خلاقیت و مهارت قصه‌گویی و تقویت مهارت دیداری‌شنیداری در مفهوم خانواده، اشاره کرد.

محصولات قابل توصیه

قصه‌های موکب

سرکار خانم محدثه جعفری

استان: تهران

قصه‌های موکب، پیوند دوخت و دوز کودکانه با مفاهیم ارزشی است. کودک پنج کارت ۱۰در ۱۲ لمینیت‌شده و با قابلیت دوخت در اختیار دارد. در هر کارت یک تصویر کودکانه از موکب‌های اربعین کشیده شده است.
کودک ابتدا به کمک نخ کوبلن و سوزن پلاستیکی که داخل بسته قرار دارد، تصاویر را می‌دوزد و سپس با ماژیک یا مداد شمعی، کارت‌ها را رنگ می‌کند.

تق تق تولوق (بازی و یادگیری با فشنگ)

سرکار خانم فاطمه گرامی

استان: مازندران

بازی «تق تق تولوق»، آموزش آسان و موثر باهمراهی شخصیت نمایشی به نام فشنگ است. بازی و یادگیری با فشنگ طرحی بود که در در روزهایی که کلاس مجازی برگزار می‌شد با همراهی خانواده هنرمندم در منزل انجام می‌دادیم و بعدها به صورت کار نمایشی و آموزشی در جشن‌ها ومراسمات مختلف اجرا شد. این بازی با همراهی گروه فرهنگ بازی و یادگیری با فشنگ به صورت زنده اجرا شد و مورد استقبال کودکان قرار گرفت.

ماجراجویان و ماموریت نجات زمین

سرکار خانم مانا قرشی

استان: تهران

بازی ماجراجویان و ماموریت نجات زمین، یک بازی موثر برای تقویت هوش هیجانی است. این بازی دارای سه بخش کودک ، نوجوان و بزرگسال است.سناریوها برای کودک خوانده می‌شود و از آن‌ها می‌خواهیم که احساساتی را که در طول داستان تجربه می‌کنند، توصیف کنند. همچنین از آن‌ها می‌خواهیم که بهترین و بدترین اقدامات برای این سناریو را توضیح دهند. در واقع با این پرسش‌ها به دنبال این هستیم که کودک بتواند تفکر جایگزینی را یاد بگیرد و هیجانات خود را بشناسد.

خونه مادربزرگ

سرکار خانم آرزو تیموری

استان: تهران

طراحی شخصیت‌های کتاب «خونه مادربزرگ» از مهمان‌های ناخوانده و به منظور لذت بیشتر کودک از کتاب‌خوانی می‌باشد. از طرفی یک نوع بازی تعادلی هم به حساب می‌آید و کودک باید قادر باشد قطعات را روی یکدیگر، بدون ریزش قرار دهد. باید سایه‌های شخصیت‌ها روی خانه قرار بگیرد تا کودک بازی سومی راهم تجربه کند.

دومینو پوشش قوم‌های ایرانی برگارنگ

سرکار خانم حمیده کاظمی

استان: تهران

این محصول تشکیل شده از یک بسته، شامل تعدادی کاغذ و مقوای گلاسه است که با کمک کودک و والد، با استفاده از قیچی و چسب و راهنمای ساخت به بازی دومینو پوشش قوم‌های ایرانی رنگارنگ و دومینو اعداد تبدیل می‌شود. این محصول میتواند یک ، دو ، سه کودک و حتی یک خانواده را ساعت ها سرگرم کند و علاوه بر سرگرمی کودک را با پوشش ایرانی اسلامی و فرهنگ و قوم های مختلف آشنا کند.

کفشدوزک/ جعبک

سرکار خانم فاطمه‌سادات حسینی

استان: تهران

کشفدوزک، جعبک‌ طبیعت‌گردی و سفر است.
این جعبک شامل یک کوله به همراه ابزار بازی با طبیعت و یک دفترچه‌ و کتاب کار است که کودک بتواند آن را با خود به طبیعت و سفر برود. با استفاده از این محصول کودک می‌تواند با مشاهده و لذت سفر کند و یاد بگیرد.
سازندۀ این محصول، فاطمه‌سادات حسینی سازندۀ این محصول است.

جلیقه بازی جلیبا

سرکار خانم حسنا اسماعیلی

استان: تهران

یک جلیقه پوشیدنی و حمل کردنی است که یک کیف همراه دارد. جلیقه بازی جلیبا شامل 8 بازی و 75 قطعه و مجموعه‌ای از مهارت‌های مناسب سنین 2.5 تا 5 سال است.
برخی از مزایای جلیقه بازی، تقویت قوه تخیلی، افزایش رشد جسمانی، تخلیه هیجان، افزایش تمرکز، رشد خلاقیت، بالارفتن روابط اجتماعی و عاطفی، مدیریت زمان و امکانات، افزایش مسئولیت‌پذیری و… است.

محصولات قابل معرفی

بسته طوبازی بنایی

سرکار خانم فایزه دهقانی‌زاده

استان: تهران

این بسته جهت آشنایی کودکان با شغل بنایی طراحی شده است. گروه سنی 4 سال به بالا است. اهداف: تقویت مهارت‌های ظریف نظیر دست‌ورزی، آشنایی با مشاغل، تخلیه هیجان، تقویت حواس پنج گانه، افزایش دقت و تمرکز، هماهنگی دست و چشم و فزایش اعتماد به نفس و خودباوری ، احساس استقلال ،حل مسئله و انتخاب و…. مبنای تربیتی: توجه به آزادی و صیادت کودک.

بسته طوبازی سفال

سرکار خانم فایزه دهقانی‌زاده

استان: تهران

این بازی باهدف آشنایی کودکان با شغل و ابزار سفالگری طراحی شده است. بازی سفال شامل ابزاری از جنس طبیعت نظیر خاک وگل می‌باشد. و چون الگوی خاصی به کودکان داده نشده موجب تقویت خلاقیت در کودکان می‌شود. آزاد گداشتن ذهن کودک و باور به توانمندی کودک از مبناهای تربیتی این اسباب‌بازی است. اهداف: تقویت دست‌ورزی، هماهنگی چشم و دست، صبر و تلاش، تقویت مهارت ظریف بالا بردن دقت و تمرکز ، تقویت حس لامسه، خودمراقبتی، خودباوری، تقویت و خلاقیت.

بسته طوبازی ماهی‌گیری

سرکار خانم فایزه دهقانی‌زاده

استان: تهران

بسته طوبازی ماهی‌گیری یک اسباب بازی جذاب و سرگرم‌کننده است که علاوه بر سرگرمی باعث بالا بردن دقت و تمرکز کودک می‌شود. این اسباب بازی حاوی یک قلاب ماهی‌گیری و چند عدد ماهی و حیوانات دریایی است . توجه به صبر و تلاش کودک از ویژگی‌های مهم و افزایش دقت و تمرکز، هماهنگی چشم و دست، پرورش خلاقیت، دست‌ورزی، رنگ شناسی، آشنایی مشاغل و…. از اهداف این اسباب‌بازی است.

جعبه مهارتی کشف رنگین‌کمان

سرکار خانم مرضیه نوبختی

استان: سمنان

جعبه کشف رنگین کمان با ده فعالیت عملی شامل آزمایش، بازی، هنر و کاردستی با موضوع رنگین کمان است که به همراه وسایل مورد نیاز و دفترچه راهنما برای کودکان 4 تا 8 سال تهیه شده است. فعالیت‌های جعبه، پرورش دهندۀ کلیه مهارت‌های رشدی می‌باشد. فعالیت‌های این جعبه عبارتند از: 1- ساخت فرفره 2- کلاژ رنگین کمان 3- رنگ‌آمیزی رنگین کمان 4- بازی تیله و دروازه 5- کارت تبریک با تیله و رنگ 6- آزمایش شیر رنگین‌کمانی 7- ساخت رنگین کمان 8- ساخت آویز کریستال 9- آزمایش رنگین کمان رونده 10- طراحی بازی رومیزی رنگین کمان

عروسک‌سازی نمایشی

سرکار خانم فاطمه خاوری

استان: هرمزگان

 

صورت من چه شکلیه؟

سرکار خانم مانا قرشی

استان: تهران

هوش هیجانی به معنای داشتن ظرفیتی برای شناخت احساسات و هیجانات خود و دیگری و استفاده از این هیجان به شیوه مناسب، به منظور برقراری ارتباط بهتر با خود و دیگران است. اگر این آموزش در سنین کودکی انجام شود، کودک در بزرگسالی بهتر می‌تواند هیجانات خود را مدیریت کند. برای پیدا کردن و به دست آوردن هر نوع مهارت، برای خوب فکر کردن و رشد مناسب عاطفی و کنار آمدن با خود نیاز به یادگیری، به تمرین و زمان مناسب داریم. این بازی به کودکان خردسال کمک می‌کند تا فرصتی برای تقویت اساسی‌ترین مهارت زندگی یعنی هوش هیجانی داشته باشند.

دست های‌بینا

سرکار خانم حکیمه کریمی‌نژاد

استان: آذربایجان شرقی

هدف کلی بازی مربوطه شامل تقویت حس عمقی و حس لامسه و اهداف آموزشی برآورد شده از بازی: 1. آموزش مفاهیم مربوط به حس لامسه 2. آموزش مفهوم ویژگی‌های مواد 3. آموزش تفاوت‌ها و شباهت‌ها اهداف روانشناختی و فیزیولوژیکی بازی: 1. تقویت حس لامسه 2. تقویت دقت و توجه 3. تقویت حس عمقی 4. تقویت تمییز حسی مهارت‌های آموزشی و تربیتی کسب شده دربازی : 1. مهارت تشخیص تفاوت‌ها و شباهت‌ها 2. مهارت تمرکز 3. مهارت تمییز حسی وسایل وابزار مورد نیاز: دست‌سازه بازی دست‌های بینا شامل: 1. مقوا 2. لیوان یک بار مصرف 3. انواع مواد مثل نخود و لوبیا و عدس و دکمه و مهره و …

دومینو پازلی

سرکار خانم آرزو تیموری

استان: تهران

بیست قطعه دومینو که به صورت پازلی کامل شده و به هم وصل می‌شود .طرح روی دومینوها حیوانات نیمه است که کودک باید با دقت نیمه‌ها را به هم متصل کند. دومینوی پازلی یک محصول چوبی بیست قطعه‌ای ست که طرح‌های نیمۀ حیوانات روی آن‌ها نقاشی شده و پوشش نهایی روغن گیاهی خورده است. رنگ‌ها بسیار نزدیک به هم بوده تا دقت کودک بالا رود و قطعۀ گمشده را پیدا کند.

چارچوب

سرکار خانم مهسا عشاقی

استان: تهران

چارچوب یک بازی ساختنی تقویت مهارتی است برای کودکان پیش از دبستان که مهارت‌های حرکتی ظریف، قدرت حل مساله، کشف و تخیل را در کودکان تقویت می‌کند. و با استفاده از قطعات آن می‌توانند شکل‌های مختلفی بسازند. این بازی شامل یک صفحه چوبی( از جنس چندلایی ضدآب)، تعدادی پین چوبی، تعدادی چوبک( شامل ۳۶ عدد شکل هندسی و ۶ عدد چرخدنده)، یک بسته کش رنگی و تعدادی کارت الگو است. کودک با قرار دادن پین‌های چوبی در صفحات و اتصال کش به آن‌ها می‌تواند بازی جذاب جئوبرد را تجربه کند که ضمن تقویت مهارت‌های دست ورزی فرصت آشنایی با مفاهیمی چون محیط و مساحت اشکال را فراهم می‌کند. در کنار آن قراردادن چوبک‌ها بر روی صفحه به کودک فرصت خلق تصاویر ذهنی‌اش را می‌دهد. اجرای الگوهای کارت‌ها بر روی صعحه نیز جز دیگر این بازی‌هاست که به تقویت مهارت حل مسئله کودک کمک می‌کند. نحوه چیدمان چرخ‌دنده‌ها بر روی صفحه به نحوی که در کنار یکدیگر به حرکت درآیند نیز بخش دیگری از بازی است که به تقویت مهارت کشف و حل مسأله کمک می‌کند.

مجموعه اسباب بازی نمدی

سرکار خانم فرخ خلیلی

استان: خراسان رضوی

مجموعه اسباب بازی های نمدی مهارت‌های مختلف کودکان را از جمله دست ورزی، مفاهیم ریاضی، مهارت‌های فردی و … را از طریق اسباب بازی های مختلف نمدی تقویت می کند. این کتاب یکی از وسایل کمک آموزشی مورد علاقه ی کودکان است به حدی که یکی از راه های جذب کودکانی که به تازگی به مهدکودک می آیند و برای جدا شدن از مادر خود دچار مشکل هستند استفاده از این کتاب است. این اسباب بازی به دلیل اندازه ی متفاوت، کیفیت پارچه ها و دوخت، رنگ آمیزی جذاب و موضوعات متنوعش همیشه برای کودکان جالب توجه بوده است.

تقویم رمضان

سرکار خانم آیسان اسدنیا

استان: همدان

تقویم رمضان ابرکانه یک تقویم از جنس نمد به همراه سی عدد جیب است. محتوا شامل: – سی فعالیت طراحی‌شده مناسب کودکان برای روزهای ماه مبارک رمضان – پانزده بازی فعالیت خانوادگی بر اساس کتاب فهم قران با موضوع نماز – بستۀ خوشحالی شامل چند تکه نمد و چند ابزار کاردستی تقویم رمضان ابرکانه با شکل ظاهری خودش نزول رحمت الهی در ماه میهمانی خدا را یادآور می شود. مناسب کودکان از پنج سال تا روزه اولی‌هاست. سن کمتر نیاز به همراهی بیشتر والدین است.

تماشاخانه

سرکار خانم علی محمدی

استان: تهران

تماشاخانه بازی رومیزی است و داخل جعبه شامل صحنه، نمایشنامه، فایل صوتی و کاراکتر‌های است که کودک باید با آن‌ها یک نمایش را تمرین و اجرا کند. فیلم اجرای خود را داخل سایت آپلود و مخاطبان بلیط نمایش را خریداری کنند. داخل سایت محتواهای آموزشی برای کودکان، والدین و مربیان نیز وجود دارد. مسئله آموزش و تربیت از طریق نمایش به کودکان منتقل می شود. اهداف ایده: 1. آموزش مسائل مختلف و تربیت کودکان از طریق بازی و نمایش 2. فرهنگ‌‌سازی در بین کودکان و نوجوان و آشنایی آنها با ادبیات و داستان‌های ایرانی و اسلامی به جای گرایش به ادبیات بیگانه و انیمیشن های خارجی 3. آشنایی کودکان و نوجوانان با نمایش عروسکی و…

بازی‌بوم قطار

سرکار خانم مهسا عشاقی

استان: تهران

بازی‌بوم قطار یک دیوار بازی است که به صورت قطار طراحی شده است و بر روی هر واگن آن بازی‌هایی با هدف تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف و یادگیری بعضی از مهارت‌های زندگی و مفاهیم در قالب بازی است.

بازیخونه

سرکار خانم مهسا عشاقی

استان: تهران

بازیخونه شامل چند صفحه بازی است که با اتصال‌های کام و زبانه به یکدیگر متصل شده‌ و یک خانه 90 در 90 در 120 را تشکیل می‌دهد که کودک می‌تواند به راحتی داخل خانه نیز برود و علاوه بر بازی‌های روی دیواره‌های خانه از فضای داخل آن نیز استفاده کند. بازی‌های طراحی‌شده بر روی صفحات بازیخونه فعالیت‌های دست‌ورزی را برای کودکان و نوپایان تعریف کرده است که به آن‌ها کمک می‌کند لمس کنند، کشف کنند و عملکرد اشیاء مختلف را در کنار هم تجربه کنند. تمامی صفحات این محصول به وسیله اتصالات کام و زبانه به یکدیگر متصل شده‌اند و از جنس چوب چندلایی ضدآب است. بر روی هر یک از وجوه خانه یک بازی تعریف شده است. وجه در امکان باز و بسته شدن و رفتن کودک به داخل خانه را فراهم می‌کند.

جلسه خانوادگی و جایگاه مشورت

سرکار خانم علی محمدی

استان: تهران

این بازی با محوریت مشورت در خانواده است. تدبیرها و دقت‌هاى خانواده و مربی و مشورت‏ با کودک‏ و واگذار کردن مسئولیت‏‌ها با استفاده از اسباب‌بازی‌های کودک در خانواده و چشم‌پوشى از ضعف‏‌هاى ناخواسته آن‌ها و تو سرى‌نزدن و حتى کوچک جلوه‌دادن خسارت و ضررهاى وارده از ناحیه کودک مى‏تواند شهامت اقدام‏ و شخصیت برخورد و قدرت تحمل‏ مسئولیت‏ها و تصمیم جبران‏ شکست‏ها و ضعف‏ها را در کودک ما زنده‏ کند و مى‏تواند او را در برابر هجوم دیگران واکسینه کند و مصونیت ببخشد. از این رو در این بازی سعی شده است که به این موارد دقت شود.