شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

برگزیدگان محور طرح درس و و کاربرگ‌های آموزشی و پرورشی

طرح درس‌ها و کاربرگ‌های آموزشی و پرورشی، چه به صورت کتاب و مجموعه و چه به صورت تک، در این محور تعریف شدند. رتبه‌بندی محصولات منتخب، به ترتیب در سه سطح «برگزیده»، «قابل توصیه» و «قابل معرفی» انجام شد. در محور طرح درس و کاربرگ‌های آموزشی و پرورشی، ۸۱۷ محصول ثبت شد که از این تعداد، ۳ محصول برگزیده، ۱ عدد قابل توصیه و ۱۰ عدد قابل معرفی اعلام شدند. در ادامه، معرفی همهٔ محصولات منتخب را ببینید.

محصولات برگزیده

کتاب سفید

سرکار خانم آرزو مرادی‌نسب

استان: سمنان

کتاب سفید جهت تولید محتوای مربیان کودکستان، متناسب با نیاز و اقتضائات منطقه و کلاس خود است.
همکاران : راضیه بهاررستمی؛ شکوفه همتی.

درس‌نامهٔ پیش‌دبستانی هرمزگان ۱۲

سرکار خانم طاهره سالاری‌نوذر

استان: سمنان

در فضای مجازی، برای نوآموزان درسنامه‌هایی طبق اهداف پیش‌دبستانی به  کمک مدرسین در دبیرخانه تولید محتوا آماده شد و در اختیار نوآموزان قرار گرفت.
همکاران : حوریه حاجی‌زاده؛ شهناز محمودزاده؛ لیلا غریب‌زاده؛ جلیل میرزاپور؛ ابوالقاسم جاودان؛ سیده محدثه موسوی؛ معصومه ارجمند؛ سما ابراهیم‌پور؛ عاطفه روشی؛ سکینه عباس‌زاده؛ سمیه ذاکری؛ عالیه عمادی؛ لیلا صالحی؛ نصرت گواشیری؛ فاطمه خاوری.

کتابچهٔ والد هم‌گام با مربی؛ کتابچهٔ روزنگاه مربی؛ دفترچهٔ گزارش روزانه
سرکار خانم فاطمه مقیم‌خان

استان: تهران

1- کتابچهٔ والد هم‌گام راهنمایی برای فعالیت‌هایی است که کودک در کنار والدین و سایر اعضای خانواده انجام می‌دهد تا یادگیری‌هایی که در محیط کودکستان تجربه کرده است عمیق شود.
2- کتابچهٔ مربی متناسب با همین موضوعات طراحی شده است که از ارائهٔ آن در این رویداد بازماندیم و صرفاً پیش‌نویس‌ آن را ارسال می‌کنیم.(طرح درس‌ها مکمل فعالیت‌های خانگی است.)
3- دفترچهٔ گزارش روزانه نیز دستیار مربی برای ثبت مشاهدات روزانهٔ خود و همچنین ثبت مشاهدات ناظر به مهارت‌های چندگانهٔ هر کودک به صورت اختصاصی می‌باشد.

محصولات قابل توصیه

طرح‌های کار مربی، جلد 5

جناب آقای سید رضا کروبی

استان: تهران

مهم‌ترین اهداف این طرح کار پرورش خلاقیت، افزایش توانایی بیان احساس، و یادگیری روش‌های حل مسئله از طریق بازی، قصه، نمایش، آزمایش های علمی و کاردستی است. کودکان با فکر کردن به آرزوهای خود و بیان آن‌ها و پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای رسیدن به آن‌ها، این مهارت‌ها را در خود تقویت می‌کنند.

محصولات قابل معرفی

طرح درس‌های پیش 2

سرکار خانم مریم حجتی

استان: اصفهان

طرح درس سالانه به همراه طرح درس‌های ماهیانه مقطع پیش 2 و در کنار آن پیشنهادات آموزشی برای هر مورد آموزشی است. برنامه سالانه آموزشی مقطع پیش‌دبستانی 2 به صورت طرح درس سالانه ارائه شده و همراه آن طرح درس‌های ماهیانه به همراه اهداف کلی و جزئی به تفکیک هر ماه آورده شده و بعد از هر طرح درس مواردی پیشنهادی به عنوان طرح درس کلاسی برای هر مورد آموزشی پیشنهاد شده تا مربیان بتوانند به راحتی به موارد آموزشی دسترسی داشته باشند.

برنامه درسی هیجان‌محور پیش از دبستان مبتنی بر رشد عاطفی و اجتماعی

سرکار خانم لیلا سلطانی

استان: اصفهان

این برنامه محصول پایان‌نامه دکترای رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان است. این برنامه شامل ۵۰ طرح درس، تعدادی کاربرگ، پوستر و مهم‌تر از این موارد، شامل تعدادی اصول و الزاماتی برای اجرای برنامه است که بدون آگاهی و تعهد به این اصول، اجرای طرح درس‌ها به تنهایی اهداف رشد عاطفی و اجتماعی کودکان را فراهم نمی‌کند. محتوا شامل پنجاه طرح درس، پوسترها، کاربرگ‌ها، راه‌کارهای مربی برای اجرای برنامه و در نهایت شیوه‌های ارزشیابی از برنامه می‌باشد.

طرح درس پروژه‌محور (حمل و نقل دریایی)

سرکار خانم زهرا محزونی

استان: تهران

پروژه‌ای با محوریت شناخت وسایل نقلیه دریایی و مشاغل مرتبط با آن، که این پروژه زیر مجموعه‌ای از پروژه بزرگ حمل و نقل است. در راستای تولید این محصول فعالیت‌‌های مختلفی مانند نمایش خلاق، کاردستی، کتابخوانی، دست‌ورزی با اهداف رشدی جسمی حرکتی، کلامی، شناختی، اجتماعی، عاطفی و پرورش خلاقیت برای بچه‌ها طراحی شد تا همراه با شناخت وسایل نقلیه و مشاغل مربوط به آن در راستای رشد نوگلان قدمی برداریم.

پرورش مهارت‌های کلامی کودک

سرکار خانم مینا مستری

استان: کرمان

محتوایی که پیش روی شماست، مجموعه‌ای از فعالیت‌های مهارت‌های کلامی برای نوآموزان پیش از دبستان می‌باشد که با برنامه‌ریزی و بررسی‌های چند بُعدی پدید آمده است. برای استفاده از این محتوا لازم است، معلم با در نظر گرفتن موقعیت ویژه محیطی و نیز ظرفیت خاص نوآموزانی که با آنان سر و کار دارد، فعالیت‌ها را با خلاقیت خود ارائه می‌دهد. مطالب در این محتوا به صورت رسمی تایپ شده است و نیاز است معلم در هنگام استفاده، آن‌ها را به صورت کودکانه و قابل درک برای نوآموز مطرح کند.

شعر-کاردستی-بازی

جناب آقای الماس زابلی‌پور

استان: کهگیلویه و بویراحمد

جهت آشنایی و استفاده مربیان با تهیه وتولید فعالیت‌های یاددهی یادگیری دورۀ کودکستان تهیه و طراحی شده است. رویکرد این کتاب کار استفاده از شعر و قصه با رویکرد تلفیقی است. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به ساده وقابل فهم بودن مطالب و آزادی عمل کودکان اشاره کرد.

سلام فرمانده

جناب آقای علی آب انباری

استان: قم

شور و حال و اثرات وصف‌ناپذیر سرودهای سلام فرمانده و رفیق شهیدم ما را بر آن داشت که به این کار فرهنگی کم‌نظیر، کمی عمق دهیم و گام بعدی را برای موفقیت بیشتر این امر زیبای فرهنگی، با معرفی شخصیت‌ها و مفاهیم موجود در آن، برداریم. مبانی تربیتی: 1. پیوست ساحت مادی و ملکوتی در تربیت انسان 2. کرامت انسانی 3. اراده انسانی 4. انسان‌شناسی 5. اثرگذاری و اثرپذیری. اهداف: 1. آشناسازی متربیان با اسطوره‌ها الگوها و داشته‌های ایرانی-اسلامی 2. الگوسازی صحیح برای متربیان 3. تعمیق باورها و اعتقادات

طرح کار مربی جلد 3

جناب آقای سید رضا کروبی

استان: تهران

در این محصول طرح درس‌هایی برای مربی در نظر گرفته شده که از طریق بازی، قصه، نمایش، آزمایش‌های علمی و کاردستی به کودک مفاهیم آموزشی و تربیتی را آموزش دهند. تعلیم و تربیت کودک بر اساس شاخص‌های رشدی-فرهنگی و مذهبی است. دکتر فاطمه قاسم‌زاده، بتول فتح الله، فریبا کیهانی، شهره یوسفی، رقیه یزدان‌دوست و دیگران نویسندگان این کتاب هستند.

طرح درس‌های پیش‌دبستانی معاونت آموزش ابتدایی در آموزش‌های مجازی

سرکار خانم سمانه نعیمی

استان: خراسان رضوی

شامل طرح درس‌های پیش دبستانی معاونت آموزش ابتدایی در آموزش‌های مجازی است. در راستای آموزش رایگان و سراسری پیش‌دبستانی، سناریوهایی به صورت هفته به هفته توسط تیم سناریو نویس اداره کل استان خراسان رضوی در حوزه پیش‌دبستانی به دستور و زیر نظر معاونت اموزش ابتدایی استان طراحی شد. محتوای این طرح درس شامل مهارت‌های یازده‌گانه پیش دبستانی با رویکرد تمام ساحتی و تاکید بر مهارت‌های پایه زندگی است.

کاشفان کوچک

سرکار خانم معصومه رئیسی

استان: قم

طرح درس برای مربیان نوشته شده که قابل اجرا برای کودکان پیش دبستانی است و سه مرحله دارد. در بخش اول مهارتی، بخش دوم مفهومی است و بخش اخر پیدا کردن گنج است. می‌توان همراه طرح درس ابزار کمک آموزشی هم داده شود.
این برنامه به صورت یک روزه در باغ برگزار می‌شود که دارای سه بخش اصلی است: بازی، مفهوم‌‌شناسی و گنج‌یابی.

طرح درس‌های مدرسه زندگی مهرستان

سرکار خانم زینب ربانی

استان: اصفهان

این طرح درس در رابطه با مفاهیم خانواده و ارتباط کودک با همسالان و بزرگسالان است. طرح درس‌ها با توجه به مبانی نظری تعیین‌شده برای مدرسه نوشته می‌شود و در آن‌ها مولفه‌های تجربه عملی/ حل مسئله/ انتخابگری/ یادگیری یکپارچه و انتخاب‌گری لحاظ شده و همچنین با مباحث ارائه شده در آموزش و پرورش تلفیق شده است. خانم آسیه مکتوبیان، آقای نوابی، زهرا اشرف خراسانی از نویسندگان این طرح درس هستند.