شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

برگزیدگان محور کتاب کار

تمام کتاب‌هایی که مخاطبشان مربیان و والدین کودک زیر ۷ سال است، در این دسته جای می‌گیرند. چه کتاب‌های کاغذی و چه الکترونیک. این محور در ابتدا با محور کتاب کودک یکی تعریف شد و سپس در جریان داوری، بهتر دیدیم که آن‌ها را از هم جدا بررسی کنیم. به همین دلیل آمار کلی محصولات این دو محور یک‌جا در دسترس بوده و قابل تفکیک نیست. رتبه‌بندی محصولات منتخب، به ترتیب در سه سطح «برگزیده»، «قابل توصیه» و «قابل معرفی» صورت گرفت. در محورهای کتاب کودک و کتاب کار، مجموعا‌ ۸۶۸ محصول به دست ما رسید. از این تعداد، ۱۵ کتاب کار برگزیده، ۲ کتاب قابل توصیه و ۱۲ کتاب قابل معرفی شناخته شدند. در ادامه معرفی همهٔ محصولات منتخب را ببینید.

محصولات برگزیده

بستهٔ تربیتی پیش‌دبستانی من می‌دانم ، من می‌توانم

جناب آقای علی جهانگیری

استان: تهران

بسته آموزشی و تربیتی «من می‌دانم، من می‌توانم» شامل چهار کتاب نوآموز، چهار کتاب راهنمای مربی و چهار لوح تصویری است. هر جلد کتاب برای دو ماه (هشت هفته) و در سه بخش اصلی آموزش مفاهیم، آموزش مهارت تفکر و حل مسئله و همچنین آموزش مهارت صداآموزی طراحی و تدوین شده است.

بسته آموزشی سفرهای کودکانه

سرکار خانم مرضیه نوذری

استان: فارس

بسته آموزشی سفرهای کودکانه، شامل 2 کتاب قصه و تفکر، 3 کتاب کار و فعالیت و 1 کتاب زبان‌آموزی، ویژهٔ دوره کودکستان و دارای مجوز از دفتر تألیف کتب پیش‌دبستان است. رویکرد کلی کتاب‌ها فطرت‌گرایی توحیدی و آموزش مفاهیم است. در این اثر، تمامی اهداف آموزشی در دوره کودکستان منطبق بر اسناد بالادستی، سند تحول و فعالیت و برنامه‌های کودکستان به‌صورت تلفیقی دنبال‌شده است.

مجموعه کتب پیش‌دبستانی خراسان جنوبی؛ شامل کتاب راهنمای مربی و کتب کار کودک

جناب آقای حجت آقایی

استان: خراسان جنوبی

این مجموعه با رویکرد تلفیقی طراحی و تدوین گردیده و در قالب‌های هفت‌گانه فعالیتی مانند بازی، شعر، نقاشی، قصه، نمایش خلاق، فعالیت علمی و کاردستی تولید شده است. می‌توان از اهداف کتاب به درگیرکردن مهارت‌های دوازده‌گانهٔ زندگی، ابعاد هویت، انواع خلاقیت، و مهارت‌های پنج‌گانهٔ رشد تحولی اشاره کرد.

مجموعهٔ پنج جلدی دانای کوچک

اداره کل آموزش و پرورش قم

استان: قم

مجموعهٔ پنج جلدی دانای کوچک، مجموعه‌ای مختص کودکان پیش‌دبستانی دو است. که با عناوین «روزهای به یادماندنی»، «طبیعت زیبای ما»، «ایران زیبا»، «خدای مهربان ما» و «من و مهارت‌های من» تألیف شده است. کتاب روزهای به‌یادماندنی مجموعه‌ای از مناسبت‌های ملی و مذهبی مانند نوروز می‌باشد.

کتاب کار پیش‌دبستانی، جلد اول

سرکار خانم مریم ماهیان

استان: خراسان رضوی

آموزش‌های پروژه‌محور در ۷ حوزه محتوای این کتاب کار را تشکیل می‌دهند. از اهداف این کتاب کار می‌توان به پرورش دینی و عبادی، هویت ملی و رشد مهارت‌های شناختی و اجتماعی کودک اشاره کرد.

کتاب گام گام تا …

سرکار خانم زهرا فلسفی

استان: تهران

کتابی تعاملی برای بچه‌هایی که به سفر اربعین می‌روند. در این کتاب دو شخصیت اصلی به نام طاها و نورا وجود دارد که طی داستان با پدر و مادرشان راهی سفر اربعین می‌شوند و اتفاقاتی برای آن‌ها پیش می‌آید. بچه‌ها می‌توانند نقاشی و خاطره‌نویسی در کتاب داشته باشند و به‌نوعی دفترچهٔ خاطرات سفر اربعینشان باشد.

مجموعه کتاب‌های سه جلدی «چرخ‌وفلک»

گروه تألیف پیش‌دبستانی اداره کل شهرستان‌های استان تهران

استان: تهران

سه جلد کتاب برای سه فصل پاییز و زمستان و بهار، ویژه نوآموزان کودکستانی است.

کتاب «باغ قرآن»

گروه تألیف پیش‌دبستانی اداره کل شهرستان‌های استان تهران

استان: تهران

کتاب کار شامل قصه‌ها، داستانک‌ها، فعالیت‌های فکری و ذهنی، بازی، کاردستی، شعر، قصه، تصویرخوانی برای کودکان پیش‌دبستانی

قاصدک‌های بام ایران، جلد ۳

جناب آقای آرش یدالهی ده‌چشمه

استان: چهارمحال و بختیاری

اگر برای آشنایی کودکان با ایران و طبیعت آن دنبال کتاب کار می‌گردید، جلد سوم قاصدک‌های بام ایران انتخاب مناسبی است. رویکرد کلی این کتاب‌ها فطرت‌گرایی توحیدی است و در طراحی آن به هویت اسلامی‌ایرانی، خرده‌فرهنگ‌ها و محیط زیست توجه شده است.

مجموعهٔ آموزشی یاران آفتاب، جلد ۱

جناب آقای محمد یوسفیان

استان: قم

این مجموعه شامل ۲۴ لوح آموزشی شامل ریاضی، هوش، علوم، بهداشت و ایمنی، اجتماعی، دینی‌مذهبی، هنر‌، خلاقیت و مهدویت می‌باشد.
با توجه به اینکه ۷۰ درصد یادگیری نونهالان از طریق حس بینایی شکل می‌گیرد، آموزش‌ها بر
اساس لوح‌های آموزشی، یادگیری را افزایش می‌دهد.
ویژگی خاص و استثنایی در اجرای طرح یاران آفتاب، تیم پشتیبانی می‌باشد که در تمام ساعات
آموزشی صبح و عصر پاسخگوی مربیان و خانواده‌ها هستند.

واحد یادگیری خانواده

جناب آقای مهدی امین‌جعفری

استان: قم

این محصول آشنایی با خانواده و حوزه‌های مربوط به آن را با رسم شبکهٔ مفهومی (اعضا، نیازها، خانه، وسایل، رسانه و…) ممکن می‌سازد.
رویکرد این محصول، فطرت‌گرا و با محوریت تربیت دینی است. با توجه به اهداف تفصیلی دورهٔ پیش‌دبستان، تلاش شده است که کودک در قالب‌های مختلف یاددهی و یادگیری (قصه، کاردستی و …) به رشد همه‌جانبه‌ای برسد.

بستهٔ آموزشی‌تربیتی کودک و مربی

جناب آقای امیر رودباری

استان: مازندران

این بستهٔ آموزشی شامل ۴ جلد کتاب کودک و ۱ جلد کتاب مربی می‌باشد و توسط کارگروه تولید محتوا معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش مازندران تولید شده است.
از مزیت‌های این بسته این است که محتوای آن منطبق با اهداف دورهٔ پیش از دبستان است.

مجموعه کتاب‌های تربیتی‌آموزشی ۴ ساله‌ها: بدن من؛ بهداشت؛ فصل‌ها و خانواده.
جناب آقای محمدحسین محبت‌پناه (انتشارات مدرسه)

استان: تهران

این مجموعه 4 جلدی در پاسخ به نیازهای مربیان کودکستان‌ها و ‌مراکز پیش‌دبستانی اولیا کودکان و… طراحی و تولید شده است.

بچه‌های سبز

جناب آقای سید رضا کروبی

استان: تهران

این کتاب از طریق بازی، کاردستی، آزمایش علمی و نقاشی و قصه به آموزش مفاهیم محیط زیستی و شهروندی پرداخته و در این روند، به تمام قوم‌های ایرانی اشاره کرده است.

مجموعهٔ په‌پووله

جناب آقای شهرام امامقلی

استان: کردستان

کتاب کار په‌پووله که از خطهٔ کردستان متولد شده است، به بچه‌ها کمک می‌کند تا از چیزهای ساده خروجی‌های باارزشی تولید کنند. این کتاب مجموعه‌ای از ۸ پروژه است که اهداف یازده‌گانه دورهٔ کودکستان را پوشش می‌دهد.

بستهٔ آموزشی رویش

سرکار خانم سعیده بهادرزاده

استان: یزد

وسایل دست‌ورزی و بازی کودکان مرتبط با بسته آموزشی-تربیتی رویش در راستای پرورش مهارت و مشاهده در کودکان.

محصولات قابل توصیه

بسته آموزشی خدای مهربانم

جناب آقای محمدحسین محبت‌پناه (انتشارات مدرسه)

استان: تهران

 مجموعۀ آموزشی خدای مهربانم با هدف آماده‌سازی مربیان مراکز پیش‌دبستانی و با نظارت دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری تهیه شده است. این مجموعه 5 جلدی شامل 4 کتاب کودک با عناوین توانایی‌هایم، اطرافیانم، طبیعت (آفرینش) و خدای مهربان شامل 251 فعالیت و لوح‌های آموزشی و یک کتاب راهنمای مربی است.

دانشمند کوچولو 2 (4 تا 5 سال)

جناب آقای سیدرضا کروبی

استان: تهران

کتاب کار دانشمند کوچولو به آموزش مفاهیم علوم به کودکان از طریق فعالیت‌های تلفیقی اختصاص داده شده است. کودک همراه با انجام فعالیت‌هایی مانند نقاشی، بازی، آزمایش علمی همراه با قصه، به یادگیری مفاهیم می‌پردازد.
کتاب کار دانشمند کوچولو اثر شهره یوسفی و تصویرگری عرفان ستاری جاوید توسط انتشارات آینه قلم منتشر شده است.

محصولات قابل معرفی

کتاب هوشمند آموزش پیش دبستان

جناب آقای شهرام ترقی

استان: البرز

این مجموعه مفتخر است با اتکا به دانش و تجهیزات موجود توانسته کتاب هوشمند کوکی را با سر فصل‌های آموزشی علوم ، ریاضی، زبان‌آموزی به صورت کاملا تعاملی و هوشمند و در 36 جلد برای آموزش یک سال طراحی و ارائه نماید.
این بسته‌ها قابلیت‌های ویژه‌ای را در پیش‌برد اهداف آموزشی دارند.
این کتاب کار توسط مجموعۀ تصویربرتر تولید شده است و قابلیت اجرا در اکثر دستگاه‌های هوشمند را دارد.

باشگاه مغز کودکان 2

جناب آقای احمد اختیاری

استان: تهران

مجموعۀ «باشگاه کودک» برای والدین و معلمانی است که باور دارند، یادگیری و سرگرمی برای کودکان باید در کنار هم باشد. به دنبال آن هستیم تا به کودکان یاد دهیم چگونه از عملکردهای متعدد خود (مانند توجه و حافظه، سرعت پردازش اطلاعات، هماهنگی حرکات دست و چشم، مهار پاسخ، انعطاف‌پذیری، پردازش‌های دیداری فضایی، و استدلال و منطق) استفاده کنند. تمرینات به‌صورت هدف‌دار، پله پله و به تدریج از آسان به دشوار چیده شده‌اند.

حیوانات پرماجرا

جناب آقای احمد اختیاری

استان: تهران

کتاب‌های گردو از مجموعه‌ی باشگاه مغز کودکان، مجموعه‌ای هدفمند است که تمرین‌هایی ساده و جذاب برای کودکان سه سال به بالا ارائه می‌دهد تا ضمن سرگرمی، بازی و رنگ‌آمیزی، عملکردهای مغزی آنان را نیز تقویت کند. برای استفاده از این کتاب‌ها به‌ترتیب خاصی نیاز نیست و می‌توان با هر کتابی که کودک رغبت بیشتری به آن نشان می‌دهد، آغاز کرد. ابزار مورد نیاز، یک مداد سیاه و چند مدادرنگی است.

تقویت مهارت‌های نوشتاری

جناب آقای مهدی میرزا داعی

استان: تهران

یکی از مهم ترین اهداف آموزش دورۀ پیش از دبستان، آشنا کردن نوآموزان با مفاهیم اولیۀ مطالبی است که در دورۀ دبستان به صورت گسترده آموزش داده می‌شود. مجموعه کتاب‌های شکلات ویژه نوآموزان پیش از دبستان با هدف آماده سازی نوآموزان برای ورود به دبستان در 4 جلد طراحی شده است. در این مجموعه، ضمن تخصصی تر شدن مباحث، سعی شده روش های نوین آموزشی در قالب تمرین، بازی، رنگ آمیزی و به کارگیری توانایی های مختلف کودک استفاده شود.

آزمایشگاه کودک

سرکار خانم مهسا درخشان

استان: تهران

کارکردهای کتاب کار آزمایشگاه کودک:
– آشنایی با آخرین و به‌روزترین روش‌های تدریس برای مربیان و والدین
– زمینه‌سازی یادگیری کودکان
– ارائۀ پیش‌نیازها و مولفه‌های مورد نیاز برای یادگیری بهتر در آینده
– ایجاد علاقه و اشتیاق به آموزش در کودکان
– شناسایی نقاط ضعف و اختلالات یادگیری

موشی ریاضی‌دان می‌شود

جناب آقای سید رضا کروبی

استان: تهران

کتاب «موشی ریاضی دان می‌شود» از طریق بازی، قصه، کاردستی و فعالیت های دیگر باعث می‌شود کودک با مفاهیم ریاضی آشنا شود.
کودکان در این کتاب ضمن آشنایی با مفاهیم ریاضی با فصل ها هم آشنا می شوند. این آموزش‌ها بر اساس شاخص‌های رشدی-فرهنگی و مذهبی می‌باشد.
این کتاب اثر خانم فریبا کیهانی است که توسط انتشارات فنی ایران، کتاب‌های نردبان به چاپ رسیده است.

کتاب کار توانایی‌های من

سرکار خانم مریم موج‌بافان

استان: قزوین

این کتاب مجموعه‌ای از فعالیت‌های یاددهی و یادگیری شامل شعر، قصه، نمایش خلاق، نقاشی، کاردستی و فعالیت‌های علمی پیش‌بینی شده است. در کتاب کار توانایی‌های من به موضوعات شناخت اعضای بدن، مراحل رشد من، رعایت بهداشت و تندرستی و کنترل احساسات و عواطف پرداخته شده است. از اهداف کتاب به آشنایی کودک با اعیاد مذهبی، مراسم ملی، مراسم سوگواری، عزاداری ائمه، روزهای خاص، مشاغل و توسعۀ همه‌جانبه کودکان و… می‌توان اشاره کرد.

تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف

جناب آقای مهدی میرزاداعی

استان: تهران

یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش دورۀ پیش از دبستان، آشنا کردن نوآموزان با مفاهیم اولیۀ مطالبی است که در دورۀ دبستان به صورت گسترده آموزش داده می‌شود. مجموعه کتاب‌های شکلات ویژه نوآموزان پیش از دبستان با هدف آماده‌سازی نوآموزان برای ورود به دبستان در 4 جلد طراحی شده است. در این مجموعه، ضمن تخصصی‌تر شدن مباحث، سعی شده روش‌های نوین آموزشی در قالب تمرین، بازی، رنگ‌آمیزی و به کارگیری توانایی‌های مختلف کودک، که باعث رشد علمی آن‌ها شده است.

کتاب زبان‌آموزی1

سرکار خانم پروین شنبه‌زاده

استان: خوزستان

کتاب توسط کمیته تالیف استان زیر نظر معاونت آموزش ابتدایی در سال 95 تالیف و به مدت 5 سال مجوز چاپ گرفته است. با توجه به نقش و اهمیت آموزش‎های پیش از دبستان در فراهم‌کردن زمینه‎های رشد و آماده‌سازی کودکان برای ورود به دبستان و هماهنگی درخصوص فعالیت‌های مراکز پیش از دبستان باهدف پرورش مهارت‏ های زبانی و آموزش زبان فارسی بخصوص در مناطق دوزبانه طراحی و تدوین شده است. فرایند تولیدمحتوای آموزشی با نگاه به تمامی حوزه‏‎های یادگیری و به روش فعال تدوین شده است.

مهارت‌های زبان‌آموزی

سرکار خانم مریم موج‌بافان

استان: قزوین

 اهداف کتاب مهارت‌های زبان‌آموزی:
آشنایی با مهارت‌های چهارگانه فارسی، توسعه واژگان، لغات ، کلمات وعبارت‌های کوتاه- پرورش قوه تمیز و تشخیص صداها، تقویت خوب سخن‌گفتن و تبدیل به دیده شنیده، تقویت مهارت گوش‌دادن، تصویر خوانی، درک پیام‌های کلامی و غیر کلامی، افزایش اعتماد به نفس، آشنایی با دست برتر و نحوه صحیح گرفتن قلم،هماهنگی بین دست و چشم، تقویت دقت و تمرکز و …

کاوشگران کوچک کتاب کار پیش دبستانی2 (هوش منطقی – ریاضی)

جناب آقای فرهاد فروزنده

استان: اصفهان

کتاب کاوشگران کوچک (کتاب کار پیش‌دبستان: هوش منطقی-ریاضی) اثری است از ناهید قمی و دیگران به چاپ انتشارات یارمانا است. این کتاب که با محتوای آموزشی متناسب با رشد شناختی کودک و همسو با کتب دوره ابتدایی طراحی شده، دربردارندۀ مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و تمرین‌های آموزشی است که از آسان به سخت طبقه بندی شده‌اند و هریک با پیگیری هدفی مشخص همچون الگویابی، تشخیص شباهت، افزایش دقت، جهت یابی، درک فضایی، تقویت حافظه و…. کودک را به چالش می‌کشانند.

کتاب کار مادر مربی-بارویکرد ذهن‌پروری

سرکار خانم معصومه پیکانی

استان: خراسان رضوی

در این پروژه از نظریه‌های جدید یادگیری (ذهن پروری) بهره گرفته‌ایم و محتوای آموزشی را در قالب دست ورزی، هنر الگویابی و تم‌های یادگیری طراحی و تدوین نموده‌ایم و به منظور تدوین مبانی نظری این پروژه و چگونگی اجرای آن مجموعه (مادر مربی)،مقدمه‌ای برای آمادگی کودک برای ورود به دبستان و مجموع فیلم‌های آموزشی طراحی شد.
در رویکرد ذهن‌پروری مبانی تربیتی در ذهن اخلاقی خلاصه می‌شود. ذهن اخلاق‌گرا فرد و جامعه را به‌سوی قانون‌مداری و قانون‌گرایی سوق می‌دهد.