شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

برگزیدگان محور کتاب کودک

تمام کتاب‌هایی که مخاطبشان کودک زیر ۷ سال است، در این دسته جای می‌گیرند. چه کتاب‌های کاغذی و چه الکترونیک و حتی کتاب‌های مخصوص حمام! این محور در ابتدا با محور کتاب کار یکی تعریف شد و سپس در جریان داوری، بهتر دیدیم که آن‌ها را از هم جدا بررسی کنیم. به همین دلیل آمار کلی محصولات این دو محور یک‌جا در دسترس بوده و قابل تفکیک نیست. رتبه‌بندی محصولات منتخب، به ترتیب در سه سطح «برگزیده»، «قابل توصیه» و «قابل معرفی» صورت گرفت. در محورهای کتاب کودک و کتاب کار، مجموعا‌ ۸۶۸ محصول به دست ما رسید. از این تعداد، ۹ کتاب کودک برگزیده، ۱۵ کتاب قابل توصیه و ۵ کتاب قابل معرفی شناخته شدند. در ادامه معرفی همهٔ محصولات منتخب را ببینید.

محصولات برگزیده

کتاب الکترونیک «قصه‌های آبی» (۲۰ بازی آبی در خانه)

سرکار خانم زهرا شاه‌حسینی

استان: تهران

این کتاب الکترونیک شامل ۲۰ بازی و فعالیت با محوریت آب است. آب‌بازی‌هایی که می‌توانید در خانه انجام دهید.

«با من بازی کنید»

سرکار خانم‌ها انسیه برومندپور و هدی کاویانی (نشر قرآن و اهل بیت نبوت علیه‌السلام)

استان: تهران

کتاب حاضر با هدف ارائه الگوها و مدل‌هایی از انواع بازی برای پرورش خلاقیت والدین و مربیان نگاشته شده است. بنابراین با مطالعه این کتاب انتظار میرود خوانندگان محترم بتوانند با توجه به امکانات موجود خود و با درنظرداشتن میل و ذائقهٔ فرزند یا فرزندان خود، انواعی از بازی را طراحی کنند و آموزش‌های لازم این سنین را از این طریق انتقال دهند.

«من خانواده‌ام را دوست دارم»

جناب آقای سید علیرضا حسنی

استان: قم

این کتاب آموزشی و فعالیت‌محور، کودکان و خردسالان را با اعضای مختلف خانواده آشنا می‌کند و در کنار آن مفاهیم اعتقادی و اخلاقی و معرفتی را با زبانی ساده به آنها منتقل می‌کند.
فعالیت‌های مختلفی مثل نقاشی، نامه‌نگاری و عکس گرفتن با اعضای خانواده، به کودک صله رحم و ارتباط حضوری بیشتر با اعضای خانواده‌ را آموزش می‌دهد.

«عروسک خرگوش کوچولو»

جناب آقای فرهاد فروزنده

استان: اصفهان

به‌کارگیری رویکرد فلسفه برای کودکان،
یکی از مؤثرترین راهکارها برای بازسازی و به‌سازی فرایندهای آموزش‌و‌پرورش است.
با اجرایی‌کردن این رویکرد، شیوه‌های تدریس و یادگیری منفعلانه منتفی می‌شود و در عوض، والد، مربی و معلم از روشی استفاده می‌کنند که کودک در آن نقش محوری دارد و می‌تواند به بیان منطقی افکار و ایده‌های خود بپردازد.

«من هم ربات می‌سازم»

سرکار خانم مریم حلاج

استان: خراسان رضوی

این کتاب از مجموعه «فردا رو ما می‌سازیم» است که کودک در خلال داستان و رنگ آمیزی با نقش دانشمندان در پیشرفت‌های علمی ایران آشنا می‌شود.
این جلد از مجموعه با موضوع پیشرفت‌های ایران در زمینه تولید ربات‌های ملی در اختیار مخاطب قرار گرفته است.

«مورچولک و چندتا دونه»

انتشارات علمی و فرهنگی

استان: تهران

حشره ریزه‌ها چندتا دوست ریزه‌میزه بامزه هستند با کلی اتفاق و ماجراهای بامزه‌تر. این بار هم نوبت مورچولک است که با دانه‌هایش ماجرای تازه‌ای درست کند.

«چکار کنم مامانم می‌خواد بره سرکار؟»

سرکار خانم سلیمه صفورایی

استان: قم

این کتاب با کمک تفکر نقادانه و در قالب داستان، به کودک کمک می‌کند تا در مواجهه با مسئلهٔ دورشدن از والدین راهکارهای مختلفی را بررسی کند و به تصمیم برسد.
در این محصول، پیامد هر راهکار به کودک نشان داده می‌شود و به‌تدریج او به سمت انتخاب مسیر مناسب تشویق و راهنمایی می‌شود.

«دفتر شطرنجی»

سرکار خانم منیر گلاب‌دار

استان: اصفهان

دفتر شطرنجی که با تمرین‌هایی از ساده به مشکل در قالب یک کتاب کودک روانهٔ بازار شده، به تقویت مهارت‌‌های بچه‌های قبل از دبستان و ابتدای آن کمک می‌کند.
با انجام تمرین‌های این محصول، کودک در تفکر منطقی، هوش فضایی، قدرت بینایی و دقت و تمرکز، یک یا چند پله رشد می‌کند.

«سرنوشت یک شاخه»

سرکار خانم زهرا عزیزیان

استان: تهران

کتاب سرنوشت یک شاخه از مجموعه کتاب داستان و فعالیت گروه رویش و جوانه است. این گروه در دو ساخت خودشناسی و جهان‌شناسی بسترهایی را فراهم می‌کند تا فکر کنند و به رشد برسند.
این مجموعه کتاب برای یک سال تحصیلی کودکان طراحی شده‌اند. در هر کدام از آن‌ها، بچه‌ها با یک شخصیت مواجه می‌شوند و با داستان رشد او پیش می‌روند.

محصولات قابل توصیه

خرگوش، فیل، ماه

جناب آقای فرهاد فروزنده

استان: اصفهان

کتاب خرگوش، فیل، ماه از مجموعۀ ادب اثر منیره عابدی و پریسا اختیاری است که در انتشارات یار مانا به چاپ رسیده است. این مجموعه به کودکان در شکل‌گیری تفکر فلسفی کمک می‌کند.
مربیان، معلمان و والدین می‌توانند از این داستان‌ها برای رشد، تقویت و هدایت شیوه تفکر و استدلال کودکان در جهت رسیدن به تفکر پرسش‌گرانه، سازنده، منطقی و انتقادی استفاده کنند.

خرگوش کوچولو و کفش‌های نو

جناب آقای فرهاد فروزنده

استان: اصفهان

 مؤثرترین راه‌کارها برای بازسازی و به‌سازی فرایندهای آموزش و پرورش به‌کارگیری رویکرد فلسفه برای کودکان است. با اجرایی کردن این رویکرد شیوه‌های تدریس و یادگیری منفعلانه منتفی می‌شود. در عوض والد مربی و معلم از روشی استفاده می‌کنند که کودک در آن نقشی محوری دارد و می‌تواند به بیان منطقی افکار و ایده‌های خود بپردازد. این کتاب با همین نگاه در پی آن است که تغییراتی مثبت در تعلیم و تربیت به وجود آورد.

خرگوش کوچولوی زرنگ

جناب آقای فرهاد فروزنده

استان: اصفهان

کتاب خرگوش کوچولوی زرنگ از مجموعۀ ادب برای کودکان اثر رضاعلی و فاطمه داوری است که در انتشارات یار مانا به چاپ رسیده است. این مجموعه به کودکان در شکل‌گیری تفکر فلسفی کمک می‌کند.
این کتاب شامل داستان‌های فکری برای کودکان پیش‌دبستانی و تمرین و بحث برای افزایش مولفه‌های فلسفی کودک است که مربیان و والدین می‌توانند برای رشد تفکر کودکان از آن استفاده کنند.

سلام خرگوش کوچولو

جناب آقای فرهاد فروزنده

استان: اصفهان

کتاب سلام خرگوش کوچولو از مجموعۀ ادب برای کودکان اثر رضاعلی و فاطمه داوری است که در انتشارات یار مانا به چاپ رسیده است. این مجموعه به کودکان در شکل‌گیری تفکر فلسفی کمک می‌کند.
این کتاب شامل داستان‌های فکری برای کودکان پیش‌دبستانی و تمرین و بحث برای افزایش مولفه‌های فلسفی کودک است که مربیان و والدین می‌توانند برای رشد تفکر کودکان از آن استفاده کنند.

خرگوش کوچولو و ظرف هویج

جناب آقای فرهاد فروزنده

استان: اصفهان

یکی از مؤثرترین راه‌کارها برای بازسازی و به‌سازی فرایندهای آموزش و پرورش به‌کارگیری رویکرد فلسفه برای کودکان است. با اجرایی کردن این رویکرد شیوه‌های تدریس و یادگیری منفعلانه منتفی می‌شود. در عوض والد مربی و معلم از روشی استفاده می‌کنند که کودک در آن نقشی محوری دارد و می‌تواند به بیان منطقی افکار و ایده‌های خود بپردازد. این کتاب با همین نگاه در پی آن است که تغییراتی مثبت در تعلیم و تربیت به وجود آورد.

با چتری از شکوفه

انتشارات علمی و فرهنگی

استان: تهران

این کتاب مجموعه‌ای از اشعار کودکانه نوشتۀ انسیه موسویان است که با پرداختی لطیف و کودکانه و در غالب شعرهای کوتاه به نقش خداوند متعال در آفرینش هستی اشاره کرده است و از این طریق به کودک آموزش نکته‌های خداشناسی را یادآور می‌شود. کتاب «با چتری از شکوفه» با شعر انسیه موسویان و تصویرگری بهنام زهری سامیان توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.

کی دوست نیش نیشو میخواد؟

انتشارات علمی و فرهنگی

استان: تهران

حشره ریزه‌ها چند تا دوست ریزه میزۀ با مزه هستند با کلی اتفاق و ماجراهای بامزه‌تر. این بار هم نوبت زنبوری ربوری و نیش تند و تیزش است که ماجرای بامزه‌ای درست کند.
کتاب «کی دوست نیش نیشو میخواد؟» با شعر زهرا شاهی و تصویرگری علی مفاخری توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.

ملخو با دست اضافه کن

انتشارات علمی و فرهنگی

استان: تهران

حشره ریزه‌ها چند تا دوست ریزه میزه‌ی بامزه هستند با کلی اتفاق و ماجراهای بامزه‌تر. این بار هم نوبت ملخو و دست‌های درازش است که ماجرای تازه‌ای درست کند.
کتاب «ملخو با دست اضافه کن» با شعر زهرا شاهی و تصویرگری علی مفاخری توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.

لی لی لی لی حوضک

انتشارات علمی و فرهنگی

استان: تهران

بازی برای گذراندن کودکی شاد، رشد، سرگرمی و آموزش است. مجموعۀ شعربازی با هدف داشتن لحظاتی پر از شادی و خنده برای کودکان ایران زمین سروده شده است.
کتاب «لی لی لی لی حوضک» از مجموعۀ شعر بازی اثر زهرا موسوی و تصویرگری سمیه محمدی توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.

عمو زنجیر باف

انتشارات علمی و فرهنگی

استان: تهران

کتاب عمو زنجیر باف از مجموعۀ شعر بازی است که در قطع خشتی کوچک به چاپ رسیده است.
کتاب «عمو زنجیر باف» با شعر زهرا موسوی و تصویرگری سمیه محمدی توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.

یه بازی صدتا خنده

انتشارات علمی و فرهنگی

استان: تهران

زهرا موسوی متولد سال ۱۳۵۷در تهران است. او که از کودکی علاقه بسیار زیادی به نویسندگی وشعر داشت و از همان زمان کارش را شروع کرد. کتاب یه بازی صدتا خنده یکی از سروده‌های ایشان است که با تصویرگری سمیه محمدی توسط انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ رسیده است.

محصولات قابل معرفی

شغال رنگارنگ

جناب آقای فرهاد فروزنده

استان: اصفهان

کتاب شغال رنگارنگ از مجموعۀ فلسفه برای کودکان اثر منیره عابدی و پریسا اختیاری است که در انتشارات یار مانا به چاپ رسیده است. این مجموعه به کودکان در شکل‌گیری تفکر فلسفی کمک می‌کند. داستان این کتاب دربارۀ یک شغال است که از رنگ قهوه‌ای بدن خود خسته شده و دوست دارد رنگارنگ باشد. برای همین به یک مزرعه قدیمی می‌رود که در انبارش کوزه‌های بزرگ رنگ نگهداری می‌کنند. شغال قصه شروع می‌کند به رنگ کردن هر قسمت از بدنش با هر رنگی که دوست دارد…

بگرد و پیدا کن

جناب آقای احمد اختیاری

استان: تهران

کتاب‌های گردو از مجموعه‌ی باشگاه مغز کودکان، مجموعه‌ای هدفمند است که تمرین‌هایی ساده و جذاب برای کودکان سه سال به بالا ارائه می‌دهد تا ضمن سرگرمی، بازی و رنگ‌آمیزی، عملکردهای مغزی آنان را نیز تقویت کند. برای استفاده از این کتاب‌ها به‌ترتیب خاصی نیاز نیست و می‌توان با هر کتابی که کودک رغبت بیشتری به آن نشان می‌دهد، آغاز کرد. ابزار مورد نیاز، یک مداد سیاه و چند مدادرنگی است. در هر جلد یک عملکرد شناختی اصلی و دو عملکرد شناختی جانبی مورد هدف قرار گرفته است.

دایره ریزه

سرکار خانم زهرا عزیزیان

استان: تهران

این کتاب یک سیر درسی 4 ساله برای کودکان دارد که کودک می‌تواند با استفاده از آن، به نگرشی برای جهان شناسی و خودشناسی برسد. این کتاب بر مبنای کتاب معرفت نفس علامه حسن زاده تدوین شده است. این داستان، یکی از 200 داستان-بازی طراحی شده در این بخش است. این کتاب تربیت دینی، مناسب ولدین و مربیان کودکستان‌ها می‌باشد. دایره ریزه داستان هر یک از ما است که به دنبال نقش حقیقی خود در این سرای هستی می‌گردیم. باشد که آب و خاک و نور مناسبمان را بیابیم.

یک آدم، یک دماغ

انتشارات علمی فرهنگی

استان: تهران

کتاب مصور «یک آدم، یک دماغ» داستانی تخیلی است که با زبانی ساده و روان برای کودکان نگاشته شده است. در داستان می‌خوانیم: «یک آدم بود، دماغ نداشت. یک دماغ بود، آدم نداشت. آن آدم از آن‌طرف می‌آمد، این دماغ از این‌طرف. وقتی به هم رسیدند، ایستادند و همدیگر را نگاه کردند. بعد دماغ پرید و چسبید به گوش چپ آدم. آدم با گوش چپ خودش بو کشید. با گوش راست خودش شنید. آدم گیج شد و کله‌اش چرخید و چرخید و چرخید. دماغ فهمید اشتباه کرده و گوش چپ آدم را ول کرد و پرید به چشم راست آدم چسبید و باز مشکل‌ساز شد».

مجموعه کتاب‌های قصه‌هایی برای حل مشکل (کویی و غوکی-راپی و روپی-کورو و کوراک-دالی-پینگو)
سرکار خانم رقیه عبدالمحمدی

استان: تهران

این مجموعه شامل 5 کتاب و 5 داستان مختلف با موضوع “مهارت حل مشکل ICPS” است. این سری داستان‌ها برای گروه سنی الف و ب مناسب است. این کتاب به‌وسیله قصه، بچه‌ها را با مهارت حل مشکل، احساسات و مدیریت آن‌ها، یافتن راه‌حل‌ها و یافتن پیامدها آشنا می‌کند. این مهارت سبب کاهش مشکلات رفتاری و افزایش کیفیت روابط اجتماعی کودکان و تقویت هوش هیجانی آن‌ها می‌شود. آموزش کودکان 4تا 7 سال در کنار آموزش والدین به‌صورت راهنمای کتاب و کتاب کار می‌تواند در روند تربیتی موثر باشد.