شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

محور ویژه؛ بسته‌های تربیت و یادگیری کودک

محصولات دارای چند جزء که حداقل دو تا از آن‌ها به صورت غیرتکراری در 6 محورِ دیگر رویداد و صوت و تصویر دسته‌بندی شوند، بستهٔ تربیت و یادگیری کودک محسوب خواهند شد. برای مثال اگر محصولی شامل دو جزء «راهنمای مربی کودک (طرح یادگیری)» و محصول «صوتی-تصویری» باشد، با این که محور «صوتی-تصویری» در یارستان کودکستان وجود ندارد، این محصول ترکیبی، به عنوان یک بستۀ تربیت و یادگیری کودک در این محور قابل ثبت است. رتبه‌بندی محصولات منتخب در دومین رویداد، به ترتیب در سه سطح ۱، ۲ و «قابل معرفی» صورت گرفت. در محور بسته‌های تربیت و یادگیری کودک، 242 محصول ثبت شد که از آن‌ها، 3 محصول در سطح ۱، 1 محصول در سطح ۲ و 5 محصول در سطح قابل معرفی برگزیده شدند. در ادامه معرفی تک‌تک آن‌ها را به تفکیک سطوح مشاهده کنید.

 

محصولات برگزیده سطح 1

مجموعۀ داستانی «بهترین هدیه»

هدایت حریری طرقی

استان: خراسان رضوی

برای آموزش مهارت‌های زندگی و فضیلت‌های اخلاقی به بچه‌های ۴ تا ۶ سال، بستهٔ «بهترین هدیه» یکی از بهترین‌هاست. این بسته شامل ۱۱ جلد کتاب کودک، عروسک‌های انگشتی شخصیت‌های کتاب و دستبند و مدال‌هایی برای تشویق بچه‌هاست. هر کتاب با استفاده از شعر، داستان و شخصیت‌های مختلف خیالی و واقعی، آموزش یک خلق نیک یا مهارت زندگی را در دل خود دارد. تجسم شخصیت‌های کتاب در قالب عروسک‌های انگشتی، قابلیت انجام نمایش عروسکی و یادگیری فعال کودک را فراهم می‌کند. موضوعات این ۱۱ جلد که توسط انتشارات بهترین هدیه چاپ شده، به شرح زیر است: «آرزوهای خوب»، «به دنبال آسان‌ترین شغل دنیا»، «بهداشت و پاکیزگی»، «سواد رسانه‌ای»، «محاسبه نفس»، «صرفه‌جویی»، «احترام و ادب»، «نظم و انضباط»، «مسئولیت‌پذیری»، «محیط زیست و قوانین شهروندی»، «مهارت‌های ایمنی» و «مهارت‌های اجتماعی».

بستۀ «عروسک‌های قرآنی»

موسسه دانش بنیان مهاد
حمید افسری

استان: فارس

مجموعۀ عروسک شخصیت‌های قرآنی (جینگا، اسب بالدار، فیل، کشتی نوح، یونس و ماهی)، یک مجموعۀ شخصیت پردازی شده از قصه‌های قرآنی است که قابلیت‌های مختلفی برای استفاده دارد. این عروسک‌ها به شکل‌ها و جنس‌های متفاوت (مخملی، کچه‌ای ، نمدی و…) و در قالب‌های عروسک‌های دستکشی، انگشتی، بالشتی و انواع صورتک و ماسک برای بازی هدفمند کودکان تولید شده‌اند. راهنمای والدین و مربیان، دفترچه، دفتر، پیکسل و… از دیگر محصولات این بسته‌هاست. این محصول، علاوه بر آشنایی با داستان‎های پیامبران و مفاهیم تربیتی، به ساحت‏های عاطفی، هیجانی، زیبایی‏شناسی کودکان و ایجاد احساس علاقه در آن‏ها هم توجه می‌کند. همچنین تقویت ‏رویکردهای زبانی و مهارت‎های کلامی از طریق قصه‎گویی، هنجارهای اجتماعی، انجام فعالیت‎های اشتراکی با خانواده و دوستان و … هم از فواید استفاده این مجموعه است.

بستۀ تربیت و یادگیری «من می‌دانم، من می‌توانم»

مؤسسه مرآت
علی جهانگیری

استان: تهران

بستهٔ «من می‌دانم، من می‌توانم» بسته‌ای کامل برای تربیت و یادگیری بچه‌های ۵ تا ۶ ساله است که از سوی مؤسسه مرآت چاپ شده است. محتوای این بسته با اهداف برنامهٔ درسی دورهٔ پیش‌دبستانی منطبق بوده و شامل این اجزاست:چهار کتاب نوآموز؛ یک کتاب راهنمای مربی؛ چهار لوحهٔ تصویری برای نصب در کلاس و کاربرگ‌های هفتگی. هرکدام از کتاب‌های نوآموز برای هشت هفتهٔ سال تحصیلی تدوین شده و علاوه بر اهداف خاص موضوعی، به تقویت مهارت‌های حل مسئله، تفکر و زبان‌آموزی می‌پردازد. کتاب راهنمای مربی، کتاب جامعی است و همهٔ نیازهای مربی را برطرف می‌کند. فایل لوحه‌های تصویری با کیفیت بالا و در اندازهٔ ۱۰۰ در ۷۰، در ابتدای هر بخش کتاب مربی به صورت رمزینه قرار داده شده است. کاربرگ‌های هفتگی یکی دیگر از اجزای این محصول است که مکمل فعالیت‌های کتاب نوآموز است.

محصولات برگزیده سطح 2

بستۀ آموزشی مربی «مُهَنّا» (ویژۀ مربیان پیش‌دبستان)

موسسه مهنا
مائده کاملی

استان: تهران

بسته آموزشی «مهنّا» مخصوص مربیان کودکستان است که توانسته مجوز رسمی دفتر تألیف و پژوهش وزارت آموزش و پرورش را در دو سال پیاپی کسب کند. این بسته شامل ۳ جلد کتاب مربی و ۱ جلد کتاب «خانوادهٔ رنگی» است که مخصوص فعالیت والدین و کودکان ۴ تا ۶ ساله در منزل است. همچنین فلش‌کارت‌های مورد نیاز برای فعالیت با کودک هم در بسته وجود دارد. کتاب‌های مربی شامل جدول‌هایی برای ارزشیابی کودکان و رمزینه‌هایی (Qr code) با موضوع ویدئوهای آموزشی مناسب مربی است. فعالیت‌های پیشنهادی این محصول، قابلیت انعطاف دارند و مجموع آن‌ها برای ۸ ماه سال تحصیلی طراحی شده‌اند.

 

محصولات قابل معرفی (قابل استفاده)

دستمزه

زهره ترحمی

استان: تهران

دستمزه بستۀ ترکیبی آموزش شیرینی‌پزی، به همراه ابزار و وسایل لازم برای پخت، کتابچه داستان، ابزار سرگرمی و کاردستی است. این بسته‌های ترکیبی ـ تعاملی شامل؛ بستۀ قرمز، بستۀ غدیرانه، بستۀ نذری‌پزی و بستۀ انتظار برای مناسبت‌های خاص مذهبی است. در دستمزه پرورش و کسب مهارت، نکات فرااخلاقی و روانشناختی مورد توجه قرار گرفته است. داستان و برگۀ دستوری به نوعی تکمیل کنندۀ این فعالیت هستند و در آخر، زمان انتظار برای پخت به ساخت کاردستی ختم می‌شود .درون بسته به میزان لازم مواد خشک (به غیر از مواد فاسدشدنی)، به همراه ابزارهایی مانند پیش‌بند، وردنه، همزن، قالب، قیف، کاغذ پوستی که در هر بسته متفاوت است وجود دارد. این بسته مناسب کودکان ۶سال به بالا است.

دانای کوچک

معاونت آموزش ابتدایی اداره کل استان قم

استان: قم

دانای کوچک دارای 5 جلد به نام‌های “خدای مهربان ما”، “ایران زیبای ما”، “طبیعت زیبای ما”، “مهارت‌های ما” و “روزهای به یاد ماندنی” می‌باشد که یک مجموعۀ آموزشی برای کودکان دورۀ دوم کودکستان می‌باشد. این مجموعه دارای فعالیت‌های یادگیری و آموزشی به همراه کتاب مربی است که اهداف و روش‌های اجرا در آن درج گردیده است. مجموعۀ کتاب‌های دانای کوچک دارای واحدهای یادگیری براساس اهداف مصوب پیش‌دبستانی هستند و مشتمل بر آموزش‌های مورد نیاز کودکان پیش از دبستان همراه با فعالیت‌هایی مانند؛ نقاشی، قصه، شعر، کاردستی، بازی ، نمایش خلاق و فعالیت‌های علمی می‌باشند.

بسته اقتصادیار کوچک 1

موسسه فرهنگی تربیت اقتصاد حکیم (مفتاح)

استان: اصفهان

بستۀ آموزشی اقتصادیار کوچک با رویکرد اقتصاد مقاومتی در قالب 7 کتاب داستان ، کتاب کار کودک و راهنمای والدین به آموزش مفاهیم مالی و اقتصادی متناسب با رنج سنی 5 تا 9 سال پرداخته است. بستۀ اقتصادیار کوچک 1 در ادامۀ سری بستۀ اقتصاددان کوچک است. کتاب‌های موجود در این بسته عبارت‌اند از؛ روز خرید، رستوران گربه‌ها، بهترین دوست سارا، به هر موش چندتا، بهترین بالش دنیا ، قلک سبز بابام، تقسیم عادلانه، کتاب کار دانش‌آموز اقتصادیار کوچک 1، راهنمای والدین ، پیکسل ، نشانک می‌باشد. مفاهیم آموزشی قناعت، خرید صحیح در فروشگاه، خیریه و صدقه، کارآفرینی، پس‌انداز و صبر در قالب داستان‌های متنوع در کتاب‌های مذکور تالیف شده است.

دریانه

فرزانه جعفری

استان: تهران

محصول دریانه شامل یک بستر پارچه‌ای با طرح دریا، دفترچۀ راهنما، بانک ایده و بازی در قالب ساخت و ساز، نقاشی، بازی حرکتی و … است. این بسته یک برنامۀ سفر مجازی ۱۰ روزه به همراه بازی، فعالیت، قصۀ صوتی، ابزارهای بازی و ساخت و ساز و… است. هدف بازی دریانه، بازگشت ابزارهای دور از ذهن به چرخۀ بازی کودک و بازی‌سازی توسط او در بستر دریا است. چون دریا یکی از عناصری است که برای کودک جذاب است و زمینۀ فعالیت، بازی و رشد هوش‌های چندگانه را برای کودک فراهم می‌کند. دریانه نیازهای رشدی کودک زیر ۷ سال را تا حدودی پوشش داده و باعث رشد خلاقیت، افزایش اعتماد به نفس، قدرت حل مسئله و…می‌شود.

بسته تربیت یادگیری

معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس

استان: فارس

بستۀ تربیت یادگیری شامل مجموعۀ کتاب کار کودک 1و2و3 است که ضمن داشتن نگاه تلفیقی برای تربیت نوآموزان، دارای دو ویژگی ممتاز؛ بهره‌گیری از رمزینه‌ها برای راهنمای مربیان و تاکید بر رشد تفکر کودکان است. از ویژگی‌های دیگراین کتاب‌ها می‌توان به کاربرد چند گانۀ هر یک از صفحات کتاب، به طوری که هر صفحه چند هدف را پوشش داده است، اشاره نمود. همچنین در کتب حاضر موضوع دست‌ورزی به شکلی برنامه‌ریزی شده و منظم از ساده به مشکل در نظر گرفته شده، زبان‌آموزی‌های کتاب در چهارچوب اهداف تبیین شده، در تمامی داستان‌های تصویری و فعالیت های کتاب برکار گروهی نوآموزان تاکید شده است.