کارگاه «طراحی و بازنگری مدل کسبوکار» ساعت 8:30 الی 10:30 با حضور جناب آقای امین بختیاری، مربی بینالمللی کسبوکار، معاون خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) و قائممقام خانهٔ خلاق و نوآوری «تِکتینو» در جریان رویداد ارتقا برگزار شد.
عناوین و خلاصهای از موارد مطرحشده در این کارگاه به شرح زیر است:
- بررسی مفاهیم مشابه؛ اما متفاوت در حوزهٔ کسبوکار
- چرا به مدل کسبوکار نیازمند هستیم؟
- چهارچوب بوم مدل کسبوکار
- ارزش پیشنهادی
- مدلهای طراحی پیشنهادی
- برنامه ارتباط و چهارچوب تعامل با مشتری (Relationships Customer)
- راهکارهایی برای فروش کتاب
بررسی مفاهیم مشابه؛ اما متفاوت در حوزهٔ کسبوکار
مفاهیمی همچون «کسبوکار»، «طرح کسبوکار»، «مدل کسبوکار» و «بوم مدل کسبوکار» بهظاهر مشابه و یکسان بهنظر میرسند؛ اما متفاوت هستند.
- کسبوکار: کسبوکار (Business) یک سازمان است که برای فراهمکردن کالا یا خدمات یا هر دو به مشتری ایجاد شده و دارای اجزا، فرآیندها و ساختارهای مشخص است.
- طرح کسبوکار: طرح کسبوکار (Business plan) یا طرح تجاری، سندی است که شما کلیۀ اطلاعات مالی، زمانی و فازهای اجرایی پروژه را در آن درج میکنید.
- مدل کسبوکار: مدل کسبوکار (Business Model)، اجزای تشکیلدهندۀ یک کسبوکار و نحوۀ تعامل و ارتباط اجزا را به تصویر میکشد.
- بوم مدل کسبوکار: بوم مدل کسبوکار (Business Model Canvas) یک ابزار سادۀ یک صفحهای و تصویری است که به شکل یکپارچه، اجزای نُهگانهٔ کسبوکار را در کنار یکدیگر به تصویر میکشد.
چرا به مدل کسبوکار نیازمند هستیم؟
- بدون مدل کسبوکار، اساساً کسبوکار بیمعنا خواهد بود.
- مدل به کسبوکار نقشه راه میدهد.
- به مدیران امکان میدهد برای توسعه یا نگهداشت وضع موجود استراتژی تعیین کنند.
- باعث اشراف بیشتر بر ساختارها و فرآیندهای کسبوکار میشود.
- امکان کنترل، رصد، بازبینی و اصلاح مستمر را به مدیران کسبوکار میدهد.
- زمینهساز ایجاد نوآوری و خلاقیت در مسیر کسبوکار میشود.
- امکان پیشبینی و برآورد آینده را به صاحبان کسبوکار میدهد.
- در مواقع بحران، باعث ایجاد توانمندی و انعطافپذیری بیشتر در صاحبان کسبوکار میشود.
چهارچوب بوم مدل کسبوکار
- سمت مشتری: موضوعات مربوط به جذب و نگهداشت مشتری و خلق درآمد را پوشش میدهد.
- بخش مرکزی: منظور خلق و ارائۀ ارزش پیشنهادی است.
- سمت کسبوکار: منظور هستۀ کسبوکار است و امور مربوط به پایداری و بقای آن را پوشش میدهد.
ارزش پیشنهادی
ارزش پیشنهادی پاسخ به این سوال است که چرا مشتری به شما پول میدهد؟ ارزش پیشنهادی دلیلی است که مشتری انگیزه پیدا میکند تا از شما محصولی را خریداری کند.
ارزشهای پیشنهادی به دو دسته پایدار و غیرپایدار تقسیم میشود. قیمت پایین، ارزش پیشنهادی غیرپایدار است. ارزش پیشنهادی پایدار مانند برند، وفاداری و … است. ارزش باید از سمت تولیدکننده ایجاد و توسط مشتری درک و فهم شود.
مدلهای طراحی پیشنهادی
We help x to do Y with Z
باتوجه به هدف و کار طبق فرمول بالا میتوانید به یک مدل و ارزش پیشنهادی برسید؛ بهعنوان مثال:
ما در پلتفرم خود به پدر و مادرهای دغدغهمند برای تربیت کودک کمک میکنیم تا استعدادهای کودکشان را براساس آخرین آموزشهای روز شناسایی کنند.
برنامه ارتباط و چهارچوب تعامل با مشتری (Relationships Customer)
- انواع برنامهها و ابزارهای بازاریابی و تبلیغات، پشتیبانی، ارتباطات مناسبتی، تولید محتوا و سئو باید در نظر گرفته شود.
- آیا مشتری صرفا مصرفکنندۀ محصول ماست یا در تولید آن هم نقش دارد؟ (باید به پلتفرمها فکر کنید.)
- آیا قرار است در تصمیمگیری خرید هم به مشتری کمک کنیم؟
- چه سهمی از این رابطه، انسانی است و چه بخشی به فرایندهای مکانیکی واگذار شده است؟ جایگاه اتوماسیون بازاریابی و فروش در این مدل کسبوکار کجاست؟
راهکارهایی برای فروش کتاب
- هزینههای تولید محتوا را پایین بیاورید. اگر کارتان در حوزهٔ آموزش است، از دانشجویان و افرادی که دوست دارند اسمشان مطرح شود استفاده کنید.
- خودتان قبل از اینکه کتاب به بازار بیاید، راجع به خلأ آن محصول در بین صنف خود صحبت کنید و راجعبه این مسئله که چقدر نیاز به آن محصول وجود دارد، اغراق کنید.
- وقتی محصول به فروش رسید، کتاب را از طریق کانالهای مختلف عرضه کنید و ببینید که چقدر مخاطب استقبال میکند.
- محصول کتاب را فرآوری کنید. یک نسخهٔ صوتی تهیه کنید، علاوه بر آن، نسخۀ خلاصۀ صوتی هم تهیه و بعد به اپلیکیشنهایی مانند بوکاپو بدهید. باید نیازمندی انسان مدرن راجع به مصرف فستفودی را متوجه شوید و متناسب با آن برنامهریزی کنید.
ایشان در طول کارگاه بعد از شنیدن دغدغههای مخاطبین، این وعده را دادند که برای رسانهایشدن تکتک افراد از طریق خبرگزاری آنا اقدام کنند.
شما میتوانید مطالب مربوط به سایر کارگاههای رویداد ارتقا با عناوین «چگونه بازارمان را گسترش دهیم؟» و «ابعاد تربیتی در محصولات کودک» را با کلیک روی هر عنوان مطالعه کنید.