شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

نکاتی دربارهٔ سواد مالی برای کودکان

سواد مالی برای کودکان (financial literacy)، دانش و نگرشی است که همۀ  ما جای خالی آن را حس می‌کنیم؛ اما عموماً نمی‌دانیم شیوۀ پر‌کردن این خلاء چگونه است. تحقیقات نشان می‌دهد که خیلی از عادات مالی تا سن 7 سالگی شکل می‌گیرند. عادات خوب مالی ناخودآگاه پدید نمی‌آیند و باید این مسائل را آموزش داد. شما می‌توانید این کار را زمانی که فرزندانتان هنوز در سنین پایین قرار دارند شروع کنید. این آموزش‌ها در زمان بزرگسالی به آن‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

جناب آقای کیانوش رضایی، رئیس هیئت مدیره شرکت مانی پارس ماد، از تجربیات خود در این حوزه می‌گوید. از شروع به کار تا  تجربۀ طراحی بازی کودکانه با مفاهیم مالی  و راه‌اندازی کسب‌وکار ایشان را در این مقاله بخوانید.

  1. ترجمۀ مفاهیم سواد مالی در دنیا، به زبان داستان برای بچه‌ها
  2. تجربۀ طراحی بازی کودکانه با مفاهیم مالی
  3. تجربۀ طراحی بسته‌های آموزشی به جای تولیدات تک
  4. تجربۀ راه‌اندازی کسب‌وکار در حوزۀ کودک

برای مشاهده ویدئوی دیگر تجربه‌نگاری‌ها در حوزه کودکی کلیک کنید.

ترجمۀ مفاهیم سواد مالی در دنیا، به زبان داستان برای بچه‌ها

شرکت مانی پارس ماد به واسطۀ یک ایده و چالش شروع به کار کرد. چالش‌هایی شخصی که افراد در حوزۀ مالی و اقتصاد با آن برخورد می‌کنند. تصور عموم مردم این است که وقتی بزرگ‌تر شویم و کار و شغلی پیدا کنیم و درآمدی داشته باشیم، دیگر از لحاظ مالی مشکلی پیدا نخواهیم کرد؛ اما واقعیت این است که وقتی شغلمان را پیدا کردیم و در آن ارتقا پیدا کردیم، متوجه خواهیم شد که گاهی منابع درآمدی کفایت هزینه را نمی‌دهد و هرچقدر درآمد بالاتر برود، هزینه‌ها هم به همان میزان زیاد می‌شود.

آقای رضایی معتقد است که این چالش نه تنها برای مجموعۀ خودشان، بلکه برای دیگر دوستان و جامعهٔ جهانی نیز وجود دارد. ایشان با توجه به فعالیت خودشان در صنعت بانک‌داری و دیگر دوستانشان در صنعت مالی، به این نتیجه رسیدند که ابتدا از سنین کودک و نوجوان شروع به کار کنند؛ چون  معتقدند اگر این مسائل در کودکی آموزش داده شود، باعث می‌شود که در بزرگسالی با چالش کمتری مواجه شوند.

شیوۀ کار ایشان به صورت غیرمستقیم و داستان‌نویسی بود؛ بنابراین شروع به خلق کاراکترهای یک خانواده با اسامی مرتبط با مفاهیم مالی کردند. در جریان داستان، اتفاقاتی برای این خانواده می‌افتد که منجر به یادگیری مفاهیم اقتصادی خواهد شد. ترجمه‌کردن مفاهیم سواد مالی به داستان، کار سخت و پیچیده‌ای بود که با صنعت مالی و به شکل بنگاه به بنگاه (B2B) شروع به کار شد. این گروه پس از دریافت بازخورد از مخاطبین خود، به بهبود محصول و  تولید محصولات دیگر اقدام کردند.

ویدئوی این بخش از صحبت‌های آقای رضایی را مشاهده کنید:

 

تجربۀ طراحی بازی کودکانه با مفاهیم مالی

ویژگی اصلی دوران کودکی و همچنین  لذت زندگی در این دوره، بازی است؛ اما نبود بازی‌های مناسب با سن خردسالی در حوزۀ مفاهیم مالی باعث شد که تیم آقای رضایی دست به تولید بازی بزنند. ایشان پس از جستجو و نشست و برخاست با کودکان و یادگیری‌ای که از خود  کودکان داشتند، از بازی‌های موجود در دنیا ایده گرفتند و آن‌ها را تبدیل به بازی‌هایی با موضوعات سواد مالی کردند.

یکی از بازی‌هایی که برای معرفی خدمات بانک و برای گروه هدف کودک طراحی و تولید شد، بازی هماهنگ‌کردن یک تعداد کارت (Match Game) بود که از طریق این بازی، بچه‌ها مفاهیم پولی و مالی را هم‌زمان فرا می‌گرفتند.گروه آقای رضایی بعد از دریافت بازخوردهای مثبت از این بازی، شروع به تولید بازی‌ها و محصولات دیگری کردند که می توانید برخی از آن‌ها را در سایت دوزلی بوک ببینید.

ویدئوی این بخش از صحبت‌های آقای رضایی را مشاهده کنید:

 

تجربۀ طراحی بسته‌های آموزشی به جای تولیدات تک

بعد از انجام کارهای فوق، گروه آقای رضایی به این نتیجه رسید که برای انتقال محتوای جامع نیاز به سیستم احساس می‌شود. منظور از سیستم این است که کتاب، بازی ، پوستر و… به تنهایی کافی نیست. درنتیجه دست به طراحی دوره‌های جامع برای سنین مختلف زدند. برای این کار استانداردهای بین‌المللی سواد مالی را مقابل خود گذاشتند و یک سال روی محتوایی که باید به گروه هدف ارائه کنند، تحقیق و تفکر کردند؛ سپس به طراحی طرح درس برای سن 4-3 سالگی تا مقطع دوم و سوم ابتدایی دست زدند.

این بستهٔ کامل شامل موضوعات یادگیری پول‌های ایرانی، کاربرد پول، نحوۀ جمع و کم‌کردن پول، مفهوم پول و نحوۀ استفاده از آن در هنگام خرید،  مدیریت مخارج و پس‌انداز می‌باشد.

مدیریت مخارج

در این بسته، بعد از یادگیری مفهوم پول، روی مدیریت مخارج مانور داده می‌شود که مبنای آن محتوای دیجیتال است. طی بازی‌هایی که کودک در این بسته انجام می‌دهد، یاد می‌گیرد که چگونه  بخشی از پولش را پس‌انداز کند، بخشی را هدیه دهد یا به دیگران کمک کند و  چگونه بخش عمدۀ دیگر را خرج کند. بعد از یادگیری این مفاهیم به کودک یاد داده می‌شود که چگونه می‌تواند در خانه درآمد داشته باشد. در کنار این‌ها، کودک چگونگی خرید  با فهرست خرید را  نیز یاد می‌گیرد.

ویدئوی این بخش از صحبت‌های آقای رضایی را مشاهده کنید:

 

تجربۀ راه‌اندازی کسب‌وکار در حوزۀ کودک

ممکن است در حال حاضر خوداشتغال یا کارمند باشید؛ اما دوست داشته باشید که روزی کارآفرین شوید. نکاتی که در کارآفرینی باید به آن توجه کنید به شرح زیر است:

  • باید وضعیت مالی خود و خانواده را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که اگر نتوانستید بین سه تا شش سال درآمد قابل قبولی داشته باشید، با مشکل مواجه نشوید. حوزۀ کارآفرینی حوزهٔ سختی است و تجارب خوشایند و ناخوشایند فراوانی دارد.
  • اشتیاق و پشتکاری که در زمینۀ کارآفرینی دارید، می‌تواند شما را به نتیجه برساند. اگر پشتکار نباشد ممکن است اواسط کار به دلیل فشارهای روانی، مالی و اجتماعی پا پس بکشید.
  • مهم است که خانواده و فرزندان شما در این مسیر همراه شما باشند.
  • گروهی که به عنوان شریک خود انتخاب می‌کنید بسیار مهم و حیاتی است؛ حتی مهم‌تر از ایدهٔ شماست.
  • می‌توانید ایده را از گروه هدف یا از طریق جستجوی اینترنتی و… بگیرید. عمدۀ ایده‌ها خارج از پشت میز و محیط‌های خشک اداری شکل می‌گیرد.
  • مهم‌تر از ایده، تبدیل ایده به راهکار، ابزار و محصولی است که مشتری آن را بخواهد.
  • مطالعه و مذاکره با افرادی که در آن حوزه فعال هستند، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

آخرین بخش از ویدئوی صحبت‌های آقای رضایی را مشاهده کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *