اولین بخش رویداد ارتقای سومین گام یارستان کودکستان، در تاریخ ۱۰ و ۱۱ خردادماه و در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. این رویداد که مخصوص محور «بستهٔ تربیت و یادگیری کودکستان» است، با حضور بیش از ۱۰۰ تن از راهیافتگان به مرحلهٔ دوم داوری و در دو دستهٔ مؤلفان و ناشران برپا شد.
رویداد ارتقا چیست؟
این رویداد در جهت تحقق بخشی از شعار یارستان کودکستان، یعنی شناسایی، ارتقا و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک برگزار میشود. درواقع هدف از آن، تقویت بنیهٔ تولیدکنندگان برای تولیدات بهتر و اصولیتر در حوزهٔ محصولات اوان کودکی است. این رویداد در سومین گام یارستان کودکستان، در دو بخش آموزشی و رهیاری تخصصی به مخاطبان خود خدمت میدهد. بخش اول با برگزاری کارگاههای آموزشی و عملی و بخش دوم با راهبری تخصصی رهیاران، به تقویت توان تولیدکننده و تولید محصول فاخر کمک میکند.
در همین ارتباط، «گزارش نخستین رویداد ارتقای اولین گام یارستان کودکستان» را بخوانید.
تفاوت رویداد ارتقای سومین گام با دو گام گذشته
در دو دورهٔ قبلی یارستان کودکستان، رویدا ارتقا برای تمام شرکتکنندگان حائز شرایط در همهٔ محورها برگزار میشد. اما در سومین گام، به دلیل تمرکز بیشتر روی نیازهای کودکستان، محور «بستهٔ تربیت و یادگیری کودکستان» مهمتر از بقیهٔ محورها اعلام شد. محوری که مخصوص تولید خوراک محتوایی کودکستانها در سال تحصیلی است. بنابراین رویداد ارتقا در سومین گام، تنها برای شرکتکنندگان راهیافته به مرحلهٔ دوم داوری این محور در نظر گرفته شد.
مخاطبین رویداد ارتقای سومین گام یارستان کودکستان چه کسانی هستند؟
آن دسته از شرکتکنندگان سومین گام یارستان کودکستان که در محور بستهٔ تربیت و یادگیری کودکستان، به مرحلهٔ دوم داوری راه یافتهاند. آنها به دو دستهٔ مؤلفان و ناشران بستهٔ تربیت و یادگیری تقسیم میشوند.
برنامههای بخش آموزشی رویداد ارتقا
این برنامهها با توجه به تعداد مدعوین و برنامهریزی برای کیفیت هر کارگاه، در دو روز پنجشنبه و جمعه، ۱۰ و ۱۱ خردادماه برگزار شد. درواقع مؤلفان به دو گروه تقسیم شده و بعضی در روز اول و بعضی دیگر در روز دوم پای هر کارگاه نشستند.
برنامههای مخصوص ناشران و مؤلفان:
- افتتاحیه، به همراه معرفی فرآیند داوری سومین گام یارستان کودکستان توسط عاطفه سعیدی؛ دبیر سومین گام
در این بخش ضمن عرض خوشامدگویی به حضار رویداد، برنامههای پیش رو در رویداد ارتقاء و همچنین فرآیند داوری، توسط عاطفه سعیدی؛ دبیر سومین گام یارستان کودکستان شرح داده شد.
- بستهٔ تربیت و یادگیری چیست؟- دکتر مجتبی همتیفر؛ رئیس سازمان ملّی تعلیم و تربیت کودک
با توجه به اهمیت ویژهای که یارستان کودکستان در سومین گام خود برای محور بستهی تربیت و یادگیری کودکستان قائل شده است، لازم بود تا چیستی بستهی تربیت و یادگیری کودکستان توسط رئیس سازمان ملّی تعلیم و تربیت کودک تبیین شود. از همین جهت، جناب آقای دکتر همتیفر چیستی این مبحث را از ابعاد مختلف بیان کردند.
- ارائهٔ تجربهٔ شاعر کودک، مصطفی رحماندوست
تجربهنگاری؛ از مهمترین کارهایی است که میتوان در عرصهی تعلیم و تربیت انجام داد تا بتوان فرآیندهای اجرایی و تربیتی را در میدان عمل پیادهسازی کرد. از همین جهت یارستان کودکستان در این رویداد با دعوت از جناب آقای مصطفی رحماندوست مولفان و ناشران راهیافته به مرحلهی دوم داوری در محور بستهی تربیت و یادگیری کودکستان را پای صحبتهای گرانقدر ایشان نشاند.
مصطفی رحماندوست در این تجربهنگاری با اشاره به اهمیت ثبات مدیریتی در عرصهی تعلیم و تربیت، به لزوم تزریق شادی در محصولات حوزه اوان کودکی تاکید کردند.
- بایدها و نبایدهای تولید بسته- فاطمه نوریپور، دبیر محتوایی سومین گام
در ادامهی مراسم افتتاحیه فاطمه نوریپور خط قرمزها و بایدها و نبایدهای سومین گام یارستان کودکستان را برای حاضرین شرح داد. بایدها و نبایدهای بخش ارزیابی یارستان کودکستان از پیش مقدماتی است که تولیدکنندگان هر محور باید در محصولات خود آن را رعایت کرده تا بتوانند به مراحل بعدی داوری دست یابند.
برنامههای مخصوص مؤلفان:
- کارگاه تصویرگری و محتوا- کاظم طلایی، مدیر هنری انتشارات
از آنجایی که تصویرگری در فرآیند تولید بستهی تربیت و یادگیری کودکستان بسیار اهمیت دارد، لازم بود تا یک کارگاه ویژهی تصویرگری و ارتباط تصویر و محتوا برای مخاطبان ارائه شود. جناب آقای کاظم طلایی با سالها تجربه در حوزه تصویرگری و تولید کتاب کودک به ارائهی این موضوع پرداختند.
- کارگاه اصول طراحی آموزشی- سمانه خداوردی
یکی دیگر از مباحثی که به ویژه برای مولفان در محور بستهی تربیت و یادگیری کودکستان بسیار اهمیت دارد، بکارگیری عنصر خلاقیت در طراحی آموزش برای کودکستانهاست. کارگاه اصول طراحی آموزشی با تدریس سرکار خانم سمانه خداوردی به بیان روشهای طراحی در این حوزه پرداخت.
- تبیین شاخصهای داوری یارستان کودکستان- فاطمه نوریپور، دبیر محتوایی گام سوم
فاطمه نوریپور؛ دبیر محتوایی سومین گام یارستان کودکستان به تببین شاخصهای داوری صحت، سهولت کاربری و خلاقیت و ابتکار پرداختند. 7 شاخص اصلی یارستان کودکستان شامل:
- صحت
- سهولت کاربری
- خلاقیت و ابتکار
- ظاهری و شکلی با محوریت تصویرگری و وجوه فیزیکی محصول
- اصول تربیتی (طراحی آموزشی، مسیر یادگیری و …)
- اهداف تربیتی بر اساس اهداف 11 گانه تربیتی
- قالبهای ارائه (نمایش خلاق، آزمایش، مداد کاغذی و …)
موارد فوق شاخصهای کلی و اصلی است که هرکدام از آنها شامل زیرشاخصها و سنجههایی است.
- کلاس اهداف تربیتی- مسعود تهرانیفرجاد
مسعود تهرانی فرجاد؛ مدیر کل دفتر پژوهش، تدوین ضوابط و استانداردهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به تبیین اهداف تربیتی و گفتگو با مولفان پرداختند. موضوعات مورد بحث در این کلاس به شرح زیر است:
- چیستی هدف
- سطوح اهداف
- جغرافیای اهداف
- شرح اهداف
در این کلاس بیان شد: انتظارات و نقطه مطلوب، به نوعی اهداف ما هستند. نویسنده باید خود را با 3 عنصر زیر متصل بداند:
الف) مبانی: فلسفه تعلیم و تربیت مبتنی بر معارف قرآن و عترت
ب) اسناد بالادستی: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی، راهنمای برنامه مصوب دوره پیش دبستانی
ج) نیازها، اقتضائات و موقعیتهای رشد در اوان کودکی: روانشناسی رشد و تعالی در انسان، رفتارشناسی کودک، توجه به فرصتها و موقعیتهای تعامل با کودک.
- کارگاه ویژگیهای یادگیری کودک- لاله مالمیر
در این کارگاه به بیان ویژگیهای رشد کودک پرداخته شد که برخی از آنها به شرح زیر است:
- توانمندیهای جسمی-حرکتی
- پرورش روحیه و رفتار عاطفی
- پرورش مهارتهای ذهنی
- کارگاه طراحی بستهی کوچک
در کارگاه طراحی بستهی کوچک، مؤلفان بستهی تربیت و یادگیری، با انجام فعالیت گروهی دست به طراحی و تولید محتوا زدند. در این کارگاه؛ طراحان باید حول اهدافی که انتخاب میکنند، برای هر سه مخاطب کودک، والدین و مربی دست به تولید محتوا و فعالیت بزنند. علاوه بر این، استفاده از قالبهای فرمی گوناگون، بسته بودن محتوا را محقق میکند. لازم به ذکر است نقش رهیارهای این رویداد در پیشبرد بهینه و کارآمد کارگاه طراحی بستهی کوچک بسیار دارای اهمیت بود.
این کارگاه یکی از عملیاتیترین ساعتهای رویداد ارتقاء در سومین گام یارستان کودکستان را به خود اختصاص داد که با استقبال و همراهی شرکتکنندگان روبرو شد.
برنامههای مخصوص ناشران:
- مرور فشردهی شاخصها و نیازهای بومی- سید امیرحسین میردامادی، مسئول ارزیابی محصولات گام سوم
با توجه به اهمیت آگاهی ناشران از شاخصهای یارستان کودکستان و همچنین اطلاعیابی از نیازهای بومی کشور؛ سید امیرحسین میردامادی؛ مسئول ارزیابی محصولات در گام سوم به بیان این موضوعات پرداختند.
- زیمان اوان کودکی در محور بستهی تربیت و یادگیری کودکستان (جلسه دوم)
زیمان اوان کودکی در دومین نشست خود در این محور برگزار شد. این نشست پیرو زیمان اول به لیست احصاء شده در جلسه اول پرداخت و بر مبنای چالشهایی که به عنوان اولویت در این محور انتخاب شده بودند پیش رفت. در این نشست ناشران سرشناس و فعال از سرتاسر کشور حضور داشتند و به بیان دغدغهها و مسائل خویش پرداختند.
- ارائهی گزارش تحلیلی از وضعیت صنایع خلاق حوزهی اوان کودکی
- گزارش کار فروشگاه یارستان کودکستان و ارائهی سیاستهای سازمان در حوزهی عرضهی محصولات
- دورهمی و ارائهی ایدهی محوری برای فروشگاه
در نشست گزارش کار فروشگاه یارستان کودکستان، قادر امیری مدیر مسئول فروشگاه یارستان کودکستان به گفتگو و ارائه گزارش با نقشآفرینان در فروشگاه پرداختند.
در نشست ارائه گزارش تحلیلی از وضعیت صنایع خلاق حوزه اوان کودکی؛ در راستای حمایت از فعالیتهای زیستبوم اوان کودکی، تفاهمنامه همکاری بین سازمان ملّی تعلیم و تربیت و ستاد توسعه فناوری فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری امضاء شد.
دکتر مجتبی همتیفر در این نشست به رویداد و فروشگاه یارستان کودکستان به عنوان زنجیره ارتقای تولید کمی و کیفی محصولات تا رسیدن به دست مخاطب اشاره و به نقش تسهیلگری بدون تصدیگری سازمان تاکید کردند.
لازم به ذکر است؛ بخش دوم رویداد ارتقای سومین گام یارستان کودکستان، یعنی رهیاری تخصصی تولیدکننده و محصولات، در ۱۷ و ۱۸ خردادماه برگزار خواهد شد. در این مرحله از رویداد، رهیاران به صورت اختصاصی به بررسی و گفتگوی مشورتی با تولیدکنندگان و مولفان خواهند پرداخت.