شاخصهای داوری محصولات از مهمترین لوازمی است که باید آن را بدانید. اینکه بر چه اساس قرار است محصولات و آثار رسیده را داوری کنیم، باید روشن و شفاف باشد تا هم والدین بتوانند از آنها برای خرید و انتخاب محصول استفاده کنند و هم شرکتکنندگان در رویداد و تولیدکنندگان محصولات کودک زیر ۷ سال بتوانند ایده بگیرند. در ادامه میتوانید شاخصهای داوری محصولات رویداد یارستان کودکستان را به تفکیک ایجابی، سلبی و امتیازی مشاهده کنید.
محورهای رویداد عبارتاند از:
- طرح درسها و کاربرگ های آموزشی و پرورشی؛
- کتاب کودک و کتاب کار کودکستان؛
- بازی ، اسباببازی و محصولات کمکآموزشی؛
- سامانه و نرمافزارهای موبایلی و رایانهای؛
- تولیدات صوتی و تصویری (دارای ماهیت دیجیتال).
در همین ارتباط، سؤالات متداول شرکت در رویداد یارستان کودکستان را بخوانید.
جدول شاخصهای ایجابی ضروری
شاخصهای ضروری باید حتماً در محصول وجود داشته باشند.
ردیف | شاخص و معیار | شناسه |
---|---|---|
۱ | بازی محور بودن | ۱. جذابیت و ایجاد نشاط ۲. اجبارینبودن ۳. غلبهٔ جنبهٔ سرگرمی بر آموزش ۴. عدم ارزشیابی بر اساس خروجی |
۲ | فعالیت محور بودن | ۱. دستورزی ۲. جنبش و حرکت |
۳ | در نظر داشتن رشد همهجانبه و یکپارچه (رویکرد تلفیقی در طراحی) | ۱. توجه به حواس پنجگانه ۲. توجه به رشد ذهنی ۳. توجه به رشد عاطفی/ ایجاد بستر تعاملی ۴. توجه به مهارتهای هنری ۵. توجه به مهارتهای کلامی |
۴ | کاربرد ابزار متعدد و متنوع در جهت تجربهورزی | ۱. استفاده از کتاب ۲. استفاده از انواع قصه و شعر ۳. استفاده از نمایش خلاق و تئاتر ۴. استفاده از آزمایش علمی ۵. استفاده از انواع بازی ۶. استفاده از انواع نرم افزار ۷. استفاده از انواع تولیدات تصویری و صوتی |
۵ | محوریت حفظ آزادی عمل کودک | ۱. عدم الزامآور بودن فعالیتها ۲. طراحی بر اساس علاقهمندی کودک ۳. عدم انتظار خروجی مطابق معیارهای مشخص ۴. در نظر داشتن تفاوتهای فردی در طراحی فعالیتها |
۶ | بهرهگیری از انواع بسترهای یادگیری (فراهمکردن بستر فعالیت فردی و گروهی) | ۱. فراهمکردن محیط باز و طبیعی ۲. برگزاری جشنهای ملی و مذهبی ۳. فراهمکردن بستر انواع گردش و تفریح ۴.فراهمکردن محیط آرام و سربسته جهت تمرکز |
۷ | رعایت قواعد زبان و خط فارسی | ۱. به کار نبردن واژههای غیرفارسی ۲. ساده و روان و قابل فهم بودن متن |
۸ | روانی محتوا | ۱. استفاده از بیان روشن و قابل فهم ۲.استفاده از کلمات آشنا و بامعنا |
۹ | رعایت اصول بهداشتی و ایمنی در محصولات فیزیکی | ۱. استفاده از مواد اولیهٔ بیخطر ۲. استفاده از رنگهای بهداشتی و ثابت ۳. تیز و برنده نبودن ۴. گوش خراش نبودن أصوات ۵. عدم ارائهٔ تصاویر آزاردهنده و ملالآور و.. |
شما میتوانید توضیحات دبیر اجرایی رویداد را دربارهٔ این دسته از شاخصها مشاهده کنید:
جدول شاخصهای سلبی
شاخصهای سلبی آن دسته از شاخصهای داوری محصولات هستند که ما انتظار نداریم آنها را در محصولات شما ببینیم؛ اما اگر هم محصول شما آنها را دارد، آن را در رویداد ثبت کنید.
ردیف | شاخص و معیار |
---|---|
۱ | پرهیز از آموزش حروف الفبا، خواندن و نوشتن آن |
۲ | پرهیز از آموزش زبانهای خارجی |
آقای صادق ذوفن، دبیر اجرایی ریوداد، این دسته از شاخصهای داوری محصولات، یعنی شاخصهای سلبی را توضیح میدهند:
جدول شاخصهای امتیازی
در بین شاخصهای داوری محصولات، شاخصهای امتیازی شاخصهایی هستند که به محصول امتیاز و به درجهٔ آن ضریب میدهند.
ردیف | شاخص و معیار | شناسه |
---|---|---|
۱ | محوریت توجه به خانواده و تعمیق روابط خانوادگی | ۱. تأکید بر خانواده بهعنوان بستر اصلی تربیت دوره کودکی ۲. توجه به خانوادهدوستی و تعمیق علائق و روابط خانوادگی |
۲ | تعبیه وجه توانمندسازی مربی و آگاهی خانواده در محصول | ۱. بروشور نحوهٔ استفاده از محصول ۲. مشخصکردن معیارهای ارزیابی ۳. تعیین اهداف رشدی ۴. تعیین بازهٔ سنی مخاطب ۵. سهولت در بکارگیری |
۳ | جذابیت شکلی | ۱. شیوهٔ انتقال متنوع ۲. استفاده از شکل و تصویر مورد نیاز برای انتقال مفاهیم، پیامها و پرورش مهارتها ۳. استفاده از جداول، نقشهها، نمودارها و تصاویر، جهت انتقال صحیح پیام محتوا ۴. استفاده از رنگبندی مناسب |
۴ | خلاقیت و نوآوری در شکل ظاهری یا محتوا | ۱. پرورش تخیل ۲. طرح افکار تازه ۳. بیان ارتباط پدیدهها و وقایع و به کاربستن آنها |
۵ | سازماندهی مناسب محتوا | ۱. رعایت چرخهٔ یادگیری (درگیرکردن مخاطب/ کشف، جستجوگری و کنجکاوی و ارزشیابی) ۲. رعایت توالی (ترتیب ارائهٔ مطالب از ساده به پیچیده و از پایینترین سطح ممکن و قابل درک) ۳. رعایت تلفیق (در هم تنیدگی فعالیتها با پرهیز از جداسازی مفاهیم، مهارت و ارزشها) |
۶ | تعبیه نحوهٔ ارزشیابی از عملکرد کودک در محصول | ۱. توصیفی ۲. بر مبنای مشاهده ۳. بهصورت مستمر ۴. منتاسب با سن ۵. براساس شرایط و بوم فرهنگی و خانوادگی |
۷ | رعایت و ترویج ارزشهای دینی، فرهنگی و اجتماعی جامعهٔ اسلامیایرانی | ۱. برجستهنمودن مصادیق سبک زندگی اسلامیایرانی در خانواده، مانند: ترویج حیا، عزت نفس و … ۲. احترام به قومیتها، ادیان و کتابهای آسمانی، ارزشهای ملی، مشاهیر فرهنگی، علمی و ادبی ۳. عدم تجملگرایی و مصرفگرایی ۴. پرهیز از نشانههای فرق ضاله مانند: انگشتر تیغدار، گردنبند اسکلتی، ستاره ششضلعی، جمجمه، صلیب وارونه، انواع سمبلهای شیطان و … ۵. عدم استفاده از تصاویر، شخصیتهای کارتونی، حروف، تصاویر و نمادهای مغایر با ارزشهای اسلامیایرانی در کتاب، لوازمالتحریر و دیگر رسانهها |
۸ | بهروزبودن و تناسب با مقتضیات زمان | ۱. توجه به یافتهها و دانشهای نظری، عملی و پژوهشی روز ۲. بهرهگیری از یافتهها، تجربیات و روشهای علمی معتبر |
۹ | توجه به متون علمی تمدن اسلامیایرانی | ۱. معرفی منابع و فعالیتهای علمی و ادبی دانشمندان مسلمان ۲. معرفی آثار تمدن و فرهنگ ارزشمند ایران و جهان اسلام |
برای دیدن توضیحات دبیر اجرایی رویداد، دربارهٔ شاخصهای امتیازی محصولات، به ویدئوی زیر مراجعه کنید: