شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

شاخص‌های داوری محصولات در سومین گام یارستان کودکستان

شاخص‌های داوری، یکی از نقاط مهم و جالب توجه هر رویداد و جشنواره‌ای است که کیفیت آن را مشخص می‌کند. یارستان کودکستان در سومین گام خود، بنا بر قالب‌های متنوعی از محصولات که در کودکستان‌ها استفاده می‌شوند و نیز با توجه به لزوم خلاقیت در تنوع محصولات، تولیدات را در محورهای جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهد. در این مطلب به شاخص‌های اصلی و عمومی داوری سومین گام یارستان کودکستان می‌پردازیم.

 

محورهای سومین گام یارستان کودکستان:

  1. بستۀ تربیت و یادگیری کودکستان؛
  2. کتاب کودک؛
  3. اسباب بازی و وسایل بازی و یادگیری؛
  4. بازی دیجیتال و برنامک کودک؛
  5. ترانه، سرود، لالایی؛
  6. راهنمای مربی و والدین.

 

شاخص‌‎های داوری

شاخص‌های داوری در محورهای یارستان کودکستان، در وهلۀ اول، برآمده از رویکردهای کلی نسبت به محتوای تربیتی است و عام تمام محورهاست. جنس شاخص‌ها از نوع اهداف، کارکردهای کلان محصولات و ویژگی‌های عمومی محصولات در کودکستان است. در مرحلهٔ بعد، با توجه به اقتضائات هر محور، هر کدام از شاخص‌های اصلی شامل زیرشاخص‌ها و سنجه‌هایی می‌شود که داوری محصول، طبق آن‌ها و دقیق‌تر ادامه می‌یابد.

نمرهٔ جزءنگر چیست؟

داوران محصول را در هر شاخص و سنجه‌های مختلف تعریف‌شدهٔ آن ارزیابی کرده و درنهایت، نمرۀ محصول در هر شاخص، از 1 تا 5 احصا می‌شود. به این نمره، نمرهٔ جزءنگر می‌گوییم.

نمرۀ کل‌نگر چیست؟

در کنار داوری سنجه‌ای و سیستمی، داور بنا به شمّ داوری، برآورد کلی خود از وضعیت هر شاخص در محصول را حدس می‌زند و نمرهٔ آن را از ۱ تا ۵ ثبت می‌کند. این نمره نیز، نمرهٔ کل‌نگر نامیده می‌شود.

 

شاخص‌های اصلی و عمومی داوری محصولات

در ادامه شاخص‌های عمومی ارزیابی را در جدول زیر ببینید:

 

شاخص اصلیزیرشاخصتوضیحات
صحتمالکیت معنویناظر به راستی‌آزمایی کپی نبودن اثر  و منابع و مآخذ معتبر درصورت اقتباس و الهام‌گیری
صحت علمی و نگارشی
سهولت کاربری_به معنای بهره‌گیری از عناصر و وسایل در دسترس برای استفادۀ صحیح از محصول؛

درج راهنماهای شفاف و ساده و درج راه‌های ارتباطی با تولیدکننده

اصول تربیتسازماندهی محتواناظر بر به‌کارگیری اصول آموزشی زیر 7 سال؛

در نظر گرفتن اصل آزادی در تربیت؛

هم‌راستایی هدف و محتوای اثر؛

تنوع در شیوۀ ارائه و استفاده؛

طراحی درست تمرینات و تقویت تخیل و خلاقیت کودک

ارزیابی ردهٔ سنی اطلاق شده روی محصول از سوی تولیدکننده؛

ارزیابی انطباق با ویژگی‌های سنی کودکان زیر 7 سال

جذابیت محتواییارزیابی میزان درگیرکنندگی عاطفی محصول برای کودک؛

امکان‌سنجی استفادۀ مجدد از محصول و توجه به اصل لذت در استفاده از محصول

ظاهری و شکلیتعامل سمعیکیفیت صوت و انطباق با توانایی‌های شنوایی کودک (در قالب کتب صوتی، خیال‌انگیزی در خوانش متن مهم است)
تعامل بصریناظر بر کیفیت بصری و تصویر، تناسب رنگی با فیزیولوژی بصری کودک؛

انطباق تصویر و ویژگی‌های بصری با هدف و محتوا؛

وضوح و درعین حال خیال‌انگیزی تصویر و سلامت تصاویر برای کودک

کیفیت فیزیکیاستحکام و کیفیت بلندمدت مواد مورد استفاده در ساخت کالا
تعامل حسی‌لمسیآشنایی کودک با مفاهیم و نشانگان حواس 5 گانه (به‌طور ویژه حس لامسه)
بهداشت و ایمنیتیز و برنده نبودن اجزای کالا و عدم استفاده از مواد بازیافتی و مضر برای کودک
خلاقیت و ابتکارنوآوری محصول در ظاهر و محتوا (برای این شاخص، سنجه شفاف و عینی نداریم)
اهداف تربیتیساحت‌های تربیتمحیط زیست؛

هویت ملی و مذهبی؛

ساحت شناختی، عاطفی، زیستی؛

زبان فارسی؛

هنر و زیبایی‌شناسی

ویژگی‌های مشترک محصولاتبه این معنا که عناصر محصول با قالب انتخابی آن انطباق داشته باشد. مثلا کتاب بازی مبتنی بر اصول تمرینی و خلاقیت در انجام تمرین باشد.
قالب‌هامحصولات در محورهای مختلف، قالب‌های مختلفی دارند. در این شاخص، ویژگی‌های خاص هر قالب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محور راهنمای مربی و والدین (برای کودک): داستان، شعر، رنگ آمیزی، کتاب تعاملی و بازی، فیلم و انیمشن، نمایش خلاق، کاردستی، گردش علمی، مشاهده، آزمایش و گفت و گو

محور کتاب کودک: قصه و داستان، شعر، نقاشی، تعاملی و بازی

محور اسباب‌بازی و وسایل بازی و یادگیری: باقاعده، نمادین، ساختنی، مهارتی

محور بسته تربیت و یادگیری کودکستان: قصه و داستان، شعر، رنگ آمیزی، بازی و فعالیت، فیلم و انیمیشن، نمایش خلاق، کاردستی، آزمایش و مشاهده، گفت و گو

محور سرود، ترانه و لالایی: آهنگ سرود، آهنگ لالایی، آهنگ ترانه/ نماهنگ سرود، نماهنگ ترانه، نماهنگ لالایی

محور بازی دیجیتال و برنامک کودک: بازی موبایلی، بازی دیجیتال (کنسولی)، اپلیکشین (داستانی، شعر، رنگ آمیزی، تعاملی،  نمادین، باقاعده، مهارتی)

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *