شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

چند نکتهٔ مهم در ارائۀ خدمت به کودکان

ارائۀ خدمت و تولید محصول در حوزۀ کودک الزامات و قواعد خاص خود را دارد که شنیدن آن‌ها از زبان باتجربه‌ها چیز دیگری است. جناب آقای سهراب مستقیم، طراح بازی شرکت «فربود انگاره» از الزامات مهم در ارائۀ خدمت به کودکان می‌گویند.

اهمیت پرورش حافظه و توجه در کودک توسط بازی | قسمت 1

اگر بخواهیم بدانیم که شانس فرزندانمان و کسانی که تربیت می‌کنیم چگونه بیشتر می‌شود، چه راهی داریم؟ یکی از راه‌هایی که روان‌شناسان مدتی روی آن تمرکز داشتند، توجه به استعداد  و انواع هوش‌های هیجانی، ریاضی، ارتباطی و… کودکان بود. می‌توان روی این موارد کار کرد اما علوم شناختی حوزه‌ای را پیشنهاد می‌کند که مقداری پایه‌ای‌تر است. علوم شناختی می‌گوید تمام توانایی‌های لایهٔ بالاتر و برتر شناختی مانند حل مسئله، خلاقیت، تعامل سازنده و  همدلی روی توانایی‌های پایه‌تر مغز ما می‌نشیند. همۀ آدم‌ها این توانایی را دارند؛ اما بسته به اینکه در طول عمرشان چگونه آن را پرورش دهند و چه توانایی‌هایی را بر آن سوار کنند، شانس موفقیت خود را کمتر یا بیشتر می‌کنند.

 

یکی از توانایی‌هایی که باید در کودک پرورش یابد، تقویت حافظه کاری است.حافظه کاری (working memory) میز کار است؛ به این معنا که اطلاعات و ابزار لازم را به‌طور هم‌زمان از حافظۀ بلندمدت و کوتاه‌مدت می‌گیرد و تلاش می‌کند که با ترکیب آن اطلاعات، یک خروجی مانند حل یک مسئلۀ ریاضی یا طراحی یک نقاشی زیبا و … را ارائه بدهد. یکی از اقدامات مهمی که می‌توانیم برای کودکانمان انجام دهیم، پرورش و تقویت حافظۀ کاری در آنان است.

از دیگر توانایی‌های مهمی که باید در کودک پرورش داد، توجه پایدار و انتخابی است. منظور از توجه پایدار، توانایی تمرکز طولانی‌مدت روی کاری مشخص است؛ یعنی کودک بتواند در یک مدت زمان طولانی، روی یک مسئله توجه کند و حواسش پرت نشود. توجه پایدار در فعالیت‌های مختلف مانند کتاب‌خواندن، عمل جراحی و … مورد اهمیت است. مهم نیست که کودک شما در آینده به چه سمتی می‌رود و چه شغلی را انتخاب می‌کند، مهم این است که توانایی پایۀ مغزی خوبی داشته باشد. توجه انتخابی، توانایی دیگری است که باید به آن توجه شود. توجه انتخابی به این معناست که شما باید از بین چند موضوع مختلف انتخاب کنید که می‌خواهید به کدام موضوع توجه کنید.

برای تقویت توجه انتخابی و پایدار، حل یک مسئله ریاضی هم می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ اما لذت‌بخش نیست. می‌توان از فعالیت‌های جذاب‌تری مانند بازی‌ها برای تقویت توجه استفاده کرد. بازی‌هایی را انتخاب کنید که به توجه و حافظۀ کاری بیشتر از مسائل دیگر نیاز داشته باشد؛ مانند بازی‌های استراتژیک، شاه دزد وزیر و… .

توضیحات کامل‌تر را در اولین قسمت از ویدئوهای «چند نکتهٔ مهم در ارائۀ خدمت به کودکان» ببینید:

 

اهمیت جلب نظر والدین برای تولید + معرفی شرکت‌های نوپای حوزۀ کودک | قسمت 2

وقتی می‌خواهیم در حوزۀ کودک کار کنیم، فقط با کودک طرف نیستیم چون کودک برای سرویس و محصول شما پول پرداخت نمی‌کند. والدین هستند که محصول شما را می‌بینند و برای خرید آن تصمیم‌گیری می‌کنند. پس اگر شما بخواهید بهترین محصول را هم به کودک عرضه کنید، ابتدا باید والدین را قانع کنید که چرا باید این محصول را تهیه کنند و تفاوتش با دیگر محصولات موجود در بازار چیست. شاید فکر کنید اگر جعبۀ محصول زیبا باشد یا در آن از شکلات و … استفاده کنید، بچه جذب آن می‌شود و از والدین می‌خواهد که آن محصول را برایش تهیه کنند؛ اما پدر و مادر ممکن است یک یا دو بار این‌گونه با کودک همراهی کنند و اگر گمان کنند که این محصول فقط کودک را سرگرم می‌کند، بارهای بعد او را به پارک خواهند برد و از خرید آن محصول خودداری خواهند کرد.

در همین رابطه مقالۀ «سخنی با فعالان حوزۀ کودک» را مطالعه کنید.

معرفی برخی کسب‌وکارهای حوزۀ کودک:

1. مدرسه مهارت‌آموزی سمف کیدز

خدمات این مدرسه شامل:

  • نقاشی‌های خلاقانه
  • تئاتر بازی‌ها
  • آموزش سواد رسانه‌ای به والدین

2. سیارۀ گامبیت

«سیارۀ گامبیت» یک نرم‌افزار تعاملی والد و کودک است. خدمات این نرم‌افزار شامل:

  • تولید محتوای مناسب کودک در حوزۀ دیجیتال
  • تولید محتوا برای بستر تلفن همراه و تبلت

3. مؤسسۀ دانش‌آموزی ویموند

خدمات قابل ارائه:

  • تولید ویدئوهای آموزشی برای کودکان و والدین
  • تولید محتوا در زمینۀ آموزش‌ مهارت‌های نرم و سخت

4. مهتاکیدز

خدمات قابل ارائه:

  • فراهم کردن بستر اینترنتی ویژهٔ کودکان
  • تولید محصولات فرهنگی در حوزۀ کودک
  • برگزاری کارگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی
  • اطلاع‌رسانی رویدادهای فرهنگی حوزۀ کودک در سطح کشور

توضیحات کامل‌تر را در دومین قسمت از ویدئوهای «چند نکتهٔ مهم در ارائۀ خدمت به کودکان» ببینید:

 

نکات مهم در ارائۀ خدمت به کودک و مسیر تبدیل مهارت به محصول مناسب | قسمت 3

کسب‌وکارهای حوزۀ کودکی انواع مختلفی دارد و الزاماً از نظر مفهومی و ارزشی با کسب‌وکارهای حوزۀ بزرگسالی متفاوت نیست. داشتن امنیت مناسب برای کودک و برقراری تعامل مناسب با او از ویژگی‌های مهمی است که کسب‌وکارهای حوزۀ کودک باید به آن توجه کنند. اگر شما هم توانایی و مهارتی مانند نجاری، سفال‌گری و … دارید، می‌توانید آن را به کودکان ارائه بدهید و با این آموزش احساس کنید که کاری برای آیندۀ دنیا انجام می‌دهید.

اگر می‌خواهید یک مهارت مانند نجاری، سفال‌گری و… را به کودک آموزش بدهید، به این نکات توجه کنید:

  • بهبود جنبۀ امنیت ابزار
  • عدم حس دخالت والدین در زمان بازی و دست‌ورزی
  • محدود‌نکردن خلاقیت
  • صحیح‌بودن نحوۀ آموزش
  • ارائۀ مناسب محصول یا خدمت به کودک

تبدیل مهارت به محصول مناسب

بعد از رعایت نکات بالا هنوز هم تا رسیدن به مرحلۀ فروش و عرضه فاصله وجود دارد. این فاصله، شیوۀ تبلیغات شماست. محصولات حوزۀ کودک، شانس تبلیغات دهان به هان کمتری دارد چون اگر شما از محصولی در حوزۀ بزرگسالی رضایت داشته باشید، آن را به بقیه افراد نیز معرفی می‌کنید اما زمانی که آن محصول در حوزۀ کودکی باشد، احتمال اینکه بخواهید این محصول را به فردی معرفی کنید که فرزندی هم‌سن شما داشته باشد، کم است. مسئلۀ دوم این است که خیلی از والدین، تربیت سایر افراد را قبول ندارند و به معرفی‌های دیگران اهمیت زیادی نمی‌دهند.

یکی از راه‌های تبلیغات محصولات حوزۀ کودک، وجود شرکت‌های واسطه برای رساندن محصول به دست والدین و کودکان است.

کارکرد شرکت‌های واسطه:

  • اطلاع‌رسانی‌ برنامه‌های حوزۀ کودکی
  • تولید محتوا دربارۀ محصولات ویژه کودک

توضیحات کامل‌تر را در سومین قسمت از ویدئوهای «چند نکتهٔ مهم در ارائۀ خدمت به کودکان» ببینید:

 

شما چه الزامات دیگری را در ارائۀ خدمت به کودکان مهم می‌دانید؟ در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *