شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

آماده‌سازی بچه‌ها برای تولد نوزاد جدید

تولد نوزاد جدید برای خانواده‌های بچه‌دار، می‌تواند علاوه بر شیرینی‌های خاص خودش، دردسرهایی هم به همراه داشته باشد. هنگامی که یک نوزاد به جمع خانواده اضافه می‌شود، بچه‌های دیگر ممکن است هیجان‌زده شوند و احساسات مختلفی را تجربه کنند؛ به‌خصوص اگر بچه‌ها هنوز نوپا هستند.چراکه آن‌ها ممکن است احساس کنند از کانون توجه خارج شده‌اند یا حس کنند دیگر دوستشان ندارید.

تقریباً همهٔ بچه‌ها در زمان تولد نوزاد جدید باید خود را تطبیق دهند و درواقع  چاره‌ای ندارند! اما انتظار نداشته باشید از همان ابتدا با استقبال گرم کودکان بزرگ‌تر خانه مواجه شوید. معمولاً برای رسیدن به رابطهٔ مثبت خواهر و برادری، باید تا حدود 14 ماهگی کودک جدید صبور باشید.

 

چه زمانی دربارهٔ تولد نوزاد جدید صحبت کنیم؟

اگر باردار هستید، سن فرزند شما نیز در این موضوع نقش دارد. کودکان نوپا چون درک دقیقی از زمان ندارند، دورهٔ چندماههٔ بارداری را درک نمی‌کنند. پس بهتر است آن‌ها را در یکی‌دو ماه پایانی، برای آمدن نوزاد جدید آماده کنید. می‌توانید به کودکان بالای ۳ سال، از سه‌چهار ماه قبل از تولد نوزاد خبر دهید که باید منتظر یک نوزاد جدید باشند.

 

چطور کودکان را برای تولد نوزاد جدید آماده کنیم؟

قبل از تولد نوزاد جدید، می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا نسبت به خواهر یا برادر جدیدش، احساس مثبتی داشته باشد. سعی کنید این کار را به فرایندی مثبت و هیجان‌انگیز تبدیل کرده و حتی بقیهٔ اعضای خانواده را هم درگیر کنید. در اینجا چند ایده برای کمک به شما در انجام این کار، فراهم کرده‌ایم:

 

1. داستان بخوانید

در بازار کتاب‌های متعددی جهت آماده‌سازی کودکان برای حضور نوزاد وجود دارد. با تهیه این آثار، خواندن آن‌ها و نشان دادن تصاویر به کودک، زمینه را برای گفت‌وگو در مورد چگونگی رشد خانواده خود آماده کنید.

 

2. با هم خاطرات را مرور کنید

از خاطرات نوزادی او و لحظات شیرین و بانمکی که گذراندید تعریف کنید. از لذت لحظاتی که برای اولین بار او را در آغوش گرفتید بگویید و اگر لباس‌های نوزادیش را نگه داشته‌اید به او نشان دهید تا ببیند چقدر کوچک بوده است! دیدن عکس‌هایی از نوزادی و گفت‌وگو در خصوص تغییراتی که این مدت داشته هم می‌تواند برایش لذت‌بخش و جالب باشد.

 

در همین ارتباط، مطلب «خطر کردن در بازی‌ها چه کمکی به رشد بچه‌ها می‌کند؟» را بخوانید.

 

3. بگذارید شکمتان را لمس کند

حرکت‌های بچه در داخل شکم مادر نه تنها برای کودکان، که برای بزرگ‌ترها هم هیجان‌انگیز است. برای آماده‌سازی بچه‌ها برای تولد نوزاد جدید، اجازه دهید آن‌ها در مواقعی که جنین در حال تکان خوردن و لگد زدن است، برآمدگی شکم را لمس کنند. حتی می‌توانید به آن‌ها اجازه دهید در ملاقات با پزشک یا ماما به ضربان قلب کودک گوش دهند.

 

4. از او کمک بخواهید

از فرزندتان بخواهید در کارهایی مثل آماده کردن ساک نوزاد، انتخاب لباس یا چیدن اتاق و وسایل جدید مشارکت کند. حتی می‌توانید با کمک او برای نوزاد جدید یک هدیه تهیه کنید تا موقع تولد به او بدهد.

 

5. اتفاقات را پیش بینی کنید

با کودک خود در مورد آنچه که در هنگام آمدن نوزاد جدید ممکن است پیش بیاید صحبت کنید. از قسمت‌های جالب و حتی سخت برایش تعریف کنید و اگر کودک شما نگران نوزاد جدید است، با او در مورد نگرانی‌هایش حرف بزنید و به او اطمینان دهید. به فرزندتان محبت و نوازش فراوان بدهید و روی نکات مثبت مثل این‌که یک خواهر یا برادر جدید برای دوست داشتن خواهد داشت تمرکز کنید.

 

6. با آدم‌های نوزاددار تعامل کنید

اگر اطرافتان کسی را دارید که به‌تازگی تولد نوزاد جدیدی را تجربه کرده، می‌توانید با فرزندتان به دیدنش بروید تا او با ویژگی‌های نوزاد، مانند خواب زیاد و نیاز به مراقبت بیشتر آشنا شود. به او توضیح دهید که نوزاد هم یک فرد خاص با نیازهای خاص است.

 

7. برایش دوست پیدا کنید

فرزندتان را تشویق کنید تا با کودکان دیگر معاشرت و بازی کند. این به او کمک می‌کند تا هم مهارت‌های اجتماعی‌اش را گسترش دهد و هم برای داشتن یک رابطهٔ خوب با خواهر یا برادر جدید توانمند شود.

 

نکاتی برای زمان بستری شدن در بیمارستان

بستری شدن در بیمارستان، یکی از مراحل تولد نوزاد جدید است که می‌تواند برای فرزندانتان اذیت‌کننده باشد. در اینجا چند ایده وجود دارد که در زمان حضور شما و همسرتان در بیمارستان، به فرزندتان کمک می‌کند تا احساس خوبی پیدا کند:

در همین ارتباط، مطلب «راهنمای والدین برای مدیریت اضطراب جدایی در کودکان» را بخوانید.

 

  • برای روزهایی که در بیمارستان بستری می‌شوید، فردی را که کودک با او احساس نزدیکی و راحتی بیشتری دارد انتخاب کنید تا در طول اقامت در بیمارستان از او مراقبت کند؛
  • اگر کودک مراقب را به‌خوبی نمی‌شناسد، از چند روز قبل به او زمان دهید تا با فرد جدید آشنا شود و به او اعتماد کند؛
  • چند عکس خانوادگی برای فرزندتان چاپ کنید تا زمانی که شما و همسرتان دور هستید، در معرض دیدش نگه دارد. اگر او را به خانهٔ فرد دیگری می‌برید نیز، یکی از اسباب‌بازی‌ها یا وسایلی که با آن آرامش می‌گیرد را با خود ببرید؛
  • ترتیبی دهید تا آنجا که ممکن است عادت‌های غذایی و خواب کودکتان ثابت بماند.این کمک می‌کند تا احساس امنیت بیشتری داشته باشد؛
  • تا زمانی که شما و همسرتان دور از خانه هستید، با بچه‌های‌تان در تماس باشید.اگر زایمان به‌خوبی انجام شده است و همه خوب هستند، زمانی را برای ملاقات آن‌ها تعیین کنید؛
  • کاری کنید که فرزندتان هنگام ملاقات با نوزاد جدید، احساس خاص بودن و دوست‌داشتنی بودن کند وبه او بگویید که چقدر از دیدنش خوشحالید!

 

وقتی نوزاد جدید به خانه می‌آید…

این ایده‌ها می‌توانند به شما کمک کنند در زمان تولد نوزاد جدید و ورود او به خانه، همه چیز را مدیریت کنید:

  • زمانی که از بیمارستان مرخص شدید و به خانه آمدید، قبل از هر کاری، با یک آغوش محبت‌آمیز به فرزندتان اطمینان دهید که چقدر دوستش دارید و مراقبش هستید. این امر به‌ویژه برای کودکان نوپا خیلی مهم است. بعد از آن می‌توانید نوزاد جدید را به او نشان دهید؛
  • از قبل یک هدیه از طرف نوزاد جدید برای فرزندتان آماده کنید.کودکان خردسال ممکن است دوست داشته باشند یک عروسک کوچک داشته باشند تا حس کنند خودشان یک بچه دارند؛
  • می‌توانید به خانواده و دوستان نزدیک که برای نوزاد جدید هدایایی می‌آورند، پیشنهاد کنید چیز کوچکی نیز برای فرزندتان بیاورند تا او هم حس مثبتی پیدا کند؛
  • زمان باکیفیتی را برای بودن با فرزندتان برنامه‌ریزی کنید. این زمان می‌تواند یک بازی کوتاه در خارج از منزل، نقاشی یا کاردستی، یا یک کتاب قبل از خواب باشد. این زمان باید مخصوص او باشد و تمام و کمال وقتتان صرف بودن با او شود.

 

تولد نوزاد جدید، اتفاق شیرین و خاصی در خانوادهٔ شماست که با آگاهی و به‌کارگیری برخی نکات می‌توانید از دردسرهای احتمالی آن جلوگیری کنید. اگر تجربه‌ای در این باره دارید، در قسمت نظرات بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *