شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

در انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای بچه‌ها به چه نکاتی توجه کنیم؟

انتخاب اسباببازی مناسب یکی از چالش‌های پدر و مادرها یا کسانی است که می‌خواهند برای بچه‌ها هدیه بگیرند. اسباب‌بازی‌ها بخش جدایی‌ناپذیر زندگی کودکان هستند. وسایلی که هم آن‌ها را سرگرم می‌کنند و هم از طریق بازی می‌توانند دنیای اطراف‌شان را بشناسند و مهارت‌های اساسی را یاد بگیرد. اما این سؤال همیشه پابرجاست که برای بچه‌ها چه اسباب‌بازی‌ای بخریم؟ در این مقاله چند نکتهٔ کاربردی برای انتخاب اسباببازی مناسب پیشنهاد می‌دهیم.

1.   نیاز و شرایط کودک را بشناسید

بعضی از والدین یا مربیان در انتخاب اسباببازی مناسب، فقط ذوق و سلیقه خود را در نظر می‌گیرند و بعضی دیگر فقط ذوق و خواستهٔ کودک را مورد توجه قرار می‌دهند. در صورتی که هر وسیله‌ای باید متناسب با سن و جنسیت و حتی شخصیت کودکان انتخاب شود.

این اشتباه است که بازی خاصی برای کودک انتخاب شود که نداند از آن چگونه باید استفاده کند و آن را در گوشه‌ای بیندازد. یا به لحاظ ظاهری ترسناک باشد و به او حس منفی دهد. در نظر گرفتن تناسب سن و توانمندی‌های کودک در انتخاب اسباب‌بازی بسیار مهم است.

2.   جنس اسباب‌بازی مهم است

در انتخاب اسباب‌بازی تاجای ممکن سعی کنید استحکام، شکستنی نبودن آن و عدم وارد آوردن صدمه و زیان را در حین شکسته شدن را در نظر آورید. همچنین متناسب با سن کودک، به اندازه‌ها و اجزای هر اسباب‌بازی دقت کنید؛ چرا که ممکن است کودک اجسام ریز را در دهانش بگذارد و آسیب ببیند.

3.   جنسیت کودک را حذف نکنید!

در تهیهٔ اسباب‌بازی جنسیت کودک را مورد توجه قرار دهید و آن را حذف نکنید! دلیل علاقهٔ دختران به عروسک، جلوه‌ای از شخصیت مادرگونهٔ آن‌ها و تقلید رفتار مادرانشان است. اما اگر کودکی دوست داشت با اسباب‌بازی جنس دیگر بازی کند او را منع نکنید و اجازه دهید بازی‌های مختلف را تجربه کند.

در همین ارتباط، مطلب « انتخاب اسباب بازی مناسب از دید یک طراح بازی + ویدئو» را بخوانید.

4.   توجه به رنگ را فراموش نکنید

توجه به رنگ در انتخاب اسباببازی اهمیت دارد؛ زیرا موجب افزایش شادی و نشاط کودک می‌شود و در سلامت چشم آن‌ها هم مؤثر است. رنگ‌های زرد، لیمویی، سبز روشن و … برای این کار مناسب است.

5.   آموزنده بودن اسباب‌بازی اهمیت دارد

در بعضی اوقات بهتر است اسباب‌بازی به گونه‌ای تهیه شود که به تقویت مهارت‌های اجتماعی کودک کمک کند. بازی‌هایی که نیاز به همبازی دارند در این زمینه موثرند. همچنین اسباب‌بازی به گونه‌ای انتخاب شود که روح فعالیت، ابداع و ابتکار را در کودکان زنده کند؛ نه آنکه آنان را بی‌حرکت، مثل تماشاچی و منفعل بار آورد. او با کمک اسباب‌بازی‌ها باید سازندگی، تلاش، کار، مهارت و … را در خود زنده سازد.

6.   جنبه‌های منفی اسباب‌بازی را در نظر بگیرید

مثل سایر وسایل دنیای کودکان، در اسباب‌بازی‌ها هم می‌توان مصادیق نامطلوب زیادی پیدا کرد. در انتخاب اسباببازی به این نکته هم توجه کنید. اسباب‌بازی‌هایی که منجر به بروز رفتارهای تهاجمی یا مصرف‌گرایی و… می‌شوند یا بچه‌ها را از تحرک و فعالیت وا می‌دارند، انتخاب مناسبی برای کودکان نیستند.

7.   متعادل بخرید و مصرف کنید

اگر کودک هر روز درخواست اسباب‌بازی جدید می‌کند، به این دلیل است که تمام وسایل دورش چیده شده و به مرور دل‌زده شده است. اسباب‌بازی‌ها را یک‌باره در اختیار کودک قرار ندهید. هر چند وقت یک‌بار، بخشی از اسباب‌بازی‌ها را جمع کنید و بعد از مدتی آن‌ها را با اسباب‌بازی‌های قبلی جایگزین کنید تا حس تازگی آن‌ها برای کودک باقی بماند و حوصلهٔ او را سر نبرد و با رغبت و اشتیاق سرگرم بازی شود.

 

توجه به این نکات برای انتخاب اسباببازی مناسب،  هم بچه‌ها را خوشحال می‌کند و هم باعث می‌شود شما پول خود را در جای درستی صرف کنید. پس آن‌ها را جدی بگیرید و از تجربیات خودتان هم برای ما بنویسید. کدام اسباب‌بازی در کودکی حال شما را بد کرده و آن را کنار گذاشتید؟ از کدام اسباب‌بازی خیلی خوشتان آمده و چرا؟

اقتباسی از مجلهٔ بین‌المللی مدرسه اولیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *