شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

۶ بازی تعادلی برای کودکان بالای ۳ سال

انجام بازی تعادلی برای کودکان، یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت تعادل نوپاهاست. تقویت این مهارت به کودکان کمک می‌کند تا به بهترین نحو ممکن از حرکات بدن خود استفاده کنند، عضلات خود را تقویت کنند و مهارت‌های جسمی را بهبود بخشند. این فرآیند همچنین در توسعهٔ مهارت‌های حسی و هماهنگی بین اعضای بدن نیز تأثیرگذار است.

اگر والد، مربی کودکستان یا فردی هستید که با کودکان سرو کار دارد و دنبال چند بازی مفید و سرگرم‌کننده برای بچه‌ها هستید، این مقاله را بخوانید که یک تیر و چند نشان است!

در همین ارتباط، مقاله «۹ فعالیت پدر فرزندی به‌مناسبت روز پدر» را بخوانید.

1. راهروی تعادل با اشیاء

اولین بازی تعادلی برای کودکان، با ساختن راهرو شروع می‌شود. با استفاده از وسایلی مثل بالشت‌ یا قابلمه با اندازه‌های متفاوت و هر چیزی که کودک می‌تواند پایش را روی آن بگذارد و خطرناک نباشد، یک مسیر درست کنید. متناسب با سن کودک فاصله بین وسیله‌ها را تنظیم کنید و از او بخواهید آن مسیر را طی کند. می‌توانید این بازی را با داستان‌های هیجان‌انگیز و جذاب همراه کنید و مسیرهای مختلفی در جنگل، کوه و دریا بسازید.

اهداف بازی

راه رفتن روی این اجسام، توانایی حفظ تعادل را در کودک بالا می‌برد و هماهنگی بین مغز، چشم و پاها در این بازی اتفاق می‌افتد. اگر این بازی با داستان همراه باشد، تفکر انتزاعی کودک و خلاقیتش را رشد خواهد داد. این بازی با ساده‌ترین وسایل ممکن قابل اجراست و قطعاً لحظات شیرینی برای خانواده ایجاد خواهد کرد.

2. حفظ تعادل اجسام

اشیاء مختلف را در اختیار بچه‌ها قرار داده و از آن‌ها بخواهید همزمان روی اعضای مختلف بدنشان نگه دارند. مثلاً کودک یک توپ کوچک در قاشق را با یک دست نگه دارد و همزمان یک کتاب روی سرش باشد! بسته به سن او می‌توانید اعضای بیشتری از بدن را در این بازی درگیر کنید. می‌توانید بعد از انجام این مرحله از آن‌ها بخواهید در همان وضعیت تعادلی حرکت کنند.

اهداف بازی

این بازی تعادلی برای کودکان، استفادهٔ هدفمند از اعضای بدن را به آن‌ها می‌آموزد و همچنین کمک می‌کند در حفظ تعادل خود بهتر عمل کنند. علاوه بر این به طور غیر مستقیم پشتکار بچه‌ها را تقویت کرده و به آن‌ها می‌آموزد برای  دستیابی به هدف باید تلاش کرد.

3. قدم زدن روی خط صاف

روی زمین با چسب یا با یک چادر یا چند روسری یک مسیر درست کنید و بخواهید کودک بدون اینکه پایش از خط بیرون بزند روی آن حرکت کند. راه رفتن روی یک خط صاف و مسیر باریک مشخص، یک بازی تعادلی برای کودکان است و به حفظ تعادل آن‌ها کمک می‌کند. حفظ تعادل یک مهارت کلیدی و بهترین تمرین برای کودکان 4 و 5 ساله است. فرزندتان را تشویق کنید که به جلو، عقب یا از بغل راه برود. وقتی که بر راه رفتن روی یک خط مستقیم مسلط شد، حرکات زیگ‌زاگی یا نیم‌دایره‌ای را اضافه کنید.

برقراری تعادل نیاز به تمرین و تمرکز دارد و محور بسیاری از فعالیت‌ها در زندگی است. اگر کودک ابتدا نتوانست حرکات را انجام دهد به او سخت نگیرید. تشویقش کنید، از مراحل ساده شروع کنید و به‌مرور بازی را سخت‌تر کنید.

4. بادکنک در هوا

بادکنک‌بازی کنید. به همین سادگی! یک بادکنک بردارید و بدون این که بگذارید با زمین تماس پیدا کند، به آن ضربه بزنید.

اهداف بازی

بازی کردن با‌ بادکنک‌ها هماهنگی بین چشم‌‌ها و سایر اندام‌‌ها را ایجاد می‌کند و تمرکز کودک را بالا می‌برد، زیرا باید حواسش را جمع کند که چه زمانی به بادکنک ضربه بزند.

5. پرش قورباغه‌ای!

با استفاده از چند پارچه یا کاغذ، تعدادی دایره مثلاً به شکل برگ‌های بزرگ یک درخت درست کنید و کف اتاق بچینید. شما و فرزندتان باید از یک برگ به دیگری بپرید و بگویید «قور قور». اول پرش به صورت ایستاده را امتحان کنید، بعد به سراغ پرش‌های قورباغه‌ای بروید (پرش اسکات).

6.لی‌لی بازی

لی‌لی، یک بازی تعادلی برای کودکان است که محبوبیت زیادی دارد. این بازی خاطره‌انگیز، یکی از بهترین بازی‌ها برای تقویت تعادل کودک است. ایستادن روی یک پا، پریدن و تلاش برای از خط بیرون نزدن به خوبی می‌تواند تمامی مهارت‌های حرکتی کودک را تقویت کند. به بچه‌های کوچک‌تر برای رعایت قوانین بازی سخت نگیرید!

 

با انجام این بازی‌های ساده، کودکان هم به‌خوبی درگیر بازی‌های حرکتی می‌شوند و هم مهارت حفظ تعادل که یکی از مهمترین مهارت‌های لازم در بزرگسالی است در آن‌ها تقویت خواهد شد. چه بهتر که در انجام بازی‌ها شما نیز همراه کودکان شوید و کمی کودکی کنید! شما چه ایده‌های دیگری برای تقویت تعادل کودک دارید؟

 

2 نظر

۰۹۱۳۰۰۴۵۷۵۴ 1402-12-13

خوب وعالی

پاسخ
یارستان کودکستان 1402-12-14

سپاس از همراهی شما

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *