شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

شاخص‌های داوری محور کتاب کودک در گام سوم

بعد از طی کردن مرحلهٔ پالایش اولیه محصولات، نوبت به مراحل داوری اول و دوم می‌رسد که با شاخص‌های داوری سروکار دارد. در این مطلب به تبیین شاخص‌های داوری محور کتاب کودک می‌پردازیم. شما می‌توانید با اطلاع از آن‌ها، هم به شناخت محصول خوب برسید و هم دست به تولید و ارتقای محصولات خود بزنید.

 

در همین ارتباط، مطلب «همه چیز دربارهٔ محور کتاب کودک» را بخوانید.

 

شاخص‌های داوری چطور عمل می‌کنند؟

در جدول زیر تعدادی شاخص می‌بینید. برای هر شاخص، تعدادی سنجه وجود دارد که هر یک توصیفی از محصول مناسب است. این توصیف ممکن است کاملاً با یک محصول منطبق باشد، که در این صورت امتیاز کامل از آن سنجه را دریافت می‌کند. همچنین ممکن است محصول مورد نظر، کاملاً فاقد آن ویژگی باشد و آن توصیف به هیچ عنوان معرف آن محصول نباشد، که در این صورت محصول مورد نظر کمترین امتیاز را از آن سنجه به دست می‌آورد.

چنانچه سنجه‌ای به محصولی مرتبط نباشد، اثر آن سنجه برای آن محصول حذف می‌شود و اثر مثبت یا منفی در محاسبۀ امتیاز آن نخواهد داشت. درنهایت برآیند امتیازات سنجه‌های ذیل هر شاخص، امتیاز آن شاخص را می‌سازد و برآیند امتیازات شاخص‌ها، امتیاز کل محصول را شکل می‌دهد.

 

در همین ارتباط، مطلب «شاخص‌های داوری محصولات در سومین گام یارستان کودکستان» را بخوانید.

 

شاخص‌هاسنجه‌ها
کل نگر محصولشاخص کل‌نگر: اثر در نگاه کل‌نگر، محصول مناسبی است.
صحتمالکیت معنویامتیازی:* اثر تألیفی است و ترجمه آثار دیگران و کتاب‌های دیگر نیست.
در صورت استفاده از نقل‌قول مانند آیات، روایات و گزاره‌های علمی، منبع آن ذکر شده است.
علمی/نگارشیاصول ویراستاری، املا، رسم‌الخط و نشانه‌گذاری به درستی رعایت شده است و در صورت استفاده از آیات قرآن کریم یا احادیث، املا و اعراب‌گذاری آن صحیح است.
خلاقیت و ابتکارمحصول در فرم و ایدۀ ظاهری خلاقانه و نوآورانه است.
محصول در مضمون و محتوا خلاقانه و نوآورانه است.
امتیازی:* کد QR یا واقعیت افزوده (AR) محتوای دیجیتال (برای مخاطب کودک) به اثر اضافه شده است (مثلاً صوت کتاب و…).
زاویه دید نویسنده در داستان جدید، نو و متفاوت است.
سهولت کاربریراهنمای لازم برای انتخاب محصول در اختیار خریدار قرار گرفته است (مثلاً سن هدف برای این محصول، موضوع آن و نیازی که پاسخ می‌دهد).
راهنمای لازم برای نحوه استفاده از محصول به طور شفاف (همه فهم و واضح) در اختیار مربیان و والدین قرار گرفته است (در صورت نیاز به راهنما).
ظاهری و شکلیکل‌نگر ظاهری و شکلیشاخص کل‌نگر: محصول به لحاظ ظاهری و شکلی مناسب است.
کل‌نگر تعامل سمعیشاخص کل‌نگر: محصول تعامل سمعی مناسبی برقرار می‌کند.
تعامل سمعیقالب صوت*: کیفیت صدابرداری و تدوین صوت بالا است. صدا باکیفیت و شفاف ضبط‌شده و انتقال از یک بخش به بخش دیگر به شکل صحیح و خلاقانه انجام شده است (حذف‌ها و برش‌های ضروری، مناسب و هماهنگ با انتقال پیام و مفهوم انجام شده است).
قالب صوت*: صدای شخصیت‌ها و مجری یا گوینده با ویژگی‌های هر شخصیت، مفاهیم و اهداف اثر و شرایط مخاطب اثر تناسب دارد.
قالب صوت*: صداها اضطراب‌آور، ترسناک و گوش خراش نیستند؛ مثلاً حد بالا و پایین صدا متعادل است و تغییرات صدا، به گونه‌ای ناگهانی و دلهره‌آور نیست.
قالب صوت*: در اجرای صوت از چند راوی استفاده شده و صدای راوی از صدای شخصیت‌های داستان تفکیک شده است (در صورتی که داستان چند شخصیت داشته باشد).
قالب صوت*: لحن، سرعت بیان، تلفظ کلمات، درست‌خوانی، مکث‌ها و تأکیدها متناسب با محتوا و شخصیت داستان است و به درستی انجام شده است.
قالب صوت*: صوت یکنواخت نیست؛ از فضاسازی و فراز و فرود مناسب برخوردار است.
قالب صوت*: برای اثر موسیقی اختصاصی و متناسب با محتوا در نظر گرفته شده است.
کل‌نگر تعامل بصریشاخص کل‌نگر: محصول تعامل بصری مناسبی برقرار می‌کند.
تعامل بصریطراحی و گرافیکبرای جلد کتاب، تصویرگری اختصاصی انجام شده است.
تصاویر کتاب متناسب با سن مخاطب آن است (به عنوان مثال مقدار ریزه‌کاری و جزئیات آن برای کودکان واضح و قابل درک است).
کودک در تشخیص انسان‌ها، جانداران، گیاهان و اجسام دچار مشکل نمی‌شود؛ یعنی خیال‌پردازی در تصویرگری به‌گونه‌ای نیست که شناخت کودک از موضوع را دچار خطا کند (ابعاد، زوایا، رنگ‌ها و… متناسب با واقعیت است).
تصاویر کتاب، کودک را نگران، بیمناک و افسرده نمی‌کند (عدم استفاده از تصاویر ملال‌آور،آزاردهنده و اضطراب‌آور).
در تصویر، به‌طور کلی و در غالب موارد، از رنگ‌های ملایم، ترکیبی، شاد و سبک استفاده شده است؛ نه از رنگ‌هایی با چگالی زیاد یا رنگ‌هایی با تضاد شدید.
کتاب دارای بیان تصویری قوی است (آناتومی، حرکات و حالات چهره برای کودک قابل فهم است).
تصاویر کتاب دارای بیان روایی قوی در قاب‌های پیاپی است (پیرنگ داستانی قوی) و با توجه به رده سنی انتخاب شده برای محصول، مخاطب امکان فهم سیر داستان و اتفاقات را دارد.
صفحه‌آراییبین میزان نوشته‌ها و تصاویر و سفیدخوانی تناسب وجود دارد. حجم محتوای یک صفحه نه خیلی کم و نه خیلی زیاد است.
از نوع و اندازه قلم مناسب برای نوشته‌های جلد و متن کتاب استفاده شده است.
متن کتاب خوانایی لازم را دارد؛ اختلاف رنگ نوشته با زمینه به نحوی است که خواندن آن را آسان می‌کند و متن کتاب بر روی تصاویر چاپ نشده است.
تناسب گرافیکی صفحات در ارتباط با هم و در ارتباط با محتوابین دو صفحه مقابل ارتباط بصری و محتوایی وجود دارد.
عنوان، تصاویر و محتوای پشت و روی جلد با محتوای اثر تطابق دارد.
تصاویر بیانگر، تکمیل‌کننده یا گسترش‌دهندۀ محتوا است.
تصاویر در کل کتاب هم به لحاظ فرم و سبک تصویرگری و هم به لحاظ محتوا دارای تناسب و یکپارچگی است.
توالی تصاویر همگام و هماهنگ با محتوای کتاب است.
بهداشت و ایمنیقالب کتاب بازی و کتاب لمسی و سه بعدی: اگر قطعات ریز قابل بلعیدن دارد، روی محصول این هشدار درج شده که مناسب زیر 3 سال نیست. اگر برای بالای 3 سال طراحی شده هم اجزای بسیار کوچک که در گوش و بینی کودک جا شود، ندارد.
کل‌نگر سازماندهی محتواشاخص کل‌نگر: سازماندهی محتوا به‌خوبی انجام شده است.
سازماندهی محتوامؤلف توانسته است موضوع و درون‌مایه مدنظر خود را در محتوای کتاب محقق کند.
اهداف تربیتی به صورت ضمنی و غیرمستقیم دنبال شده است و از مستقیم‌گویی، شعار و نصیحت پرهیز شده است.
موضوع و مضمون متناسب با تجربیات کودک و ویژگی‌های رشدی او است.
قالب داستان و شعر:* رابطه علت و معلولی بین اتفاقات برای کودک قابل درک است.
قالب داستان و شعر:* تمام عناصر اثر به لحاظ فرم و محتوا متناسب و هماهنگ است ( زبان، لحن، زاویه دید، شخصیت‌پردازی، تصاویر و… ).
کتاب‌های دارای فعالیت: فعالیت‌ها و بازی‎‌های ارائه‌شده در راستای محتوای کتاب و برای فهم بهتر کودک است.
قالب نقاشی، پازل و تعاملی:* انجام فعالیت‌ها به ‌گونه‌ای است که کودکان با توانایی‌ها و تفاوت‌های مختلف را درگیر کند و کودک بخشی از فعالیت خواسته شده یا تمام آن را با کیفیت متفاوت انجام دهد.
اهداف تربیتیکل‌نگر اهداف تربیتیشاخص کل‌نگر: محصول به‌خوبی به اهداف تربیت پرداخته است.
ویژگی مشترک تمام محصولاتکتاب، بدآموزی ندارد و صفات و ویژگی‌های فردی و اجتماعی منفی را تقویت نمی‌کند (مانند برچسب زدن، راحت‌طلبی، مصرف‌گرایی، بخل، زیاده‌خواهی، عهدشکنی، خودمحوری، عدم کرامت و عزت نفس، ناسزاگویی، حسادت، کینه و…).
از محتوا، نمادها، تصاویر و شخصیت‌ها متناسب با فرهنگ بومی استفاده شده و از نمادها، شخصیت‌ها، حروف و تصاویر غیربومی پرهیز شده است (چه کتاب تألیفی و چه ترجمه‌ای).
اثرات جانبیمحصول به یک یا چند ساحت غیر از ساحت‌های اصلی به طور مناسب پرداخته است و اثر جانبی منفی ندارد. (0-1-5)
اگرچه هدف کتاب، صرفاً سرگرمی است و هیچ کدام از ساحت‌ها و اهداف را پوشش نداده است؛ اما با بیان شیرین و کودکانه، کودک را به کتابخوانی علاقه‌مند کرده است.
اهدافتقویت حس دینی و علایق مذهبی و انس با قرآنشاخص کل‌نگر: محصول به‌خوبی به تقویت حس دینی و علایق مذهبی و انس با قرآن پرداخته است.
کتاب، منجر به بیداری احساس فطری و حب نسبت به خداوند مهربان و همچنین مخلوقات خداوند (خود، انسان‌ها و طبیعت) می‌شود.
به انس با خدا، مفاهیم تربیت دینی و پیشوایان دین کمک می‌کند.
محصول به انس کودک با قرآن با رعایت این اصول می‌پردازد: تأکید بر جنبه‌های لطف و رحمت الهی، آشنایی و یادگیری سوره‌ها و پیام‌های قرآنی همراه با بیان کودکانه، غیرمستقیم و درک ساده از مفهوم قرآن (پرداختن مستقیم به یک مفهوم دینی بدون اینکه نویسنده بتواند به‌شیوه‌ای کودکانه و غیرمستقیم، موضوع را به کودک منتقل کند، منجر به کاهش امتیاز می شود).
به انس و آشنایی با مناسک و نمادهای دینی و اذکار (مانند بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله، صلوات و… ) با بیان کودکانه و متناسب با ردۀ سنی پرداخته است.
پرورش صفات اخلاقی و مهارت‌های ارتباطی اجتماعیشاخص کل‌نگر: محصول به‌خوبی به پرورش صفات اخلاقی و مهارت‌های ارتباطی اجتماعی پرداخته است.
به تقویت مهارت ارتباط مؤثر و صحیح با دیگران می‌پردازد.
محصول، کودک را به تبعیت از قانون، حفظ اموال و توجه به منافع عمومی دعوت می‌کند.
محتوای محصول موجب می‌شود که کودک بتواند مسئولیت پیامدهای رفتار خود را به عهده بگیرد.
محتوا به تربیت در فضای مجازی و رسانه توجه کرده و منجر به آشنایی با استفاده درست و به‌اندازه از آن‌ها می‌شود.
به شناسایی کارهای خوب و خداپسندانه اهتمام ورزیده و کودک را به انجام آن‌ها تشویق می‌کند.
محتوا به گونه‌ای طراحی شده است که مقدمات درک مفاهیم اقتصادی را ایجاد می‌کند.
پرورش مهارت‌های ذهنیشاخص کل‌نگر: محصول به‌خوبی به پرورش مهارت‌های ذهنی پرداخته است.
توجه، تمرکز، دقّت و حافظه را درگیر می‌کند و ارتقا می‌دهد.
دربرگیرنده چالش‌هایی جهت مکث، اندیشیدن و پرورش تفکر خلاق و نقاد و حل مسئله است (به عنوان مثال شخصیت اصلی داستان، فعال و پویا است و خودش حل‌کنندۀ مشکلش است؛ نه دیگران).
فرصت‌هایی برای تشخیص، مقایسه (تفاوت‌ها و شباهت‌ها)، ردیف کردن، دسته‌بندی و طبقه‌بندی، روابط کل و جزء، تناظر، ترتیب، مفاهیم فضایی، تعلق و عدم تعلق به مجموعه، اشیاء، زمان، فصول و رنگ‌ها فراهم می‌کند.
اثر منجر به علاقه و احساس نیاز کودک به دانش و تحریک حس فطری کنجکاوی او به دانایی می‌شود.
قالب کتاب تعاملی، رنگ آمیزی، لمسی: از چند حس برای کشف روابط بین اجزا یعنی روش چندحسی استفاده کرده است.
پرورش روحیه و رفتار عاطفی در عرصه فردی، خانوادگی و اجتماعیشاخص کل‌نگر: محصول به‌خوبی به پرورش روحیه و رفتار عاطفی در عرصه فردی، خانوادگی و اجتماعی پرداخته است.
کودک را در شناخت، مدیریت و ابراز صحیح عواطف و هیجانات (محبت، خوشحالی، ناخشنودی، خشم، نگرانی و…) کمک می‌کند.
محصول به پرورش مفاهیم هویت فردی، شناخت خود وعلاقه‌مندی‌های خود کمک می‌کند.
به بهای جذاب ساختن داستان، شأن و جایگاه هیچ یک از اعضای خانواده تضعیف نمی‌شود و شخصیت منفی از اعضای خانواده شخصیت اصلی داستان نیست.
در اثر، به خانواده دوستی و تعمیق علایق، روابط و ارزش‌های خانوادگی توجه شده است.
امتیازی:* محصول به‌نحوی داشتن خواهر و برادر و افزایش جمعیت خانواده را ترویج می‌کند.
 آشنایی با محیط زیست و علاقه و انس با طبیعت و حفظ آنشاخص کل‌نگر: محصول به‌خوبی به آشنایی با محیط زیست و علاقه و انس با طبیعت و حفظ آن پرداخته است.
به مفاهیم زیست محیطی کودک (خانه، محله، شهر، کشور)، پاکیزگی آن‌ها، احساس تعلق و محبت به آن‌ها و همسو بودن آن‌ها با فرهنگ ایرانی‌اسلامی پرداخته است.
به نعمت‌های خداوند در محیط طبیعت، احترام به طبیعت، منابع طبیعی، موجودات زنده و مراقبت از آن‌ها و بازی و گردش در طبیعت پرداخته است.
به روش‌های سادۀ صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف و استفاده از دورریختنی‌ها پرداخته است.
پرورش هویت ملیشاخص کل‌نگر: محصول به‌خوبی به پرورش هویت ملی پرداخته است.
اثر به‌واسطۀ پرداختن به مفاخر ملی و تاریخی کشور باعث شکل‌دهی الگوی مناسب و احساس افتخار و عرق ملی در کودک شده است.
اثر به زیبایی‌های طبیعی مناطق جغرافیایی ایران پرداخته است و کودک به واسطۀ آن با جغرافیا و زیبایی‌های کشورش آشنا می‌شود.
اثر با استفاده از نمادهای ملی مانند پرچم و سرود ملی، به تقویت عرق و هویت ملی کودک کمک می‌کند.
اثر به سنت‌ها، آیین‌ها و مناسبت‌های ملی و مذهبی مانند عید نوروز، شب یلدا، دهه فجر، اعیاد و عزاداری‌ها پرداخته است.
کودک با تفاوت‌ها و تنوع قومیتی آشنا می‌شود و احترام به اقوام مختلف را می‌آموزد.
 ارتقای سطح بهداشت و ایمنیشاخص کل‌نگر: محصول به‌خوبی به ارتقای سطح بهداشت و ایمنی پرداخته است.
محتوای کتاب کودک نه‌تنها او را در جهت عدم رعایت ایمنی یا بهداشت سوق نمی‌دهد، بلکه به معرفی خوراکی‌های مفید، دوست داشتن بدن خود و مراقبت از سلامتی خود و رعایت بهداشت پرداخته است.
 پرورش مهارت‌های کلامی و زبان فارسیشاخص کل‌نگر: محصول به‌خوبی به پرورش مهارت‌های کلامی و زبان فارسی پرداخته است.
از زبان فارسی معیار و اسامی و واژگان مأنوس فارسی برای نام‌گذاری کتاب استفاده شده است.
محصول به‌خوبی به تقویت مهارت گوش دادن پرداخته است؛ مانند دقت در صداهای اطراف، نوع صداها، بخش‌ها و آواهای مشترک در کلمات (هم‌آغاز و هم‌پایان) و تشخیص منبع و لحن در صدا.
محصول به‌خوبی به تقویت مهارت سخن گفتن و خواندن پرداخته است؛ مانند اشاره، نام بردن، توصیف، گفتگو، پاسخ به سؤال، توالی رویداد و تصاویر، تکمیل عبارات، تصویرخوانی، استفاده از کلمات جدید و…
محصول به‌خوبی به تقویت مقدمات مهارت نوشتن پرداخته است؛ مانند تمرین‌های مدادکاغذی (دور کشی، تکمیل خط‌چین و…)، ترسیم تفکرات خود با خطوط ابداعی و نقاشی و…
از زبان شکسته و محاوره‌ای (جز در موارد نقل‌قول و گفتگوها) استفاده نشده است (واژه‌ها به صورت نوشتاری استفاده شده است).
واژه‌ها در معنای دقیق خود استفاده شده‌اند و قواعد دستور زبان فارسی به درستی رعایت شده است (مثلاً در حذف واژه‌ها و جملات).
از واژه‌های غیرفارسی پرهیز شده است؛ مگر مواردی که کاملاً رایج است.
از واژه‌های پوچ یا با بار فرهنگی منفی پرهیز شده است.
کتاب از واژگان پایه (کلمات آشنا) کودک استفاده کرده و با کاربست چند واژه جدید، دایره واژگان کودک را گسترش می‌دهد.
از بیان واضح، روشن و متناسب با کودک زیر 7 سال استفاده شده است.
 پرورش مهارت‌های جسمی و حرکتیشاخص کل‌نگر: محصول به‌خوبی به پرورش مهارت‌های جسمی و حرکتی پرداخته است.
به یکی از جنبه‌های رشد جسمی توجه کرده است (از جمله شناخت اعضای بدن به عنوان نعمت‌های خداوند، حواس پنجگانه، فعالیت‌های حرکتی با عضلات ریز و درشت و انواع دست‌ورزی).
کتاب تعاملی، نقاشی، رنگ‌آمیزی، پازل: حرکت‌های ظریف کودک اعم از دست‌ورزی، هماهنگی چشم و دست، چینش، ساختن و … را تقویت می‌کند.
محتوای محصول، کودک را به انجام فعالیت‌های حرکتی و ورزش تشویق می‌کند و مشوق سکون و بی‌تحرکی نیست.
پرورش ذوق هنری و زیبایی‌شناسیشاخص کل‌نگر: محصول به‌خوبی به پرورش ذوق هنری و زیبایی‌شناسی پرداخته است.
اثر در محتوا و فرم به توجه، دقت و توصیف زیبایی‌های جهان آفرینش، طبیعت، چهار فصل، آواهای زیبای طبیعی و … پرداخته است.
محصول مهارت موسیقایی را به وسیله وزن، ریتم، آهنگ آواها و واژگان و شعر تقویت می‌کند.
قالب‌هاقالب داستانشاخص کل‌نگر: عناصر سازنده داستان از هماهنگی و انسجام برخوردار است و در مجموع از قالب داستان به‌خوبی استفاده شده است.
قالب داستان*: طرح قصه یا داستان (آغاز، میانه و پایان) کامل است. اگر داستان پایان باز دارد هم کودک می‌تواند آن را حدس بزند.
قالب داستان*: داستان از شخصیت‌‌پردازی‌های جذاب، باورپذیر، ساده و متناسب با نقش استفاده کرده است.
قالب داستان*: به‌خوبی از ابزارهای داستان‌نویسی مانند توصیف، فضاسازی و گفتگو جهت انتقال مفاهیم و پیش بردن داستان استفاده شده است.
قالب داستان*: موضوع و سیر داستان، برای کودک دلنشین، سرگرم‌کننده و جذاب است.
قالب داستان*: داستان مقدمه‌ای است برای سؤال‌پردازی و تقویت تفکر کودک و سعی شده امکان نتیجه‌گیری توسط خود کودک فراهم باشد.
قالب داستان:* داستان شروع پویایی دارد؛ از همان جملات اول وارد ماجرای اصلی می‌شود و اگر داستان نیاز به مقدمه دارد، خیلی کوتاه است.
قالب داستان:* زاویه دید متناسب با ویژگی‌های هر گونه ادبی و متناسب با مخاطب و شخصیت داستان انتخاب شده است.
قالب داستان:* در صورت وجود گره در داستان، گره‌گشایی به صورت آشکار مشاهده و توسط کودک درک می‌شود.
قالب شعرشاخص کل‌نگر: عناصر سازنده شعر از هماهنگی و انسجام برخوردار است و در مجموع از قالب شعر به‌خوبی استفاده شده است.
قالب شعر*: در اثر، از عناصر موسیقی مانند آهنگین بودن زبان، وزن، قافیه، ردیف به‌درستی استفاده شده است.
قالب شعر*: از تخیل (با ابزارهایی مانند تشبیه و تشخیص و …) به‌درستی استفاده شده است؛ به‌گونه‌ای که به ایجاد تصویر ذهنی بینجامد و برای کودک قابل باور و پذیرش است.
قالب شعر*: شعر دارای ساختاری پیوسته و منسجم است؛ یک محتوای محوری دارد و دچار پراکندگی نشده است.
قالب شعر*: ریتم و آهنگ شعر کودکانه، جذاب و روان است.
قالب نقاشی و تکه‌چسبانیشاخص کل‌نگر: عناصر سازنده نقاشی و تکه‌چسبانی از هماهنگی و انسجام برخوردار است و در مجموع از این قالب به‌خوبی استفاده شده است.
قالب نقاشی و تکه‌چسبانی*: آزادی عمل و انتخاب کودک در نقاشی یا تکه‌چسبانی رعایت شده و قرار نیست صرفاً الگوهایی از پیش تعیین‌شده را دنبال کند. فعالیت‌ها دارای قوانین سفت و سخت از پیش‌تعیین‌شده نیست.
قالب نقاشی و تکه‌چسبانی*: بر ترسیم موقعیت به جای ترسیم یک شکل یا جزئی از یک کل تأکید شده است. توضیح: منظور از ترسیم موقعیت توجه به خلاقیت و تفکر کودک است نه لزوماً ترسیم یک شکل معین، مانند اینکه بجای تأکید بر ترسیم خانه، از کودک بخواهیم یک خانه تمیز یا یک خانه پرجمعیت نقاشی کند.
قالب نقاشی و تکه‌چسبانی*: ابزار و موادی که مورد نیاز است، مناسب کودک و در دسترس اوست.
قالب کتاب تعاملی و بازیشاخص کل‌نگر:عناصر سازنده کتاب تعاملی و بازی از هماهنگی و انسجام برخوردار است و در مجموع از این قالب به‌خوبی استفاده شده است.
کتاب تعاملی و بازی*: بازی و فعالیت با سن کودک متناسب است (قوانین ساده، تعداد قطعات پازل و جورچین، پیچیدگی تصویر و…).
کتاب تعاملی و بازی*: از تنوع فعالیت‌ها و بازی‌ها در بخش‌های کتاب بازی استفاده شده است.
کتاب تعاملی و بازی*: تمام بخش‌های کتاب‌بازی دارای وحدت موضوعی است و یک روند تربیتی را دنبال می‌کند.
کتاب تعاملی و بازی*: کودک در تعامل با کتاب‌بازی و ایفای نقش و بازی با آن، آزادی عمل دارد.
افزونه‌هاافزونه به‌خوبی با محصول هماهنگ است و با آن تناسب دارد.
استفاده از افزونه به راحتی انجام می‌شود.
افزونه خلاقانه و نوآورانه است.
افزونه به لحاظ ظاهری و شکلی مناسب است.
اصول و اهداف تربیتی به‌خوبی در افزونه دنبال شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *