شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

پلتفرم دیجیتال کودک، راهی برای گریز از همه‌گیری کرونا در دنیا

پلتفرم دیجیتال کودک راه‌حلی برای دورزدن اوضاع کرونا و توقف نسبی آموزش کودکان است که بعضی از کشورها به آن رو آوردند. با شروع همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰، بسیاری از کشورها مجبور به تعطیلی همهٔ مراکز آموزشی خود شدند. با توجه به اینکه تجربهٔ قبلی در تعطیلی کامل این مراکز وجود نداشت، بسیاری از کودکان و دانش‌آموزان برای مدت زیادی سرگردان بوده و در شرایط مبهم آموزشی و تربیتی به سر می‌بردند. ادامهٔ این وضعیت نابه‌سامان، آسیب‌های روانی بسیاری را بر قشر کودک و نوجوان جوامع تحمیل کرد.

پلتفرم دیجیتال کودک، راهی برای گریز از پاندمی کرونا در دنیا

اندکی بعد، کشورهای مختلف درصدد ارائه راه‌حل‌هایی برای این معضل آموزشی برآمدند. یکی از این راه‌حل‌ها، استفاده از پلتفرم دیجیتال کودک برای آموزش‌های فراگیر در سطح کشور بود. با استفاده از این پلتفرم‌ها، کودکان و دانش‌آموزان قادر به یادگیری مطالب درسی و مهارت‌های آموزشی خود در خانه شدند که مصونیت آن‌ها از ابتلا به کرونا را به عنوان یک مزیت مهم به دنبال داشت. این پلتفرم‌ها در کشورهای مختلف، قالب‌ها و امکانات متفاوتی داشتند که در زیر به معرفی برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم:

۱. پلتفرم دیجیتالی رشد کودک در کشور کوزوو

 

در ماه آوریل سال ۲۰۲۰، وزارت آموزش، علوم و فناوری کوزوو، یک پلتفرم دیجیتال کودک برای حمایت از خانواده‌های کودکان ۰ تا ۶ سال در این کشور راه‌اندازی کرد. این برنامه به دنبال تضمین تداوم در یادگیری و افزایش مشارکت والدین در حین همه‌گیری کرونا و حتی بعد از آن است.

پلتفرم دیجیتال کودک، راهی برای گریز از پاندمی کرونا در دنیا

سیستم عامل جدید شامل فعالیت‌های روزانه برای کودکان در چهار گروه سنی اصلی: ۰ تا ۳ سال، ۳ تا ۴ سال، ۴ تا ۵ سال و ۵ تا ۶ است. هر فعالیت شامل مجموعه‌ای از اقدامات است که باید با استفاده از موادی که در خانه یافت می‌شود و نیز پرداختن به رشد حرکتی، اجتماعی‌عاطفی و شناختی کودکان انجام شود. مربیان موظفند گزارش‌های هفتگی مربوط به نحوهٔ کار با والدین و بازخورد دربارهٔ فعالیت‌ها و تعداد فعالیت‌های مستقیمی که با کودکان دارند را ارائه دهند.
این پلتفرم در دو ماه اول، ۳.۲ میلیون بازدیدکننده داشته است که حدود ۱۹۰ هزار نفر از آن‌ها، کاربر عادی در نظر گرفته می‌شوند و به‌طور قابل توجهی، بیشتر از تقریباً ۳۰ هزار کودک ثبت‌نام‌شده در پیش‌دبستانی‌ها هستند. همچنین سطح بالای خرید و تعامل با سیستم عامل، فرصت قابل‌توجهی برای درگیرکردن خانواده‌ها در یادگیری اولیه را فراهم می‌کند.

۲. پلتفرم ملی کاستاریکا (APRENDO EN CASA)

“Aprendo en Casa” یک پلتفرم ملی است که توسط دولت کاستاریکا برای انتشار منابع آموزشی، از جمله پخش برنامه‌های رسانه‌ای برای کودکان، والدین و معلمان، ایجاد شده است. این پلتفرم از جوامع آموزشی در آمریکای لاتین با محتوا، منابع و راهنمایی در قالب دیجیتال، برای پیشرفت یادگیری پشتیبانی می‌کند. همه‌گیری باعث شده است که شیوه‌های یادگیری به‌سرعت تغییر کند. در این مدت، AprendoEnCasa در تلاش است تا مفیدترین منابع را برای مربیان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها انتخاب کند و شیوه‌های موفق را به اشتراک بگذارد. این پلتفرم دیجیتال کودک، منابع آموزشی با کیفیت بالا را منتشر می‌کند و این کار را به‌روشی ساده و با دسترسی آسان انجام می‌دهد. محتواها به زبان اسپانیایی، در دسترس عموم و رایگان هستند.

۳. Sesame Street(خیابان کنجد) در قاره آمریکا

Sesame Street یک مجموعهٔ تلویزیونی آموزشی کودکان است که توسط Sesame Workshop تولید و در سال ۱۹۶۹ به نمایش درآمده است. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که مزایای تماشای خیابان کنجد برای کودکان در ایالات متحده، معادل مزایای برنامه‌های پیش‌دبستانی است.
تا ژوئن ۲۰۲۱، بیش از ۱۲۰۰ قسمت از Sesame Street (خیابان کنجد) و سایر مطالب کارگاه کنجد به صورت رایگان در دسترس دولت‌ها و سایر شرکای ۱۴ کشور آمریکای لاتین قرار گرفته است. این مطالب در تلویزیون‌های دولتی و خصوصی پخش شده و در صفحات وب یا سیستم‌عامل‌های آنلاین وزارت آموزش و پرورش در سراسر منطقه منتشر می‌شوند. علاوه بر این، از WhatsApp برای حمایت بیشتر از والدین استفاده می‌شود. چت‌بات به والدین اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های اضافی، کلیپ‌های صوتی، کتاب‌های الکترونیکی و سایر اشکال محتوا را درخواست و دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *