شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

۹ فعالیت پدر فرزندی به‌مناسبت روز پدر

فعالیت پدر فرزندی بر بهبود کیفیت رابطه بین پدران و بچه‌ها اثر مستقیم دارد. داشتن یک رابطه سالم با فرزندان، صرف نظر از جنسیت آنها، بسیار مهم است. والدین الگوهای اصلی، اولین معلمان، بهترین دوستان، سرپرستان و محرمان فرزندشان هستند. رابطه پدر و فرزند چیزی فراتر از خاطره‌سازی و خوش‌گذرانی است.

گذراندن وقت با هم و برقراری ارتباط با کودک، نحوه ارتباط کودک با دیگران را شکل می‌دهد. همچنین تأثیر زیادی بر عملکرد فرزندان دارد، چراکه کودک از طریق الگوبرداری از آنچه که از پدران‌شان می‌آموزند در آینده عمل می‌کنند. به مناسبت روز پدر، در این مطلب، فهرستی از ۹ فعالیت پدر فرزندی آماده کرده‌ایم که می‌توانید آن‌ها را متناسب با شرایط خود بازطراحی و اجرا کنید.

۱. توپ‌بازی کنید

بازی با توپ از محبوب‌ترین بازی‌های گروه سنی زیر ۷ سال است. پرت کردن توپ به تقویت مهارت‌های حسی‌حرکتی کودک و ارتباط بین چشم و دست کمک بسیاری می‌کند. می‌توانید متناسب با سن کودک، سرعت بازی را کم و زیاد کنید. علاوه بر بازی با دست، می‌توان از پا هم برای ضربه زدن به توپ استفاده کرد. اگر شرایطش را دارید، در محیط خارج از خانه یا پارک، بازی‌های با توپ، هیجان بیشتری برای کودک به همراه خواهد داشت.

۲. با هم فیلم و انیمیشن ببینید

خندیدن و سرگرم شدن با هم، یکی از بهترین راه‌های ایجاد ارتباط با فرزندان است. فعالیت پدر فرزندی دیدن یک انیمیشن جذاب یا کلیپ بامزه و البته مناسب سن کودک بالای ۴ سال، می‌تواند به ایجاد خاطرهٔ مشترک بینجامد. این همراهی در تعاملات بعدی کودک نیز تأثیرگذار است.

برای مثال، در بازی‌های بعدی می‌توانید از اسامی شخصیت‌های محبوب کودک برای اسم‌گذاری استفاده کنید و لذت بازی‌ها و همراهی را بیشتر کنید. این دست فعالیت‌ها به‌ویژه زمانی که خسته هستید و شرایط انجام بازی‌های فیزیکی را ندارید، گزینه‌های خوبی‌اند.

در همین ارتباط، به فهرست پخش «فیلم و انیمیشن یارستان کودکستان» سر بزنید.

۳.  بازی‌های کلامی را جدی بگیرید

سؤال و جواب

اگر دنبال تقویت مهارت‌های کلامی و ابراز آزادانهٔ افکار کودک هستید، بازی‌های سؤال و جوابی عالی هستند. ممکن است زمانی که مشغول این بازی می‌شوید چیزهای جدید و جالبی در مورد یکدیگر کشف کنید که در تعاملات آینده اثر‌گذار باشد.

بیست‌سؤالی

می‌توانید «بیست سؤالی» بازی کنید. یا از کودک بخواهید در زمان ۳۰ ثانیه، هر چیزی را اطرافش می‌بیند نام ببرد و هر کسی توانست چیزهای بیشتری نام ببرد برنده شود.

این یا آن؟

«این یا آن» هم یک فعالیت پدر فرزندی خوب برای گفتگوی دونفره است. به عنوان نمونه می‌توانید این سوالات را از کودک بپرسید:

  • ترجیح می‌دهی در خانه‌ای بدون آب گرم زندگی کنی یا خانه‌ای بدون پنجره؟
  • ترجیح می‌دهی لباس رنگ سبز انتخاب کنی یا بنفش؟
  • ترجیح می‌دهی غذایت را با قاشق بخوری یا ملاقه؟

به میزانی که سؤالات بیشتری بتوانید مطرح کنید و آن‌ها را با شوخی همراه کنید اوقات جذاب‌تری خواهید داشت. این بازی‌ها به ویژه زمانی که در خودرو هستید و کودک حوصله‌اش سر رفته عالی است.

۴. با هم آشپزی کنید

اگر پدری هستید که آشپزی بلدید، سعی کنید یک روز با همراهی فرزندتان یک غذای ساده بپزید. همچنین اگر دستی در آشپزی ندارید، با هم یک بشقاب میوه آماده کنید و آن را تزئین کنید. بعد از اتمام کار، حتماً ظرف‌های کثیف را با هم جمع کنید و از خوردن هرچیزی که آماده کرده‌اید لذت ببرید! از کودک بابت همراهی‌اش تشکر کنید و کارهایی را که انجام داده نام ببرید. این کار به او، حس مفید بودن و اهمیت داشتن هر کار، در رسیدن به نتیجه را به‌عنوان یکی از مهارت‌های زندگی یاد می‌دهد.

۵. بازی‌های جسورانه را جدی بگیرید

گاهی مادرها به علت نگرانی برای سلامت کودک، او را از برخی فعالیت‌ها منع می‌کنند. ورود پدر در این شرایط و انجام فعالیت پدر فرزندی، می‌تواند هم نگرانی مادران را کم کند و هم باعث لذت بیشتر کودک شود. برف‌بازی کردن، دویدن و قدم زدن زیر باران، پریدن در چاله‌های آب و پریدن از ارتفاع، بالا رفتن از مسیرهای سخت و زدن به دل یک رودخانه با پای برهنه، حتی اگر باعث خیس شدن هم شود، ارزش لذت بردن از رابطهٔ پدر و فرزندی و ساختن خاطره‌های جدید را دارد!

۶. شعبده‌باز شوید!

پدرها برای کودکان مصداق شخصیت قهرمان شکست‌ناپذیرند. حالا اگر این پدر کارهای عجیب و غریب هم بلد باشد که چه بهتر! می‌توانید با دنیای شگفت‌انگیز تردستی و شعبده‌بازی، فرزند خود را مجذوب کنید. با چند دقیقه جستجو در اینترنت، یک شعبده یا ترفند یاد بگیرید؛ آن‌ را تمرین کنید و مقابل فرزندتان اجرا کنید. فقط توجه داشته باشید حتماً شیوهٔ اجرای آن را بعد از اتمام، به کودکتان نشان دهید؛ چراکه کودکان در این سن، قدرت تخیل بالایی ندارند و ممکن است اگر کارتان زیادی عجیب باشد نگران شوند.

۷. آسمان شب را از دست ندهید

ساعات شب و ویژگی‌های خاص آن، می‌تواند به بهترین فعالیت پدر فرزندی تبدیل شود. تماشای ستارگان، گشت زدن در دنیای آسمان شب و صحبت کردن دربارهٔ ویژگی‌های طبیعت و نعمت‌های خدا، از بهترین راه‌ها برای برانگیختن کنجکاوی کودکان و علاقمند کردنشان به طبیعت است.

۸. باغبانی کنید

تجربهٔ لمس مستقیم طبیعت همراه با کودکان و کاشت و مراقبت از یک گیاه می‌تواند سرگرمی آموزنده‌ای برای فرزندتان باشد. اجازه دهید با یک بیلچه یا حتی با دست، خاک را در گلدان بریزد یا گیاه را در باغچه بکارد و به آن آب بدهد.

۹. خاطره‌های بچگی را تعریف کنید

تصور بچه‌ها از ما، افرادی با همین سن و سال فعلی است و تجسم زمانی که کودک بوده‌ایم و کارهایی شبیه به خودشان می‌کردیم برای‌شان بی‌نهایت جذاب است. گفتن خاطرات از شیطنت‌ها و بازی‌های بچگی و انجام برخی از همان بازی‌ها، می‌تواند برای بچه‌ها شیرین و به یاد ماندنی باشد و به تقویت روابط پدر و فرزندی کمک کند.

تمام این بازی‌ها و انواع فعالیت پدر فرزندی، برای تحکیم روابط شما و پررنگ کردن نقش پدر در ذهن بچه‌هاست. شما می‌توانید از کوچک‌ترین موقعیت‌ها، بهانه‌ای برای معاشرت بیشتر با فرزندتان پیدا کنید و پدری کنید! اگر فعالیت جدیدی بلدید، در نظرات بنویسید. روزتان مبارک!

2 نظر

مصطفی 1402-11-06

مفید و مختصر
نگاه تون رو دوست داشتم، سپاس

خداقوت و دست حق همراهتون

پاسخ
یارستان کودکستان 1402-11-07

سپاس از لطف و همراهی شما

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *