شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

فرایند داوری سومین گام یارستان کودکستان

فرایند داوری سومین گام یارستان کودکستان بعد از پایان مهلت ثبت محصول، به‌طور جدی‌تری آغاز شده است. فراخوان سومین گام یارستان کودکستان با هدف شناسایی، ارتقا و حمایت از محصولات فاخر اوان کودکی، از ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲ اعلام شد تا تولیدکنندگان بتوانند در این جشنواره شرکت کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. در این مطلب به توضیح و تشریح فرایند داوری سومین گام یارستان کودکستان می‌پردازیم.

 

مراحل داوری سومین گام یارستان کودکستان

 

فراخوان

ابتدا برای دریافت محصولات فراخوان داده می‌شود که تاریخ فراخوان سومین گام، ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲ بود. این فراخوان در دو تاریخ ۵ و ۲۴ اسفند، تمدید شد و تا روز ۵ اردیبهشت برای ثبت محصول فرصت باقی بود.

 

پالایش و داوری اول

برای کوتاه کردن و بهینه‌ کردن فرآیند داوری، مرحله پالایش و داوری اول در یک مرحله ادغام شدند و این مرحله توسط دبیر محورها به صورت مجازی انجام خواهد شد. دبیر محورها، ابتدا محصولات را از نقطه نظرهای فنی و نکات اصلاحی پالایش بررسی می‌کنند، چنانچه محصول نکات اصلاحی پالایش نداشته باشد، فرم داوری برای آن، توسط دبیر محور امتیازدهی می‌شود. فرم داوری شامل شاخص‌ها و طیف امتیازدهی پنج سطحی خواهد بود. ( 1تا5: بد، نسبتا بد، متوسط، نسبتا خوب و خوب)

در پایان این مرحله، محصولات یکی از وضعیت‌های زیر را به دست خواهند آورد:

شمارهوضعیتعلت
1عدم پذیرش در پالایشمغایرت واضح و کلی با نکات اصلاحی پالایش
2اطلاعات/فایل ناقصمشکلات فنی و ناقص بودن اطلاعات
3عدم پذیرش در داوری اولنداشتن حداقل امتیاز لازم برای ورود به مرحله بعد

 

دبیر محور، در وضعیت 1، نظر تفصیلی درباره علت عدم پذیرش بر اساس نکات اصلاحی مرحله پالایش را به مخاطب اعلام می‌کند و وضعیت محصول را به«عدم پذیرش در پالایش» تغییر می‌دهد. در وضعیت 2، نظر راهنمایی درباره ایرادات فنی و نقص اطلاعات به مخاطب اعلام می‌کند و وضعیت محصول را به «اطلاعات/فایل ناقص» تغییر می‌دهد. شرکت‌کننده تا یک هفته بعد از پایان مهلت ثبت محصول امکان ویرایش محصول را دارد در غیر این‌ صورت محصول حذف/آرشیو خواهد شد. در وضعیت 3، دبیر محور بعد از امتیازدهی نمرات شاخص‌ها در صورتی‌که امتیاز محصول از حداقل امتیاز پایین‌تر باشد با ذکر نظر تفصیلی درباره علت عدم پذیرش و نقاط قوت محصول ، وضعیت محصول را به «عدم پذیرش در داوری اول» تغییر خواهد داد .

 

داوری دوم

داوران ، محصولات داوری شده توسط دبیر محورها را به عنوان داور دوم، داوری می‌کنند. شاخص‌های داوری مرحله1 و 2 مانند یکدیگر است.

 

نظارت و ارائهٔ اصلاحات

نظارت و ارائهٔ اصلاحات در این مرحله بر عهدهٔ دبیر محور است. به این صورت که دبیر محور با در کنار هم گذاشتن فرم مرحلهٔ اول خود و فرم داور مرحله دوم، موظف است فرم نهایی را پر کند. امتیازات داور بیرونی در کنار فرم داوری مرحله اول دبیر محور قرار می‌گیرد و برآیند این دو طی گفتگوها و بحث‌های بین داوران، امتیاز محصول در هر شاخص در مرحله  نظارت به دست می‌آید. دبیر محور حین نظارت، نظرات داوران و نظر خود را جمع‌بندی می‌کند و برای مخاطب، نظر نهایی شامل متن آمادهٔ توضیح شاخص‌ها و نقاط قوت را درج می‌کند.

 در این مرحله امتیاز برای هر سنجه به همراه نظر داوران برای مخاطب نمایش داده می‌شود اما امتیاز نهایی محصول بعد از شورای داوری مشخص خواهد شد.

 

در همین ارتباط، مطلب «شاخص‌های داوری محصولات در سومین گام یارستان کودکستان» را بخوانید.

 

رویداد ارتقا در محور بسته تربیت و یادگیری ویژه کودکستان

در محور بسته تربیت و یادگیری ویژه کودکستان، رویداد ارتقایی با محوریت مباحث محتوایی مهم در این محور برگزار خواهد شد که طی آن اصلاحاتی به مخاطب اعلام خواهد شد. و در صورت اعمال اصلاحات وارد بخشنامه خواهد شد. بعد از بررسی اصلاحات در این محور، شورای داوری برگزار خواهد شد.

 

شورای داوری

در این مرحله، برای رتبه‌بندی محصولات و امتیازدهی نیاز به برگزاری شورای داوری به صورت حضوری وجود دارد. در این مرحله، تمام محصولات راه‌یافته به مرحله دوم داوری، بر اساس امتیاز مرتب خواهند شد و با بررسی کیفی محصولات، راه‌یافتگان به مرحلهٔ شورای داوری مشخص خواهند شد. در این شورا، محصولات با نگاه کل‌نگر بررسی خواهند شد. نتیجهٔ بررسی شورا و امتیاز مرحلهٔ قبل، برگزیدگان نهایی را تعیین خواهد کرد.

  • اعضای شورای داوری چه کسانی هستند؟

ترکیبی از افراد متخصص در هر محور، مسئولان سازمان و صاحب‌نظران تربیتی که به انتخاب سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مشخص می‌شوند.

  • روند جلسهٔ امتیازدهی کلی چگونه است؟

در نشست شورای داوری، پس از توجیه فرایند داوری، از هر محصول توضیحی ارائه می‌شود که شامل این موارد است:

  • معرفی مختصر محصول با نمرات دسته‌بندی‌شدهٔ شاخص‌ها توسط دبیر محور؛
  • مشاهدهٔ برخی مستندات و ظاهر محصول به اختصار.
  • محصولات در محورهای اسباب‌بازی و کتاب کودک به صورت فیزیکی عرضه خواهد شد.

سپس هر داور یک امتیاز کلی به محصول می‌دهد. این امتیاز بر اساس طیف 7 مرتبه‌ای زیر خواهد بود:

عالی، خوب، نسبتا خوب، متوسط، نسبتا بد، بد و بسیار بد.

.

جمع‌بندی نمرات به صورت امتیاز کلی در این مرحله به دست می‌آید و به مخاطب نمایش داده می‌شود.

 

اعلام نامزدها

در این مرحله، محصولاتی که احتمال برگزیده شدن دارند به عنوان نامزدهای هر محور مشخص می‌شوند. این نامزدها باید اصلاحات لازم که از طرف داوری یارستان برای محصول آن‌ها درج شده است را اعمال کنند تا بتوانند به عنوان برگزیده اعلام شوند یا در بخشنامه محور بسته منظور شوند.

 

بررسی اصلاحات

وضعیت محصولات در این مرحله، به «در انتظار اصلاحات» تغییر خواهد کرد. همچنین نمرات هر شاخص توسط مخاطب دیده می‌شود؛ اما نمرهٔ کل محصولات اعلام نخواهد شد. در این مرحله مهلت ویرایشی برای مخاطب قرار داده می‌شود تا اصلاحات را اعمال و به دبیرخانه اعلام کند و فایل جدیدی را بارگذاری نماید. مهلت ویرایش پس از زمان ارسال اصلاحات به مخاطب تا سه هفته بعد خواهد بود. پس از این مهلت، اگر اصلاح ضروری اعلام نشد یا اصلاحات مورد تأیید قرار نگرفت، محصول رد خواهد شد.

 

اعلام برگزیدگان

بر اساس امتیاز نهایی، در صورتی‌ محصول برگزیده خواهد شد که مجموع نمراتش در سه مرحله داوری بالاتر از بقیه باشد. برگزیدگان در سه سطح طلایی، نقره‌ای و برنزی دسته‌بندی خواهند شد.

 

اعتراض به داوری چگونه است؟

بعد از مرحله دوم و ارائه اصلاحات امکان اعتراض به داوری فراهم است. در این مرحله با مراجعه به حساب کاربری خود می‌توانید از طریق لینک پرس‌لاین موجود در آن، اعتراض خود را ثبت کنید.

 

تغییرات ساختار داوری نسبت به دورهٔ دوم

  • روند داوری با ترکیب پالایش و داوری اول و کم کردن تعداد داوران مرحلهٔ دوم، کوتاه‌تر شده است.
  • تعداد سنجه‌های داوری مرحله اول و دوم یکسان است و داوری را دقیق‌تر می‌کند.
  • نمرهٔ کل‌نگر به سنجه‌های داوری افزوده شده است که در دورهٔ قبل نبوده است.

 

در این مطلب به توضیح فرایند داوری سومین گام یارستان کودکستان پرداختیم. امیدواریم شما جزو برندگان سومین گام باشید!

 

 

4 نظر

شعله پاشازاده 1403-02-13

داوری کتاب ها چه زمانی به اتمام می رسد و رتبه ها دقیقا کی اعلام می شود و چون نمرات شاخص من هنوز قابل رویت نیست

پاسخ
شعله پاشازاده 1403-02-13

درداینجا جا داردازتمامی دست اندرکاران تعلیم تربیت بویژه یارستانی ها ی عزیز که امکان شرکت دادن تولید ات ما را در سومین گام یارستان فراهم آوردند ممنون و سپاسگزارم
عرض خدا قوت و آرزوی توفیق روز افزون و سر بلندی برای تک تک شمامدیران و دست اندرکاران تعلیم تربیت و بویژه عزیزان یارستانی و هئیت داوران را دارم و و همچنین از خانم آرام عزیز که با صبر حوصله پاسخگوی سوالات من برای ارسال فایل کتابم بودن بی نهایت سپاسگزارم
اجرکم عندا…

پاسخ
پاشازاده 1403-02-13

درداینجا جا داردازتمامی دست اندرکاران تعلیم تربیت بویژه یارستانی ها ی عزیز که امکان شرکت دادن تولید ات ما را در سومین گام یارستان فراهم آوردند ممنون و سپاسگزارم
عرض خدا قوت و آرزوی توفیق روز افزون و سر بلندی برای تک تک شمامدیران و دست اندرکاران تعلیم تربیت و بویژه عزیزان یارستانی و هئیت داوران را دارم و و همچنین از خانم آرام عزیز که با صبر حوصله پاسخگوی سوالات من برای ارسال فایل کتابم بودن بی نهایت سپاسگزارم
اجرکم عندا…

پاسخ
یارستان کودکستان نویسنده 1403-02-26

سپاس از لطف و همراهی شما

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *