شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

۱۱ بازی داخل ماشین برای بچه‌ها

یادگیری چند بازی داخل ماشین برای بچه‌ها، در تعطیلات نوروز حیاتی است. مشغول نگه‌داشتن کودکان خردسال در یک سفر جاده‌ای طولانی دردسرهای خاص خودش را دارد. بی‌حوصلگی، دعوا، تهدید و نق زدن می‌تواند سفر را بیش از آن که خاطره‌انگیز کند آزاردهنده سازد.

آنچه شما نیاز دارید چند بازی و فعالیت کلامی در ماشین و مناسب سفرهای جاده‌ای یا ترافیک‌های طولانی است. در این صورت نه تنها فرزندان خود را سرگرم خواهید کرد، بلکه مهارت‌های زبانی و شناختی آن‌ها را نیز رشد داده‌اید و باعث افزایش توجه آن‌ها می‌شوید. در این مقاله ۱۰ بازی داخل ماشین برای بچه‌ها معرفی کرده‌ایم که اکثر آن‌ها برای کودکان زیر ۷ سال مناسب هستند. همچنین بچه‌های بزرگ‌تر و خود شما نیز از آن‌ها لذت خواهید برد.

 

1. اسم هرچیزی که می‌بینید بگویید

همان‌طور که در حال رانندگی هستید، همهٔ چیزهایی را که می‌بینید با ساخت یک رشته‌اسم نام ببرید. به نوبت فرزند خود را به عنوان یک کلمه به فهرست اضافه کنید و مراقب باشید که هیچ کلمه‌ای را تکرار نکنید. ببینید چه مدت می‌توانید این زنجیره را ادامه دهید.

 

2. من به مغازه رفتم و… خریدم

این بازی دیگری است که برای تکرار نکردن یک کلمه نیاز به تمرکز دارد و برای تقویت حافظهٔ شنوایی مفید است.

به نوبت بگویید: «به مغازه‌ رفتم و… (برای مثال میوه) خریدم.» در هر دور، مواردی را که قبلاً ذکر شد، بگویید و یک مورد جدید اضافه کنید.

این یک مثال است:

مامان: به مغازه رفتم و میوه خریدم.

کودک: به مغازه‌ رفتم و میوه و شیر خریدم.

مامان: به مغازه رفتم و میوه، شیر و نان خریدم.

این روند را ادامه دهید تا زمانی که دیگر نتوانید چیزی اضافه کنید یا کسی کلمه‌ای را اشتباه کند. سپس یک دور جدید را شروع کنید.

 

3. من با چشمم میبینم!

«من با چشمم می‌بینم» یک بازی داخل ماشین برای بچه‌هاست که می‌تواند برای آن‌ها بسیار جذاب باشد. روش بازی به این شکل است که باید عبارت «من با چشمم … را می‌بینم» را با آوردن اسم چیزهایی که در ماشین یا محیط اطراف می‌بینید تکمیل کنید. تفاوت این بازی با بازی اول، در این است که در بازی اول باید کلمات را پشت هم ردیف کنید و در این‌جا عبارت «من با چشمم می‌بینم» موضوعیت دارد. در اینجا چند نمونه آورده‌ایم:

من با چشم تیزبینم، ماشین‌های پشت سرم را می‌بینم.

من با چشم کوچکم پرنده‌ای را که در آسمان پرواز می‌کند می‌بینم.

من با چشمم چراغ راهنمایی را می‌بینم.

و…

 

4. صدای این کلمه‌ها یکسان است یا متفاوت؟

این یکی از عالی‌ترین نمونه‌های بازی داخل ماشین برای بچه‌هاست که به توسعهٔ آگاهی صدا یا تمایز شنوایی آن‌ها کمک می‌کند. تمایز شنوایی به معنای شناسایی تفاوت بین صداهاست. این یک مهارت مهم پیش از خواندن کلمات است .یک جفت کلمه بگویید و از فرزندتان بپرسید که صدای آن‌ها یکسان است یا متفاوت.

مثال‌ها:

  • خرس و خروس (شبیه)
  • گلابی و پرتغال (غیر شبیه)
  • خورشید و خرما (شبیه)
  • لیمو و هنداونه (غیر شبیه)

 

5. کلمهٔ متفاوت را پیدا کن!

یک رشته از کلمات را بگویید و از کودک خود بخواهید تشخیص دهد که کدام یک از آن‌ها از نظر ماهیت با بقیه فرق دارد.

چند نمونه:

  • سیب، گلابی، خیار، پنیر (پنیر؛ چون بقیه میوه هستند)؛
  • لیوان، مداد، تراش، پاک‌کن (لیوان؛ چون بقیه لوازم‌التحریر هستند)؛
  • لوبیا، نخود، هویج، عدس (هویج، چون بقیه حبوبات هستند).

می‌توانید قانون بازی را تنوع دهید. مثلاً بر اساس رنگ یا بر اساس شکل دسته‌بندی کنید. مثلاً میوه‌های نارنجی را بگویید و یک مورد سبز. یا وسایل گرد را نام ببرید و یک مورد که مربع است. سپس از فرزند خود بخواهید مورد متفاوت را شناسایی کند و ویژگی متفاوت را بیان کند.

 

6. اشکال تابلوها را بگویید

با نام بردن شکل هر تابلویی که در راه می بینید و از آن عبور می کنید، تشخیص شکل را تمرین کنید. این یک فعالیت خوب برای ایجاد و تقویت ادراک بصری است. البته بهتر است بچه‌ها قبل از ورود به دبستان، با اسامی رسمی اشکال مواجه نشوند و از همان سه‌گوش و چهارگوش و گردی استفاده کنید.

برای مثال:

  • این تابلوی راهنمایی رانندگی چهارگوش است؛
  • این تابلوی مغازه چهارگوش است؛
  • این تابلوی ورود ممنوع گردی است؛
  • این تابلوی خطر پشت کامیون سه‌گوش است؛
  • این تابلوی پلاک ماشین چهارگوش است.

 

7. داستان بگویید و دست بزنید!

این بازی یکی از نمونه‌های دیگر بازی داخل ماشین برای بچه‌هاست که نیاز به خلاقیت و آمادگی بیشتری دارد. یک داستان آشنا برای بچه‌ها تعریف کنید و  قبل از شروع، به آن‌ها یک کلمه مشخص، مانند اسم شخصیت اصلی داستان را بگویید. آن‌ها باید هر بار که این کلمه را در داستان می‌شنوند، دوبار دست بزنند.

 

8. صداها را نام ببرید

برای این فعالیت، به سادگی هنگام رانندگی به صداهای بیرون گوش دهید و آن‌ها را نام ببرید. این به کودکان یاد می‌دهد که صداها را بشنوند و تشخیص دهند. همچنین تمرین خوبی برای تمرکز حواس و توجه است.

صداها را هنگام شنیدن  بگویید و آن‌ها را با هم نام‌گذاری کنید:

صدای بوق، موتور، صدای جیرجیر پرندگان، شتاب‌گیری ماشین، جیغ بچه‌ها و… .

 

9. با دیدن یک رنگ خاص دست بزنید!

یک رنگ را تعیین کنید و از کودکان بخواهید هر بار که ماشینی را با آن رنگ می‌بینند، دو بار کف بزنند. بزرگترها هم می‌توانند مشارکت کنند. بهتر است رنگی را انتخاب کنید که کمتر رایج است. بنابراین پیدا کردن آن ماشین‌ها چالش‌برانگیزتر خواهد بود و ماجرا را جذاب‌تر می‌کند.

 

10. کامیون‌ها را بشمارید

برای 5 کیلومتر بعدی یا برای 5 دقیقه آینده، از بچه‌ها بخواهید تعداد کامیون‌هایی را که می‌بینند بشمارند. سپس موتورسیکلت‌ها، تریلی‌ها و هر وسیلهٔ نقلیهٔ دیگری را که کمتر از سواری‌ها رایج است بشمارید.

 

11. با شماره پلاک‌ها بازی کنید

به هر نفر یک عدد بدهید تا تمام پلاک‌هایی که آن شماره را دارند بشمارد. آن را به یک رقابت تبدیل کنید و ببینید چه کسی بیشترین امتیاز را به دست می‌آورد. همچنین می‌توانید شکل حروف وسط پلاک را برای این بازی در نظر بگیرید.

 

این‌ها فقط چند نمونه از بازی داخل ماشین برای بچه‌ها بودند که با انجام آن‌ها می‌توانید مسافتی را که طی می‌کنید تبدیل به یک تجربهٔ جذاب و خاطره‌انگیز کنید. حتی خودتان نیز می‌توانید با بداهه‌پردازی و خلاقیت و ساختن برخی از ایده‌ها در ماشین، کودک خود را مشغول و سرگرم کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *