شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

سومین گام یارستان کودکستان آغاز شد!

سومین گام یارستان کودکستان، رویدادی با هدف شناسایی، ارتقا و حمایت از محصولات فاخر حوزهٔ کودک آغاز شد. این رویداد که اولین گام آن از تیرماه ۱۴۰۱ شروع شد، تا کنون ۶۷۰۳ محصول را ارزیابی کرده است. اگر تولیدکنندهٔ محصولات حوزهٔ کودک زیر ۷ سال هستید، تا پایان مقاله همراه باشید و از یارستان کودکستان بیشتر بدانید.

یارستان کودکستان چیست؟

این رویداد تحت نظر واحد دبیرخانهٔ ظرفیت‌های مردمی سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک، از تیرماه ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کرده است. این سازمان نوپا از سال ۱۴۰۱ با هدف رسیدگی به امور کودکان زیر ۷ سال و کودکستان‌ها، تأسیس شده است. رویداد یارستان کودکستان با هدف شناسایی، ارتقا و حمایت از محصولات فاخر حوزهٔ کودک، دو گام خود را طی کرده و در آستانهٔ گام سوم، شما را به پیوند با خیل عظیم فعالان حوزهٔ کودک و فعالیت حرفه‌ای در حوزهٔ تولید محصول، دعوت می‌کند.

در همین ارتباط، مطلب «دربارهٔ ما» را بخوانید.

محورهای سومین گام یارستان کودکستان

مخاطبین سومین گام یارستان کودکستان

مربیان فعال، والدین خلاق، تولیدکنندگان محصولات و کنش‌گران زیست‌بوم کودک زیر ۷ سال مخاطبان اصلی این رویداد هستند. اگر محصولی در هر یک از محورهای بالا تولید کرده‌اید، می‌توانید در این رویداد شرکت کنید. مهم نیست محصولتان به تیراژ چندهزاری رسیده ، یا به مرحلهٔ تولید انبوه نرسیده باشد. شرط مهم ثبت محصول، گذر از مرحلهٔ ایده‌پردازی و رسیدن به محصولی مشخص و قابل عرضه است.

 

جوایز و حمایت‌های شرکت در سومین گام یارستان کودکستان

  • امکان فروش محصول برگزیده در فروشگاه
  • معرفی محصول برگزیده در سایت یارستان کودکستان
  • معرفی و توصیه محصول برگزیده به کودکستان‌های سراسر کشور
  • اهدای نشان اعتماد سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک
  • انتخاب بسته‌های حمایتی نقدی و غیرنقدی به مبلغ ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای محصولات برگزیده
  • استفاده از برنامه‌های جامع و مشاوره‌های ارتقای محصول

تفاوت گام سوم یارستان کودکستان با گام‌های گذشته

سومین گام یارستان کودکستان، نسبت به دو گام پیشین تغییرات مثبتی داشته است که در ادامه بخوانید. همچنین دربارهٔ هر کدام از این تغییرات به طور مفصل‌تر صحبت خواهیم کرد. پیگیر شبکه‌های اجتماعی بله، ایتا، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام یارستان کودکستان باشید.

  • محور سرود، ترانه و لالایی به محورها اضافه شد؛
  • همهٔ محورها و مخصوصاً محور راهنمای مربی و والدین، تنوع قالبی بیشتری پیدا کرده‌اند؛
  • محور بستهٔ تربیت و یادگیری کودکستان به تعریف مشخص‌تر و حرفه‌ای‌تری رسیده است؛
  • شاخص‌های ارزیابی محصولات، علاوه بر بهبود در کلیات، جزئیات و نسبت با محورها، دسته‌بندی منطقی و دقیقی پیدا کرده‌اند؛
  • مراحل نمره‌دهی و داوری، با تمرکز بر هر دو جنبهٔ کمی و کیفی طراحی شده است؛
  • میزان مشورت با مجموعه‌های مردمی و همکاری با آن‌ها افزایش و درنهایت، زیست‌بوم کودکی گسترش پیدا کرده است؛
  • تولیدات رسانه‌ای بیشتر، دقیق‌تر و باکیفیت‌تر شده‌اند.

بایدها و نبایدهای کلی ثبت محصول

برای ثبت محصول در سومین گام یارستان کودکستان، لازم است آمادگی‌هایی را در خود و محصولتان ایجاد کنید. این شرایط را در ادامه بخوانید.

بایدها و نبایدهای عمومی

  • محصول حتماً برای کودک زیر ۷ سال یا مربی و والد او تولید شده باشد.
  • محصولات قابلیت شرکت در رویداد را دارند. ایده‌ها، کاردستی‌ها و محصولات غیرحرفه‌ای مانند ویدئوی بازی بچه‌ها در کودکستان پذیرفته نیست.
  • محتوا و هدف اصلی محصول نباید آموزش مستقیم زبان خارجی یا خواندن و نوشتن باشد.
  • محصول نباید از هرگونه نگاه تربیتی خالی و صرفاً بازاری باشد.
  • کیفیت محصول نباید به‌قدری کم باشد که اصلاح آن، برابر با طراحی مجدد باشد.
  • محصول نباید برگزیدهٔ دوره های قبلی رویداد و بدون هیچ تغییری باشد.
  • محصول نباید از محصول مشابه داخلی گرته‌برداری کرده باشد.
  • عموم تصاویر استفاده شده در محصول، نباید خارجی و غیربومی باشند.
  • راهنمای استفاده از محصول و شرح دقیق جزئیات آن در قالب ویدئو یا pdf ارسال شود.
  • از تمام اجزای محصول و کلیت و بسته‌بندی آن، عکس مناسب و واضح ارسال شود.
  • اگر محصول مجموعه‌ای از چند جزء است، جزئی که اصلی است، مبنای انتخاب محور است و باقی اجزای محصول، به‌عنوان افزونه در نظر گرفته می‌شود.

بایدها و نبایدهای حقوقی و مالکیتی

  • قبل از بارگذاری محصول، نسبت به مالکیت معنوی و حقوقی آن اطمینان حاصل کنید. توصیه می‌شود تمام ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران را مطلع فرمایید و تکلیف مالکیت حقوقی محصول خود را روشن کنید.در صورت ابهام در مشخص شدن مالک محصول، یارستان کودکستان به ادعای شما بابت مالک بودن اعتماد می‌کند و مسئولیت عواقب احتمالی آن بر عهدهٔ فردی است که ادعای مالکیت کرده است.
  • اگر محصولی توسط دو نفر یا بیشتر ثبت شود، تخلف بوده و از چرخه داوری حذف خواهد شد. بنابراین قبل از ثبت محصول، حتماً با تمام همکارانتان هماهنگ باشید.
  • ثبت محصول صرفاً توسط تولیدکننده، انتشارات یا نمایندهٔ مجموعه انجام ‌شود؛ در غیر این صورت، محصول در مرحلهٔ پالایش اولیه توسط کارشناسان تأیید نخواهد شد.

بایدها و نبایدهای فنی

  • تمام اطلاعات محصول درقالب فایل فشرده (Zip) با حجم کمتر از 100 مگابایت ارسال شود. (امکان بارگذاری حداکثر ۳ فایل با این حجم وجود دارد.)
  • حداکثر سه فایل در پنل بارگذاری شود.
  • عکس شخص مالک یا نشان مجموعه مالک محصول، در ابتدای ثبت‌نام و در قسمت پروفایل بارگذاری شود.

بایدهای و نبایدهای ثبت کتاب

  • کتاب‌های چاپ‌نشده در محور کتاب کودک، تنها در صورتی که تصویرگری کاملی داشته باشند، پذیرفته خواهند شد؛
  • کتاب‌های چاپ نشده در محور راهنمای مربی و والدین یا بستهٔ تربیت و یادگیری کودکستان، تنها در صورتی که حروف‌چینی شده باشند پذیرفته خواهند شد؛
  • کتاب‌ها نباید به صورت دست‌نویس باشند؛
  • کتاب‌های صوتی باید حتماً همراه با فایل متنی کتاب ثبت شوند؛
  • تمام کتاب‌های چاپی یا الکترونیکی، باید به همراه تصویر باکیفیت از جلد ثبت شوند؛
  • کتاب‌های چاپ‌شده باید به همراه تصویر شناسنامه ثبت شوند؛
  • مجموعهٔ چند جلدی کتاب‌ها باید به‌عنوان یک محصول ثبت شوند.

بایدها و نبایدهای ثبت محتوای محورهای سرود، ترانه، لالایی و نرم‌افزار و سامانه

  • لینک بارگیری و مشاهدهٔ سامانه، نرم‌افزار یا بازی موبایلی، یا فایل نصبی آن‌ها حتماً ارسال شود.
  • همهٔ بخش‌های سامانه، نرم‌افزار و بازی موبایلی، در قالب ویدئو یا محتوای متنی pdf، همراه با تصویر توضیح داده شود.
  • باید از تمام بخش‌های سامانه، بازی یا نرم‌افزار موبایلی تصویر باکیفیت ارسال شود.
  • محتوای صوتی و تصویری در محور سرود، ترانه و لالایی، اگر به‌صورت عمومی هم عرضه نشده باشد، قابلیت ثبت دارد. به شرطی که فایل نهایی مربوط به اجرای آن اماده و در اختیار یارستان کودکستان قرار بگیرد.
  • در محور سرود، ترانه و لالایی، لازم است فایل متنی شعر هم حتماً به همراه محتوای صوتی یا تصویری ارسال شود.
  • در محور سرود، ترانه و لالایی، محتواهای صوتی و تصویری که با هم ارتباط دارند و یک مجموعه را می‌سازند، لازم است به عنوان یک محصول ثبت شوند.

برای شرکت در سومین گام یارستان کودکستان، تعلل نکنید و بعد از مطالعهٔ جزئیات مربوط به محور مورد نظر، دست‌به‌کار شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *