شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
شناسایی، ارتقاء و حمایت از محتوای فاخر حوزهٔ کودک
Search
Close this search box.

نکات کلیدی برای شرکت در مراسم شب قدر با کودکان

گذراندن شب قدر با کودکان، موقعیتی است که باید قبل از ورود به آن، خودتان را آماده کنید. ورود بچه‌ها به زندگی یعنی یک دنیا تغییر! این تغییر تقریباً شامل تمام جوانب زندگی می‌شود و یکی از آن‌ها شرکت کردن در مراسم‌ها و برنامه‌هایی  است که قبلاً برای آن‌ها دغدغه‌ای نداشتید. اما با حضور بچه‌ها، باید حواس‌تان به خیلی از نکات باشد.

همراهی کودکان در مراسم‌های مذهبی می‌تواند زمینه‌ساز آشنایی آن‌ها با شعائر دینی و علاقه‌مند شدن به دین‌داری باشد. پس چه بهتر که بتوانید از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کرده و با همراهی کودکان تجربه‌ای به یادماندنی خلق کنیم. در این مطلب به سراغ چند توصیه برای شرکت در مراسم شب قدر با کودکان رفته‌ایم تا هم خودتان بهره ببرید و هم آن‌ها اذیت نشوند.

 

یک هیئت مناسب انتخاب کنید

ترجیحاً مساجد یا هیئت‌هایی را انتخاب کنید که حیاط یا فضاهایی برای نگه‌داری و سرگرم کردن کودکان داشته باشند. چون زمان حضور در مراسم شب قدر طولانی است، بهتر است فضاهایی انتخاب کنید تا بچه‌ها، به‌ویژه نوپایان، محدود به یک محل نبوده و بتوانند آزادی عمل داشته باشند.

 

جای خوبی بنشینید

  1. جاهای خیلی شلوغ که محدودیت فضا دارد، ننشینید. شما با توجه به سن کودکان، معمولاً میزان وسایل زیادی همراه دارید که باید فکر آن‌ها را هم بکنید. به علاوه بهتر است در فضایی مستقر شوید که کودک بتواند جای کافی برای نشستن و خوابیدن داشته باشد.
  2. در انتخاب یک مکان که رفت و آمد و نشستن دیگران را مختل نکند، دقت کنید.
  3. جایی نزدیک به سرویس‌های بهداشتی انتخاب کنید تا در ترددها، خودتان و دیگران اذیت نشوید.
  4. در موقعیتی دور از بلندگوها بنشینید تا در صورت لزوم، بچه‌ها بتوانند استراحت کنند.

 

در همین ارتباط، مطلب «۹ فعالیت پدر فرزندی به‌مناسبت روز پدر» را بخوانید.

 

تغذیهٔ کافی و خوشمزه را فراموش نکنید

رفتن به مراسم شب قدر با کودکان، بدون خوراکی‌های کافی و خوشمزه، نشدنی به نظر می‌رسد. حتماً مقداری خوراکی و تنقلات محبوب بچه‌ها، آب و مواد غذایی مورد نیاز کودک را همراه داشته باشید. همچنین یک پارچه یا زیرانداز هم با خود ببرید که بچه‌ها روی آن بنشینند و به راحتی غذا و خوراکی بخورند. در این صورت، محیط مسجد یا هیئت هم کثیف نخواهد شد.

 

با وسایل سرگرمی کامل بروید

ابزارهای سرگرم‌کننده که اذیتی هم برای دیگران نداشته باشد با خود ببرید. توجه کنید که اسباب‌بازی‌ها طوری نباشد که موجب جنگ و دعوا بین کودکان شود.

 

لباس کافی ببرید

در فصل پیش‌بینی‌ناپذیر بهار، حتماً یک دست لباس اضافی و یک لباس گرم با خود داشته باشید. در این صورت، اگر به هر دلیلی لباس بچه‌ها کثیف شد یا با سرد شدن هوا نیاز به لباس اضافی پیدا کردند، دچار مشکل نمی‌شوید.

 

بچه‌ها را تشویق کنید

بچه‌ها را تشویق کنید که در برنامه‌های گروهی مشارکت کنند. مثلاً اگر برنامهٔ سینه‌زنی یا قرآن به سر گرفتن برگزار می‌شود، آن‌ها را همراه کنید. با یک جایزه یا کلام و لبخند، تشویق‌شان کنید تا همراهی‌شان را ادامه دهند. این رفتارها کودکان را برای حضور مجدد در این دست مراسم‌ها باانگیزه‌تر می‌کند.

 

میل و توان کودک را در اولویت قرار دهید

شب قدر با کودکان یعنی قرار است به میل آن‌ها پیش بروید. پس به دلیل طولانی بودن زمان مراسم شب قدر، مدت حضورتان را مدیریت کنید. اگر کودک خسته شد یا تقاضای تغییر فضا را داشت، با او همراه شوید تا خاطرهٔ خوبی از این شب در ذهن او بماند.

 

با بچه‌دارها به مراسم بروید

اگر می‌توانید با یک دوست یا فامیل که کودکی هم‌سن فرزند شما دارد، هماهنگ کنید و با هم به مراسم بروید؛چراکه داشتن هم‌بازی برای بچه‌ها، احتمالاً تجربهٔ خاطره‌انگیزتری برای آن‌ها می‌سازد.

 

در کنار تمام موارد فوق، فراموش نکنید که شرایط شما با قبل از بچه‌دار شدن فرق کرده است. اگر به هر دلیلی امکان شرکت در مراسم‌های عمومی را نداشتید یا مجبور شدید مراسم را ترک کنید خودتان را سرزنش نکنید. در عوض، سعی کنید شبی خاطره‌انگیز برای خود و کودک‌تان بسازید. اگر تجربه و پیشنهاد دیگری دربارهٔ شرکت در مراسم شب قدر با کودکان دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *